(2017) Clos du Moulin aux Moines, Pinot Noir XVII
Det här någon form av Bourgogne rouge med en naturvinstvist (producenten kallar den själv för “vin nature”). Den bryter mot någon regel dock, för den har inte årgång utskriven och är klassad som “vin de France”. AOC-reglerna kan dra åt skogen dock, för det här smakar som smarrig röd bårgånj i min mun! Visst, vid öppning är det lätt pärlande och lite latjo, men allt det försvinner i sinom tid. En massa fläskiga röda bär, lite skit i bakgrunden, grovmalen gammal svartpeppar, några körsbär, och någon ört (kanske färsk salvia?!). Mycket framtung ung frukt i munnen, men fint uppvägt av de lite murrigare tonerna. Tanniner och syra är polerade. Påminner en hel del om den sympatiska
2016 Ponce, Clos Lojen, men det här är lite mer dekadent och naket. När jag dricker det sista i flaskan, dag 4, så är det som mest inbjudande. Inte så komplext, inte stort, men riktigt bra.
90p.
2017 Clos du Moulin aux Moines, Clos du Moulin aux Moines (monopole) - Auxey-Duresses
Blir ju lite skumma namnformer när producenten är döpt efter vingården! Det här vinet öppnades samtidigt som ovanstående, i någon form av pedagogiskt syfte. Hur mycket skiljer sig två viner åt när det är samma producent, årgång, region och druva, men vagt annorlunda vinmakning och helt annat vingårdsläge? Inte så värst mycket, egentligen. Eller, ja. Olika viner är det ju definitivt, men släktbandet är väldigt starkt. Det här är väl huvudsakligen lite stramare och elegantare. Där det första vinet var gjort för att drickas ungt märks det att det här har tid kvar att växa. Däremot så var det här den solklara vinnaren dag 1. Det fanns inte så mycket kvar när jag drack resten dag 3, och då hade det inte förändrats särskilt mycket. Stramt, elegant och rent.
90p även här!
Imponerad av båda. Kände mig lite korkad när jag i blindo köpte på mig två blandlådor av producenten. Nu känner jag mig väldigt nöjd! Så nöjd att jag beställde lite fler flaskor.
Dracks till vildsvinsfilé (sous vide), ugnsbakad rotselleri med korianderfröolja och cognac-och-svart-trumpetsås. Vinerna höjde maten och maten höjde vinerna.