Här kommer lite noter från gårdagens slagfält, utkämpat av undertecknad,
@Trydebull ,
@MartinE och
@Skaggs.
Flight 1 - rosébubbel
N.V. J.M. Seleque
-skriver om i månadens vin-tråden-
(2011) Ulysse Collin, Les Maillons saignée de rosé
Underbart djupröd färg! Väldigt egen doft med våta stenar, krut, lingon, lite stalliga toner (superintressant i en champagne!!), lägereld, lakrits, blodapelsin. Magisk doft! Smakmässigt är den… utmanande. Mycket hög syra, med ett släng av finpolerade tanniner (även det här superintressant i en champagne!!). Det smakar lite skalbeska, blod, blodapelsin, mer lägereld. Mycket elegant, med viss kraft bakom. Något oförlöst i munnen, men ändå i ett trevligt fönster. Har framtiden framför sig. Jag tycker det här är fantastiskt.
91p.
Mitt vin.
Flight 2 - bubbel
1995 Charles Heidsieck, Blanc de Millenaires
Kaffe! Räkor (ej med skal), ostkant, flour, syrliga äpplen, druvkärnor, popcorn, honung. Begynnande mognadstoner, men doftade och smakade yngst i sällskapet. Smakmässigt är det mycket torrt, med högar av äpplen (ej bokna), lite blommig (men vet inte riktigt hur blommor smakar…), honung och en ton av ljusrostat kaffe. Ett vin med mycket personlighet.
92p.
Trodde att det var en odlare, årgång 2004. Trodde också att det var en blandning mellan alla tre stora druvorna.
1995 Bruno Paillard, Nec Plus Ultra
Burkchampinjon! Lite återhållsamt till en början. Öppnar upp till kalk, bokna äpplen (i mängder), tändsticksplån, stekta champinjoner, fina toner av nougat. Det är en hög syra, men väldigt balanserat med de kraftiga mognadstonerna. Smakar kraftigt av bokna äpplen och nötter. Upplever det betydligt mer moget än föregående vin - inne i en mycket bra fas, som jag trivs bra med.
92p.
Kvällens kanske mest svårgissade vin. Jag skämtgissade tidigt på en 1996a från Bruno Paillard...
1995 Dom Perignon, Oenotheque
Burkchampinjon här också! Dammiga böcker sade någon, och det stämde fint. Stor och djup doft, smör, dill, bokna äpplen, torkad ingefära (underbart!), apelsinskal och kaffe. Det första som slog mig var den höga syran (uppenbar 96a!), men liksom föregående vägs det upp av kraftiga smaker av, kaffe, smutsig honung, allmänt gulfruktigt. Mycket likheter med föregående, men det här drar det längsta strået. Riktigt, riktigt bra.
93p.
Flight 3 - rött
1993 Château Montelena, Cabernet Sauvignon
Örtigt, grön paprika, mörka bär, grön skog, timjan, ett släng av läder. Jaha, ja. Gissa om jag går igång på det här? Det är riktigt kraftig och “djup” doft. Smakmässigt är det mer av samma, men upplever det inte alls som lika komplext. Mycket sandiga tanniner - biter ifrån rejält. Massivt och maffigt vin, men något oförlöst.
91p.
Att det här skulle vara kvällens äldsta vin kändes otroligt. Det var uppenbart att det hade lite ålder (bruna kanter, och sådär), men wow. Det här är byggt för att överleva köparen.
2005 Aalto P.S.
Kokos! En hel hög av krossad bounty-choklad, tillsammans med vanilj, blåbär, läder. Mycket expressivt och insmickrande. I munnen är det massiv frukt, med de lyxiga faten i baksätet. Vaniljen och chokladen väger upp de fruktiga tonerna (mörka bär i mängder), och sen kommer lite läder ute i marginalerna och gör det intressant. Tanninerna biter ifrån, men det känns som att det är i ett bra drickfönster nu (och kommer vara om 10+ år också). Fånigt smaskigt. Dekadent med stil. Vi skämtade lite och kom fram till att det legat på 2-litersfat - s.k. nano-barriquer.
93p.
1995 E. Guigal, Château d’Ampuis
Elegant som fan (sticker verkligen ut i den här flighten), intressant ton av eukalyptus, kött, jord, peppar, lagerblad, “dumleklubba innan den blev dålig” (inte min not, men håller med), rökt korv - ja, hela jäkla köttgrytan. Och så har någon hällt lite blåbär i den. Mycket intressant, men lite stumt och öppnar aldrig riktigt upp. I munnen är det betydligt kraftigare än doften ger sken av - en hel del tanniner kvar i det här. Har skrivit väldigt lite på smaknoterna här - lite röda bär, kött, jord och peppar. Ett bra vin på alla sätt och vis, men på väg utför.
91p.
Mitt vin. Sällskapet hittade hit tämligen snabbt.
2014 SQN, Piranha Waterdance Syrah
Massivt! Bläck, kryddnejlika, stall, “tre vise männen” (fundera på den ni!), björnbär, blåbär. Helt galet expressivt! I munnen är det ett monster i kedjor, en galet kompakt boll av smaker som inte släpper ifrån sig mycket - men det finns i alla fall lite björnbär och blandade kryddor (inga gröna). Tunga tanniner, något av ett knytnävslag faktiskt. Sjukt dekadent, full frontal nudity. Omöjligt att inte falla pladask för det här.
94p.
Bonusar
#0 2007 Keller, Abst Er.de Spätelse
Serverades som välkomstvin - solklart bästa välkomstvinet någonsin! Saffran, aprikos, lite botrytis, honung av olika slag. Primärfrukten är borta och har börjat bli ersatt med viss begynnande mognad. Perfekt balanserad syra och sötma - rimliga höga båda två. Riktigt intensiva smaker! Riktigt läckert!
93p.
Var ute och cyklade något vansinnigt, då jag tog det som en självklar Sauternes...
2007 Château La Tour Blanche
Smakade som hastigast. Det här var ju faktiskt mer uppenbar Sauternes än Keller!
Ja, helt klart en av de bättre söndagarna. Stort tack alla inblandade, och lite extra tack till
@Trydebull för grym mat!