Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Dax att prova den omskrivna fluusen - som referens blir det en annan Barossa grenache 2015:
fluus greenock.jpg

2015 Greenock Creek Grenache Cornerstone: 2014 var rätt så sansad, men det här är ett monster! Doft av kokta plommon, ammoniumklorid, cigarrer, memma och gammal motorolja. I smaken finns katrinplommon, vingummin, tutti-frutti, salt, konserverad persika, choklad, kryddnejlika, muskot, lakrits och kungen av danmark. Fruktbomb är en underdrift, snarare frukt-atombomb. 15,5 %, men alkoholen är förvånansvärt integrerad. Våldsamt, ja, men det håller ihop.
2015 Ruggabellus Fluus: samma distrikt, årgång och druva, men ett helt annat vin. Doft av hallon, blåbär, granskott och lakritsbåtar. Smak av hallon, lakrits, sardeller och blodapelsin. Sval, med skyhög syra. Mer Pinot än grenache, det finns drag av elegant Châteauneuf-du-Pape, men kanske lite mindre örtighet? Hursomhelst är det värt hypen på forumet, klart bättre än den uppskrivna 2016 Les Cailloux för samma pris.

Trydebull

Medlem
Visa bifogad bild 15612
2016 tenuta ornellaia le volte

Smaken är inte härlig. Väldigt tunn start som känns vattnig. När vinet sprids i munnen kommer torr syra fram... och sura tanniner.
82 poäng.
Jag provade 2016 på Jylland för några månader sedan och det där är på pricken vad min upplevelse var. Hur man har fått ihop den vattnigheten med de sura tanninerna är ju iofs en bedrift i sig...

Fick det blint av frun för ett tag sedan och dömde ut det som ”plonk” (nåväl, vin runt hundralappen, men menlöst och ointressant).
Ja, jag testade inte blint men om jag inte vetat vad det var hade jag aldrig tagit klunk nr två för att åtminstone försöka förstå... SÅ dåligt var det..

Stämmer rätt bra med min upplevelse. Har förstått att det är tredjevinet hos en finproducent. De ska ju sällan vara top notch för pengarna om jag tolkat rykterna på vininternet rätt.
Innan jag såg att du själv sett det så var jag på väg att skriva att vi här ganska ofta pratar om faran med att köpa andraviner- främst från Bordeaux. Och då är detta som du själv sett ett tredjevin... Det är milsvid skillnad när du går upp ett eller två steg hos producenten.

chambertin

Medlem
Ibland blir man lycklig när bartendern säger "Vi fick precis in det här. Vill du prova ?"
IMG_1270.jpg

En veritabel cederbomb är detta initialt men efter lite tid i glaset så driver dom dammiga och torra tonnerna iväg och vinet öppnar upp och visar up mer av sin frukt och kropp. Det är en del fat och tobak fortsätningsvis som balanserar ihop med korinter och diskret svarta vinbär. Fyllig och tät i munnen men också ganska torr. Längden är exemplarisk men den aningen torra tonen (ambitös ekning ?) stör mig en aning och håller ner betyget lite grann men visst är det här bra (90-91p ca). Gillar 09an mer som jag tror har det lilla extra vg frukt som behövs eller så är det bara en stilfråga mellan dom här två årgångarna.

Magikern

Medlem
Tenuta Della Terre Nere Etna Rosso Guardiola-2016

Doft: Fikon och körsbär i cognac. Ungdomlig och dämpad.
Attack: Torra tanniner och lite ek. Frukten kommer så sakta. Ung Valtellina Superiore när den är som bäst blint.
Mellansmak: Fylligt men viktlöst i munnen. Surkörsbär, hallon, jord, ek och salmiak. Ung och outvecklad. Tanninerna är tydliga. Syran är ok men kunde varit högre.
Eftersmak: Sammetstanniner och lite vresiga frukttoner. Lång men det känns som att tanninerna är det som främst triggar längden.

Det bästa vinet jag köpt i denna prisklassen på flera år kanske. 91 poäng idag men det kommer att bli betydligt bättre.

Silenos

Medlem
Visa bifogad bild 15575Någon annan som testat? Det verkar inte som att producenten har diskuterats så mycket på forumet.

Jovars, jag drack det när det var purungt. Jag minns det som mycket bra, men med viss syran-utanpå-känsla. Några års lagring verkar ha gjort det gott. "Problemet" med mindre känd kabinett är ju bara att prisbilden är så ihoptryckt, att man knappast behöver kompromissa (E. Müller klarar jag mig utan). Så det blev inga återbesök för min del, utan jag har kört på med Prüm, J. Haart och A.J. Adam. Men jag ska nog ta och ändra på det...

john b

Medlem
20190125_174809.jpg

Chateau Musar 2006.

Doft av lite vanilj, men ffa mörka körsbär, örtagård, varm blomjord och lite nagellack.
Smakar mörka bär och frukter med lite sötma, mer örter och en försiktigt behaglig pepprighet på slutet. Ganska torr och lite jordig upplevelse. Finns en frisk bakgrundssyra genom allt. Som kanske svenska jordgubbar en kall juni. Silkeslena tanniner. Superbra till middag på rester av veckans köttbullar och potatisgratäng.

Riktigt bra! 91 poäng.

Hervé Dubois Blanc de Blanc Grand Cru Millésime 2011 (99034)
Spontanköp efter jobbet när sambon ville ha bubbel - varför inte testa en BdB GC?

Blekt gyllengul med ett virrvarr av härliga bubblor ser den väldigt inbjudande ut.
Rätt svag doft men tycker mig hitta några gula äpplen och brioche (Förkylningen från förra helgen lever förvisso kvar, så det kan spela in)
Smakar betydligt mer än den doftar: gula äpplen, päron och muskotnöt är det som kommer till mig direkt. Fin syra och bra mousse - gott! Den sitter i en bra stund, hittar limeskal och smörkola i eftersmaken.

För att ha spontanköpt utan att förhandsreka och därmed helt utan förväntningar - väldigt gott! 88-90p.

Silenos

Medlem
IMG_1136.JPG

Efter den senaste framgången med Comte Armand, så fick ytterligare en pava från samma bolag, även denna med med lite ålder, sätta livet till: Auxey-Duresses 1er cru anno 2009. Djup färg, klart mörkare än 2008’an, men kanten har även här börjat gulna. Att året var varmare än systerpavan märks direkt på snoken: snyggt, prydligt, varmt och inbjudande; men ganska enkelspårigt. Doften går igen i smaken. Mjukt och vänligt, med viss rondör; kryddigt, men ingen alkoholhetta, helt OK syra. Kort eftersmak. Ett snällt vin, på gott och ont, men mest gott. Klart enklare än Volnay'en, men mer användarvänligt.

Last edited:

Trydebull

Medlem
2017 Applejack vineyard Giant Steps

20190125_171026.jpg

Jag tog bilder och tänkte att det här skriver jag nog en halvdan notering om. Men flaskan tömdes och noterna uteblev...
Så jag har alltså sörplat i mig en purung PN. Årgång 2017. Från Australien.

Helt bizzart.

Vad värre är för mina fördomar - den var riktigt djäkla bra! Och absolut drickbar med stor njutning! (Ok, den kommer att vara bättre om fem år, och det är inte A Rousseau vi snackar här, men relativt sett en riktig stjärna!).

Som sagt, inga noter men transparent röd i färgen och sval, frisk, välbalanserad lingonfruktig i smaken. Alldeles ypperlig till gårdagskvällens kycklingpita med familjen.

Jag skriver helt subjektivt 91 poäng och sätter två utvecklingsplus efteråt. Och säger - köp, den som kan! Det blir inte bättre för de slantarna!

Jag får väl gå ner och korka upp en purung By Farr också efter det här då...

john b

Medlem
Visa bifogad bild 15642 2017 Applejack vineyard Giant Steps

Jag tog bilder och tänkte att det här skriver jag nog en halvdan notering om. Men flaskan tömdes och noterna uteblev...

Helt bizzart.

Vad värre är för mina fördomar - den var riktigt djäkla bra! Och absolut drickbar med stor njutning! (Ok, den kommer att vara bättre om fem år, och det är inte A Rousseau vi snackar här, men relativt sett en riktig stjärna!).

Som sagt, inga noter men transparent röd i färgen och sval, frisk, välbalanserad lingonfruktig i smaken. Alldeles ypperlig till gårdagskvällens kycklingpita med familjen.

Jag skriver helt subjektivt 91 poäng och sätter två utvecklingsplus efteråt. Och säger - köp, den som kan! Det blir inte bättre för de slantarna!

Kul, beställde en låda av den igår faktiskt!

LeChat

Medlem

Visa bifogad bild 15641

Helt bizzart.

Riktigt kul att du vågade dig på att öppna redan. Jag har själv varit sugen men tänkt att 2017 känns alldeles för ungt. Det var denna beställning av Giant Steps och By Farr som vi båda hade lite strul med när de lanserades. Det var ju tydligen tur att man fick dem till slut. Jag beställde då bara 3 st Applejack. Men jag litar ju på din smak så jag beställde nyss 6 st till.:)

Trydebull

Medlem
Riktigt kul att du vågade dig på att öppna redan. Jag har själv varit sugen men tänkt att 2017 känns alldeles för ungt. Det var denna beställning av Giant Steps och By Farr som vi båda hade lite strul med när de lanserades. Det var ju tydligen tur att man fick dem till slut. Jag beställde då bara 3 st Applejack. Men jag litar ju på din smak så jag beställde nyss 6 st till.:)

Hahaha, ja, och jag beställde mina tre efter att du skrivit att du även beställde Giant Steps när du beställde By Farr...

Helt tokigt att öppna rent logiskt sett men det var absolut inte förgäves och det var ett bra tips från din sida! Men vänta gärna åtminstone ett år eller två så kommer den helt säkert att ha lagt sig lite. Men, om någon bjöd mig på en ny flaska i morgon skulle jag dricka med välbehag.

M

Mouton

image.jpeg

Vi fortsätter utforska Pinot Noir. Gårdagens inlägg om Calera ligger i helt fel tråd.. Så moderator?
Nåväl, idag tar vi ett halv varv runt klotet, och hamnar i Z-Land.
Markörerna från igår känns igen, men detta är ett helt annar djur.
Bättre än Calera? Nja inte nödvändigtvis.
Det som slår en direkt är att dessa druvor har mognat i ett klart kallare klimat, och fått en annan fostran på ek.
Högre syra, strängare tannin, jordgubbarna finns där, men har sällskap av knappt mogna blåbär.
Det har en lång klingande eftersmak av hallon.
Likheten med Caleran i samma årgång är slående, och ändå så vitt skilt.
Nåväl ett underbart vin detta också, bägge klockar in på 90+ återköp på bägge, trots att jag köpte 6 av varje i första rundan.
Le Chat, din smak verkar vara min också, förutom Bdx, som du dricker allt för ung:);)

Last edited by a moderator:
M

Mouton

Visa bifogad bild 15641

Helt bizzart.

Vart inhandlas denna?

Trydebull

Medlem
Vart inhandlas denna?
SB Nr 76476
Jag tycker absolut att du ska köpa och testa någon flaska! Kan absolut drickas ung. (Förvänta dig nu inte DRC bara - vi snackar under 3 hundralappar)

Om du inte köpt något från By Farr än så gör det också - ffa Farrside. De bör du nog vänta något år med att över huvud taget öppna - åtminstone baserat på en 13 Farrside jag öppnade för några år sedan. Ruggigt bra, men (allt för) märkbart ung.

LeChat

Medlem
4B1AB539-60A8-4CB1-8E8E-A4AD1461C24F.jpeg

2013 Domaine Tempier Bandol

Eftermiddagsmys med Tempier, John Coltrane och brasa.
Tempieren är lika bra som jag minns den för nästan exakt ett år sedan. Fortfarande ganska fruktig, men här finns också rått kött och lite läder som tillsammans med fantastiska syror gör det till ett både klunkvänligt vin på egen hand, men också till ett förträffligt matvin. Hoppas att den kommer i årgång 2015. Snart. :)

M

Mouton

SB Nr 76476
Jag tycker absolut att du ska köpa och testa någon flaska! Kan absolut drickas ung. (Förvänta dig nu inte DRC bara - vi snackar under 3 hundralappar)

Om du inte köpt något från By Farr än så gör det också - ffa Farrside. De bör du nog vänta något år med att över huvud taget öppna - åtminstone baserat på en 13 Farrside jag öppnade för några år sedan. Ruggigt bra, men (allt för) märkbart ung.
Applejack 6 beställa, Farrside 4 beställda. Tack för tipset, tar gärna fler sådana gällande min ny kärlek till Pinot.
Hoppas dom dyker upp bara.. Bekräftelse kom nu,så det verkat ok..

Last edited by a moderator:

grappa

Medlem
Härligaste vinet på ett tag, supertoscanen Momento Massimo.
IMG_20190126_172444_BURST001_COVER.jpg

Flaska 4 av 6. Borde köpt fler.
Klarrött med en gnutta blåton. Härlig doft av röda vinbär, lite stall, höstlöv, tobak. Smaken är sval och slank till en början, sedan tar frukten över med vinbär, körsbär, lite tobak och kryddor. Lång eftersmak av frukt och en gnutta beska. Har alltid uppskattat detta vinet oerhört mycket och ingen besvikelse nu heller. Bästa vinet på över ett år (om jag inte glömt något och om jag glömt så borde detta vara bättre). Kvalitet 92 p, tycke och smak 94 p.

Toppen