Mattias Schyberg
Administratör
Riktigt trevlig läsning, blev sugen. Gillar när PN får den där ingefärstonen, vilket är lite typiskt USA och NZ, har jag märkt. Apropå köttighet: har själv misstagit PN för kallklimatssyrah vid ett par tillfällen när jag litat för mycket på näsan och ignorerat färg och tanninstruktur. Tycker kryddigheten och köttigheten kan vara förbryllande lika mellan varven.Provar ett nytt vin för mig, Buena Vista Pinot Noir 2011:
Utseende: Klar vätska, vinbärsrött som får mig att tänka på röda vinbär och hallon.
Doft: Jordgubbar och hallon i en mustig, jordig stil. Kryddig med lite ingefärsrökig nyans. I like! Möjligen att jag får lite animaliska vibbar av ingefäran för under uppväxten brukade min kära mor alltid marinera fläskfilé i bl a ingefära. När man väl grillar det så påminner det precis om den ingefärsrökighet jag nu uppfattar i glaset.
Smak: Mogna jordgubbar, ingefära i en lite rå och rivig form, viss tanninstruktur som jag inte är så van vid i Pinot. Syran är snäll dock, så det ger vinet en lite köttig ton som jag kommit att förknippa med Pinot-viner från USA. Väldigt trevlig till lite kyckling som sen middag! Nu återstår det väl att ta sig ett glas till efterrätt!