Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Kände till producenten sen tidigare, men köpte faktisk pinoten i Sverige i julas för att bjuda på "bra kalifornier" när vi skulle på middag. Första gången jag testade. Chardonnayn köpte jag här i Kalifornien efter vi kom tillbaks.

Lioco är en intressant producent, för dom använder sig av betongtankar och jäser naturligt. Ingen ek alls, vad jag vet. Vinerna är helt enkelt fantastiska. Deras Lioco Saveria Pinot Noir 2016 är en av dom bästa pinots jag druckit. Kalkiga, klara, rena smaker och väldigt fokuserade på ett lågmält vis. Det här skulle jag kunna dricka varenda dag.

Ingen storkonsument av Chardonnay, men deras Lioco Estero Chardonnay 2017 hade samma, rena fokus me delar frukt som storebror. Köpte den här och den kom med en annan av deras pinots, som jag ej testat. Tänkte spara den till ett bra tillfälle.

Tyvärr är dom inte helt billiga, det måste medges. Pinoterna låg på typ $45 och Charden på $35. Tycker dock dom är väl värda det - har haft mkt värre för dubbla priset. Köp om ni hittar det är mitt tips.

Visa bifogad bild 15805 Visa bifogad bild 15806 Visa bifogad bild 15807
Om du gillar Lioco kommer du att älska Johns andra (huvudsakliga) projekt som han kör tillsammans med sin hustru Phoebe; Ceritas. Världsklass på både pinot och chard. En av mina favoriter är deras version av chardonnay från Phoebes familjs vingård Porter-Bass. Ligger tekniskt sett i Russian River Valley men i någon avkrok som är mycket svalare. Finfina grejer.

Håkan

Medlem
Om du gillar Lioco kommer du att älska Johns andra (huvudsakliga) projekt som han kör tillsammans med sin hustru Phoebe; Ceritas. Världsklass på både pinot och chard. En av mina favoriter är deras version av chardonnay från Phoebes familjs vingård Porter-Bass. Ligger tekniskt sett i Russian River Valley men i någon avkrok som är mycket svalare. Finfina grejer.
Inte helt billiga heller:(

Onsdags kvällen spenderades på wine mechanics med ett härligt gäng mogna bordeauxer direkt från Magnus Holmgrens källare (en av ägarna).

Vinerna som serverades var
Chateau Pape Clement Blanc 2008
Chateau Clinet 2000
Chateau Pontet Canet 1996
Chateau Haut-Bailly 1990
Château Sociando-Mallet 2012 (referensvin)
La Demoiselle de Sociando-Mallet 2016 (referensvin)

Chateau Pape Clement Blanc 2008
D Honung,bivax,gula äpplen,gula plommon
S Smör,gula plommon,gula äpplen.
Ett vin i perfekt drickfönster.Stort och fylligt med perfekt syra och lång eftersmak.
Blir nog knappast bättre med mer lagring ävrn om det håller än 5-10 år.
93 p

Chateau Clinet 2000
D Stall,våta löv,söt tobak,skogpromenad
S komplexa smaker, söta bär, färska lagerblad

Komplext vin i perfekt mognad.väl integrerade tanniner,prefekt syra och fin fyllighet.
Hade gärna druckit detta vin 8 dar i veckan
95 p (en stor chans att kvala in på 2019s bästa rödvinslista)

Chateau Pontet Canet 1996
D Kaffe,tobak,choklad,blyerts,lakrits,mörka bär
S mörka bär,cassis, fin mörkchoklad

Detta är vad bordeaux är för mig.Paulliac när det är som bäst.
Fylligt,mognet med levande syra och tanniner.
Komplext i både doft och smak Clinet vsr fantastiskt men detta var kvällens bästa vin för mig.
96 p

Chateau Haut-Bailly 1990
D Svamp,höstack,våtmark,tobak,torkade tranbär
S Tranbär,svampbuljong,röda bär
Väldigt elegant och finessrikt vin,inget som jag egentligen förknippar med bordeaux.
Helt moget 93 p

Château Sociando-Mallet 2012
D svamp,svarta vinbär,mörka bär,blyerts
S samspelar väldigt mycket med doften

Ett vin som i slutet (ca 2,5 h i glaset) börjar vakna till liv och visa på vad som komma skall.
Det finns kvalitet men behöver mer tid i källaren innan den spelar på alla strängar.
Idag 90 ge det 7-10 år och du kan nog få upp betyget 2-4 poäng.

La Demoiselle de Sociando-Mallet 2016 (andra vin)

D Extremt knutet och svår flörtat,mörka bär
S Svarta vinbär,ek
Väldigt ungt så klart och svårt att ge ett ordentligt omdöme om vad som kommer hända med vinet och hur bra det kommer bli.Men känner att det absolut är en kvalitet ner mot övriga viner ikväll.
Idag 86 p kan möjligtvis närma sig 90 i bästa fall om 10 år.

Överlag en mycket trevlig onsdag kväll.

Dan

Medlem
Domäne Wachau Riesling smaragd Achleiten 1995
Köpte denna på senaste småpartisläppet för att jag ville prova hur äldre Riesling smakar.
Är inte så bra på att beskriva vin ännu men ett friskt guldgult vin där jag får lite päron/piggelintoner i munnen. Väldigt gott och jag kommer köpa på mig en del blandad Riesling för att glömma bort i ett antal år :)

LarsW

Medlem
Lite enklare viner men beggars can't be choosers ibland och goda var de! Båda dracks till barbeque och passade som en välplacerad blåtira!

Château D'Aiguilhe Seigneurs d'Aiguilhe 2015
Från ett små partier ngr månader sedan.
Körsbär, läder, rökt paprika lapsang-te i näsan.
I munnen så är det bra tanniner, gott om frukt och hyfsad syra. Mer läder och rökt te. Tomat på burk. Bra bang for bucks!
87p

Castello di Monsanto Chianti Classico 2015
Ung och riktigt stock-konservativ Chianti, precis som jag vill ha dem.
I näsan är det inlagda syrliga körsbär, hö, salvia och alkohol.
I munnen är det så där härligt bittert och tanninrikt som en ung chianti ska vara! Halvmogna körsbär. Hög syra. Salvia och trevlig sötma från alkoholen som inte dominerar på något sätt!
God vardags-chianti som nog håller åtskilliga år till.
87p

thumbnail_20190214_163407.jpg

Adam Frisch

Vinmakare

Ska testa!

LarsW

Medlem
Beaucastel Côtes du Rhone 2015.

Börjar nästan bli något av ett husvin för mig nu... aja, kunde vara värre!
Doft med ceder och tobak. Mogna vinbär och körsbär. Är också något exotiskt, mango?
Smaken är fyllig utan att vara tung, fina tanniner och ek, bra syra,det är sval frukt, lite halvmogna körsbär, läder, peppar och lite lakrits.
Väldigt tillgängligt och klunkvänligt redan nu men håller nog flera år till!
89p och värt varenda ett. Om 1-3 år säkert nån poäng eller två till.
thumbnail_20190215_210342.jpg

Zingo

Medlem
L’Authentique Chateau Pineraie 2012, djupt lila, dofter av ek, plommon, lakrits, viol, blåbärssylt och lite bensin(!?). Smakerna följer doften med hinter av mörk choklad.
Stramt med rätt fina lite sandiga tanniner men ingen riktig ryggrad som möter upp syran. Ok sett till priset men inget utmärkande, 4/5. Bra allroundvin. Tror knappast det vinner på lagring..

IMG_0080.jpeg

Magikern

Medlem
Ja syltiga viner var (är?) ju ett problem under en period i C9dP när koncentration och extraktion drev upp höga poäng bland många kritiker och många producenter orkade inte riktigt stå emot och vinerna (framför allt toppcuvéer som knappast hade funnits förr växte fram väldigt snabbt) förändrades mycket under en period från ungefär -03/-05 och framåt.

Köpte själv ganska mkt C9dP från årgångarna mellan -98 och -10 men tyvärr så blev det alltför mkt av specialcuvéer och Vieilles Vignes bland de inköpen. Nu i efterhand när de underbara 07orna börjar att bli perfekt mogna och jag har tröskat igenom ganska många årgångar så inser jag mer och mer att de viner jag uppskattar mest är de "vanliga" Tradition snarare än de supertäta/rika/extraherade och (ofta) Grenache-dominerade specialcuvéerena. V.g årgångarna så är jag däremot helt med på att toppårgångarna såsom -07 och -10 (för att ta dom som jag druckit mest av) är att föredra i alla lägen. Domäner som gett mig mkt njutning är bl.a Bosquet des Papes, Giraud, Paul Autard, Pégau, Janasse (föredrar dock deras Côtes-du-Rhône), Mas de Boislauzon, Chante Cigale (dera VV var dock riktigt bra från -03) och Grand Veneur.
Så mitt råd (kanske även till mig själv som börjar bli sugen igen på lite mer södra Rhône) är att köpa en del C9dP "Tradition" och bättre CdR/Gigondas/Vacqueyras etc från -16 som ju verkar vara en toppenårgång med fin framtid och skippa Deus Ex Machina, Baroche Pure m.fl.

C9DP är riktigt intressant om man har begränsad budget. För min del råder det ingen tvekan om att beaucastel är det mest intressanta jag provat. Vore kul att prova andra producenter som gör vin i samma stil. Mourvedre är en riktigt intressant druva.

M

Mouton

image.jpeg

En liten billig favvo från Italien.
Och oj, vad den ändrats sig på 3 år.
Stall i den högre skolan vid öppnande.
Efter 3 timmar, kommer den underbara frukten fram.
Både i doft och smak, söt syrliga körsbär med en kyss av ek. Denna är en helt klart mogen, växlande Barbera.
Köpte som tur va på mig, ett gäng 2015, och klick fingret kommer att dansa när 2016 släpps.

M

Mouton

image.jpeg

Vill minnas ett par medlemmar som hade en diskution om bdx 2012.
Så jag provar...
Med en gång kan konstateras att vi har ett mycket ungt vin i glaset, och då har jag ändå valt ett billigt.

Färgen är fortfarande blå svart.
Doften är primör, med lakrits och plommon, lite sälta.
Smaken är så primör att, hade jag fått det blint har jag sagt utan tvivel 2017.
Men den är helt klart inte utan attribut, utan bara ung.
Smaken har en uppsjö av svart söt frukt, faten märks inte alls, den är så typisk St-Emilion som den kan va.
Liten nyans av grön peppar, paprika. Men annars tok ung..
Nåja det enda jag ville säga va, årgångens högre klassade behöver säkert 15-20 år till. Viner som detta 7-10 år, underskatta alldrig en Bdx's lagrings behov..

Last edited by a moderator:

Trydebull

Medlem
2009 E Guigal Chateauneuf-du-Pape

[Missade bild...]

Druckit i väldigt många årgångar och senast 2009 för ett år sedan. När jag tittar tycker jag att mina noter stämmer på pricken smakmässigt med den flaskan. Och slutsatsen kring drickfönster också.

Verkligen en favoritproducent för min del - men verkligen inte min favorit Chateauneuf...

Mörkt blåröd i färgen.

Doften ger hela kryddträdgården och direkt efter kork är den väldigt explosiv och energiskt. Senare lite cigarr, en hel del körsbär i bra mognadsfas men också en hög syra och man anar alkohol.

Smaken ger första timmen en mer syltig touch, men efter hand kommer syra tillbaka. Körsbär och mer av unga röda bär men också knapphändig mogna björnbär. Slånbär också. Kryddigt. En strävhet bakom detta faktiskt.

Inte alls oäven - men inte fantastisk. 87 pinnar

Vet att det är en något varmare årgång, och att det anses vara inom drickfönstret men jag tror att det är för tidigt. Jag har inte många flaskor men väntar fem år med nästa.

Poussard

Medlem
Fick uppdraget att välja viner till en större fest med buffemat, med begränsad budget och SBs utbud. Vet att det diskuterats flitigt i andra trådar. Det här var det jag kom upp med.

Loxarel A Pel Brut Nature 2014
Anselmo Mendes Alvarinho Contacto 2017
Akarua Pinot Noir Rua 2017

Loxarel skulle jag kunna tänka mig att köpa igen. De andra lämnade inget bestående intryck på mig, men gästerna var nöjda.

Attachments

• 2A2758CE-B068-4863-973A-2D46096C759B.jpeg
    2A2758CE-B068-4863-973A-2D46096C759B.jpeg
    46,4 KB · Visningar: 202

LeChat

Medlem
DCFEE9D0-8524-4F90-928F-ECB4C31D0E93.jpeg

2015 Yann Chave Crozes-Hermitage

Här får man mycket vin för de 189:- som det kostade för 1,5 år sedan. Fortfarande lika trevlig med sin fantastiska frukt. Med lite luft så kommer de underliggande tanninerna fram och ger ett bra grepp i munnen. Det är ungt idag och blir bara bättre på alla plan ju mer kontakt den får med luften. Årgången är ju inte åt det slanka hållet men vinet känns fortfarande som en fransk strukturerad syrah med bra syra och har en behaglig alkoholhalt på 13%. Väntar något år eller två med att öppna nästa flaska. Kanongott!

Last edited:

Silenos

Medlem
Volnayexposén går i en rasande fart här hemma och en hel del nya namn korkas upp. Ett sådant nytt namn var för mig firma Bitouzet-Prieur. Ett blandat sexpack med Cailleret, Taillepieds och Pitures ifrån 14 och 15 går nu in på flaska fem av sex; Pitures anno 2014. Vinet hade det förspänt på så sätt att de första fyra inte helt övertygat, och Pitures (på pommardsidan, högt upp, granne med Clos des Ducs), sällan besjungs. Hur som helst: Blyg finstämd doft, som på de flesta 14 nu. Elaka tungor kallar det mesigt, andra oförhävt. Efter att kvällen tidigare druckit b.la. en ”ambitiös” cabernetblandning från Toscana, och Priorat, så tillhör jag läger två. I munnen sval, uj så sval; fast inte grön. Ganska bred men inte fet, och lång, rejält lång, och sval (igen!); ett järnspett till vin. Fruktnoteringar struntar vi i. Ett kanonvin i sin stil!

IMG_1160.JPG

Helt klart en överraskning. Smått legendariska Caillerets och Taillepiedes fick denna gång stå tillbaka för Pitures (det kanske är namnet i sig som ligger le climat i fatet? Pitures…det låter ju faktiskt inte riktigt klokt (som något en förfördelad fransk skolpojke, med putande salivdränkt underläpp, hasplar ur sig till en mobbare.)).

Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
01060E4A-AF0E-4A52-814A-2D80EDCA3BBE.jpeg
02808575-3FE8-4BDE-AAC9-284CC2EE7A33.jpeg

Kängurufile, svamprisotto, tryffelsky, ångad savoykål, tunt skivad zucchini med bra olivolja och rosépeppar.

Fluus väldigt bra. Påminner om Musar. Generös, mogen, mjuk frukt. En del brett men inte så det stör. Väldigt likeable och charmig. Ett kap för priset.

Timo Mayer är urklassisk Syrah i elegant stil. Björnbär, blåbär, blod, järn, lätt ekanstrykning. Kryddor: nejlika, anis. Hög syra. Mycket bra längd. För mig det bättre vinet men 2,5 gånger priset så Fluus klart bättre QPR. Mina svärföräldrar, som är mer normala vinkonsumenter, föredrog Fluus.

Attachments

• D4F58A70-2D5D-4611-A9CA-9DA3DA668EE0.jpeg
    D4F58A70-2D5D-4611-A9CA-9DA3DA668EE0.jpeg
    66,8 KB · Visningar: 162

Vingubben

Medlem
C6FE25E6-5A82-4A6C-AABC-908126DFEAF9.jpeg

Picaro del Aguila, 2016

Tobak, motorolja och plommon i doften. Bra syra och härligt avrundade tanniner. Viol, slånbär, björnbär och mognadstoner. Brända fat och mycket vanilj. Systembolaget skriver ”bör lagras”, jag skriver ”bör drickas!”. Bra vin som gilar en kraftigare maträtt, 90p.

Daniel A

Administratör
DSC_0825.JPG

2015 Ruggabellus, Fluus
Även jag kände för att testa den senaste löpelden som dragit genom forumet. Fick dessutom “rätt” årgång! Det satt fint till en vildsvin-och-rökt-paprika-lasagne. Ganska stalligt (mer djuren än skiten), mycket rödbärigt med hallon och hallonbåtar, men även lite “tyngre” bär som blåbär och syrliga körsbär. I munnen händer en hel del, men det är onekligen ett lätt vin utan särskild tanninnärvaro. Syran är hög och känslan drar mycket åt syrliga röda bär. Dracks över tre dagar och var bäst på andra dagen. Lämnar mersmak! 90p.

2016 Bodegas Ponce, Clos Lojen
100 % bobal från Manchuela. Lär inte vara många som skulle hitta dit blint. Det här påminner en hel del om Beaujolais från halvsval årgång (påminner även lite om Fluus!). Det här är nog ett vin som många skulle kalla “fruktdrivet” och “gjort för att drickas ungt”. Men det är rimligt komplext och utmanande för det. Det finns lite sandiga tanniner, och en tillräckligt hög syra för att det inte ska slinka ner alltför lätt. Alla bär balanseras fint med lite smuts och örtiga toner. Det växer mycket till dag två. Klockar in på 12,5 %, vilket ger ett svalt intryck. Landar väl på en 87p ungefär, men det är mycket vin för 129 kr. Ett vin att korka upp i tid och otid.

Toppen