Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sigdarve

Medlem
"The analysis also revealed that strength of wine across the world has risen by almost a whole percentage point in recent years. Between 1992 and 2006, the average alcohol in a bottle of wine that passed through Ontario rose from 12.6% to 13.6%". Så för mig känns det som att det var på 90-talet, procenten tog ett märkbart stepp upp.

Last edited:

john b

Medlem
Le Volte Dell’Ornellaia 2016, var lite sugen på nåt italienskt Chianti medans jag styrde kosan mot hyllan med små partier på SB och högg en Le Volte i tron om att det skulle vara en bra Sangiovese ( hade någon aning i ryggraden efter att ha "skummat" reklam etc på nätet och i tidningar" att detta skulle vara ett bra vin) men detta var ju en blend vilket kändes tydligt på doften. Mycket merlot som tar överhanden.
Plommon, körsbär, mynta, lite blåbär och en hint svarta vinbär.
Rätt så snälla tanniner, medelstor kropp, medellång avslut, medel helt enkelt. Ej prisvärt för 169:- för min del, engångsköp. Nästa gång får jag helt enkelt läsa på etiketten istället för att dra slutsatsen att "Toscana"= Sangiovese :). 3.5/5.

Visa bifogad bild 15713

Hehe. Jag hade exakt samma upplevelse förra veckan

Visa bifogad bild 15612

2016 tenuta ornellaia le volte

Detta köptes efter tips i schyssta vardagsviner under 200 kronor-tråden.
Lasagne hemma idag så med glatt humör öppnade jag en schysst Sangiovese, trodde jag...

Tydlig vaniljdoft först och därunder skymtar mörka bär och kanske lite timjan?
Vafan, såhär ska ju inte sangiovese lukta tänker jag och drar fram telefonen. Mycket riktigt. Jag hade glömt/aldrig fattat att detta är en bdx-blend. Merlotdominerad just denna. Stämmer ju lite bättre.

Smaken är inte härlig. Väldigt tunn start som känns vattnig. När vinet sprids i munnen kommer torr syra fram. Liksom kaffepulver och citronsyra. Lite peppar och sura tanniner. Även efter en timma samma för mig lite opassande smakprofil. Även min fru tyckte att detta var sämsta vinet på länge.
Är det för att vi sällan dricker bdx och har vänt oss vid italienska och amerikanska viner kanske?

Har två till. Kommer öppnas som referens när lite dyrare supertoscaner testas. Lite för mycket vanilj i denna för att jag vill göra sås på den.
82 poäng.

gece

Man vänjer sig.
1981 Montecillo Rioja Gran Reserva. Transparent rödbrunt. Hög syra, helt nedslipade tanniner, bra frukt i form av rönnbär och tranbär, dill mest som ett minne. En dutt Pepsi. Ett litet sött element i stil med honung finns där också. Inga stora överraskningar men i fin vigör och inget som gör den som törstar efter mogen Rioja besviken.

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Precis hemkommen från en jobbresa till Kapstaden. Hade chansen att testa ett helt gäng sydafrikaner, men ett vin stod verkligen ut. Hamilton Russell Pinot Noir. Så till den milda grad att regissören jag var med, han drack endast detta vin under hela dryga veckan vi var där. Inget annat dög. Och jag måste medge att det var en fantastiskt bra vin.

Jag är urusel på beskrivningar, men ska försöka. Detta vin hade inte ett uns nya världen-karaktär. Kändes som nåt jag aldrig riktigt haft tidigare: tänk dig en europeisk Pinot Noir som knäcker! ;) Medges att jag inte har druckit mkt euro-pinots, men för mig känns det alltid som när jag testar, oftast franska, pinots så blir jag alltid besviken (så jag brukar föredra nya världen-pinots). Men alltså denna kändes som jag hoppas och tror att en riktigt bra europeisk Pinot borde smaka. Gud vad jag svamlar, men ni fattar kanske vad jag menar.

En rolig anekdot - sista dagen vi var där så hade kunderna och alla bestämt att vi skulle slå på stort på restaurangen. Dom hade ringt i förväg och försäkrat sig om att det fanns minst 6 flaskor kvar av Hamiltonen eftersom det var vad regissören ville att vi alla skulle dricka. När vi väl sen satt till bords visade det sig att dom endast hade 2 flaskor kvar. Regissören blev så förbannad att han skräckslog hela restaurangpersonalen och skällde ut dom för att inte sagt det tidigare. Personalen gick som på nålar runt honom och han vägrade välja nåt annat vin i ren protest. Lite barnsligt kanske, men han gillade verkligen det vinet och vi var ett stort sällskap som han sett fram emot att få imponera med detta. Till slut gick dom till hotellet bredvid, tiggde och bad och lyckades få tag på 3 flaskor till bara för att blidka honom. Vi det laget var alla rätt luriga, så hade nog funkat med vilket rödtjut som helst... :)

Visa bifogad bild 15699
Hamilton är bra, och gillar man det så öppnas en fantastisk (-t dyr) värld med PN från Kalifornien. Men varning utfärdas. Det är många kronor per centiliter..

mnor

Medlem
2013 Cheval des Andes

3D4A95F1-C5C3-4D87-ADE8-AEA94A59D034.jpeg

Dubbeldekanterade vinet och lät det lyftas i 4 timmar innan jag drack det. Ett mörkfruktigt kraftigt elegant vin med bra syra och kännbara tanniner. Björnbär, plommon, svarta vinbär, blåbär, viol och chokladtoner. Min första tanke som slog mig var om jag hade fått 2015 Alto Moncayo Veraton i glaset, tycker att Cheval des Andes påminner en hel del om Alto Moncayo, fast med lite mer syra och lite tuffare tanniner. 92 poäng idag, skulle nog kunna gå upp en poäng eller två med lite tid i källaren.

186EDC3F-D04D-442E-A173-E10524725A59.jpeg

Fortsätter mitt australiensiska äventyr! Denna gång med Chardonnay i rimlig prisklass:

Langmeil 2016 Spring Fever Chardonnay för 155 kr (Eden)
Josef Chromy 2015 Chardonnay för 179 kr (Tasmanien)

Nästan befriande att få någon fördom infriad - jag som fått äta så mycket ödmjukhetspaj på grund av mina tidigare fördomar om sydafrikanska och australiska viner. Rätt ekade viner båda två. Sammanfattningsvis är Chromy ändå ett trevligt och prisvärt vin som erbjuder rätt mycket njutning nu, men kanske inte ska sparas så länge, medan Langmeil är litet för ekat och lågt på syra och högt i alkoholen även för mig. Intressant nog så är prisskillnaden bara 24 kronor här medan i Australien verkar Chromy vara mer än dubbelt så dyrt som Langmeil (dessa flaskor).

Saxat från mina noteringar på cellartracker:

Chromy:
"Tasted this side by side with the Langmeil 2016 Spring Fever Chardonnay, which has a lot less acidity although it's a full year younger than the Chromy.

In Sweden, the Chromy is only about 3 A$ more, while the Australian prices for the Chromy, that pops up when I google, are about twice the price if not more than the Langmeil. The Chromy is several notches better and offers quite a value for chardonnay in the oaked and fruity style, here in Sweden.

Very charming nose with butter, toasted hazelnuts, Nivea hand cream, almond milk, lime juice, some orange rind preserve. Good acidity, quite some weight on this wine, a little sting from the alcohol and/or oak on the finish, which is decent and tangy.

Perhaps I lack some complexity, and it's a little full on while the mid palate is largely missing in action, but the nose is really charming and the finish tangy so if you are not averse to new oak in your chardonnay, you could do much worse than this, and certainly pay a lot more for equal quality from say California (once again, looking at it from a QPR based on Swedish prices)." 87 poäng

Langmeil: "Already on the nose one can tell the heavy oak régime this wine has been treated to. On the palate very tropical fruit, impossible to mistake this for chablis is my first reaction. Nose is shockful of buttered toast, heavily toasted nuts and almonds. Pineapple, peaches. Oily texture. Has some acidity but day two it's almost all gone. Drank this side by side with a Tasmanian Chardonnay from Josef Chromy, and the difference is striking although the Chromy has quite a lot of new oak as well, and is almost equally leesy and weighty from the batônnage I presume has been exercised with both these wines. Not low in alcohol." 81 poäng

Last edited:

LarsW

Medlem
Dags att ta reda på what all the Fluus is about...:p

Dag 1 ganska kartigt och syrligt. Gav genast naturvin-vibbar och inte på ett helt bra sätt...:rolleyes:
Tog sig med några timmars luft och mjuknade lite.

Dag 2 avgjort mer tillgängligt.
Doft med körsbär, vitpeppar, våt tobak, knallpulver och Old Spice raklödder.
Smaken är syrliga körsbär och tydlig ek. Kolgrillad biff, paprika och peppar. En trevlig sötma från alkoholen lite som polkagrisar...
Inte helt övertygad om den är värd sitt pris bara kontra kvalitet men kul och spännande och ganska olik det mesta jag smakat vilket gör den helt prisvärd i mina ögon.
88p idag, tror helt säkert den har potential att stiga några poäng med lite mer harmonin efter några år på rygg.
...åsså ett plus för skruvkork! ;)

Fluus 2015
thumbnail_20190203_185519.jpg

Magikern

Medlem
Några utropstecken från Sommelierernas dag igår.

paolo scavino rocche dell annunciation riserva 2011
Vilken intensitet och pondus. Förvånansvärt öppen och tillgänglig. Kommer att utvecklas under många år. Kan sträcka mig till 93 med ett minus redan nu.
paul jaboulet aine la chapelle hermitage 2009
Jättegott men kanske inte så fantastiskt som jag hoppats på. Det verkade vara i en bra fas nu men det kanske är för ungt ändå. 93 med ett minus även här. Moullinoux Schist och i mindre grad Granite Syrah var bara ett snäpp sämre.

Orpale 2000 var den bästa champagnen jag provade och jag kan nog ge den 92 poäng. Jag provade några 78or från Bordeaux som inte var så roliga så jag skriver inte om dem. De var ganska trötta tyckte jag. Den största besvikelsen baserat på etiketten var Ducru Beaucaillou som jag bara ger 90+. Den var tröttare än den borde vara men det kan ha berott på de intensitetsbomber som jag provade innan.

I år fanns mig veterligen inte något vin som levde upp till Millot Clos Vougeot 2015 som de hade i fjol. Men jag provade inte allt.

Några forumiter fanns på plats och det vore kul att höra vad de tyckte. :)

vinosofi

Medlem
paul jaboulet aine la chapelle hermitage 2009
Jättegott men kanske inte så fantastiskt som jag hoppats på. Det verkade vara i en bra fas nu men det kanske är för ungt ändå. 93 med ett minus även här.

Håller med dig där. Upplevde det som jättegott, såklart, men ändå oförlöst. Hade jag öppnat detta hemma så hade jag känt att jag var för tidig på den.

Magikern

Medlem
Håller med dig där. Upplevde det som jättegott, såklart, men ändå oförlöst. Hade jag öppnat detta hemma så hade jag känt att jag var för tidig på den.

Vilka viner viner tyckte du var bäst?
Jag kollade inte så många champagner eller vita viner.
Jag gillade Bourgognerna från Montille och Duband. Unga men lovande utan tvekan. Kanonkop Paul Sauer var mycket bra även den. Kanske det bästa vinet i sin prisklass som jag provade.

vinosofi

Medlem
Vilka viner viner tyckte du var bäst?
Jag kollade inte så många champagner eller vita viner.
Jag gillade Bourgognerna från Montille och Duband. Unga men lovande utan tvekan. Kanonkop Paul Sauer var mycket bra även den. Kanske det bästa vinet i sin prisklass som jag provade.

Jag var imponerad av AJ Adams Hofberg Kabinett 2017. Riktigt välgjord kabinett, helt i min stil. Komplex näsa och sötman, frukten och syran spelade med perfekt tajming på paletten.

På den röda sidan vart jag väldigt förtjust i Arnot Roberts två olika Syrah från 2015. Bägge tyckte var snygga, slanka uppvisningar i vad man kan göra i Sonoma.

davve700

Medlem
Drack Roda I 2011 i lördags och det skulle vara intressant att höra vad andra tycker som har testat. Personligen så upplevde jag den som rätt slätstruken. Absolut elegant och rund i smaken, men utöver det, hände det inte mycket.

Är det jag? Hade det blivit någon hype om inte JS hade gett den 98?

Vingubben

Medlem
0168562B-FB4B-47A0-A1E5-4BACC7EC215C.jpeg

Chateau de la Negly, La Falaise 2015

Tror att jag köpte detta för omedelbar konsumtion men flaskan har blivit liggande något år vilket säkert har gjort den gott. Njutbar nu men klarar många år till i källaren. Doftexplosion med björnbär, olivspad och örter. Hög syra, och bra taniner som rundas av med björnbär, vanilj och varmrökt korv. Hade inga förväntningar på detta så blev både glad och överraskad. 90p utan tvekan. Gillar du CdP så kommer du gilla detta.

LarsW

Medlem
Måndag är helt klart en undervärderad vinddag!

Altesino Brunello di Montalcino 2010

Läder, körsbär, ek, svartpeppar och salvia i näsan. Härliga klassiska BdM-vibbar!:)
I munnen är det syrliga körsbär. Torkat hö och färska salvia. Lakrits och rött kött. Markant syra. Trevlig ek och tydliga tanniner men ändå len i smaken.
Helt drickfärdig och väldans god. Fast med den syran och tanninerna håller den säkert många år till.
Hum... jodå. 90p

thumbnail_20190204_210634.jpg

LarsW

Medlem
Blev visst en till tom flaska i kväll.
Tips av @Daniel A vill jag minnas.

Henri Maire Arbois Sous Voile 2011

Oj detta var trevligt! Och gott! Bjöd två muggles på det också och en av dem tyckte det var riktigt gott! ...den andre såg lite mer skeptisk ut men sa inte det var dåligt iaf...:p
Drack den över tre dagar. Första dagen och direkt efter jag öppnat den var det som att dricka dammiga kläder men efter några timmar som vädrades den värsta torkan bort och nu tredje dagen så är det optimalt.

Det är torrt som fnöske, oxiderat, får såklart sherryvibbar (på ett bra sätt). Lite päron, mandlar och cigarrlåda. Jästigt saltvatten. Kryddor... kanel och kryddpeppar. Beska som när man biter i ett citronskal.
Jättegott och funkade bra till korvmacka eller som i kväll, en smörig majssoppa med hemmagjorda fiskbullar.
Velar lite på poängen.... 89 eller 90... bra som tusan för billig peng. Beställt mera.
Måndagar rockar!

thumbnail_20190204_220447.jpg

Last edited:

Dan

Medlem
Visa bifogad bild 15723
Chateau de la Negly, La Falaise 2015

Tror att jag köpte detta för omedelbar konsumtion men flaskan har blivit liggande något år vilket säkert har gjort den gott. Njutbar nu men klarar många år till i källaren. Doftexplosion med björnbär, olivspad och örter. Hög syra, och bra taniner som rundas av med björnbär, vanilj och varmrökt korv. Hade inga förväntningar på detta så blev både glad och överraskad. 90p utan tvekan. Gillar du CdP så kommer du gilla detta.
Jag gillar också Negly! Har en 2015 kvar samt ett gäng 2016 som gärna får ligga till sig lite :)

glenn_peter

Medlem
Domaine Hudelot-Noellat Bourgogne Rouge 2015
Sniffar- och klunkarvin. Lätt, rödfruktigt, härlig markat doft av skogshallon blandat med sötlakrits. Fina silkeslena tanniner kombinerat med en trevlig upppiggande syra. Mums både själv och kombinerat med fläskfilé, stuvad savoykål med tryffel och rostade tomater.
aaa111.jpg

gece

Man vänjer sig.
Drack Roda I 2011 i lördags och det skulle vara intressant att höra vad andra tycker som har testat. Personligen så upplevde jag den som rätt slätstruken. Absolut elegant och rund i smaken, men utöver det, hände det inte mycket.

Tror Roda har mycket "jagvariation". Har inte druckit -11 men för andra årgångar har varannan flaska varit fantastisk, varannan korrekt och snygg men urbota trist...

Silex

Medlem

Drack samma vin för ett par veckor sedan och håller helt med om din analys. Jag tycker det var ett bra och korrekt vin, men inget som stack ut och absolut inget som drog upp betyget till 98 á la Suckling. Wine spectator gav 88 för samma vin. Själv kanske jag skulle placera det på 90-91 och är besviken med tanke på prislappen.

Poussard

Medlem
Jag var på @Wine Rebels provning idag och överlag var det väldigt trevliga viner. Alla viner drog väl åt det naturliga hållet. Jag provade 21 viner men kommer bara posta 10 för vissa av mina noter känns inte som de är särskilt givande.

Môrelig Rosé 2017
100% Pinotage, 7 mån på äldre ek med jästfällningen. Jordiga mineraler, röda bär, hint av målarfärg. Gott.

Elemental Bob Retro Series Chenin Blanc 2016
100% Chenin Blanc, 3 dagars skalkontakt, 10 mån på äldre ekfat med jästfällningen. Lite smörig på näsan (vilket inte nödvändigtvis kommer från fat) men i övrigt inga störande fattoner. Citrus, hög syra, mineraler. Gott.

Elemental Bob Retro Series White Blend 2016
44% Chenin Blanc, 22% Semillon, 18% Viognier, 5% Verdelho, 3 dagars skalkontakt, 10 mån på äldre ekfat med jästfällningen. Ungefär samma smaknoter som brorsan, men med lite fler aromatiska toner, typ krusbär och rent allmänt lite mer komplex i min mening.

Lourens Family Wines Lindi Carien 2017
37% Verdelho, 31% Chenin Blanc, 15% Grenache Blanc, 12% Rousanne, 5% Clairette Blanche. Mineraler, citrus och melon med en hint av nötter och svett. Komplex, bra syra, god.

Avant Garde Wines Smiley White V4
100% Chenin Blanc multivintage 2015-2018 från många olika batchar - fat, ståltank, skalkontakt, sous voile, passito m.m. Körsbär, körsbärskärna, mandel, volatila drag typ nagellack. Mest ”natur” av hela provningen, vilket inte nödvändigtvis är något positivt.

Avant Garde Wines Silwervis 2016
100% Chenin Blanc, 2 veckors skalkontakt med hela klasar, 12 månader på betong. Grapefrukt, kryddor, bra syra. Noterbar skalkontakt men bra balans. Smakade inte som jag förväntade mig, inga knasiga off-flavours utan rätt och slätt ett gott vin (inte lika vild som ’14 vad jag förstår).

JH Meyer Wines Elands River 2015
100% Pinot Noir, hela klasar, 10 månader på äldre ekfat. Sura hallon, lite grön och blastig, mer Loire än Bourgogne. För min smak en riktigt god Pinot Noir.

JH Meyer Wines Palmiet 2016
100% Pinot Noir, hela klasar, 10 månader på äldre ekfat. Dammig mineral, körsbär, blodapelsin med viss citrusskalbeska. Samma som ovan, för min smak en riktigt god Pinot Noir.

Lourens Family Wines Howard John 2017
33% Cinsault, 30% Grenache, 21% Syrah, 16% Carignan, druvsorterna vinifieras separat, blenden vilar 10 månader på äldre ekfat. Kompost, mandelmassa, körsbär, citrusskal med viss bitterhet. Relativt lättdrucket – helt ok.

Van Loggerenberg Wines Geronimo 2017
100% Cinsault, 80% hela klasar, 4 månader på 500 l äldre ekfat. Röda bär, lite söta bär, bra struktur, intressant, riktigt god.

Toppen