This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Har man Musar hemma är det en prövning av Guds nåde att behärska sig från att korka upp och klunka i.Visa bifogad bild 20825
1999 Chateau Musar
Precis som -98an så hittar jag mycket likheter med mogen bourgogne även här. Båda har också lite karaktär av brett. Det som framförallt skiljer årgångarna åt är att -99an har väldigt tydliga syror. Ger härlig energi åt den utvecklade smaken.
Här finns också en större frukt, ja man kan nog säga att 99an är en storlek större på alla plan. Därmed inte sagt att den är bättre. I dagsläget tycker jag att 98an är minst lika bra.
Så har man flaskor av båda så kan man med fördel dricka 1998 nu och låta 1999 ligga ett tag till. Men båda är redan helt underbara, så egentligen är det väl bara dricka och vara glad.
Är benägen att hålla med!Har man Musar hemma är det en prövning av Guds nåde att behärska sig från att korka upp och klunka i.
Ingen Musar är lika med stor misär.
Hur menar du att smaken skulle kunna påverkas av från vilken glaskupa det hälls ifrån in i din mun ?I munnen får vinet mer syra och alkohol än kropp jämfört med Zalto, vilket är lite märkligt – så olika är ju glasen knappast till formen.
Ett ”@” före nicket hjälper om man vill tagga.Visa bifogad bild 20837 I likhet med The Wall (varför funkar inte taggningen nu?) öppnade jag en 2017 Mercurey 1er cru Les Puillets från Château de Santenay i förrgår och gjorde slut på den igår. The Wall beskrev hur han karafferade och luftade vinet i förrgår och gissningsvis också drack det mesta av det i förrgår, i alla fall i antal glas räknat. Även om vi var synkade i tid så betedde vi oss helt olika, för jag bara öppnade en kylskåpskall flaska, hällde upp ett par små glas, i glas som båda bäst beskrivs som sommarstugeglas och vars tjocklek jämfört med t ex Zalto för tankarna till J von Ankas kassavalv, och korkade igen flaskan igen.
Så för mig var det snarare första kvällen som var parentesen. Ur minnet så var vinet kantigare än nästa dag, mindre sammansmällt. Först lite beskedliga syrliga bär och sedan en våg (eller driva) av färskt sågspån.
Helt rätt!Efter första glaset började jag bli lite osäker på glasval så jag plockade fram både Riedels Vinum Hermitage och Veritas Merlot.
(Jag skyller ALLT på @The Wall )
I Vinum lugnade vinet ned sig med mer frukt, svamp och bättre integration av tanninerna. Veritas landade nånstans mittemellan så sagt och gjort togs det drastiska steget från flortunna Zalto till i sällskapet småklumpiga Vinum och allt funkade bättre.
Helt klart ett gott vin men har mycket svårt att ringa in det referensmässigt men det väckte tillräckligt intresse för att jag nog ska plocka upp en eller två flaskor till.
Ett ”@” före nicket hjälper om man vill tagga.
Jag är själv lika undrande hur det kommer sig att två glas som är väldigt lika till formen gör att samma vin upplevs olika i de båda glasen. Om jag inte minns fel har jag läst en artikel (det var några år sedan) om Riedel och deras forskning (nåja, teorier) kring hur glasets form påverkar bland annat hur vinet upplevs i munnen; ett smalt glas framhäver tydligen syran mer genom att vinet träffar området på tungan där syra uppfattas mest eller hur det nu var. Att det sedan råkar vara en feltolkning/felöversättning/myt plus att smaklökarna befinner sig inte bara på tungan utan även i gommen och svalget kan möjligen förvirra det hela ytterligare.Hur menar du att smaken skulle kunna påverkas av från vilken glaskupa det hälls ifrån in i din mun ?
Inga noter på 2000 Krug?Pinot-kväll med @JakobZ
Vincent Dureuil-Janthial Nuits saints Georges 1er Cru clos des Argillières 1999
Visa bifogad bild 20830
Öppnar upp lite försiktigt, men med tid i glaset kommer lite ljusa bär, lite grönt te, kinesiska kryddor, lite unket nästan mot Bordeaux-hållet. Växer mer och mer under kvällen och har en riktigt härlig smak av hallon, fina sälta och kryddighet. Bekräftar det jag märkte i veckan, 99 bgn dricker väldigt fint just nu. 92P
Friedrich Becker Steinwingert 2014
Visa bifogad bild 20832
Initialt doftar den rätt tunn och tråkig, lite kryddig doft, med relativt tydlig ung frukt, men kraftfull smak med sous bois, hallon, bläck och ganska kort eftersmak. En del beska och rätt stramt. Efter ett par timmars luft har den höjts ordentligt, mer komplexitet och djup även om vinet får se sig slaget av de två bourgognerna 90+
Maison Louis Latour Corton Grand cru 2002
Visa bifogad bild 20831
Möts direkt av mogna toner, kraftig doft av kinesiska kryddor, lite jordgubbar, hallon, sous bois, svamp
Koncentrerad smak av lite blött gräs, fruktintensiv, lång eftersmak. Väldigt precis, med en stor elegans och fin kraft. Kommer bara bli bättre. 93++
WOTN för mig blev Corton, men NSG var rätt efter!