Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jrick

Medlem
Domaine Hudelot-Noellat Bourgogne Rouge 2015
Sniffar- och klunkarvin. Lätt, rödfruktigt, härlig markat doft av skogshallon blandat med sötlakrits. Fina silkeslena tanniner kombinerat med en trevlig upppiggande syra. Mums både själv och kombinerat med fläskfilé, stuvad savoykål med tryffel och rostade tomater.
Visa bifogad bild 15731
Kom den årgången någonsin på Systembolaget eller har du köpt den på annan plats? Kan inte minnas att jag sett någon årgång efter 2014 på Bolis.

Zingo

Medlem
Onsdag och lite Riesling framför dumburken, Rabl Riesling Kamptal Reserve 2017 (SB SP 159kr). Lite tillknuten och jästig doft vid öppnandet, väldigt citrusdriven med lite mer subtila dofter av honung och gröna frukter, päron/grönt äpple, inte lika påträngande Rieslingdofter som jag brukar vara van vid. Efter en stund i glaset med ökande temperatur framträder lite Basset's gröna winegums och syntetiska dofter toner på ett trevligt sätt.
Knastertorrt med hög syra och aningen smörighet och rivig kalk på tungan. Medelfylligt kropp med hyfsat lång finish. Positivt överraskad för att vara 2017 men kan nog bli fint om ett par år om man ids vänta. 4/5.

IMG_0067.jpeg

Wine Rebels

Leverantör
Jag var på @Wine Rebels provning idag och överlag var det väldigt trevliga viner. Alla viner drog väl åt det naturliga hållet. Jag provade 21 viner men kommer bara posta 10 för vissa av mina noter känns inte som de är särskilt givande.

Môrelig Rosé 2017
100% Pinotage, 7 mån på äldre ek med jästfällningen. Jordiga mineraler, röda bär, hint av målarfärg. Gott.

Elemental Bob Retro Series Chenin Blanc 2016
100% Chenin Blanc, 3 dagars skalkontakt, 10 mån på äldre ekfat med jästfällningen. Lite smörig på näsan (vilket inte nödvändigtvis kommer från fat) men i övrigt inga störande fattoner. Citrus, hög syra, mineraler. Gott.

Elemental Bob Retro Series White Blend 2016
44% Chenin Blanc, 22% Semillon, 18% Viognier, 5% Verdelho, 3 dagars skalkontakt, 10 mån på äldre ekfat med jästfällningen. Ungefär samma smaknoter som brorsan, men med lite fler aromatiska toner, typ krusbär och rent allmänt lite mer komplex i min mening.

Lourens Family Wines Lindi Carien 2017
37% Verdelho, 31% Chenin Blanc, 15% Grenache Blanc, 12% Rousanne, 5% Clairette Blanche. Mineraler, citrus och melon med en hint av nötter och svett. Komplex, bra syra, god.

Avant Garde Wines Smiley White V4
100% Chenin Blanc multivintage 2015-2018 från många olika batchar - fat, ståltank, skalkontakt, sous voile, passito m.m. Körsbär, körsbärskärna, mandel, volatila drag typ nagellack. Mest ”natur” av hela provningen, vilket inte nödvändigtvis är något positivt.

Avant Garde Wines Silwervis 2016
100% Chenin Blanc, 2 veckors skalkontakt med hela klasar, 12 månader på betong. Grapefrukt, kryddor, bra syra. Noterbar skalkontakt men bra balans. Smakade inte som jag förväntade mig, inga knasiga off-flavours utan rätt och slätt ett gott vin (inte lika vild som ’14 vad jag förstår).

JH Meyer Wines Elands River 2015
100% Pinot Noir, hela klasar, 10 månader på äldre ekfat. Sura hallon, lite grön och blastig, mer Loire än Bourgogne. För min smak en riktigt god Pinot Noir.

JH Meyer Wines Palmiet 2016
100% Pinot Noir, hela klasar, 10 månader på äldre ekfat. Dammig mineral, körsbär, blodapelsin med viss citrusskalbeska. Samma som ovan, för min smak en riktigt god Pinot Noir.

Lourens Family Wines Howard John 2017
33% Cinsault, 30% Grenache, 21% Syrah, 16% Carignan, druvsorterna vinifieras separat, blenden vilar 10 månader på äldre ekfat. Kompost, mandelmassa, körsbär, citrusskal med viss bitterhet. Relativt lättdrucket – helt ok.

Van Loggerenberg Wines Geronimo 2017
100% Cinsault, 80% hela klasar, 4 månader på 500 l äldre ekfat. Röda bär, lite söta bär, bra struktur, intressant, riktigt god.

Tack för besöket @Poussard - trevligt att träffas och fina provningsnoteringar!

Magikern

Medlem
Giacomo A Mio Padre-2015

Doft: svag doft av sötlakrits och te. Ett ungt vin utan tvekan.
Attack: Earl gray te och örter. Jag hade tagit det för en ung Pomerol blint. Ganska dämpad smak.
Mellansmak: Här händer det saker. Vinet är rätt fylligt och intensiteten finns där. Tanninerna och toner av te märks tydligt. Torkad frukt kan också anas och Pomerolvibbarna är riktigt tydliga.
Eftersmak: Torr och lång. Te, örter och lite ekfat.

Detta vinet har framtiden för sig och jag kan utan tvekan ge det 90+ redan idag. Hade folk vetat hur bra valuta det är hade det nog sålt slut på 10 röda minuter på vårt ärade monopol

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
  • 2015 Gago Tempranillo (Toro, Spanien) 93 p
  • 2017 The Butcher Pinot noir (Österrike) 75 p

The Butcher:
Skoj etikett, men denna ansiktslösa, fruktmarkerade ursäkt till PN hör nog egentligen hemma i en billig box.

Gago:
Ett riktigt vin! Svart, underbart omfattande aromatik och välgjord struktur. Fet, fyllig, sträv med fina syrir. Ett bra vin för en kall vinter. Är ett finfint vin att njuta rejält av. Går också bra att lägga undan.

IMG_1021.JPG
IMG_1022.JPG

chambertin

Medlem
2015 Lismore Syrah
God Syrah i ganska slank nordrhônsk stil. Till en början en del kärva och vresiga drag med ngt gröna toner. Öppnar upp med mer luft och visar fin utvecklingskurva under 12 timmar och inga dofter och smaker stänger ner. Oliv/tapenade dominerar på näsan och de mörka bären är mer återhållna. Smaken bättrar sig hela tiden och kärvheten bäddas in i en medelfyllig kropp och bra fruktsyror. Runt 90-91p med uppsida efter några års lagring.
96D39226-094F-43C0-81B7-7FAB207282E6.jpeg

Zingo

Medlem
Bandol La Bastide blanche 2015 (ännu en standard SB... 179 kr), rätt så köttigt vin med medelfylligt kropp och lite uttorkande fina tanniner.
Påträngande ek och smaker av mörkröda körsbär, björnbär och röda plommon. Timjan- och lagerblads kryddighet. Aningen choklad och "stallighet". Mer sekundära toner än vad jag förutsatt.
Hyfsat långt avslut, vinner dock på att tas ner i temperatur, blir lite kvalmigt rumstempererat
Sett smaknotiser på forumet med betydligt äldre årgångar men denna 2015 är helt i min stil. Tycker det är väl balanserat i dagsläget så för min del ingen mening att lägga på hyllan, ser dock att det ska finnas en 2016 i dagsläget men mitt bolag sålde endast 2015. Blir att testa en 2016 nästa gång...
4/5.

IMG_0071.jpeg

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Efter 1 månads uppehåll med allt som heter alkohol, är det nu dags att ta två dagars uppehåll från uppehållet :D och unna mig ett glas eller två.
För övrigt kan jag rekommendera cidern Apple Cart som är alkoholfri. Fantastisk!
Inviger aftonen med mitt nya Zalto glas som är magiskt. I glaset - Domaine Michel Lafarge Borgogne som självklart öppnas för tidigt och är knuten som boaorm kring sitt byte.
1 timma senare i glaset: Hintar en silkeslen, nätt ton utav lingon och skogshallon. Relativit obalanserad och sträv på tungan. Smaken ligger kvar länge i gomen, men inte mycket mer idag.
Låter min andra flaska ligga i minst 3-5 år till.
9884D852-E8A4-4E0E-9DD8-360D8BA100F8.jpeg

Last edited:

Vingubben

Medlem
7A8FA80D-91A3-4BB4-B26C-C564D0612E20.jpeg

K Syrah Powerline Estate 2014.

Förvånasdvärt dämpad doft i förhållande till smaken. Björnbär och alkohol dominerar. Fullständig explosion i munnen, först plommon och björnbär, sedan peppar och rökt chark, sedan lite alkoholhetta och tanniner. Det är häftigt att dricka den här typen av viner då och då, men ofta räcker det med ett glas. Helt klart 92p och gillar man stilen så sätter man nog ett par pinnar till. Något som förvånade var att vinet dag 2 hade tappat rätt rejält i frukt och var på gränsen till odrickbart.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
aalto giacomo.jpg

Spanien mot Italien, samma pris samma årgång:
2015 Bodegas AAlto Ribera del Duero AAlto: doft av timotej, hallonbuske, kryddpeppar, asfalt, fänkål, choklad och lavendel. I smaken är det chokladen som dominerar, tänk er att ta alla pralinerna i Alladinasken och moffla dem in i munnen. Här finns också hallon och blåbär, hö, fänkålsfrön, torkad fisk och lavendel. Rejäl syra och koncentrerad frukt.
2015 Podere La Villa Giacomo Colli della Toscana Centrale IGT: Doft av tjära, asfalt, brända däck och björnbär. I smaken finns björnbär, maraschinokörsbär, mörk choklad, beckolja, tjärpastiller, blod och gjutjärnsstekpanna. Fruktbomb av rang, men syran är inte i klass med Aaltos.
Det finns definitivt en hel del likheter mellan de här två: båda har rejäl kraft och är gjorda för att konsumeras unga. Aalto är dock en elegant ballerina, medan Giacomo är en snäll jätte. Båda mycket bra, men Aalto vinner på komplexitet och elegans.

Trådskapare
A
Delade en PR BdB 09 med frugan nyss. Bästa skumpan hittills tyckte hon, men något vattnig. Ingen större skillnad mot andra PR, jag druckit tidigare. Blev inte jätteimpad. Frugan kan skilja på Loka, Ramlösa, Saxhyttan och andra vatten i blindtest. Har testat henne på det. Hon har alltid rätt.

Stor skillnad mellan 08 och 09. Den sistnämnda är helt enkelt lite mindre av allt, tråkigare. Vi tog in ett glas för några veckor sedan, sommeliern frestade sedan med vinet nedan, efter det så lämnades PR utan att drickas upp :). Den var allt för blek i jämförelse. Nu 'r det ju äpplen och päron, vet det men vi var från början inte imponerade vilket var orsaken till vi provade ett annat vin.

Så tror din fru skulle gilla 08an. 10 blir nog bra och 12an mycket bra. :)

WhatsApp Image 2019-01-17 at 21.24.15.jpeg

Last edited:

Sigdarve

Medlem
Stor skillnad mellan 08 och 09. Den sistnämnda är helt enkelt lite mindre av allt, tråkigare. Vi tog in ett glas för några veckor sedan, sommeliern frestade sedan med vinet nedan, efter det så lämnades PR utan att drickas upp :). Den var allt för blek i jämförelse. Nu 'r det ju äpplen och päron, vet det men vi var från början inte imponerade vilket var orsaken till vi provade ett annat vin.

Visa bifogad bild 15786
Den kändes blek som sagt. Har en tolva PR BdB liggandes, är den bättre? (läste för snabbt, ser vad du skriver om tolvan nu) Väntar på LR Rosé 2013. Beställde den i tisdags, men den hann inte komma till helgen. Blir nästa helg kanske. Ser fram emot den.

Last edited:
Trådskapare
A
Den kändes blek som sagt. Har en tolva PR BdB liggandes, är den bättre? (läste för snabbt, ser vad du skriver om tolvan nu) Väntar på LR Rosé 2013. Beställde den i tisdags, men den hann inte komma till helgen. Blir nästa helg kanske. Ser fram emot den.

2012 är en mycket bra årgång, dock mindre i volym än 2008. Så det kommer bli färre viner helt enkelt.

Vingubben

Medlem
F7475320-1861-41C1-92D2-BF3F0B8FFB7C.jpeg

Wither Hill Taylor River Pinot Noir 2015

Inte ett vin som jag hade tänkt att skriva om, dels för att jag sällan gått igång på PN från Nya Zealand, och dels för att detta låg i facket ”bulkviner” och inte registrerat i CT. Vet inte exakt vad jag betalat för det men gissningsvis kring en tvåhundring. Oväntad doft med lite mognadstoner, jordigt och torkad frukt. Smaken var dock PN rakt av. Bra syra, jordgubbar, peppar, kakao (ett uns) och bra tanniner men ändå silkeslent. Det som imponerade dock var balansen. Detta är absolut intet stort vi men jäkligt bra. 88p. Kanske skall ge NZ en chans till?

Toppen