Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

@Poussard Som sagt: ingen helomvändning för min del :) Detta var nog den enskilt mest lyckade vinmiddagen någonsin i det att samtliga (två) viner kvalar in på topp 100 listan över godaste viner någonsin för min del. Just Clajeux tycker jag annars är en av de mer svårtillgängliga och lagringskrävande av Arnot-Roberts vingårdsviner. Nu var Arnot-Roberts Cabernet Sauvignon Clajeux Vineyard 2013 helt outstanding - efter tre-fyra timmars dekantering. (97 poäng)

Littorai B.A. Thieriot 2016 krävde ett dygn i kylen för att blomma ut (med 3/4 av innehållet kvar); fantastisk mellanpunkt mellan det mer kalkiga, syradrivna och det mer fruktiga och mycket milt ekfatshanterade. Detta är vad alla moderna reduktiva chardonnay-producenter i Kalifornien, Tasmanien, Sydafrika etc strävar efter. Apelsinsyrorna kännbara men nedskruvade till bakgrundsmusik. Ingen tryffel eller rostade hasselnötter i smör på näsan, men däremot en fin komplexitet med en - litet mintig - örtkvist, i duett med krämig textur och en lång fin syradriven finish. (95 poäng for those of you keeping score at home)

iSmSlFoCT6mtBh3JYO7c0A.jpg
 
Last edited:

The Wall

Medlem
Triss i nyfikenhet, comfort drinking och lite bubbel

triss01.jpg


2018 Alpha Pinot noir från Montes

Stärkt efter mina positiva intryck av 2016 Tara Red Wine 1 Pinot Noir blev jag lite nyfiken på vad som händer om vi halverar priset och förflyttar oss 55 mil söderut till Aconcagua. Distriktet sträcker sig rakt österut ungefär från Valparaíso och är något förenklat det nordligaste distriktet av alla i centrala Chile. Jordmånen utgörs tydligen av stor andel granitjordar med inslag av lera och grus (enligt importören). 40% av vinet lagras 10 månader i franska ekfat (225 ilter); en tredjedel nya och resterande 2-3 år gamla.

Det får bli Riedel Veritas NWPN mot Zalto Bourgogne efter en timme i karaff.

Riedel Veritas NWPN: faktiskt godkänd pinosity, lite kryddighet, bränt furuträ kombinerat med en lätt doft av slipers. I munnen kommer pinot-känslan först, därefter en eldighet och när den har lagt sig tittar även lite smörkola och bränt furuträ fram i smaken. Alkoholen (14,5%) meddelar ganska resolut sin närvaro.

Zalto Bourgogne; mycket mer öppen doft, lite jordgubbstoner (nästan övermogna röda som mosas bara man petar på dem), dyker upp ett sting av något som närmast påminner om etylacetat. Märkligt. Det finns även en liten whiff av lingonris, vilket jag dock inte uppfattar som negativt. Vinet är snällare i smaken, eldigheten är inte lika påtaglig även om den finns där. Ingen direkt tanninträngsel att tala om. Ger möjligen ett aningen beskt intryck i eftersmaken, dock klart godkänt.

Hälften så bra som Tara? Nja, Alpha är visserligen ett godkänt vin, men jag skulle nog säga att Tara är mer än dubbelt så bra till bara dubbla pengen. Återbesök? Nja, kanske. Tara var faktiskt en bra referens som en ok pinot till överkomligt pris och att hitta ett vin på samma nivå till ett lägre pris känns som ett omöjligt uppdrag; allt annat riskerar att bli ett nerköp. Dock, min erfarenhet av chilenska viner är än så länge mycket begränsad så jag kan komma att justera min uppfattning framöver. Kanske.

2017 Saperavi Qvevri från Askaneli Brother

Vi fortsätter på temat ”knubbiga flaskor med lång skuldra” och letar upp ett vin från Georgien. Druvan är saperavi och vinet har macererat i 8 månader i nergrävda lerkrus, qvevri. Det blir faktiskt premiär i modern tid för min del när det kommer till den här typen av vin, senaste gången det begav sig var väl omkring 28 år sedan. Vinet är tydligen ett naturvin och har man, som jag, förutfattade meningar så man får antagligen dricka upp det innan man har dragit korken för att vinet inte ska totalhaverera.

Glas? Efter att ha fingrat på allt från nubbeglas till Riedel Superleggero Burgundy Grand Cru (hustrun höll på att bli tokig ”men så ta ett glas idag då!”) och läst på lite om druvan i Jancis Robinsons bok ”Wine grapes” verkade Riedel Veritas Bx och Zalto Universal som de lämpligaste kandidaterna efter en timme i karaff. Förmodligen lär ett återbesök ske i andra kupor.

Riedel Veritas Bx; blålila färg som ger ett mycket ungt intryck. I doften blåbärspaj med generösa mängder vaniljsås. Lite ”uugghh” pyr i bakgrunden. I munnen påminner det smakmässigt märkligt nog lite om den Pelaverga vi drack relativt nyligen, men det är svårt att sätta tungan på vad det är. Märkligt nog inga tanniner att tala om och kort eftersmak. Måttliga 13% gör att alkoholen inte märks nämnvärt.

Zalto Universal; doftmässigt matos, tänk vintertid när du var liten och åkte pulka utanför huset när mamma stekte pannbiffar och matoset kändes ut från huset i den kalla vinterluften. Lite senare kommer det även en frityrdoft som påminner om pommes fritesen till den grillade kycklingen i Benidorm 1980. I munnen viss beska, men med en viskositet som ger ett smörjande, nästan oljigt, intryck. En röd chenin blanc?

Vi blev inte kloka på valet av glas och fortsatte att experimentera; Riedel Veritas Old world Syrah; här ändrades doften till Scalextric bilbana istället och smakintrycket justerades till ”tja, helt ok”. Zalto Bourgogne då? Doftintrycket blir ”snällare” och alla intryck blir mer dämpade/diskreta. Även i munnen upplevs vinet som snällt, lite nyöppnat paket 28-tums cykelslang i smaken. Vi hade kunnat fortsätta med ytterligare glas, men insåg att den upplagda maten knappast skulle bli varmare på tallriken med flera glas.

Jaha, det här var ju inte lätt. Vinet känns mest som kul att prova men inget som vår källare kräver akut påfyllning av. Vi får se om det händer något över natten till morgondagens middag.

2018 Etna Rosso från Palmento Costanzo

Vi kan ju knappast lämna Italien utanför och med viss risk att den ursprungliga planen med ung Chianti Classico i Riedel Veritas Riesling skulle kunna komma av sig får Sicilien rycka in med 80% nerello mascalese och 20% nerello cappuccio.

Eftersom nerello mascalese är lite av Siciliens ”Pinot Nebbiolo” (Pinobbiolo?) känns Riedel Veritas NWPN och Zalto Bourgogne som lämpliga glas efter en timme i karaff.

Riedel Veritas NWPN; Inte helt otippat en hel hög med vulkanisk mineralitet i doften följt av en mindre hög vulkanisk mineralitet och till sist en hög vulkanisk mineralitet. Efter att ha forcerat mineralerna hittar jag en del nyponrosor, viss jordighet och skalen från nyskalad Amadine. Det finns även en parfymerad ton som är lite svårdefinierad. Så småningom tittar det fram lite nyvässad blyertspenna (2B, inte HB). I munnen är vinet lent trots att det finns en del tanniner, dofterna går igen i smaken, ganska kort eftersmak med en jordgubbsudd, fin syra trots allt. 13% alkoholhalt känns ”lagom” för att använda ett i vinsammanhang hopplöst ord.

Zalto Bourgogne; Tydliga toner av nyponrosor med lite spearmint i bakgrunden, den vulkaniska mineraliteten som tog kommandot i Veritas håller sig helt klart framme även i Zalto, men får inte alls lika stort utrymme. I munnen framträder beskan tydligare och vinet balanserar på gränsen till vresigt innan det till slut blir ett fotfel över gränsen.

Veritas är helt klar rätt glas för vinet om man vill sitta och smutta på det, men Zalto gör ett bättre jobb om man tänker servera mat till vinet. Visst, vinet upplevs som vresigt i Zalto, men i kombination med en matbit känns den egenskapen istället som en tillgång.

2017 Vigna Doghessa från Casanuova di Nittardi

Efter en timme i karaff för trion ovan tyckte hustrun att vinerna var ”nja, nästan ok”; pinot är inte hennes favoritdruva, saperavi var ett ”nja, ok” och nerello ”njaeaee, helst inte”. När det sedan närmade sig middagsdags efter ytterligare någon timme och en halv ändrades intrycken för samtliga viner till det föga smickrande ”Å fy f-n. Odrickbara. Alla tre.”. Det var onekligen lite klent med utrymme för misstolkningar så det var bara att säkra upp lite comfort drinking i form av för ung Chianti Classico. Direkt från flaskan ner i Riedel Veritas Rieslig (för att testa ung CC i glaset) och Gabriel Gold (för att vi har upptäckt att CC vanligen fungerar utmärkt i det här glaset, gårdagens 2004 Brancaia undantagen).

Riedel Veritas Riesling/Zinfandel/Chianti Classico; kompakt doft med typiska Chianti Classico-markörer med lite extra pinjekärnor den här gången, på gränsen till lite väl tät doft kanske, men det kan nog ha med att vinet åkte ner i glaset nästan innan korken dragits. I munnen har vinet bra syra med fina smaker och ett kort och koncist ”gott!” är det enda som dyker upp beskrivningsmässigt.

Gabriel Gold; mer öppen doft som samtidigt är mer finstämd och diskret. I munnen klart mer harmoniskt även om syra och viss eldighet (14%) sticker fram.

Gold tog med andra ord guld den här gången också, men Riedel Veritas behöver verkligen inte skämmas för sin insats.

Vad åt vi till alla dessa viner då? Efter att nyligen ha tagit mig fria händer på Ät-snart-hyllan på Ica fylldes frysen med kopiösa mängder av ”fläskytterfilé”. Marinad, tänd grill och enkla instruktioner. Tillbehören fick bli grillade grönsaker och pesto rosso. Det är möjligt att saperavi skulle haft lite mer motstånd i form av en potatisgratäng, men all vår energi gick åt till att tillfälligt mota iväg hösten så vi var lite lata och lade ett grönsaksland (zucchini, paprika, tomater) på grillen istället.

En av fördelarna, kanske faktiskt den främsta, med att bo i Stockholmstrakten är att man kan få den hett eftertraktade förmånen av att njuta av oändliga bilköer vid oväntade tillfällen, som tex på lördagseftermiddagen. Våra middagsgäster från söder om Stockholm åkte hemifrån vid 16-tiden och pga trassel på Essingeleden där fyra filer skulle förvandlas till en, hade våra gäster efter 30 min i bil kommit ungefär 4,5 kilometer av 45. Efter ytterligare en kvart fick de nog, gav upp och vände hemåt. Där satt vi hemma med öppnade flaskor, marinerat kött och tändaren i högsta hugg så vi kan säga att ”ikväll lagar vi...samma sak som igår”. Allt lika, minus Champagnen som vi drack upp.

nittardi.jpg


NV André Clouet Grande Réserve Champagne

Innan gästerna skulle dyka upp och vi skulle växla över till alkoholfritt bubbel provade vi lite Champagne i Riedel Veritas Riesling och Riedel Veritas Champagne. Nu dök gästerna visserligen inte upp så vi passade på att dricka upp hela flaskan Champagne, förvisso bara en kvartsmagnumbutelj.

Riedel Veritas Riesling; öppen doft med inslag av Granny Smith märkligt nog, närvarande mineraler, lite svårt att få något egentligt grepp om intrycken, kan det vara glasets form som gör att aromerna blir lite svårfångade eller att våra förväntningar är lite för högt ställda? Syrligt i munnen, trevlig smak om än något slank, lite lättare i smaken än i efterföljande glas.

Riedel Veritas Champagne; kupan har mindre öppning vilket ger en mer kompakt och Champagne-ig doft, Granny Smith inte lika påtaglig här. Kompaktare och syrligare smak och jag anar att kupans mindre öppning tvingar läpparna att bli mer o-formade och vinet åker mer ”rätt in i gapet” jämfört med i Riesling.

Skulle jag gissa att det var olika viner i glasen? Tja, troligen. Dock, med vetskapen om att det är ung Champagne känns Champagne-glaset lite festligare/elegantare att dricka ur än Riesling-glaset. Det är nog faktiskt ett Champagneglas som gör vinet mest rättvisa sett till kupan jämfört med ett lite mer traditionellt långsmalt Champagneglas som tex Orrefors Merlot. Nästa gång får det bli Riedel Champagne mot Zalto Vitvin istället.
 
Last edited:

Poa

Medlem
Oj. Tråkigt, blev otroligt osugen på mina två flaskor nu. Flaskvariation månne?
Öppnade precis en flaska , korken var porös men,
Doft , champinjoner forest körsbär

Fortfarande syrlig , skog , nästan syrliga jordgubbar eller mogna körsbär .
Rätt tunn och inte mycket till fyllighet

Lite tveksam tull denna hade nog toppen för några år sen.
Har 1 flaska kvar
 

matage

Medlem
NV André Clouet Grande Réserve Champagne

Innan gästerna skulle dyka upp och vi skulle växla över till alkoholfritt bubbel provade vi lite Champagne i Riedel Veritas Riesling och Riedel Veritas Champagne. Nu dök gästerna visserligen inte upp så vi passade på att dricka upp hela flaskan Champagne, förvisso bara en kvartsmagnumbutelj.

Riedel Veritas Riesling; öppen doft med inslag av Granny Smith märkligt nog, närvarande mineraler, lite svårt att få något egentligt grepp om intrycken, kan det vara glasets form som gör att aromerna blir lite svårfångade eller att våra förväntningar är lite för högt ställda? Syrligt i munnen, trevlig smak om än något slank, lite lättare i smaken än i efterföljande glas.

Riedel Veritas Champagne; kupan har mindre öppning vilket ger en mer kompakt och Champagne-ig doft, Granny Smith inte lika påtaglig här. Kompaktare och syrligare smak och jag anar att kupans mindre öppning tvingar läpparna att bli mer o-formade och vinet åker mer ”rätt in i gapet” jämfört med i Riesling.

Skulle jag gissa att det var olika viner i glasen? Tja, troligen. Dock, med vetskapen om att det är ung Champagne känns Champagne-glaset lite festligare/elegantare att dricka ur än Riesling-glaset. Det är nog faktiskt ett Champagneglas som gör vinet mest rättvisa sett till kupan jämfört med ett lite mer traditionellt långsmalt Champagneglas som tex Orrefors Merlot. Nästa gång får det bli Riedel Champagne mot Zalto Vitvin istället.

Kul läsning då jag precis stod och funderade (och rådfrågade min lätt perplexa flickvän) mellan just dessa glas.
Jag har dock Vinum Riesling och Veritas Champagne men funderar på att låta vinumglasen gå vidare. Frågan som håller mig vaken på nättrena är om jag ska ersätta dem med Veritas Riesling eller om jag ska fylla upp tomrummet med fler Veritas Champagne och nyttja det till riesling. Zin/Chianti är inga volymviner hemma och oftast i mer klunkvänlig än reflekterande form så de kan få gå i OpenUp eller Zalto Universal tror jag... men jag måste nog parallell-testa de jag har för att vara säker...
 

The Wall

Medlem
Kul läsning då jag precis stod och funderade (och rådfrågade min lätt perplexa flickvän) mellan just dessa glas.
Jag har dock Vinum Riesling och Veritas Champagne men funderar på att låta vinumglasen gå vidare. Frågan som håller mig vaken på nättrena är om jag ska ersätta dem med Veritas Riesling eller om jag ska fylla upp tomrummet med fler Veritas Champagne och nyttja det till riesling. Zin/Chianti är inga volymviner hemma och oftast i mer klunkvänlig än reflekterande form så de kan få gå i OpenUp eller Zalto Universal tror jag... men jag måste nog parallell-testa de jag har för att vara säker...
Alltid parallelltesta, det är bäst för nattsömnen.
Vi har problemet att Vinum Riesling har bättre proportioner, men Veritas Riesling har bättre balans. Om du dricker mer Champagne än riesling, Chablis, zinfandel, Chianti Classico, sauvignon blanc, vit Rhône; kör på Veritas Champagne. Om inte, ja då kan du se fram emot nattlig tankeverksamhet. ;)
För att krångla till det; vi kör vanligen ung Champagne i våra Zalto Vitvin. Funkar utmärkt. Har dock inte hunnit jämföra dem med Veritas Champagne ännu. Mogen Champagne går i Zalto Bourgogne.
 

jrick

Medlem
Jag håller med om allt du säger. Kvalitet och kejsaren är naken (ibland) osv.
Att du tycker så är kanske det ultimata beviset på pendelsvängen. Jag trodde inte på det först. ;)
Själv ser jag naturvinstrenden som fortfarande på väg upp inför det kommande stora fallet. Lite som att börsen är nära en krasch när taxichauffören vill snacka aktier, är naturvinstrenden nära en krasch när Vin & Natur släpper flera lådor i veckan och allmänna vingrupper på Facebook vill snacka naturvin i stor utsträckning.
 
Att du tycker så är kanske det ultimata beviset på pendelsvängen. Jag trodde inte på det först. ;)
Själv ser jag naturvinstrenden som fortfarande på väg upp inför det kommande stora fallet. Lite som att börsen är nära en krasch när taxichauffören vill snacka aktier, är naturvinstrenden nära en krasch när Vin & Natur släpper flera lådor i veckan och allmänna vingrupper på Facebook vill snacka naturvin i stor utsträckning.
:):):) mkt roligt och träffande!
 

Håkan

Medlem
@Poussard Som sagt: ingen helomvändning för min del :) Detta var nog den enskilt mest lyckade vinmiddagen någonsin i det att samtliga (två) viner kvalar in på topp 100 listan över godaste viner någonsin för min del. Just Clajeux tycker jag annars är en av de mer svårtillgängliga och lagringskrävande av Arnot-Roberts vingårdsviner. Nu var Arnot-Roberts Cabernet Sauvignon Clajeux Vineyard 2013 helt outstanding - efter tre-fyra timmars dekantering. (97 poäng)

Littorai B.A. Thieriot 2016 krävde ett dygn i kylen för att blomma ut (med 3/4 av innehållet kvar); fantastisk mellanpunkt mellan det mer kalkiga, syradrivna och det mer fruktiga och mycket milt ekfatshanterade. Detta är vad alla moderna reduktiva chardonnay-producenter i Kalifornien, Tasmanien, Sydafrika etc strävar efter. Apelsinsyrorna kännbara men nedskruvade till bakgrundsmusik. Ingen tryffel eller rostade hasselnötter i smör på näsan, men däremot en fin komplexitet med en - litet mintig - örtkvist, i duett med krämig textur och en lång fin syradriven finish. (95 poäng for those of you keeping score at home)

Visa bifogad bild 20940
Tack, två Thieriot på en vecka på forumet. Imponerande vin, många glömmer ofta bort att Littorai gör magnifika Chardonnayer också. Kostar att ligga på topp dock.
 

Oscaro

Medlem
Provning av Domaine Comte Georges de Vogüe med tryffelsvinet. Efter att nu ha prövat ett tjugotal 2018 bourgogner så tycker jag att de flesta verkar ha gjort mycket bättre vin än jag trodde med tanke på den varma årgången, men med det sagt är det ingen årgång jag kommer gå tung i och kanske framförallt sånt som jag tror kommer bli mycket bättre med tid. Upplever att man inte känner av varma årgångar lika mycket i bgn när de har 15+ år på nacken.

Thiénot 2012
FD2C9F06-043B-4012-B0FD-AC8056A30D50.jpeg

Doftar lite lätt brödigt, citrus, röda äpplen, snäckskal.
Väldigt fin mousse och skarp syra med lite röda äpplen, smör och brioche. Väldigt ungt men fina små bubblor och känns som att den kommer bli bra om några år.
90+

Domaine Comte Georges de Vogüe Chambolle Musigny 2018
F3AFACFA-305D-4AD9-A679-2E5724BBF682.jpeg

Känner initialt lite alkohol men det försvinner snabbt lite mer tid i glaset. Lite blomstjälkar, hallon, lingon. Väldigt frisk doft och inbjudande doft.
Tydlig syra direkt, tillsammans med en fantastisk våg av hallon, lingon, blåbär, vårblommor. Liten svag sötma som man kan koppla till årgången, även om det inte känns syltigt utan mer som en skål med lättsockrade jordgubbar. Oerhört elegant och stilrent även om det inte är det mest komplexa vinet.
91+

Domaine Comte Georges de Vogüe Chambolle-Musigny 1er Cru 2018
45EFA878-A614-4342-AC66-AA94D2F17EB5.jpeg

Gjord på unga rankor från Musigny
Kraftigare doft än villagen, men styr åt samma håll med lite mer tydliga rostade fatkaraktärer i bakgrunden. Här hittar jag förutom lingon, hallon, mer blommor och en fin kryddighet.
Väldigt frisk smak av bär men inte lika mycket åt det sura-körsbär hållet utan snarare mogna bär (inte övermogna). Bären känns inte lika knapriga som under de brukar från en sval årgång, snarare att de känns mosade. Lite sötma finns och en större mineralitet än villagen. Väldigt komplext, stramt men väldigt gott och hög potential.
“Musigny in short pants”
92++

Domaine Comte Georges de Vogüe Musigny Vieilles Vignes GC 2018
A7A4F8E6-2760-4391-B293-BAF67DA5B9C8.jpeg

Otroligt ren bärdoft med mängder av hallon, körsbär, thé och kinesiska kryddor, rosor, mycket lingon och avslutningsvis svarta vinbär
I munnen är det oerhört precist, elegant och lent som sammet. Svart te, lingon, hallon, fin kraftig mineralsälta och långt avslut. Syran känns inte lika påtaglig som Chambolle 1er och frukten är mer framåt. Det här är ett vin som viskar högt, man hittar mer dofter och smaker varje gång man smakar men inget som sticker i ditt ansikte, utan mängder med lager av elegans.
Precis såhär vill jag att alla mina bourgogner ska vara.
95++

Domaine Comte Georges de Vogüe Bonnes-Mares GC 2018
98369026-551B-4ACF-B607-FC668AACCA74.jpeg

Lite mindre fruktdriven doft än musigny och lika tydliga lingon utan mer jordgubbar och svarta vinbär. Hittar även lite rosor och lavendel. Betydligt kraftigare doft på denna än Musigny.
Överlägset största vinet här, smakexplosion i munnen med hög syra, sous bois, hallon, thé och en pepprighet. Trots kraften så är vinet väldigt runt och ligger kvar i munnen i evigheter. Lite mindre mineraler än Musigny men fortfarande en fin sälta. Väldigt kul att få pröva Bonnes-Mares och Musigny bredvid varandra, enorm skillnad men båda har potential att bli jättar om en sådär 20+ år.
94+
 

jrick

Medlem
Tack @Oscaro väldigt bra smaknoter! Kan verkligen föreställa mig hur vinerna är på dina beskrivningar. Vad var det här för provning, något de mailat ut om och tog betalt för?
 

Oscaro

Medlem
Tack @Oscaro väldigt bra smaknoter! Kan verkligen föreställa mig hur vinerna är på dina beskrivningar. Vad var det här för provning, något de mailat ut om och tog betalt för?
Kul att du gillade dem :) Ja precis Tryffelsvinet arrangerade provningen i samband med Grappe, och Jean Luc Pepin från Vogüe var på plats och presenterade vinerna.
 

Håkan

Medlem
Provning av Domaine Comte Georges de Vogüe med tryffelsvinet. Efter att nu ha prövat ett tjugotal 2018 bourgogner så tycker jag att de flesta verkar ha gjort mycket bättre vin än jag trodde med tanke på den varma årgången, men med det sagt är det ingen årgång jag kommer gå tung i och kanske framförallt sånt som jag tror kommer bli mycket bättre med tid. Upplever att man inte känner av varma årgångar lika mycket i bgn när de har 15+ år på nacken.
Det känns som det finns lika många åsikter om denna årgång som det finns provare. Min tanke var att leta i sämre lägen och utanför de "stora kommunerna" men jag får kanske revidera lite baserat på din erfarenhet. Jättebra notater.
 

Oscaro

Medlem
Det känns som det finns lika många åsikter om denna årgång som det finns provare. Min tanke var att leta i sämre lägen och utanför de "stora kommunerna" men jag får kanske revidera lite baserat på din erfarenhet. Jättebra notater.
Ja det är helt klart en vattendelare, jag tror att de flesta producenter blivit mycket bättre på att hantera varma årgångar men samtidigt lämnar det alltid spår oavsett hur tidigt man plockar. Har tidigare från det jag prövat tyckt att côte de nuits klarat sig bättre än Beaune, men börjar nu luta åt att det är vinifieringen som avgör.
 

The Wall

Medlem
8B76CA7A-31A3-49F0-AB5D-0159CF3BEEE2.jpeg
2017 Vino Nobile di Montepulciano från Tenuta di Gracciano della Seta


Eftersom jag är omåttligt förtjust i Vino Nobile blev jag glatt överraskad när det dök upp ett vin på nyhetshyllan. Hur skulle det här stå sig mot vårt referensvin från Poliziano månntro? Direkt från flaska ner i två glas; Zalto Universal och Gabriel Gold. Klar ljus röd färg, lite oväntat ljus faktiskt.

Universal; typiska markörerna är på plats, bittermandel och körsbärskärnor plus pinjenötter. Lite senare kommer en mineralton fram, inte helt olik Etna-vinerna märkligt nog. Ganska tydlig doft, men möjligen något lätt/flyktig. I munnen känns viss eldighet (14%) och vinet upplevs som lite slankt i kroppen. Något kort eftersmak med viss eldighet och aningen beska.

Gold; behagligare doft som känns mer finstämd och elegantare, doftkomponenterna känns mer sammanflätade än i Universal. Markörerna finns där, men är inte lika tydligt indelade som i Universal. I munnen upplevs vinet märkligt nog lenare, på gränsen till smeksamt. Ingen påtaglig eldighet i smaken eller i eftersmaken.

Jaha, hur står det sig mot andra kandidater? Tja, det är ett bra vin, men det är en bit kvar till Poliziano men det är ändå en nivå över Lunadoro (vinet till varmrätten på Nobelmiddagen 2019) som jag tyckte var lite tamt även om det var ett år äldre (2016). Det kan kanske vara en idé att jämföra Gracciano mot Viti Nuove från Poliziano någon gång framöver. Några fördelar? Jodå, vinet finns i butik nu, till skillnad från Polizianos motsvarighet som vi får vänta på.
 

Daniel A

Administratör
2016 Yannick Amirault Saint-Nicolas-de-Bourgueil Les Malgagnes
DSC_2062.JPG

Det här så himla gott med cab franc från Loire. Den här träffar precis rätt balans mellan elegant/rustik, frukt/gröna toner, och med en lagom dos paprika. Avsändaren är tydlig, men vinet skriver mig inte på näsan. Inga krusiduller, inget speciellt. Det är vad det är, och det är exakt vad jag ville ha till vildsvinsrevben. 88p.
 

john b

Medlem
Visa bifogad bild 20938
Hittade 3 flaskor Montecillo Gran Reserva Selección Especial , 1981 på ett bolag där de sa att de var slutsålda.
Köpte alla tre eftersom jag var på väg att besöka en son som är född samma år.
Men självklart måste jag prova en så fort som möjligt.
Korken var murken och föll i bitar så enda chansen att prova var att peta ner sista resten i flaskan och försiktigt sila.
Mycket fällning i flaskan.
Doften var trots det lovande men smaken var tunn och gammal.
Ett riktigt nekrofilvin.
Inte mycket syra och inte mycket av någonting egentligen.
Efter någon timme i glaset föll det samman totalt.
Närmaste associationen var någon gammal skräckfilm där de hittade en mumie som efter öppnandet av kistan förvandlas till damm.
De två flaskor jag har kvar skall jag glatt lämna tillbaka och låta någon annan bli besviken.

P.S. Katten heter Nilsson eftersom hans far heter Nils.

Oj. Tråkigt, blev otroligt osugen på mina två flaskor nu. Flaskvariation månne?

Öppnade min första ikväll

Denna var bra som fan. Jävligt murken kork som luktade ättika. Men drickat endast antytt jordkällardammig vid sniff. Lite romrussin och te i doften med. Ffa torr och syrlig med mycket smak av torkade mörka bär. Och jordiga löv. Mycket lyckad. Har några kvar och blir kul att testa.
 
Toppen