Ja det var en kväll att minnas! (eller försöka minnas
)
Saknar också mina anteckningar, men skriver ner det jag kommer ihåg.
Kvällens vinlista:
1992 Schloss Johannisberger Rotlack Riesling Halbtrocken
Kanske kvällens bästa vin! Förföriska toner av petroleum blandat med en gräddig smördoft. Tydlig syra med yn, trots sin ålder, tydlig stramhet. Lång, lång eftersmak!
2010 Sadie Family Columella
Anonym, knuten doft med lite ospecifika röda bär och rostade fat. Frisk spänstig syra, bra längd, tydliga men fina tanniner och erjäl koncentration av frukt. Svår att prova tillsammans med senare monsterviner och försvann lite i sammanhanget på grund av sin outvecklade karaktär.
2008 Donnafugata Contessa Entellina Mille e una notte
Ett vin jag länge velat dricka, men som var rent ut sagt fysiskt svårt att få i sig. Maken till strävhet har jag nog aldrig stött på! Som om vinet var jäst på lika delar vindruvor och lika delar vinstock. Minns tyvärr doften dåligt, men vi gick alla till Italien ganska snabbt.
2010 Tenuta San Guido Bolgheri Sassicaia Sassicaia
Medelstor doft av olika bär och frukter, mycket körsbär. Ganska knuten. Medelfyllig smak med tydlig frukt och ett torrt, nästan dammigt avslut. Väldigt bra balans, men blev lite överraskade då jag förväntade mig mer av detta vinet.
2007 Clos Figueras Priorat Clos Figueres
Fruktig, stor doft med viss antydan till stall och gummi. Lätt antydan till bandage.
Tydlig fruktsötma och långt avslut. Lite eldig.
2008 Hartenberg Shiraz Gravel Hill
Vinet som stod ut mest i doften. Rök, gummi och en hel del frukt i form av björnbär och svarta vinbär.
2007 Clos des Papes Châteauneuf-du-Pape
Kvällens bästa vin! Smaken tog aldrig slut, fick nästan skölja munnen med vatten för att kunna gå vidare!
Trots detta fanns det finess, en bra syra och tydlig strävhet. Blev lite överraskad över att det var en 2007:a.
2005 Giuseppe Quintarelli Valpolicella Classico Superiore
Fantastiskt vin, och hade vunnit i min bok om inte alkoholen var så övertydlig. Trevlig mogen doft, med bara en lätt antydan till torkad frukt och salubrin.
2004 Allegrini La Poja Veronese IGT
En stark tvåa hos mig. Utvecklad, stor doft. Mycket körsbär och fikon men också stall och tobak. Underbar balans och fruktansvärt god!
Bonusviner:
2007 SEAR - Societe d'Exploitation Agricole Rhodanienne Côte-Rôtie Les Hauts des Cheys
Minns inte så tydligt, men extremt mycket fransk syrah-karaktär. Pepprigheten orsakade nästan nysningar.
2007 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Väldigt lik Côte-Rôtien, massor av peppar. Dock något lättare.
2005 Royal Tokaji Wine Co. Tokaji 5 Puttonyos
Som en fruktsallad gjord på konservfrukt toppad med en burk av majs. Syndigt god!
1979 Château Romer du Hayot
Underbar doft av saffran, russin och tropisk frukt. Inte på något vis gammal och betydligt friskare och fräschare än tokajen.
2011 Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet
Lite svår precis efter de söta vinerna. Massor av dyra ekfat i näsan. God, men väldigt ung!
NV Leclerc Briant Champagne Brut 1er Cru Les Chèvres Pierreuses
Tydligen lagrad några år. Generös doft och en fyllig, krämig smak. Helt rätt och väldigt bra!
2010 Charles Smith Cabernet Sauvignon Chateau Smith
Minns tyvärr inte mycket av. En hel del frukt?
2008 La Spinetta (Rivetti) Barbaresco
?
2010 Eric Bordelet Poiré Granit
Sabrerad! En av mina absoluta favoritproducenter av fransk cider. Stor, fyllig smak och massor av äppelmos i doften.
1989 Rüdesheimer Berg Schlossberg Riesling Spätlese
Som ett avslutande vin under städningen. Mogen fin Rieslingdoft. Massor av grädde och diesel. Lite trött i smaken.