Anordnade en provning med
@JakobZ och några vänner i fredags med temat mogna viner. De första chablis var oblint, sedan var allt blint och även om jag visste några av flaskorna som skulle vara med så bestämdes ordningen av Grappe. Ber om ursäkt för bristfälliga noter men var lite svårt att ta in allt. Sammantaget var det fantastiska viner som alla levererade stort bortsett från Conternon. Svårt att sätta en topplista på dessa, men Margaux, Grand-Puy-Lacoste och 55 Barbaresco var nog mina favoriter.
Vi började först i solen med ett par flaskor chablis
Le Domaine d’Henri Chablis 1er Cru Fourchaume Heritage 14
Fantastisk smak av melon, persika, päron, rund och tjock i munnen men strållik syra. I munnen som inte känns som klassisk chablis utan mer som mersault fast inte lika smörig. Lång eftersmak och ett fantastiskt vin.
Le Domaine d’Henri Chablis 1er Cru Fourchaume 2012
Mer typiskt chablis än 14, mer citrus och skarpare syra. Även här är det melon och persikokärna. Kortare eftersmak än 14 och lättare i munnen. Gott det här med men kan inte mäta sig med 14 Heritage
Champagne Des Sousa Cuvée des Caudalies (deg 2018)
Doftar oxidativt, kalk, citron, honung och mandel.
Otroligt härlig syra. Oxiderat och härligt gott! Gissas Selosse vid bordet och budget Selosse.
@JakobZ noterar att det inte är så tydlig ek och tror därför inte det är selosse.
Gillar den här starkt och måste köpa ett gäng flaskor för att lägga undan för jag tror de kan bli mycket större med tid.
Chateau Margaux 71
Mogna Mörka röda bär, syra och alkohol, svarta vinbär, björnbär, doften tar mig direkt till Bordeaux.
Samma bär som i doften, mjuka tanniner och mild syra, fantastiskt gott! Stärker min tanke om Bdx. Lite läder, svag rökighet men känns ändå inte så gammalt. ligger kvar på tungan väldigt länge. Fantastisk start på rödvinerna!
Domaine Cottin Chambolle-Musigny 90
Doftar ung frukt med lite alkoholstick, röda frukter som är svala och ljusa.
Rund och mjuk i munnen, elegant och parfymtät. Friska vårblommor slåss om att få komma fram.
Tänker här att det måste vara bgn. Jättefin struktur som håller länge. Förvånande att det är chambolle, kändes kraftigare som att det skulle vara Gevrey eller något liknande.
Marchesi du Barolo Barbaresco 55
Lite eldigt, mogen mörk frukt och lite skit, Läder. Rund och mjuk i munnen. Ganska mjuka tanniner men ändå en del syra kvar. Efter lite tid i glaset kommer mer svamp, rosor, viol och parfym växer fram samt tryffel.
Gissar att vi är i Barolo men de flesta runt bordet är överens om att vi är på 80-talet med någon gissning på 00. Helt omöjligt att förstå att den här är 65 år gammal, Så mycket frukt och struktur kvar. Helt klart kvällens överraskning och fantastiskt kul att pröva.
Grand-Puy-Lacoste 88 (barrel sample)
Mycket äldre på doften än Barbarescon, mogna bär, läder och tobak. Skogsgolv, gröna toner.
Kraftexplosion i munnen, wow! Mörka frukter fullkomligt exploderar! Min syra och runt och fyller munnen. Viol, och kryddigt. Otroligt gott vin i perfekt drickfönster. Jag blev lite lurad av den här och trodde inte det var bdx, även när flaskan kom fram tyckte jag ändå den kändes otypisk.
Boasso Giuseppe & Figlio Barolo 82
Kraftig doft av lakrits, mörka frukter, lite alkohol, svartpeppar och kryddor oklart vilka
Otroligt kraftig men kort i längden tyvärr. Stora tanniner fortfarande men bra sälta, syra och kraft. Har druckit några flaskor av den här tidigare och det här var inte den bästa.
Giacomo Conterno 58
Oxiderad men inte helt borta, tomat, basilika men en del frukt kvar. Blev bättre med lite tid i glaset och kom en del cherry-toner och någon sötma.