Jag var på
@Wine Rebels provning idag och överlag var det väldigt trevliga viner. Alla viner drog väl åt det naturliga hållet. Jag provade 21 viner men kommer bara posta 10 för vissa av mina noter känns inte som de är särskilt givande.
Môrelig Rosé 2017
100% Pinotage, 7 mån på äldre ek med jästfällningen. Jordiga mineraler, röda bär, hint av målarfärg. Gott.
Elemental Bob Retro Series Chenin Blanc 2016
100% Chenin Blanc, 3 dagars skalkontakt, 10 mån på äldre ekfat med jästfällningen. Lite smörig på näsan (vilket inte nödvändigtvis kommer från fat) men i övrigt inga störande fattoner. Citrus, hög syra, mineraler. Gott.
Elemental Bob Retro Series White Blend 2016
44% Chenin Blanc, 22% Semillon, 18% Viognier, 5% Verdelho, 3 dagars skalkontakt, 10 mån på äldre ekfat med jästfällningen. Ungefär samma smaknoter som brorsan, men med lite fler aromatiska toner, typ krusbär och rent allmänt lite mer komplex i min mening.
Lourens Family Wines Lindi Carien 2017
37% Verdelho, 31% Chenin Blanc, 15% Grenache Blanc, 12% Rousanne, 5% Clairette Blanche. Mineraler, citrus och melon med en hint av nötter och svett. Komplex, bra syra, god.
Avant Garde Wines Smiley White V4
100% Chenin Blanc multivintage 2015-2018 från många olika batchar - fat, ståltank, skalkontakt, sous voile, passito m.m. Körsbär, körsbärskärna, mandel, volatila drag typ nagellack. Mest ”natur” av hela provningen, vilket inte nödvändigtvis är något positivt.
Avant Garde Wines Silwervis 2016
100% Chenin Blanc, 2 veckors skalkontakt med hela klasar, 12 månader på betong. Grapefrukt, kryddor, bra syra. Noterbar skalkontakt men bra balans. Smakade inte som jag förväntade mig, inga knasiga off-flavours utan rätt och slätt ett gott vin (inte lika vild som ’14 vad jag förstår).
JH Meyer Wines Elands River 2015
100% Pinot Noir, hela klasar, 10 månader på äldre ekfat. Sura hallon, lite grön och blastig, mer Loire än Bourgogne. För min smak en riktigt god Pinot Noir.
JH Meyer Wines Palmiet 2016
100% Pinot Noir, hela klasar, 10 månader på äldre ekfat. Dammig mineral, körsbär, blodapelsin med viss citrusskalbeska. Samma som ovan, för min smak en riktigt god Pinot Noir.
Lourens Family Wines Howard John 2017
33% Cinsault, 30% Grenache, 21% Syrah, 16% Carignan, druvsorterna vinifieras separat, blenden vilar 10 månader på äldre ekfat. Kompost, mandelmassa, körsbär, citrusskal med viss bitterhet. Relativt lättdrucket – helt ok.
Van Loggerenberg Wines Geronimo 2017
100% Cinsault, 80% hela klasar, 4 månader på 500 l äldre ekfat. Röda bär, lite söta bär, bra struktur, intressant, riktigt god.