Det här med roséviners vara eller icke vara har ju diskuterats här förut och jag hävdar fortfarande att mycket med dessa viner handlar om känsla. Framför allt känslan av sommar och Provence eller sommar vid Medelhavet. Även ett mediokert eller till och med uselt rosévin kan smaka gott i rätt miljö. För några år sedan bodde frugan och jag på en vingård på högra stranden i Bordeaux. Vi fick vänta lite när vi kom och det var stekande hett på gården. Vi slog oss ned vid ett litet bord under ett valnötsträd och blev serverade ett kraftigt ekat iskallt rosévin. Fy f-n vad gott det var där och då. Köpte hem två flaskor som inte gick att dricka alls här hemma. Lesson learned.
Som rödvinsdrickare kan jag ibland vilja ha ett vin som mer påminner om rött än ett vitt och som kan drickas kallt. Jag kan dricka ex Bojo lite kylt men det är inte och blir inte samma njutning. Där kammade
Aguilas Clarete en massa pluspoäng hos mig förra året bara en noslängd före
Cuveé Prestige Caroline. Båda fick 90p av mig förra året. Kompetenta viner båda två. Då pratar vi finewines och inte tuttifrutti och hallonbåtar som de flesta andra blaskiga rosévinerna på marknaden. Jag gillar
Tondonia rosé men den är verkligen speciell så självklart var jag tvungen att testa ett trepack
des Vignettes. Blev liksom
@buteljen lite besviken vid test då den saknade frukt och så tror jag att jag jämförde för mycket med Tondonia´n. Men den var också riktigt bra och var mycket nära 90-strecket i poäng. Ett bra vin helt enkelt. Hemma hos oss finns det definitivt plats för bra rosé. Vi har skapat oss en oas mitt i Stockholms innerstad med medelhavskänsla både i temperatur men också i val av växter. Där sitter det som en smäck att ploppa en flaska bra rosé en varm sommarkväll. Så just nu sitter jag där och skriver detta med ett glas av årets
2018 Cuveé Prestige Caroline. Och ja, det är ett mycket bra vin! Kanske tom snäppet bättre än förra året med lite mer markerad ek och lite sötare frukt. Bra balans mellan syra och frukt. Kanske ska jag liksom
@Elvis fylla på så jag också har 12 innan de tar slut. Eller vänta!
Aguilas Clarete kommer snart - det får bli ett antal sådana också! Sen väntar jag ju hem Carolines storebror
Cuveé Marius från Lobenberg också...
Njuter av min Caroline (inte frugan) och tittar på Norra Tornen vid Torsplan. Båda är nu färdigbyggda på höjden. De har verkligen också delat opinionen. Jag jämför dem med en Durian. Ni vet den där frukten med taggar och som luktar skit när man delar den. Många hatar den men andra älskar den. Norra Tornen har samma färg och det sticker ut "taggar". Hälften tycker att de är skit och andra hälften gillar dem. Jag tillhör de som gillar dem och jag gillar även en bra rose´