Årets påskharar:
Guillaume S. Largillier (100 % pinot noir, 2013-bas, degorgerad i november 2018): En mycket bra champagne med underbar Selosse-typisk doft! Komplex, blommig och något kryddig doft. Tydligt oxiderade toner till en början. Inslag av hyacint, öl, schampo, aprikos, ek, päron och lakrits. Smaken är ung, stram, mineralig och snustorr. Omogna päron och torr citrus med påtaglig sälta i eftersmaken. Senare dyker det även upp lite diskret exotisk frukt. Mycket hög syra och fin längd. Flaskan dricks över två dagar och på andra dagen är den något fruktig och mindre stram. (88+ p)
Jacques Selosse Le Bout du Clos (80 % pinot noir & 20 % chardonnay, 2012-bas, degorgerad i januari 2019):
Klart trögstartad! Flaskan dricks över tre dagar, vilket visar sig vara en lyckoträff. Den är mycket, mycket bra men tydligt ung och outvecklad. Doften är mycket komplex medan smaken snarare är elegant än kraftfull. Till en början (läs: dag 1 och 2) känns den inte som en uppenbar Selosse – jag saknar många av de typiska markörerna! Den är dessutom klart olik den Le Bout du Clos med 2011-bas, som jag drack för ett år sedan. Men, som sagt, lyckligtvis sparar jag en slatt på ca 10 cl till den tredje dagen och då faller allting på plats! Komplex, kryddig och aningen oxiderad doft; relativt diskret för att vara Selosse. Inslag av brioche, kex, gul stenfrukt, vitpeppar, nötter, lite apelsin och lakrits. På andra dagen även svamp och tydligt jordiga toner samt en diskret ton av hallon. Tredje dagen: nu dyker de upp till slut, de Selossiska tonerna; hyacint, kolasnören och massor av banan! Smaken är ung, frisk, mineralig, något fruktig och mycket torr. Persika, gula äpplen, apelsin och några nötter. Hög syra, fin intensitet och bra längd! På dag två även lite hallon. Dag tre, nästan helt utan någon kvarvarande kolsyra, är den oerhört harmonisk. Nötterna är mer framträdande nu och det dyker även upp en påse kolasnören. (89++ p)
Krug Grande Cuvée 166 (45 % pinot noir, 39 % chardonnay & 16 % meunier, 2010-bas, degorgerad vintern 2010): Trots allt årets påsksmäll! Doften är något skum till en början, men smaken är fantastisk från start! Redan vid första klunken märker man att det här är något utöver det vanliga. Helt klart en oväntat tillgänglig Grande Cuvée! Kraftfull, komplex, brödig, kryddig och fruktig doft med påtaglig sälta och något brända toner. Jag översköljs av rostad brioche, krita, krut, havsstänk, apelsinskal, persika, smör, hasselnötter och en gnutta honung. Smaken är frisk, fruktig, torr och något utvecklad. Även här finns en sälta, om än inte i samma utsträckning som i doften. Gröna äpplen, lime, persika, mandlar och lite marsipan. Härlig intensitet och bra längd. Den har hög syra, men känns perfekt balanserad! (91-92 p)