Herregud vilken kväll med extra allt hos
@chambertin igår! Det är bara att ödmjukt buga och bocka all generösitet!
Senaste upplagan av Damien Hugot Rosé är en champagne helt i min smak med utmärkt intensitet och finfina toner av grapefrukt, smultron, krita och persika. Läckert!
Två vita viner därefter. En snorbra, intensiv och läcker bourgogne med lätt tropisk frukt, popkorn och sötlakrits samt en aningen kufig kanariefågel gjord på malvasia aromatica. Fyllig och mjuk med drag av spiskummin och korianderfrön. Riktigt kul dynamisk duo, men det var ingen tvekan om vilket vin som tog för sig bäst.
2008 Henri Boillot Meursault 1er Cru Charmes – 2015 Llanos Negros La Palma La Batista
Vi gick vidare till rött och fem läckerbitar.
Barolo av modernt snitt med klassiska drag som nätt och jämt påbörjat sin resa till mognad. Hur god som helst och fånigt kvalitativ!
2007 Domenico Clerico Barolo Ciabot Mentin
En mycket mogen och avrundad aussie-shiraz. Mycket tomatsalsa, nypon och, efter avtäckning, lätt chark och tjära. Udda och småskumt, men gott. Det behövdes många ledtrådar för att hitta rätt här.
1998 JJ Hahn Shiraz Nineteen Fourteen
Ännu en kanariefågel av läckert, reduktivt slag. Kommentarer om avlopp dök snabbt upp, men med lite luft kommer köttiga, oljiga och bäriga inslag fram. Som en bättre, kryddig beaujolais med en funkig tvist. Jag gillar det här väldigt mycket!
2017 Suertes del Marqués Valle de la Orotava El Chibirique
Yppig, kraftfull och snorbra jänkarpinot med mosade hallon och körsbär i kubik och snygga fat. Läckert!
2015 Anthill Farms Pinot Noir Comptche Ridge Vineyard
Sydafrikansk syrah av okänt slag för mig. Lätt brända pinjenötter, salmiak, peppar och chark. Mycket gott och lovande!
2014 Leeuwenkuil Family Vineyards Syrah Heritage Series
Avslutning med klass!
Syrlig och klassisk mosel med relativt lite sötma för att vara auslese och en helt magisk sauternes som nog når topp-tre av mina absolut bästa sauternes-upplevelser någonsin! Yquem -96 var nog aningen bättre, men som jag ser saken blir inte sauternes mycket bättre än så här! Saffran, vanilj, marsipan, pomerans, honung och aprikos. Ja, ni kan det där!
1992 Willi Schaefer Graacher Himmelreich Riesling Auslese
2007 Château de Fargues