Omar Khayyam
Medlem
Hoppas inte tråka ut er med alla inlägg om gamla Châteauneufer
Tvärtom! Keep drinking the good stuff och låt oss få ta del av rapporterna.
Själv ser jag att ditt inträde på scenen och de viner du framför allt verkar dricka och njuta av - tyngre men välgjorda pjäser från södra Rhône som blev omoderna för tio år sedan - som ett vårdtecken för den pendelsväng som nu är i full zenit.
Vi är uppenbart på väg tillbaka till de värmande, kontemplativa, tyngre vinerna som klarar av långkok och grillat kött. Som får den äldre generationen att le inkännande. Som för minnet tillbaka till restaurangbesök där hovmästaren var äldre än 25 år, hen hade linneförkläde och en svalt angenäm, Anthony Hopkins-butlerlik, förståelse för när det är dags att lyfta upp lillfingret ur restauranggästernas amuse-bouche.
När man har tröttnat på alla dessa naturvinssommelier som försöker förklara bort smaken av diskvatten med "det är ett naturvin, det ska smaka så här". När all "jos-ighet" hos de fjärilslätta (betydelselösa?) rödvinerna och all metallisk bismak på den skalmacererade grumliga drycken känns lika bortglömd som de varma sommardagarna vi nyss njöt av. När man förstår att glou-glou egentligen är en täckmantel för att tillåta sig att dricka mer än vad som är nyttigt och rimligt.
Insåg precis att mina sparsamma inköp den senaste månaden utgjordes av 6 flaskor Cullens Cabernet Diana Madeline och 2 flaskor Podere Santa Maria Brunello di Montalcino (Att lagras, mind you!). Att jämföra med försommarens vinlådor med skandalomsusade (men framför allt lättglömda) Calcarius och Winetrades minst sagt svårtillgängliga och moderna Aussie-låda med Jauma, Shobbrook, Lucy Margaux (har inte druckit upp alla flaskor ännu så kan ännu bli mer positivt överraskad, återkommer med rapport om detta i senare skede). Vart är jag på väg? Mot Chateauneuf-du-Pape förmodligen (där allt började en gång, för mig, på plats för första vingårdsbesöket, och första seriösa flaskan vin på Christian Etienne i Avignon).
Köpte på mig alla gamla nummer av den utmärkta tidskriften Noble Rot och insåg att i snart tre års tid har Jon Bonné (mr "new Wine" himself) förfäktat en mer nyanserad syn på just de nya vinerna. Som jag tolkar honom som ett sätt att försöka skilja ut agnarna från vetet, att lyfta fram den gamla käpphästen "kvalitet" igen och att utropa att kejsaren faktiskt är naken i fler fall än ett (t ex hans utmärkta artikel om Gut Oggau).
Having said that så tänker jag fortsatt njuta av mina Julien Labet, Arnot-Roberts, Chandon de Briailles m fl högklassiga vinproducenter som gör grymt goda grejer på ett mer hållbart och "naturligt" sätt. Sommarens (årets) bästa vin för mig var Marguets 2007 Sapience Extra Brut Champagne. Varför inte njuta av det bästa av två världar?
Bilderna vandrar igenom oss som vågor genom vatten, fogar sig samman och löser upp sig, formar oss och glider bort ur oss, samma delar i nya mönster, samma mönster dolt i nya bilder, ständigt vandrande vidare. Jag finner detta fördelaktigt att tänka mig och trösterikt.
(Ur Polyfem förvandlad, Willy Kyrklund, 1964)
Last edited: