Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

john b

Medlem
Revisited flaska som inköptes på tips av @Mattias Schyberg i den här tråden: https://www.finewines.se/threads/br...-eller-regionstypiskt-roedvin-under-300.4950/

20190222_182724.jpg

William murdoch omine secundo 2012

Kul för det var ett år sedan jag drack denna. Sedan dess har jag provat, köpt och druckit frikostigt. Med resultatet att plånboken är tunn och levern vältränad. Har smakpreferenserna ändrats då?

Denna doftar distinkt björnbär i vanilj. Rikligt med vitpeppar och lite mynta och en/barr kanske.

Smaken fortsätter med peppar och mörka bär i olivspad. Sval stram profil, lite rökig ganska lång eftersmak.

Jag saknar lite grepp och tanniner. Tycker den är lite för syltig för att verkligen leverera. Schysst vin men till kraftigare mat faller det platt. Är mindre imponerad idag jmf förra året.
Kul iaf. Har en flaska kvar. Får se om jag orkar spara den ytterligare ett år.

Idag skulle jag hitta en pava till en gulasch på högrev med mycket paprika. Och mycket högrev. Långkokt givetvis. Vitt eller rött? Det var inte enkelt, men till slut blev det en ung pinot noir från Bernhard Huber (2014 Alte Reben). Köpt hos producenten i höstas. Det blev inte så pjåkigt, även om vinet hade mått bra av några år till i källaren. Dekanterad 90 minuter (på tok för kort tid - vi har bara 10 grader i vinkällaren också, men vi kom på att vi var hungriga alldeles för sent). Dock en bra parning.

Attachments

• E4B3B10C-F2C4-4B3F-A77A-58737DB2294F.jpeg
    E4B3B10C-F2C4-4B3F-A77A-58737DB2294F.jpeg
    40,5 KB · Visningar: 249

lukastollig

Pudelfantast
Revisited flaska som inköptes på tips av @Mattias Schyberg i den här tråden: https://www.finewines.se/threads/br...-eller-regionstypiskt-roedvin-under-300.4950/

Visa bifogad bild 15912

William murdoch omine secundo 2012

Kul för det var ett år sedan jag drack denna. Sedan dess har jag provat, köpt och druckit frikostigt. Med resultatet att plånboken är tunn och levern vältränad. Har smakpreferenserna ändrats då?

Denna doftar distinkt björnbär i vanilj. Rikligt med vitpeppar och lite mynta och en/barr kanske.

Smaken fortsätter med peppar och mörka bär i olivspad. Sval stram profil, lite rökig ganska lång eftersmak.

Jag saknar lite grepp och tanniner. Tycker den är lite för syltig för att verkligen leverera. Schysst vin men till kraftigare mat faller det platt. Är mindre imponerad idag jmf förra året.
Kul iaf. Har en flaska kvar. Får se om jag orkar spara den ytterligare ett år.

Har alltid tyckt det levererar bra för sin ändå relativt modesta prislapp.

Beo

Medlem
Taylor's Vintage Port 1977, 95 subjektiva points
Upptäckte en flaska med en läckande kork. Några purpurröda droppar på furuplankorna där de söta vinerna ligger.
Taylors 1977. Bara att öppna och hoppas. Fann ett moget vin med, lite russin, fikon och värma lkörsbär. Långt slut med en trevlig beska och syrligt komplext slut. Ett fantastiskt vin i sin bästa ålder som säkert kan lagras längre... om nu inte korken läcker. Köpt 1991 för 295 kr
Någon som stött på läckande portvin. Denna flaska var det inget problem med trots läckaget.
Dekanterad som sig bör på kristallkaraff att avnjutas senare denna helg.

IMG_0588.jpg
IMG_0589.jpeg

Med en Ah-So Monopol var det inga problem att korka upp.

Last edited:

LarsW

Medlem
Taylor's Vintage Port 1977, 95 subjektiva points
Upptäckte en flaska med en läckande kork. Några purpurröda droppar på furuplankorna där de söta vinerna ligger.
Taylors 1977. Bara att öppna och hoppas. Fann ett moget vin med, lite russin, fikon och värma lkörsbär. Långt slut med en trevlig beska och syrligt komplext slut. Ett fantastiskt vin i sin bästa ålder som säkert kan lagras längre... om nu inte korken läcker. Köpt 1991 för 295 kr
Någon som stött på läckande portvin. Denna flaska var det inget problem med trots läckaget.
Dekanterad som sig bör på kristallkaraff att avnjutas senare denna helg.

Visa bifogad bild 15915 Visa bifogad bild 15916
Med en Ah-So Monopol var det inga problem att korka upp.
Köpte också på mig av denna (och Fonseca's vintage port från samma år) när systemet reade ut dem (tror jag) nån gång början på 90-talet, var faktiskt några av mina allra första vinköp.:)
Haft flera med lite låg volym i flaskan och kladdiga och i de flesta fall helt murkna korkar. Men ingen med dåligt innehåll! Verkar tåla vad som helst. Kul att höra att det stämde för dig också!
Alltid en fröjd att dricka och enig i att denna håller länge till om man har tålamod!

The Ruggabellus experience: Fluus and beyond, part II
Det första jag gjorde efter att ha druckit en i mina tycken helt underbar (grenachedominerad) Fluus 2015 var att köpa en flaska till för att prova litet längre fram. Sen ville jag prova förstasorteringsvinerna. Timaeus (mestadels Grenache) var slut. Fick tag på en Archaeus (Syrah) och en Efferus (Mataro). Mina noteringar från cellartracker:

Archaeus 2015
At first it is almost bubbly with suppressed CO2, tight as a nut. Lean, austere, not pleasant at all. Then some reductive notes appear. A little more aromatics but not so very pleasant either. Day 2 the reduction has faded, the CO2 evaporated and the wine has taken on a really gorgeous lean, savory feel. Great Syrah. Feels like a really good Arnot Roberts, but perhaps with slightly more fruit. Nice find! 94 p

Efferus 2016

At first this is just as tight as the Archaeus (the main difference being that this is predominantly mataro). Lots of air necessary. day two it is expressing a deep and wild aromatics, with good dark leather tinted sloeberry infused fruit and structure that is present but on the elegant silky side. Does not reach up to the level of the Syrah and Grenache based wines currently, but my guess is that this has even more need for age. Some kinship to the Leon Barral Valiniere. Rest for 5-10 years maybe? 90 p

Slutsatsen är väl att dessa viner bör lagras ett längre tag, de tunna flaskorna à la systembolaget 1988 till trots. Man måste nog vara ett riktigt Mourvèdre-fan för att tycka att Efferus är prisvärd i dagsläget, och Archaeus - ja, om man som jag kommit att gilla den eleganta version av Syrah om t ex Wind Gap/Pax Mahle, Arnot Roberts etc gör, ja då är den riktigt kul. Men om man är mer i Guigals läger och tycker att idealet för bra Syrah är t ex som ung Chateau Ampuis med mycket baconfett och marsansås (alltså, själv gillar jag denna stil också) så är detta något man bör bortse från.

PS. Köpte också på mig en av de kritiserade Fluus 2016 som innehåller mer Syrah än 2015. Fluus 2015 tyckte jag var en nära nog gudomlig upplevelse som höll sig borta från den inte-så-roliga-asfaltdoftande för tidigt plockad Grenache-fällan samtidigt som det var oerhört långt till den andra sidans syltiga, portvinsstarka, för solig/för sent plockad McLaren/Barossa Grenache. Ska bli intressant att se hur 2016 ter sig.

Trydebull

Medlem
Archaeus 2015
Kul! Den hade jag nog inte kommit mig för att rota fram själv - "Fluss-gate" till trots;)
Archaeus - ja, om man som jag kommit att gilla den eleganta version av Syrah om t ex Wind Gap/Pax Mahle, Arnot Roberts etc gör, ja då är den riktigt kul.

Men om man är mer i Guigals läger och tycker att idealet för bra Syrah är t ex som ung Chateau Ampuis med mycket baconfett och marsansås (alltså, själv gillar jag denna stil också) så är detta något man bör bortse från.

Tänk vad skönt att få vara kapp-vändare inom något område! Så att man inte måste välja. Enda nackdelen är att det blir dubbelt så dyrt. Beställning lagd. Snygg recension- som vanligt:)

Mattias Schyberg

Administratör
7DF9AEF8-697D-40A6-A526-CDFB9387BD64.jpeg

2016 Château Cantemerle

Vettig bordeaux för en ganska rimlig slant. Stram, slank och klassisk vänstra stranden. Rikligt med röd paprika, ceder, kaffesump, vanilj och tobak. Svarta vinbär och blåbärsris i frukten. Lång fin smak med blyerts och mentolsvalka i avslutet. Ungt och oförlöst, men med god potential. Inte riktigt värd sitt pris idag, men nog kommer det bli ett par pinnar bättre med lite lagring och således leverera mer i paritet med sin prislapp. (90p+)

Trydebull

Medlem
2016 Keller Riesling trocken

20190223_113801.jpg

Väldigt transparent.

Doftar friskt och fräscht av en blandning av gula frukter med stenfrukter som aprikos och gula plommon i spetsen. Även lätt omogen annanas som kombineras och gula friska citroner. Med tid lite lätt nötig åt timida mer beskedliga smakatunga nötter.

Smaken frisk och torr med tydlig dragning åt precis mogna citroner, gröna äpplen och med backup från samma gula frukter som i doften. Någon brödskorpa och lätt beska strax därefter - kort smakbehållning.

Lätt smörighet och honung i både smak och doft när den fått en halv dag utan kork.

Absolut och självklart inte den mest komplexa av Kellers viner och även om den fick sätta korken till tidigt så har de här flaskorna en mer begränsad utvecklingspotential. Egentligen borde man ju inte köpa på den här nivån när han erbjuder så otroliga viner, men jag kommer dock att spara ett par 15 och 16 trocken tio år eller så för framtida BYOB på rieslingtema. Kul att jämföra med de som nu ligger 10-15 ggr priset.

Habil riesling till lunchens lins- och gulbetssallad med riven chevre.

85 poäng.

M

Mouton

Visa bifogad bild 15929
2012 Château d'Armailhac

God och ganska mjuk bordeaux med tidigt drickfönster. Tillgänglig och drickvänlig med läskande syror och bara en allmänt mysig munkänsla. Inget WOW kanske, men en enkel god bordeaux är ju ändå alltid något extra.
Återigen missbedömder du lagringsbehovet på Bdx:)
Du kommer alltid tycka att dina Bdx är medelmåttiga vardagsviner, så länge du öppnar dom 10 år för tidigt..
Själv dricker jag 80-90 för tillfället, på gränsen till för unga.

Last edited by a moderator:
Bara, Bara, Bara! Vad hade vi gjort utan er Champagne? En NV inköpt hos producenten, nyligen degorgerad aug 2016. Fantastisk mat-Champagne. Idag blev det bara en flaska till laxen (vill minnas att vi konsumerade 25 buteljer, eller så när undertecknad fyllde jämnt, men då hade vi lite hjälp av gäster). Bouzy levererar!

Attachments

• D4F0E4D5-67FA-4549-9935-FD797AB50FD0.jpeg
    D4F0E4D5-67FA-4549-9935-FD797AB50FD0.jpeg
    92,9 KB · Visningar: 271

Skrutt

Medlem
2016 Keller Riesling trocken

Visa bifogad bild 15928

Väldigt transparent.

Doftar friskt och fräscht av en blandning av gula frukter med stenfrukter som aprikos och gula plommon i spetsen. Även lätt omogen annanas som kombineras och gula friska citroner. Med tid lite lätt nötig åt timida mer beskedliga smakatunga nötter.

Smaken frisk och torr med tydlig dragning åt precis mogna citroner, gröna äpplen och med backup från samma gula frukter som i doften. Någon brödskorpa och lätt beska strax därefter - kort smakbehållning.

Lätt smörighet och honung i både smak och doft när den fått en halv dag utan kork.

Absolut och självklart inte den mest komplexa av Kellers viner och även om den fick sätta korken till tidigt så har de här flaskorna en mer begränsad utvecklingspotential. Egentligen borde man ju inte köpa på den här nivån när han erbjuder så otroliga viner, men jag kommer dock att spara ett par 15 och 16 trocken tio år eller så för framtida BYOB på rieslingtema. Kul att jämföra med de som nu ligger 10-15 ggr priset.

Habil riesling till lunchens lins- och gulbetssallad med riven chevre.

85 poäng.
Tack för en intressant recension! Kan du ge ex. på en nöt som är ”nötig åt timida mer beskedliga smakatunga nötter”? Det lät lite motsägelsefullt och just därför intressant.

Toppen