Besökte naturvinsmässa i Rom i helgen, Vignaoli Naturali Roma, med ett femtiotal producenter. Alla provades inte men det blev drygt 200 viner som gicks igenom. Producenterna var allt från riktiga naturvinsnördar till mer traditionella producenter och vinerna som provades var allt från riktigt skräp till några pärlor. I och med mängden viner som provades så blev det inte så mycket noter som togs men här kommer ett urval av de viner och producenter som jag upplevde som bäst, eller ibland roligast.
Principano, som nog många av oss har inhandlat från Caviste, hade med sig sin Barolo 2015 som lovar mycket för framtiden. Mycket komplex men kommer att behöva många år på rygg. Bör dyka upp i nästa Principanolåda från Caviste och kommer att vara given för mig. Tycker att den gamla etiketten var snyggare men ibland måste man kanske förnya sig.
Visa bifogad bild 15656
Av Occhipintis viner så var det hans vita Fremito 2017, gjord på Grechetto, som stack ut. Hög fräschör och bra balans. Övriga viner var också bra.
Visa bifogad bild 15655
Arpepe var något av en besvikelse. Grumello Rocca de Piro var i och för sig väldigt elegant men övriga sortimentet kändes lite slätstruket. Nästan känslan att dom hade samma vin i alla flaskor oavsett årgång och läge.
Visa bifogad bild 15657
För chiantiälskaren så kan jag rekommendera Le Boncie. Provade deras Le Trame 2015 och 2016 som dom hade tappat på flaska bara ett par dagar innan mässan. 2015 var riktigt bra och 2016, som funkade redan nu, kommer att bli fantastiskt om några år.
Visa bifogad bild 15658 Visa bifogad bild 15659
En riktigt härlig lirare var Valter Mattoni. Såg ut som en åldrad Nick Borgen och skrattade hela tiden. Hans Arshura 2015 på 100% Montepulciano hade en underbar balans med mycket tanniner och mörka bär. Dock föll jag pladask för hans Rossobordo på 100% Grenache. Fruktbomb javisst, men den hade allt annat på plats också. Topp tre av alla provade viner.
Visa bifogad bild 15660
En annan trevlig producent från Marche var Tomassetti, som drevs av två bröder varav en som såg ut som en ung Frank Zappa. Enklare viner överlag, men deras Corno, gjord på Montepulciano och Sangiovese var en höjdare, dock inte riktigt i samma klass som Mattoni.
Visa bifogad bild 15661
Producenterna från Sicilien var nog dom som levererade jämnast utan några större bottennapp. ValCerasa Etna Rosso 2014 var ett underbart vin från en producent jag aldrig hört om innan. Springer ni på detta så är det bara att köpa. Quanticos Etna Rosso 2016 var också riktigt bra men lite för ung i dagsläget.
Visa bifogad bild 15662 Visa bifogad bild 15663
Santino Scibetta från Marabino var en kul person att prata med och han hade en intressant filosofi. Vinet gjordes på fältet och själva vintillverkningen hade ingen som helst inverkan. Där pressade, jäste, lagrade och buteljerade man vinerna, punkt. Om man gjorde sitt jobb på fältet så fick man druvor som skötte resten. Francamente Meneinfischio 2017 (översatt Frankly I do not care) var gjord på Chardonay och Cabernet Franc, som man hade hittat på ett litet område av sina odlingar. Under många år hade man inte insett att detta var CF utan trott att det var Nero d’Avola, och man var förundrad över att dessa rankor hade överlevt i det varma klimatet. Nu hade man bestämt sig för att riva upp dessa och plantera nytt, så detta var sista årgången av detta vin. Helt OK rosé åt det kraftigare hållet men det var storyn som var rolig. Deras Rosso di Contrada 2016 var riktigt bra med mycket peppar och mörka bär. Archimede 2015 är ett riktigt stort vin som kommer att leva i många år. Först och främst tanniner och kraft, men också viol och peppar.
Visa bifogad bild 15664 Visa bifogad bild 15665 Visa bifogad bild 15666
Marilena Barbera som drev Cantine Barbera var en underbar person som verkligen brann för att berätta om sina viner. Hennes torra vin på Grillo, Coste al Vento (tror det var 2016), var riktigt trevligt, med mycket aromer och oxiderade toner. Ciatu 2016 gjord på Alicante hade ordentligt med tanniner och frukt, utan att bli saft, och får också en hög rekommendation. Provade även några viner gjorda på Nero d’Avola som var bra men detta var slutet på dagen så mina minnen och anteckningar började att suddas ut. Sammantaget en producent jag kommer att följa.
Visa bifogad bild 15667 Visa bifogad bild 15668
Dagen avslutades med middag med en stor del av producenterna. Hamnade vid samma bord som Franco Terpin och Vasja Cotar, som var nära vänner och riktigt sköna personer. Franco Terpin pratade tyvärr inte någon engelska så det var inte alltid lätt att hänga med.
Av Cotars viner så var det hans vita på Malvasia som stack ut. Aromatiskt och mycket friskt men med annorlunda men spännande bitoner. Övriga viner var väldigt ”funky” och inte riktigt min grej. Värst var hans röda mousserande som påminde om när jag provade rysk champagne på 90-talet.
Visa bifogad bild 15669 Visa bifogad bild 15670
Terpins viner hade alla gemensamt att dom var skalmacerade i flera veckor. Orange var bara förnamnet. Roligast var hans Jakot, som var gjord på Tokai Friulano eller Fruili. Tidigare hette druvan Tokaj Friulano och kallades för Tokaj, men sedan några år är detta förbjudet så därav namnet Jakot. Otroligt aromatiskt, och jag kunde gått i god för att druvorna hade blivit botrytisangripna, något som dock förnekades bestämt. Även hans Pinot Grigo var mycket trevlig, med en mörkt rosa färg och ordentligt med tanniner.
Visa bifogad bild 15671
Hade nog haft lite bättre noter om jag spottat lite mer, men det är ju så gott med vin.