Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Adam Frisch

Vinmakare
Precis hemkommen från en jobbresa till Kapstaden. Hade chansen att testa ett helt gäng sydafrikaner, men ett vin stod verkligen ut. Hamilton Russell Pinot Noir. Så till den milda grad att regissören jag var med, han drack endast detta vin under hela dryga veckan vi var där. Inget annat dög. Och jag måste medge att det var en fantastiskt bra vin.

Jag är urusel på beskrivningar, men ska försöka. Detta vin hade inte ett uns nya världen-karaktär. Kändes som nåt jag aldrig riktigt haft tidigare: tänk dig en europeisk Pinot Noir som knäcker! ;) Medges att jag inte har druckit mkt euro-pinots, men för mig känns det alltid som när jag testar, oftast franska, pinots så blir jag alltid besviken (så jag brukar föredra nya världen-pinots). Men alltså denna kändes som jag hoppas och tror att en riktigt bra europeisk Pinot borde smaka. Gud vad jag svamlar, men ni fattar kanske vad jag menar.

En rolig anekdot - sista dagen vi var där så hade kunderna och alla bestämt att vi skulle slå på stort på restaurangen. Dom hade ringt i förväg och försäkrat sig om att det fanns minst 6 flaskor kvar av Hamiltonen eftersom det var vad regissören ville att vi alla skulle dricka. När vi väl sen satt till bords visade det sig att dom endast hade 2 flaskor kvar. Regissören blev så förbannad att han skräckslog hela restaurangpersonalen och skällde ut dom för att inte sagt det tidigare. Personalen gick som på nålar runt honom och han vägrade välja nåt annat vin i ren protest. Lite barnsligt kanske, men han gillade verkligen det vinet och vi var ett stort sällskap som han sett fram emot att få imponera med detta. Till slut gick dom till hotellet bredvid, tiggde och bad och lyckades få tag på 3 flaskor till bara för att blidka honom. Vi det laget var alla rätt luriga, så hade nog funkat med vilket rödtjut som helst... :)

IMG_2338.jpg

Trydebull

Medlem
Precis hemkommen från en jobbresa till Kapstaden. Hade chansen att testa ett helt gäng sydafrikaner, men ett vin stod verkligen ut. Hamilton Russell Pinot Noir. Så till den milda grad att regissören jag var med, han drack endast detta vin under hela dryga veckan vi var där. Inget annat dög. Och jag måste medge att det var en fantastiskt bra vin.

Jag är urusel på beskrivningar, men ska försöka. Detta vin hade inte ett uns nya världen-karaktär. Kändes som nåt jag aldrig riktigt haft tidigare: tänk dig en europeisk Pinot Noir som knäcker! ;) Medges att jag inte har druckit mkt euro-pinots, men för mig känns det alltid som när jag testar, oftast franska, pinots så blir jag alltid besviken (så jag brukar föredra nya världen-pinots). Men alltså denna kändes som jag hoppas och tror att en riktigt bra europeisk Pinot borde smaka. Gud vad jag svamlar, men ni fattar kanske vad jag menar.

En rolig anekdot - sista dagen vi var där så hade kunderna och alla bestämt att vi skulle slå på stort på restaurangen. Dom hade ringt i förväg och försäkrat sig om att det fanns minst 6 flaskor kvar av Hamiltonen eftersom det var vad regissören ville att vi alla skulle dricka. När vi väl sen satt till bords visade det sig att dom endast hade 2 flaskor kvar. Regissören blev så förbannad att han skräckslog hela restaurangpersonalen och skällde ut dom för att inte sagt det tidigare. Personalen gick som på nålar runt honom och han vägrade välja nåt annat vin i ren protest. Lite barnsligt kanske, men han gillade verkligen det vinet och vi var ett stort sällskap som han sett fram emot att få imponera med detta. Till slut gick dom till hotellet bredvid, tiggde och bad och lyckades få tag på 3 flaskor till bara för att blidka honom. Vi det laget var alla rätt luriga, så hade nog funkat med vilket rödtjut som helst... :)

Visa bifogad bild 15699

Jag gillar också Hamilton Russell och tycker att de gör verkligt habila viner! Relativt sett gillar jag deras Chardonnay än bättre, men/och kanske ingen av dem till den grad som din vän/kollega verkar göra;)

Vän av ordning (och skvaller) blir ju även nyfiken på name-droping och går igenom det lokala analoga kartoteket över regissörer med högt blodtryck och monotona vin-vanor...

Adam Frisch

Vinmakare
Jag gillar också Hamilton Russell och tycker att de gör verkligt habila viner! Relativt sett gillar jag deras Chardonnay än bättre, men/och kanske ingen av dem till den grad som din vän/kollega verkar göra;)

Vän av ordning (och skvaller) blir ju även nyfiken på name-droping och går igenom det lokala analoga kartoteket över regissörer med högt blodtryck och monotona vin-vanor...

Ja, dom nämnde att det vita var ännu bättre faktiskt! Just den kvällen stannade jag på hotellrummet och vilade ut, så missade det.
Nej, det är en belgisk reklamfilmsregissör bara, så inget namn nån skulle känna igen.

LeChat

Medlem
2A99C51D-C922-4EAB-B5C8-B24088B3DBFF.jpeg

2015 Ruggabellus Fluus

Lakrits, choklad, hallon och jordgubbar i en frisk god smak men med kanske lite klena tanniner. Finns tyvärr en gnutta svarta vingummin som ett litet minus. Den växer fint genom att luftas och det tillkommer något i doften som påminner om upplevelsen av att sticka näsan i pälsen på en häst. Trevligt!

Det är ett gott vin och det är imponerande att man gör denna slanka, svala grenache med relativt hög syra i just Barossa. När jag dag två dricker ett glas så är den till en början väldigt lik en PN i smaken. Med stigande temperatur så kommer mer av karaktären hos grenache fram. Bra grenache! Jag var lite skeptisk dag 1 men det här gillar jag! Mums!

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tysk Baden-Pinot Noir fylld med krossade jordgubbar,skogshallon,jordighet,blött hö och viss örtighet.
Kommer gifta sig perfekt med kvällens klassiska biff Rydberg med rödvinssås och senapscream.
Kul vin, provade en del Waßmer för några år sedan som jag gillade. Var hittade du den för visst finns den inte i på SB?

Kul vin, provade en del Waßmer för några år sedan som jag gillade. Var hittade du den för visst finns den inte i på SB?

Var nere i Berlin sommaren 15 så är ett minne där ifrån.
Kollade runt lite bland tyska närhandlare o några har Waßmer hemma till ganska vettiga pengar.Har hans viner funnits på SB,någon dom vet?
Måste instämma i att det är lätt o gilla hans viner.

C4C94BC9-B65E-4F45-9660-58659F237BDF.jpeg
Clos de los siete 2015

En favorit från förra året men i ny årgång, fann detta vin mycket tilltalande under förra året och alla 6 flaskorna gick åt snabbt under sommaren. Smakerna är framförallt av mörka bär och lite lättare i strukturen men sen ovanpå det kommer ett lager av grönska som är lite mer motstånd i, tycker att tillsammans så bildar det en väldigt trevlig struktur. Det kanske finns en alkoholhetta i eftersmaken som är lite störande men jag tycker detta är ett väldigt gott och bra vin för 189 kr.

Trydebull

Medlem
2015 Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso

20190202_155923.jpg

Köpte två flaskor av minstingen för några år sedan för att testa. Kommer inte att köpa fler av den men tycker att den ger en bra mycket bättre upplevelse än snittvinet i den prisklassen.

Det doftar av röda körsbär och lite, lite svartpepprigt.

Smaken är rosepepprigt röd-körsbärigt. Inte speciellt komplext utan mer "trevligt och lättdrucket" (som väl egentligen inte är ett så kul epitetet i sig...) Betydligt lättare och känslan säger även tunnare än sina storasyskon men absolut ett bra enkelt vin att snacka till under matlagningen - när man även behöver lite i grytorna!

84-85 poäng någonting

LeChat

Medlem
E662CF0F-0FED-4F89-A63F-FEBD2FB81ECE.jpeg

2016 Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Cuvée Tradition

Efter att ha vänstrat lite i Barossa med Ruggabellus Fluus så är jag nu tillbaka i Chateauneuf. Borta bra men hemma bäst. Fluus var en kul flört som kom med något nytt och lite oväntat, men kärleken hittar jag i södra Rhone. Kvällens CndP är från toppårgången 2016 och är redan trevlig att njuta i så här unga år. När jag igår drack ett glas av Fluus så tyckte jag om den, men efter att idag ha smakat på denna Bosquet des Papes så framstår Fluus som opersonlig, saftlik och med mesiga tanniner. Bosquet däremot har vad man i artistvärlden brukar benämna som, DET. Här finns självförtroende, personlighet, syror, tanniner, skitiga drag i opolerad skrud med en underbar frukt. Så även om det kan vara kul att göra en avstickare ibland, så konstaterar jag allt som oftast att uttrycket som man hittar i den gamla världen passar mig bäst. Gammal är äldst.

Sigdarve

Medlem
För inte så länge sedan?? Allvarligt, du pratar 70tal och tidigare... Vet inte hur gammal du är, men 50 år är rätt länge sedan i dom flestas tidräkning.
Snarare 80-tal iofs.
"Härom veckan provade jag alla viner med nya årgångar som lanserades i januari. Av 70 viner var 50 röda stilla viner. Jag kunde konstatera att den lägsta alkoholhalten var 12,5 procent. Det var endast fyra viner som hade denna styrka. För några decennier sedan var detta en genomsnittlig alkoholhalt på rött vin"

M

Mouton

Snarare 80-tal iofs.
"Härom veckan provade jag alla viner med nya årgångar som lanserades i januari. Av 70 viner var 50 röda stilla viner. Jag kunde konstatera att den lägsta alkoholhalten var 12,5 procent. Det var endast fyra viner som hade denna styrka. För några decennier sedan var detta en genomsnittlig alkoholhalt på rött vin"
Det var väl exakt vad jag svarade

M

Mouton

Jag är 60. Kanske jag missat något, men jag kan inte påminna mig om att det fanns så många röda viner på 14 under 80-talet. Har resten av forumet någon uppfattning om det?
Åter igen, med risk för att upprepa mig i det oändliga... Före -80 dvs -70 och bakåt var det en lägre alkohol i de flesta viner.. Använder iofs Bdx som måttstock. I och med -82 och en viss RP gick trenden mot mer mognade druvor = högre alkohol.

Zingo

Medlem
Le Volte Dell’Ornellaia 2016, var lite sugen på nåt italienskt Chianti medans jag styrde kosan mot hyllan med små partier på SB och högg en Le Volte i tron om att det skulle vara en bra Sangiovese ( hade någon aning i ryggraden efter att ha "skummat" reklam etc på nätet och i tidningar" att detta skulle vara ett bra vin) men detta var ju en blend vilket kändes tydligt på doften. Mycket merlot som tar överhanden.
Plommon, körsbär, mynta, lite blåbär och en hint svarta vinbär.
Rätt så snälla tanniner, medelstor kropp, medellång avslut, medel helt enkelt. Ej prisvärt för 169:- för min del, engångsköp. Nästa gång får jag helt enkelt läsa på etiketten istället för att dra slutsatsen att "Toscana"= Sangiovese :). 3.5/5.

IMG_0061.jpeg

M

Mouton

Toppen