StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Spelar ju ingen roll mer än ur ödmjukhetsmuskulaturens utvecklingFrågan är om det är positivt eller negativt?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Spelar ju ingen roll mer än ur ödmjukhetsmuskulaturens utvecklingFrågan är om det är positivt eller negativt?
Sist jag drack en god Brunello, var förmodligen med @Patrik Sellin och en mummig grej från 70-talet. Sangiovese är helt meningslösa medan de plufsar runt i frukten. Hav tålamod!Piccolomini Brunello di Montalcino 2015
I näsan är det jordgubbsyllt och solmogna körsbär. Mynta och rosmarin. Kanske, kanske inte en hint av ek..?
I munnen har tanniners mjuknat dag 4. Nu anar man vad detta kommer bli om några år. Mogna jordgubbar och körsbär. Svarta oliver och läder. Lakrits, rostad mandel och kaffe. Fin syra.
Detta kommer att sjunga när det har fått vila lite till men riktigt gott redan nu. Kan man hålla sig till dess 10-års dag så kommer man bli belönad.
91++p
Abbadia Ardenga Brunello di Montalcino 2015
I näsan är det björnbär, vinbär och lite höstlöv. Körsbärslikör och ek.
I munnen Är det stramt med syrliga körsbär och lite jordgubbar. Hö, ek, lakrits och svart olivspad.
För en budget-brunnello (Phillipson sålde dessa för 225 kr vill jag minnas) är det inget att klaga på.
88p Kanske kan få nån poäng till med lagring.
Båda två var bäst efter några dagar öppnade. Tänker 3-6 år innan de öppnar sig på riktigt.
Visa bifogad bild 21005
Tack för noterna @DejzanI lördags samlades ett gäng bestående av @buteljen @Skaggs @Esko @Daniel A @David Nilsson och mig själv förstås för att prova champagne + några röda. Allting provades blint och avslöjades efter varje flight. Generellt var det hög och jämn kvalitet på vinerna, även om de röda kanske fick för lite uppmärksamhet. Iaf från mig...
Jag bifogar lite anteckningar, ni andra får gärna fylla på med poäng mm.
Flight 1)
Ung, till en början mycket stram och återhållsam men öppnade rätt så snabbt upp sig. Brödig, jäst, krut, granny smith, hög syra, fint balanserad, ung med mycket potential.
Charles Heidsieck Brut Reserve -08 Bas
Mycket likt vin 1, jag hittade mer krut och mejerier (gräddfil) i det här vinet. Det kändes också mer öppet och tillgänglig än det första vinet men fortfarande hög syra och ungt.
Charles Heidsieck 2008
När flighten avslöjades visste vi inte först vilket vin som var i vilket glas, men vi var alla rätt så säkra på att den rena -08 borde vara glas 1, men så var inte fallet. Lite märkligt, men kul att prova efter vad jag läst här tidigare om CH -08
Det sista vinet i flighten var helt annorlunda. Mer öppen i doft och smak, mer generös och med annan profil. Stor doft av blommor och söt citron. Saknar lite komplexitet men väldigt gott.
Marc Hebrart Special Club -10
Flight 2)
Mycket sluten i doften, citron, hö, gula äpplen dök upp efter ett tag. Hög syra, bra struktur, känns ungt och ofärdigt. Efter ett par timmar hade det öppnat upp mer och bjöd på rikare frukt och en större doft. Jag hade väntat med att öppna detta.
R.L Legras Saint Vincent -08
Massor med smör, krut och äpplen, söt frukt, tillgänglig. Syran är fint integrerad, lång finish. Gott, kan sparas men bra att dricka nu.
Francis Cossy Vielles Vignes -08
Mycket märklig doft, skitig, övermogen frukt, honung, konserverad ananas. Smaken är helt annorlunda, frisk, ren, hög syra. Det känns som två olika viner och för mig sitter det inte ihop. Även här tyckte jag att tid i glaset fick det att gå ihop lite mer. Men jag vet fortfarande inte om jag tyckte om det...
Vouette Sorbee blanc D'argile r14
Flight 3)
Fantastisk doft, generös med honung, hasselnötter, mint. I munnen är det mer syran som präglar vinet och för mig är den alldeles för vass. Doften får full pott, smaken nja...
H. Billiot Cuvée Julie -10
Lite krut, röda äpplen, sötma, kanske något smutsigt i doften. Utvecklad, fin syra som inte sticker ut, inga hårda kanter och tillrättalagd, välgjort och gott, saknar lite nerv.
Saint Gall Orpale -02
Till en början dyker det upp en något orent i doften som nästan får mig att tänka korkskadat. Det försvinner efter en stund och istället hittar jag mycket honung, mogna söta äpplen och vanilj. Hög syra , mogen frukt och bra finish. På topp nu, bra balans mellan ålder och frukt. Mitt favoritvin för kvällen.
Roederer Blanc de blanc -00
Utvecklad doft, julkryddor, apelsin, vanilj, lite oxidation men mer krydda än något som dominerar. Smaken hänger bra med doften, runt och mjukt, möjligen försvinner den lite snabbt. Perfekt att öppna nu, mycket gott.
Bollinger Grand Année -99
Flight 4 rött)
Superhärlig doft av jordgubbar, lingon (och lingonris), colanappar, tydligt utvecklad men inte gammal. I smaken är frukten nästan borta, det är mer syra som dominerar, ett par timmar senare har även smaken blommat ut. Mer frukt nu, syran är inte lika framträdande.
Deutzerhof Spätburgunder Melchior C -11
Superfrukt, nästan beaujolaislik. Massor av hallon och blåbär. Väldigt ungt, rent och välgjort, bra syra. Dagen efter hade frukten blivit lite mörkare och vinet mer tilltalande.
Domaines Lupier La Dama -15
'
Körsbär, mörk choklad, vingummi, ännu mer körsbär, fina tanniner. Utvecklad smak och doft men inte alls gammal. Jag var inte ensam om att vara inne på Italien och kanske Brunello, men där hade man inte så mycket att hämta. Mycket gott, hur var det dag 2 @Daniel A ?
Alvaro Palacios Les terrasses -05
Eftersom jag inte kan låta bli att öppna tysk riesling blev det en sådan också.
Dr Herman Erdener Herzlei Alte reben, Goldkapsel Spätlese -18
Jag skrev inga anteckningar men det var väldigt gott men förstås alldeles för ungt. Fantastisk syra som balanserade upp sötman fint.
Tack till alla som deltog med goda viner och kunskaper.
De CCR 2016 jag smakat har indikerat att årgången nog behöver åtminstone 5 år innan man börjar fundera på att öppna dem.Inte värd 399. Är vinet för ungt? Druckit Chianti för mindre än halva priset som varit godare. 94 p av LG, mysterium. Smashburgare på G.
Visa bifogad bild 21009
Gissar att den bara behöver tid, kanske till och med rätt många år i källaren. Men man anar i och för sig alltid minst en uggla i mossen när Livets Goda slår på stort med foto och 94-poängsbetyg på hemsidan och i mailutskick för ett vin som importeras av gänget bakom the Great Enzo...Inte värd 399. Är vinet för ungt? Druckit Chianti för mindre än halva priset som varit godare. 94 p av LG, mysterium. Smashburgare på G.
Visa bifogad bild 21009
En butik i närheten av här har den för knappt 800 pix.Kutch Falstaff Pinot Noir 2017
Doft: Jordgubbar och tranbär. Typisk nya världen Pinot.
Attack: Jordgubbar, tranbär, björnbär och hallon. Struktur och balans tveklöst.
Mellansmak: Rätt fyllig och medelhög syra. Inga nya smaker.
Eftersmak: Silkestanniner men kort och trist.
91 poäng nu men mer i framtiden tveklöst. Rätt kartig Kalifornienpinot men den får godkänt i sin prisklass.
Knske vänta tills ca 2040 innan du öppnar nästa. Men, du kommer prisa Gud (dvs Oden) för varje flaska du kan gräva fram ur källaren efter det.Inte värd 399. Är vinet för ungt? Druckit Chianti för mindre än halva priset som varit godare. 94 p av LG, mysterium. Smashburgare på G.
Visa bifogad bild 21009
En butik i närheten av här har den för knappt 800 pix.
Är det rätt kurs?
Ish.En butik i närheten av här har den för knappt 800 pix.
Är det rätt kurs?
Såg att jag var pucktvåa nu efteråt.Dryga femhundringen på SS. Det är inte värt ett öre mer heller.