Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mats

Gone todash....
2015 Ruggabellus, Fluus
Även jag kände för att testa den senaste löpelden som dragit genom forumet. Fick dessutom “rätt” årgång! Det satt fint till en vildsvin-och-rökt-paprika-lasagne. Ganska stalligt (mer djuren än skiten), mycket rödbärigt med hallon och hallonbåtar, men även lite “tyngre” bär som blåbär och syrliga körsbär. I munnen händer en hel del, men det är onekligen ett lätt vin utan särskild tanninnärvaro. Syran är hög och känslan drar mycket åt syrliga röda bär. Dracks över tre dagar och var bäst på andra dagen. Lämnar mersmak! 90p.
Drack också det idag men fick tyvärr "fel" årgång, dvs 2016 och var för mig ett riktigt pissvin. Gillar brett och stalltoner men det här var mer som äckligt hårslem ur duschavlopp. Ingen aning om det är ett naturvin men smakade som när sådana är som sämst.

Mattias Schyberg

Administratör
53633093-E93A-4ED4-948C-1D3FEF89F6EC.jpeg

2017 Chaos White

Minst lika bra som förra årgången. Det vandrar sömlöst mellan Bourgogne, Rioja, Loire och Jura. Mycket fat, mycket komplext och härligt kraftfullt utan att tappa fokus eller balans. Uns bitterhet från skalkontakten i avslutet, men enbart så det förgyller och ger lite bett. Inte gratis med tanke på mängden vin i flaskan, men bedårande gott till comté och abondance fermier! Inslag av marsipan, eneträ, uns dill, vanilj och kåda tillsammans med mogna gula äpplen, aprikos, hav, kanderad pomerans och akaciahonung. (92p)

Blir ett par flaskor till här och ni som köpt bör känna er nöjda! :)

Fick uppdraget att välja viner till en större fest med buffemat, med begränsad budget och SBs utbud. Vet att det diskuterats flitigt i andra trådar. Det här var det jag kom upp med.

Loxarel A Pel Brut Nature 2014
Anselmo Mendes Alvarinho Contacto 2017
Akarua Pinot Noir Rua 2017

Loxarel skulle jag kunna tänka mig att köpa igen. De andra lämnade inget bestående intryck på mig, men gästerna var nöjda.
Well done! Känns som ungefär så bra det kan bli med de restriktionerna.

LeChat

Medlem
6C48959E-79F3-4137-8B8F-232233C72532.jpeg

1989 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive

Förväntningarna är lågt ställda när jag öppnar detta vin. Tänker på alla tveksamma recensioner och nu ser jag även lite mögel på korken.
En del har beskrivit det som väldigt illa, snudd på defekt. Andra tycker sådär men några verkar gilla det. Man tycker olika verkar det som. Alla gillar inte cabernet franc, för mycket grönt tycker de. Dessutom gillar ju inte alla mogna viner. Flaskvariation är väl inte heller otänkbart när man har med 30-åriga viner att göra.
Hur är då min flaska?
Riktigt bra faktiskt! Kanske t.om lysande! Här finns inga tecken på dåligt vin eller övermognad bara ursprungstypisk cabernet franc i perfekt balans med vital frukt och med härliga mognadstoner! Dofterna och smakerna är faktiskt precis vad man kan förvänta sig hos en CF. Initialt lite ostig mognadsdoft men som sen får stå tillbaka för mer klassiska drag av grön paprika, tobak, lite lakrits, gräs. Smekande lent i munnen, moget och elegant. Blir fin till kvällens fläskfile med hasselbackspotatis.
(Tack @ChristerJ för att du envist prackade på mig den här flaskan;) Belöning utlovas! :))

Last edited:
Visa bifogad bild 15869
2017 Chaos White

Minst lika bra som förra årgången. Det vandrar sömlöst mellan Bourgogne, Rioja, Loire och Jura. Mycket fat, mycket komplext och härligt kraftfullt utan att tappa fokus eller balans. Uns bitterhet från skalkontakten i avslutet, men enbart så det förgyller och ger lite bett. Inte gratis med tanke på mängden vin i flaskan, men bedårande gott till comté och abondance fermier! Inslag av marsipan, eneträ, uns dill, vanilj och kåda tillsammans med mogna gula äpplen, aprikos, hav, kanderad pomerans och akaciahonung. (92p)

Blir ett par flaskor till här och ni som köpt bör känna er nöjda! :)
spännande. ska försöka få tag på en flaska imorgon.

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 15871
1989 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive

Förväntningarna är lågt ställda när jag öppnar detta vin. Tänker på alla tveksamma recensioner och nu ser jag även lite mögel på korken.
En del har beskrivit det som väldigt illa, snudd på defekt. Andra tycker sådär men några verkar gilla det. Man tycker olika verkar det som. Alla gillar inte cabernet franc, för mycket grönt tycker de. Dessutom gillar ju inte alla mogna viner. Flaskvariation är väl inte heller otänkbart när man har med 30-åriga viner att göra.
Hur är då min flaska?
Riktigt bra faktiskt! Kanske t.om lysande! Här finns inga tecken på dåligt vin eller övermognad bara ursprungstypisk cabernet franc i perfekt balans med vital frukt och med härliga mognadstoner! Dofterna och smakerna är faktiskt precis vad man kan förvänta sig hos en CF. Initialt lite ostig mognadsdoft men som sen får stå tillbaka för mer klassiska drag av grön paprika, tobak, lite lakrits, gräs. Smekande lent i munnen, moget och elegant. Blir fin till kvällens fläskfile med hasselbackspotatis.
(Tack @ChristerJ för att du envist prackade på mig den här flaskan;) Belöning utlovas! :))
Samma upplevelse som jag. Mycket trevligt vin, men säkert en hel del flaskvariation! :)

jrick

Medlem
Väldigt mkt som associerar till helt andra druvor än vad det är då, och väldigt lite till vit Bordeaux? Mer ”metod” än druva kanske? Edit: Du skrev ju faktiskt Loire, så SB-delen kanske inte var helt odruvtypisk?
Faktiskt lite sjukt att vilja få det till en blandning av så många olika områden och druvor på samma gång. Inget illa menat @Mattias Schyberg men här känns det som att du skulle sagt att det inte liknar något annat?

Zingo

Medlem
Capo Di Terra Valtelina Superiore 2009,känns som man börjar gå på en skiva på repeat med ännu en SB-flaska...
Tror nog detta är den blekare (till färgen) nebbiolon jag druckit, svagt tegelbrun, medelfyllig doft av fat och "typiska" nebbiolodofter, röda bär, torkade körsbär, blommor/rosor, jordgubbar, lite bränt gummi och aningen skitig jord/stall, tycker ändå det är rätt så fruktigt/blommigt för sin ålder.
Hög syra, medelfyllig kropp och jag som vanligtvis älskar tanniner så är det på gränsen för mycket, rätt grovkorniga och uttorkade som låser käken och delvis dödar smakerna. Detta vin behöver nog drickas till någon riktigt fet mat och inte framför tv:n med lite snacks en söndagskväll...
Annars bra balanserat men för min del blir det nog inget återköp för 179:-, ändå standardpoängen 3.5-4/5...

IMG_0082.jpeg

CalleNylle

Medlem
Blev inspad av Fluus epidemin som går här så jag la också in en beställning på den och några andra udda aussies blends. Fick också årgång 2016, de andra jag beställde var Dune Tirari 75042 (Nero d’Avola, Negroamaro and Shiraz) Dune The empty quarter 73261 (Shiraz, Mourvedre, Grenache samt montepulciano?!). Har dock bara hunnit prova Tirari.
Dune Tirari
N: får associationer tillbaka till förskolan, trolldeg, sunkig lekmatta, fuktig sandstrand och vått trä.
M: fjäderlätt! Inte alls var jag var beredd på. Blåbär, lite vanilj, lutar lite mot blåbärspaj. Jordgubbar, hallon, kryddor och lite tanniner.
Rätt så gott men det är något med trolldegsdoften som får mig att ledsna på vinet. Brukar vanligtvis inte har problem med stalliga eller funkiga dofter men det här var inte för mig. 85p.
52633059_248573242715516_7231059767643340800_n.jpg

LeChat

Medlem
24FBDB32-D390-45B1-B5CC-56DA68E15C4C.jpeg

2013 Fattoi Brunello di Montalcino

Kommer idag hem lite senare än vanligt. Ställer mig vid spisen och slänger ihop en (mästerlig) carbonara. I glaset provas en ny årgång av Fattoi. Tydliga syror, mineral och små fina tanniner i en ganska slank kropp stämmer väl bra in på årgången 2013. Det är lättdrucket redan men känns lite spretigt. Lite ryggläge skulle nog ändå inte skada. Då hinner även kolafudgen och vaniljen integreras lite mer. Men bra vin! Resten av flaskan åker in i kylskåpet för att testas imorgon eller torsdag.

Mattias Schyberg

Administratör
BYOB med folk utanför forumsfären igår. Det blev några riktigt fina doningar som slank ner oerhört lätt.

Topp tre:

2013 Domaine des Tours Vaucluse Bedårande aromatik med mängder av komplex pinositet och viskös, men slank, munkänsla. Lysande vin! Södra Rhône med elegans och burgundisk inramning.

D7228E3F-CC42-4809-8A37-D6A184F8126D.jpeg

2005 Château Beauregard
Klassisk pomerol med rikligt med kaffekaramell, utedass, fin mognad (lagom för mig, för ungt för många andra) och ceder. Snorbra!

EA5C837D-1FFE-4F98-B05F-BBD05B3ABB3E.jpeg

1997 Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc Makalöst kraftig och intensiv barolo med rikligt med fat. Kanske inte så traditionell och trendig stil, men hur bra som helst. Var mer i södra Rhône än Piemonte, men på bästa vis!

66571F5A-49C8-40A9-B7CB-6650DF0096EA.jpeg

Övriga viner levererade givetvis bra, men inte riktigt i samma liga. Störst besvikelse var en gammal favorit i form av 2013 M. Chapoutier Shiraz Domaine Tournon Lady's Lane som verkar vara i en konstig och stängd fas utan någon form av komplexitet eller riktig druvkaraktär. Kändes mer som en stram priorat av hyfsat slag. Tokgillade det senast jag provade för något år sedan. Är det tunneln som visat sitt fula tryne månne, eller är det bara stora fransoser som kan hamna där? ;)

68E24A5C-8838-4257-B8B0-8174F2CD438C.jpeg

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja syltiga viner var (är?) ju ett problem under en period i C9dP när koncentration och extraktion drev upp höga poäng bland många kritiker och många producenter orkade inte riktigt stå emot och vinerna (framför allt toppcuvéer som knappast hade funnits förr växte fram väldigt snabbt) förändrades mycket under en period från ungefär -03/-05 och framåt.

Köpte själv ganska mkt C9dP från årgångarna mellan -98 och -10 men tyvärr så blev det alltför mkt av specialcuvéer och Vieilles Vignes bland de inköpen. Nu i efterhand när de underbara 07orna börjar att bli perfekt mogna och jag har tröskat igenom ganska många årgångar så inser jag mer och mer att de viner jag uppskattar mest är de "vanliga" Tradition snarare än de supertäta/rika/extraherade och (ofta) Grenache-dominerade specialcuvéerena. V.g årgångarna så är jag däremot helt med på att toppårgångarna såsom -07 och -10 (för att ta dom som jag druckit mest av) är att föredra i alla lägen. Domäner som gett mig mkt njutning är bl.a Bosquet des Papes, Giraud, Paul Autard, Pégau, Janasse (föredrar dock deras Côtes-du-Rhône), Mas de Boislauzon, Chante Cigale (dera VV var dock riktigt bra från -03) och Grand Veneur.
Så mitt råd (kanske även till mig själv som börjar bli sugen igen på lite mer södra Rhône) är att köpa en del C9dP "Tradition" och bättre CdR/Gigondas/Vacqueyras etc från -16 som ju verkar vara en toppenårgång med fin framtid och skippa Deus Ex Machina, Baroche Pure m.fl.
Ja, fy fan :)

StefanAkiko

Visa bifogad bild 15795
1970 Vega Sicilia "Unico"
Man tar fram något speciellt för att fira nytt jobb :). En gammal "unico"! Självklart fullt av mognadstoner med läder, tobak och ceder men också med en häpnadsväckande underton av ung söt frukt! Hur kan det ens vara möjligt efter snart 50 år? Påminner om mig själv - gammal men ung i sinnet :rolleyes: Det finns även lite stallighet i smaken men inte i doften vilket jag gillar jättemycket. Ett häpnadsväckande vin som verkligen överraskade mig på flera plan. Jädrans så gott! 97p :D
Är detta verkligen en "gammal" Unico?
  • Hur resonerar du nu?
Känner det personligen mer som en kalvig ung tonåring. Det kommer definitivt komma bättre år för denna underbarhet än 2019. Och det äar bara så som det är. Tålamod är en dygd :)
Brist på tålamod stavas frukt :)

StefanAkiko

BYOB med folk utanför forumsfären igår. Det blev några riktigt fina doningar som slank ner oerhört lätt.

Topp tre:

2013 Domaine des Tours Vaucluse Bedårande aromatik med mängder av komplex pinositet och viskös, men slank, munkänsla. Lysande vin! Södra Rhône med elegans och burgundisk inramning.

Visa bifogad bild 15881

2005 Château Beauregard
Klassisk pomerol med rikligt med kaffekaramell, utedass, fin mognad (lagom för mig, för ungt för många andra) och ceder. Snorbra!

Visa bifogad bild 15882

1997 Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc Makalöst kraftig och intensiv barolo med rikligt med fat. Kanske inte så traditionell och trendig stil, men hur bra som helst. Var mer i södra Rhône än Piemonte, men på bästa vis!

Visa bifogad bild 15883

Övriga viner levererade givetvis bra, men inte riktigt i samma liga. Störst besvikelse var en gammal favorit i form av 2013 M. Chapoutier Shiraz Domaine Tournon Lady's Lane som verkar vara i en konstig och stängd fas utan någon form av komplexitet eller riktig druvkaraktär. Kändes mer som en stram priorat av hyfsat slag. Tokgillade det senast jag provade för något år sedan. Är det tunneln som visat sitt fula tryne månne, eller är det bara stora fransoser som kan hamna där? ;)

Visa bifogad bild 15884
Fruktknullare ;-)

StefanAkiko

Onsdags kvällen spenderades på wine mechanics med ett härligt gäng mogna bordeauxer direkt från Magnus Holmgrens källare (en av ägarna).

Vinerna som serverades var
Chateau Pape Clement Blanc 2008
Chateau Clinet 2000
Chateau Pontet Canet 1996
Chateau Haut-Bailly 1990
Château Sociando-Mallet 2012 (referensvin)
La Demoiselle de Sociando-Mallet 2016 (referensvin)

Chateau Pape Clement Blanc 2008
D Honung,bivax,gula äpplen,gula plommon
S Smör,gula plommon,gula äpplen.
Ett vin i perfekt drickfönster.Stort och fylligt med perfekt syra och lång eftersmak.
Blir nog knappast bättre med mer lagring ävrn om det håller än 5-10 år.
93 p

Chateau Clinet 2000
D Stall,våta löv,söt tobak,skogpromenad
S komplexa smaker, söta bär, färska lagerblad

Komplext vin i perfekt mognad.väl integrerade tanniner,prefekt syra och fin fyllighet.
Hade gärna druckit detta vin 8 dar i veckan
95 p (en stor chans att kvala in på 2019s bästa rödvinslista)

Chateau Pontet Canet 1996
D Kaffe,tobak,choklad,blyerts,lakrits,mörka bär
S mörka bär,cassis, fin mörkchoklad

Detta är vad bordeaux är för mig.Paulliac när det är som bäst.
Fylligt,mognet med levande syra och tanniner.
Komplext i både doft och smak Clinet vsr fantastiskt men detta var kvällens bästa vin för mig.
96 p

Chateau Haut-Bailly 1990
D Svamp,höstack,våtmark,tobak,torkade tranbär
S Tranbär,svampbuljong,röda bär
Väldigt elegant och finessrikt vin,inget som jag egentligen förknippar med bordeaux.
Helt moget 93 p

Château Sociando-Mallet 2012
D svamp,svarta vinbär,mörka bär,blyerts
S samspelar väldigt mycket med doften

Ett vin som i slutet (ca 2,5 h i glaset) börjar vakna till liv och visa på vad som komma skall.
Det finns kvalitet men behöver mer tid i källaren innan den spelar på alla strängar.
Idag 90 ge det 7-10 år och du kan nog få upp betyget 2-4 poäng.

La Demoiselle de Sociando-Mallet 2016 (andra vin)

D Extremt knutet och svår flörtat,mörka bär
S Svarta vinbär,ek
Väldigt ungt så klart och svårt att ge ett ordentligt omdöme om vad som kommer hända med vinet och hur bra det kommer bli.Men känner att det absolut är en kvalitet ner mot övriga viner ikväll.
Idag 86 p kan möjligtvis närma sig 90 i bästa fall om 10 år.

Överlag en mycket trevlig onsdag kväll.
Vilka mogna Bdx:er drack ni?
Det är ju inte alldeles tydligt.
Av årgångarna på dina noter mm så ser jag bara halvt mogna, unga och purunga?
Även om @frumtmattias tucker alla är supermogna, så...
Jag har säkerligen missförstått någonting...

Vilka mogna Bdx:er drack ni?
Det är ju inte alldeles tydligt.
Av årgångarna på dina noter mm så ser jag bara halvt mogna, unga och purunga?
Även om @frumtmattias tucker alla är supermogna, så...
Jag har säkerligen missförstått någonting...

Förstår inte riktigt din reaktion Stefan.
Tror inte jag kan göra det tydligare,det står exakt vilka viner som dracks och vilka årgångar.
Det står mina personliga åsikter vad jag tyckte om vinerna.
Visst kan man dricka äldre flaskor bordeaux men det är fortfarande så att en flaska bordeaux Chateau Haut-Bailly 1990 är moget.

Toppen