Visa bifogad bild 20190
67 Pall Mall webinar med Jasper Morris “Outstanding white Burgundy: 6 of the very best 1er Crus”
Som vanligt ett fantastiskt webinar med schyssta viner. Så himla kul att prova dem bredvid varandra och känna skillnaderna . Alla viner ligger över 90 poäng så när jag nämner att de är “platta” eller har kortare eller mindre komplex finish så är ju det mest i relation till de andra vinerna i flighten. Alla viner är riktiga kvalitetsviner.
Webinariet utser alltid de två bästa vinerna i en omröstning och här blev Puligny Montrachet bäst och Meursault nummer två. Jag är rätt säker på att det beror på att de provade öppet. Jag provade halvblint (försöker alltid prova blint/halvblint när jag kan det) och de två bästa vinerna var Clos de Mouche och Saint Aubin för mig.
2015 Beaune, 1er Cru, Clos des Mouches Blanc, Joseph Drouhin
Bäst tyckte jag var Clos de Mouches - så jävla bra. Stor intensiv doft med mogen varm citrus, nästan tropiska frukttoner, kalk mineral. Otroligt balanserat med superfin syra, en grippy, vaxig textur, stor, fet kropp, intensiva noter av vibrerande frukt totalt i balans med syran och texturen. Väldigt, väldigt lång mineralstinn finish packad med citrus. Så jävla bra (igen)!
2017 Saint Aubin, 1er Cru, Clos de la Chateniere, Domaine Hubert Lamy
Nr 2 var St Aubin. Wow vilken energi i vinet. Stor, djup rökig, mineralisk doft av krut och gul citrus/lime frukt. Elegant. Väldigt trevlig. Hög syra i dagsläget som säkert kommer att integreras mer. Men inte alls för mycket syra och det är syran som ger den här nerven i vinet. Slankare än Clos de Mouche men ändå en lång härlig finish med citrus, gröna äpplen och mineral som följeslagare. Ett stort YES på den.
2017 Chassagne Montrachet, 1er Cru, Les Caillerets, Jean Noel Gagnard
Därefter kom Chassagne Montrachet. Mycket fin doft med lite mer tropiskt anslag. Mogen citrus även här men även stjärnfrukt (Carambole), färsk ananas, lite kryddor och en rostad touch. Superfina och komplexa fruktaromer blandat med lite nötighet och mineralitet. I munnen fet krämig textur, fin balans, lite lager på lager känsla. Inte lika lång finish som första två och inte lika fin inneboende energi. Men braaa!
2014, Vougeot, 1er Cru, Le Clos Blanc, Domaine de la Vougeraie Monopole
Nästa vin - det mytomspunna Le Clos Blanc - en ynnest att prova:
“Le Clos Blanc, a mythical, mystical vineyard, is on an East facing slope adjacent to the Château du Clos de Vougeot. This golden triangle, surrounded on all sides by great reds, first offered its pure, golden sacrament to its spiritual fathers, the first monks of Cîteaux, in 1110. Known as “The White Vineyard”, it is like a diamond set in the centre of rubies. Le Clos Blanc de Vougeot used to be known as the Petit Clos Blanc de Cîteaux, or simply Vougeot’s white vineyard. Like the Clos de Vougeot, it was founded by the monks of Cîteaux, which was constructed on the nearby plain in 1098. What is in the bottle is as exciting as its history; 95% Chardonnay, 4% Pinot Gris, 1% Pinot Blanc”
Eken till vinet tas från en ekskog som växer runt Citeaux.
Fantastiskt fin nötig doft, butterscotch och gul frukt, stenfrukt. I munnen blev jag dock lite besviken (med tanke på hur vinet snackade upp innan). Stor kropp men inte så komplext som några andra viner i flighten och finishen sådär.
2015 Puligny Montrachet 1er Cru, Les Combettes, Domaine Jean Marc Boillot
Puligny Montrachet var webinargruppens etta. Men de provade ju vinerna icke-blint haha. Det är klart det är ett jättebra vin men för mig så hände inte så mycket varken i doften eller smaken. Dessutom lite platt i jämförelse med mina top 2. Beska i avslutet. Såklart var det bra, men inte min favorit i flighten. Tror dock kanske den behöver mer tid i glaset, den blir mer o mer mineralisk ju längre tiden går.
2015 Meursault, 1er Cru, Les Perrieres, Domaine de Montille.
Ganska diskret doft (i sammanhanget) av gul frukt o lite rostade toner. Håller inte alls ihop i munnen på samma sätt som Clos de Mouches som provades precis före. Stor imponerande kropp och en trevlig vaxighet i munnen. Men ingen vidare lång finish tycker jag. Det här var dock webinargruppens nr 2.
Jag älskar Hubert Lamy och Saint Aubin, har en hel del En Remilly hemma. Skall hålla ögonen öppna efter mer när jag hör vad Jasper Morris berättar om hur producenten jobbar och vad han åstadkommer.