petterkalle
I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
På andra sidan jordklotet antagligen?Vilken sida har herrn vaknat på nu då?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
På andra sidan jordklotet antagligen?Vilken sida har herrn vaknat på nu då?
.......liksom en 1970 Unico! Stefan gillar att provocera har jag förstått och tillhör antagligen dem som gillar halvdöda viner med totalt uttorkad frukt? Tur att vi är olika annars konkurrerar vi om samma viner! Själv dricker jag lika gärna en Bdx 2012 som en 1982! Olika njutning men ändå lika ok!Visst kan man dricka äldre flaskor bordeaux men det är fortfarande så att en flaska bordeaux Chateau Haut-Bailly 1990 är moget.
Vaknat? verkar snarare som att han ännu inte hade gått och lagt sig!Vilken sida har herrn vaknat på nu då?
Brist på tålamod stavas frukt
.......liksom en 1970 Unico! Stefan gillar att provocera har jag förstått och tillhör antagligen dem som gillar halvdöda viner med totalt uttorkad frukt? Tur att vi är olika annars konkurrerar vi om samma viner! Själv dricker jag lika gärna en Bdx 2012 som en 1982! Olika njutning men ändå lika ok!
Dricker Giacomo-15 från småpartisläppet. Och förutom en första russinchock så är jag betagen. Choklad, lakrtis, nåt bränt, en aning vanilj. Och så russinen förstås men efter första sippen integrerade. Komplext. Långt. Massor av lakrits och jag fullständigt älskar lakrits! Har en flaska kvar men måste nog köpa en till. Inbillar mig att det här kommer att åldras med största välbehag. Men det är ju bara en gissning förstås. Lingon.
Iaf liknar det inget jag druckit förut och jag älskar det. 93 poäng. Minst.
JajamensanÄr det denna du syftar på? https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/giacomo-9061201
Jajamensan
Hoppas verkligen inte du blir besviken.Får ta och köpa en då jag också är lakritsnörd även om det är i högre prisklassen för mig...
Ca halvlitern högoktanig Cognac.Vilken sida har herrn vaknat på nu då?
Ursäkta!Förstår inte riktigt din reaktion Stefan.
Tror inte jag kan göra det tydligare,det står exakt vilka viner som dracks och vilka årgångar.
Det står mina personliga åsikter vad jag tyckte om vinerna.
Visst kan man dricka äldre flaskor bordeaux men det är fortfarande så att en flaska bordeaux Chateau Haut-Bailly 1990 är moget.
Det verkar som att HINE borde vara rätt OK att flambera bananer med?Slutsatser som jag dragit efter att ha passerat mina första 100 Cognacar:
Ser fram mot dagen då jag passerat 1000 Cognac:ar!
(Hoppas verkligen att alkoholismen inte sätter in!)
Slutsatserna so far:
XO är oftast riktigt bra.
Extra är oftast bara dyrt.
VS är mest som buteljerat bajs. (Som gör dig blind.)
VSOP är generellt kantigt, burkigt och karaktärsfullt, men sällan elegant.
Superdyra 1000-åriga (typ) buteljer är alltid ultragoda, men också ultradyra!
Små producenter är inte roligare än deras namn eller speciella flaskor, men de är minst lika roliga på samma sätt som små Champagneproducenter. Jobbar hårt för det de tror på! Ibland når de mål!
Remy Martin VSOP för 40 kr flaskan (Life's beautiful) har blivit min partydryck to go to!
Äldre flaskor av Camus Grand VSOP är också nära magiska! Även om de oftast kostar nästan 80kr flaskan här... *huh*
Napoleon, Napoleon Extra, Napoleon Extra Old, Extra Napleon, Old Extra Napoleon, Extra Old Napoleon osv är fortfarande bara väldigt många bokstäver, men tyvärr sällan kvalitet som motsvarar bokstävernas längd... Sen kommer XO!
XO Camus = mitt i gatan (rätt trist jmf med alla andra) dock GOTT,
XO Martell: bra, men väl dyrt. GOTT SOM PHAN!
XO Delamain: enkelspåriga och (oftast) ensidiga med hårda kanter. Flera är goda, inte alla...
XO Camus: bra, men mer som ordinär VSOP? Mnjae...
XO Hennessy: deras VSOP är som andras XO, men deras XO är bara dyr...
XO osv... flera fina, många riktigt bra. De allra flesta hette dock bara "Napoleon ngntng".
XO Otard är en förfärlig faceplant. Visst är den god, balanserad och allt. Men, saknar personlighet och djup.
XO Meukow är asligt riktigt bra. Har avverkat tre flaskor (även om en komma fem flaskor dog från en kendofest) men saknar "detdär".
Osv...
Special mentions:
Chateau Beaulon (tack som fan Bjarne!)
Maxim
Robin
Mfl
Sen kommer vi till det alla borde känna till om Cognac:
Någon annan på forumet som druckit ett liknande bra vin?
- HINE XO: så jäwla koncentrerad och djup. Kaffedrickare samlen Eder! Spöar Vesper, Paradis, Camus Hors d'Age, Martell Extra mfl med aromatiskt djup, superior komplexitet,...så bra så att man gråter! Och mina två flaskor kostade hela 310 kr per styck. Aj oj uj!
Hine FTW ! ! !
Brandy:
Öppnade så håller dem minst 10 år under kork.
Kräver ingen Coravin för måttfull konsumtion.
Påverkas inte det minsta av lagringstemperatur.
Kan väl tycka att bättre viner inte står att finna, ssk som att Cognac på Yahoo Auctions bara kostar spottstyvrar. Men jag lever ju inte under "Världens Bästa"… monopol
Självutnämnt, jag vet.
Men rätt skoj ändå. Att Lilla Swerige har Världens Bästa whatever
Låg syra i en Mosel riesling kabinett låter inget bra!Willi Schaefer - Graacher Domprobst Riesling Kabinett -17.
Art nr: 96073 (åter i lager 2019-02-21)
Färg: Ljus ljus vit, känns ung redan vid första anblick.
Näsa: Doften tar mig bort till en varm sensommardag, mitt på ängen full av prästkragar och fläderblom. En hint av honungsdoft smyger sig på.
Mun: DÄR kom det! Vilken jävla saft detta är! Sötman, balansen och den låga syran gör sig närvarande direkt vid första swirlen i mun. Fortsatt på tungan med torkad ananas, kiwi och stjärnfrukt, och en lååång eftersmak.
Jag skulle säga drick nu och njut, skit i lagringspotential... för alla mina 6 flaskor kommer vara uppdruckna i sommar ändå
Visa bifogad bild 15891
Tror vi är inne och nuddar på den lilla dispyten mellan @vintomas och @Mattias Schyberg här... Det vill säga hur syra upplevs.Låg syra i en Mosel riesling kabinett låter inget bra!
Det kan tänkas stämma in, då jag inte är en van vinprovare utan dricker mycket för nöjets skull. Den är åtminstone sjukligt god och syran är nog helt enkelt rejält inbäddad redan idag.Tror det är det som är fallet här; att sötman i kabinetten får @Johan Blom att uppfatta syran som låg när den troligtvis bara är väl inbäddad och integrerad...
Jag tänkte väl det. Trodde annars du gått över till sake.Ca halvlitern högoktanig Cognac.
...efter lite vin...
Huga!
Har tilbringat onsdagen med att försöka överleva.
Fy Zatan...