Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Piccolomini Brunello di Montalcino 2015
I näsan är det jordgubbsyllt och solmogna körsbär. Mynta och rosmarin. Kanske, kanske inte en hint av ek..?
I munnen har tanniners mjuknat dag 4. Nu anar man vad detta kommer bli om några år. Mogna jordgubbar och körsbär. Svarta oliver och läder. Lakrits, rostad mandel och kaffe. Fin syra.
Detta kommer att sjunga när det har fått vila lite till men riktigt gott redan nu. Kan man hålla sig till dess 10-års dag så kommer man bli belönad.
91++p

Abbadia Ardenga Brunello di Montalcino 2015
I näsan är det björnbär, vinbär och lite höstlöv. Körsbärslikör och ek.
I munnen Är det stramt med syrliga körsbär och lite jordgubbar. Hö, ek, lakrits och svart olivspad.
För en budget-brunnello (Phillipson sålde dessa för 225 kr vill jag minnas) är det inget att klaga på.
88p Kanske kan få nån poäng till med lagring.

Båda två var bäst efter några dagar öppnade. Tänker 3-6 år innan de öppnar sig på riktigt.

Visa bifogad bild 21005
Sist jag drack en god Brunello, var förmodligen med @Patrik Sellin och en mummig grej från 70-talet. Sangiovese är helt meningslösa medan de plufsar runt i frukten. Hav tålamod! :bäver:

Magikern

Medlem
Kutch Falstaff Pinot Noir 2017
Doft: Jordgubbar och tranbär. Typisk nya världen Pinot.
Attack: Jordgubbar, tranbär, björnbär och hallon. Struktur och balans tveklöst.
Mellansmak: Rätt fyllig och medelhög syra. Inga nya smaker.
Eftersmak: Silkestanniner men kort och trist.

91 poäng nu men mer i framtiden tveklöst. Rätt kartig Kalifornienpinot men den får godkänt i sin prisklass.

Dejzan

Medlem
I lördags samlades ett gäng bestående av @buteljen @Skaggs @Esko @Daniel A @David Nilsson och mig själv förstås för att prova champagne + några röda. Allting provades blint och avslöjades efter varje flight. Generellt var det hög och jämn kvalitet på vinerna, även om de röda kanske fick för lite uppmärksamhet. Iaf från mig...
Jag bifogar lite anteckningar, ni andra får gärna fylla på med poäng mm.
Flight 1)
Ung, till en början mycket stram och återhållsam men öppnade rätt så snabbt upp sig. Brödig, jäst, krut, granny smith, hög syra, fint balanserad, ung med mycket potential.
Charles Heidsieck Brut Reserve -08 Bas

Mycket likt vin 1, jag hittade mer krut och mejerier (gräddfil) i det här vinet. Det kändes också mer öppet och tillgänglig än det första vinet men fortfarande hög syra och ungt.
Charles Heidsieck 2008
När flighten avslöjades visste vi inte först vilket vin som var i vilket glas, men vi var alla rätt så säkra på att den rena -08 borde vara glas 1, men så var inte fallet. Lite märkligt, men kul att prova efter vad jag läst här tidigare om CH -08

Det sista vinet i flighten var helt annorlunda. Mer öppen i doft och smak, mer generös och med annan profil. Stor doft av blommor och söt citron. Saknar lite komplexitet men väldigt gott.
Marc Hebrart Special Club -10

Flight 2)
Mycket sluten i doften, citron, hö, gula äpplen dök upp efter ett tag. Hög syra, bra struktur, känns ungt och ofärdigt. Efter ett par timmar hade det öppnat upp mer och bjöd på rikare frukt och en större doft. Jag hade väntat med att öppna detta.
R.L Legras Saint Vincent -08

Massor med smör, krut och äpplen, söt frukt, tillgänglig. Syran är fint integrerad, lång finish. Gott, kan sparas men bra att dricka nu.
Francis Cossy Vielles Vignes -08

Mycket märklig doft, skitig, övermogen frukt, honung, konserverad ananas. Smaken är helt annorlunda, frisk, ren, hög syra. Det känns som två olika viner och för mig sitter det inte ihop. Även här tyckte jag att tid i glaset fick det att gå ihop lite mer. Men jag vet fortfarande inte om jag tyckte om det...
Vouette Sorbee blanc D'argile r14

Flight 3)
Fantastisk doft, generös med honung, hasselnötter, mint. I munnen är det mer syran som präglar vinet och för mig är den alldeles för vass. Doften får full pott, smaken nja...
H. Billiot Cuvée Julie -10

Lite krut, röda äpplen, sötma, kanske något smutsigt i doften. Utvecklad, fin syra som inte sticker ut, inga hårda kanter och tillrättalagd, välgjort och gott, saknar lite nerv.
Saint Gall Orpale -02

Till en början dyker det upp en något orent i doften som nästan får mig att tänka korkskadat. Det försvinner efter en stund och istället hittar jag mycket honung, mogna söta äpplen och vanilj. Hög syra , mogen frukt och bra finish. På topp nu, bra balans mellan ålder och frukt. Mitt favoritvin för kvällen.
Roederer Blanc de blanc -00

Utvecklad doft, julkryddor, apelsin, vanilj, lite oxidation men mer krydda än något som dominerar. Smaken hänger bra med doften, runt och mjukt, möjligen försvinner den lite snabbt. Perfekt att öppna nu, mycket gott.
Bollinger Grand Année -99

Flight 4 rött)
Superhärlig doft av jordgubbar, lingon (och lingonris), colanappar, tydligt utvecklad men inte gammal. I smaken är frukten nästan borta, det är mer syra som dominerar, ett par timmar senare har även smaken blommat ut. Mer frukt nu, syran är inte lika framträdande.
Deutzerhof Spätburgunder Melchior C -11

Superfrukt, nästan beaujolaislik. Massor av hallon och blåbär. Väldigt ungt, rent och välgjort, bra syra. Dagen efter hade frukten blivit lite mörkare och vinet mer tilltalande.
Domaines Lupier La Dama -15
'
Körsbär, mörk choklad, vingummi, ännu mer körsbär, fina tanniner. Utvecklad smak och doft men inte alls gammal. Jag var inte ensam om att vara inne på Italien och kanske Brunello, men där hade man inte så mycket att hämta. Mycket gott, hur var det dag 2 @Daniel A ?
Alvaro Palacios Les terrasses -05

Eftersom jag inte kan låta bli att öppna tysk riesling blev det en sådan också.
Dr Herman Erdener Herzlei Alte reben, Goldkapsel Spätlese -18
Jag skrev inga anteckningar men det var väldigt gott men förstås alldeles för ungt. Fantastisk syra som balanserade upp sötman fint.

Tack till alla som deltog med goda viner och kunskaper.

Last edited:

buteljen

Medlem
I lördags samlades ett gäng bestående av @buteljen @Skaggs @Esko @Daniel A @David Nilsson och mig själv förstås för att prova champagne + några röda. Allting provades blint och avslöjades efter varje flight. Generellt var det hög och jämn kvalitet på vinerna, även om de röda kanske fick för lite uppmärksamhet. Iaf från mig...
Jag bifogar lite anteckningar, ni andra får gärna fylla på med poäng mm.
Flight 1)
Ung, till en början mycket stram och återhållsam men öppnade rätt så snabbt upp sig. Brödig, jäst, krut, granny smith, hög syra, fint balanserad, ung med mycket potential.
Charles Heidsieck Brut Reserve -08 Bas

Mycket likt vin 1, jag hittade mer krut och mejerier (gräddfil) i det här vinet. Det kändes också mer öppet och tillgänglig än det första vinet men fortfarande hög syra och ungt.
Charles Heidsieck 2008
När flighten avslöjades visste vi inte först vilket vin som var i vilket glas, men vi var alla rätt så säkra på att den rena -08 borde vara glas 1, men så var inte fallet. Lite märkligt, men kul att prova efter vad jag läst här tidigare om CH -08

Det sista vinet i flighten var helt annorlunda. Mer öppen i doft och smak, mer generös och med annan profil. Stor doft av blommor och söt citron. Saknar lite komplexitet men väldigt gott.
Marc Hebrart Special Club -10

Flight 2)
Mycket sluten i doften, citron, hö, gula äpplen dök upp efter ett tag. Hög syra, bra struktur, känns ungt och ofärdigt. Efter ett par timmar hade det öppnat upp mer och bjöd på rikare frukt och en större doft. Jag hade väntat med att öppna detta.
R.L Legras Saint Vincent -08

Massor med smör, krut och äpplen, söt frukt, tillgänglig. Syran är fint integrerad, lång finish. Gott, kan sparas men bra att dricka nu.
Francis Cossy Vielles Vignes -08

Mycket märklig doft, skitig, övermogen frukt, honung, konserverad ananas. Smaken är helt annorlunda, frisk, ren, hög syra. Det känns som två olika viner och för mig sitter det inte ihop. Även här tyckte jag att tid i glaset fick det att gå ihop lite mer. Men jag vet fortfarande inte om jag tyckte om det...
Vouette Sorbee blanc D'argile r14

Flight 3)
Fantastisk doft, generös med honung, hasselnötter, mint. I munnen är det mer syran som präglar vinet och för mig är den alldeles för vass. Doften får full pott, smaken nja...
H. Billiot Cuvée Julie -10

Lite krut, röda äpplen, sötma, kanske något smutsigt i doften. Utvecklad, fin syra som inte sticker ut, inga hårda kanter och tillrättalagd, välgjort och gott, saknar lite nerv.
Saint Gall Orpale -02

Till en början dyker det upp en något orent i doften som nästan får mig att tänka korkskadat. Det försvinner efter en stund och istället hittar jag mycket honung, mogna söta äpplen och vanilj. Hög syra , mogen frukt och bra finish. På topp nu, bra balans mellan ålder och frukt. Mitt favoritvin för kvällen.
Roederer Blanc de blanc -00

Utvecklad doft, julkryddor, apelsin, vanilj, lite oxidation men mer krydda än något som dominerar. Smaken hänger bra med doften, runt och mjukt, möjligen försvinner den lite snabbt. Perfekt att öppna nu, mycket gott.
Bollinger Grand Année -99

Flight 4 rött)
Superhärlig doft av jordgubbar, lingon (och lingonris), colanappar, tydligt utvecklad men inte gammal. I smaken är frukten nästan borta, det är mer syra som dominerar, ett par timmar senare har även smaken blommat ut. Mer frukt nu, syran är inte lika framträdande.
Deutzerhof Spätburgunder Melchior C -11

Superfrukt, nästan beaujolaislik. Massor av hallon och blåbär. Väldigt ungt, rent och välgjort, bra syra. Dagen efter hade frukten blivit lite mörkare och vinet mer tilltalande.
Domaines Lupier La Dama -15
'
Körsbär, mörk choklad, vingummi, ännu mer körsbär, fina tanniner. Utvecklad smak och doft men inte alls gammal. Jag var inte ensam om att vara inne på Italien och kanske Brunello, men där hade man inte så mycket att hämta. Mycket gott, hur var det dag 2 @Daniel A ?
Alvaro Palacios Les terrasses -05

Eftersom jag inte kan låta bli att öppna tysk riesling blev det en sådan också.
Dr Herman Erdener Herzlei Alte reben, Goldkapsel Spätlese -18
Jag skrev inga anteckningar men det var väldigt gott men förstås alldeles för ungt. Fantastisk syra som balanserade upp sötman fint.

Tack till alla som deltog med goda viner och kunskaper.
Tack för noterna @Dejzan
Tycker det var superspännande att prova Heidsieckarna halvblint bredvid varandra. Hade blindat dem så mycket med tubsockor i olika lager för att dölja flaskformen så att jag själv inte visste vilken som var vilken till slut :eek:. Brut reserven var deg 16. Det är andra gången jag provade 08 och vid båda tillfällena tycker jag den har levererat mycket bra. Jag är glad att jag köpte en låda :).

Jag tyckte Bollinger 1999 var bästa vinet för kvällen. Underbart! Men alla vinerna var riktigt roliga att prova och höll hög nivå! Lite synd bara på de röda och det sista vita att man är lite väl ofokuserad vid den tidpunkten.

Last edited:

Sigdarve

Medlem
Inte värd 399. Är vinet för ungt? Druckit Chianti för mindre än halva priset som varit godare. 94 p av LG, mysterium. Smashburgare på G.

Skärmavbild 2020-10-05 kl. 19.12.11.png

Inte värd 399. Är vinet för ungt? Druckit Chianti för mindre än halva priset som varit godare. 94 p av LG, mysterium. Smashburgare på G.

Visa bifogad bild 21009
Gissar att den bara behöver tid, kanske till och med rätt många år i källaren. Men man anar i och för sig alltid minst en uggla i mossen när Livets Goda slår på stort med foto och 94-poängsbetyg på hemsidan och i mailutskick för ett vin som importeras av gänget bakom the Great Enzo...:D

Vad säger mannen med vertikalen, @Fredrik L , och vår chiantiälskande Världsmästare, @Arvid (som väl inte rimligen fått betalt för att sälja in detta till oss mindre begåvade vanliga vindrickare?):)

Arvid

Medlem
Jag önskar att jag fick betalt! Fast då hade jag sagt till innan jag själv säkrat min "allokation" och vinet förs Jag köpte 8 lådor - räknar med att ha Sangiovese i många år. Men jag tänker inte börja öppna på ett par år heller.

Monteraponi är en producent som jag följt i några år och det har blivit en favorit. Tycker det är topp-nivå i Chianti och därmed Toskana idag. Stor årgång, stort vin. Men visst, det är ett vin av klassiskt snitt, med elegant frukt och seriös struktur. Jag tänker minst 5, upp till 20 års horisont (and beyond!).

Med risk för att bli långdragen så lider Toskana av ett stort problem, även om de egentligen inte alls lider (ännu). Få regioner hålls så högt av konsumenter, men producerar så mycket kasst vin. Titta på Brunello di Montalcino, som väl ändå får sägas är ledstjärnan i regionen. I stort sett alla de traditonella fixstjärnorna har dött, gått i pension och sålt inom sista 10 åren. Vem tar upp manteln? Nästa generation som gör vin av samma stil i Montalcino är pyttesmå egendomar (typ Stella di Campalto). Räkna med att priserna stiger till månen på dem inom närmsta åren. För mig hittar man bästa värdet idag i CC. Men även där finns det bara ett handfull toppdomäner i en ocean av mediokert fokusgruppsvin.

Med hänsyn till "värde"... Bolagets pris i detta fallet är oslagbart.
Screen Shot 2020-10-05 at 6.44.33 PM.png

Provade en 2016 Felsina Chianti Classico Riserva ikväll. Gott, men lite tjurigt också.

Oscaro

Medlem
Ett par viner från helgen med @JakobZ
Miche Colin-Deléger et fils Chassange Montrachet 1er Cru en Remilly 2002
4A463431-DFC2-4B4A-90E2-6BB88CF88850.jpeg

Doftar brieost, hörnet av duschen initialt, efter ett tag lugnar den ner sig och mer stenfrukter och en härlig gräddighet växer fram. I munnen är det lite oxiderat, kraftiga breda smaker av stenfrukter, grädde och lite kakao. Svårt att njuta helt då den är väldigt skitig/möglig, hoppades det skulle släppa mer med luft men kom aldrig helt igen. 90

Chateau Gressier Grand Poujeaux 2005
FEA9EBCA-6524-471E-971D-F74E45D66065.jpeg

Lite lättare doft initialt, mörka skogsbär, jord, blod, multna löv och bläck.
Smakar förvånansvärt moget, en del skogsbär även här och lite körsbär, tanninerna börjar mjukna men en del syra. Känns som att den är i fin drickfas. 89

Johan L

Medlem
DSC_9604.JPG

Oakridge Over The Shoulder Chardonnay 2018
Köptes på chans i våras i samband med ett köp av Over The Should Shiraz som rekommenderades här på FW. Slank, sval frukt, lite ståligt och något stängt intryck med mineraligt avslut, kanske en liten beska. Öppnar upp lite till dag 3 då den dracks igen och kändes lite generösare, men när sista glaset slank ner på dag 4 hade den fått sig lite för mycket luft. Lite blygt utan att ha elegansen som gör att blyghet kan gå hem.

StefanAkiko

Kutch Falstaff Pinot Noir 2017
Doft: Jordgubbar och tranbär. Typisk nya världen Pinot.
Attack: Jordgubbar, tranbär, björnbär och hallon. Struktur och balans tveklöst.
Mellansmak: Rätt fyllig och medelhög syra. Inga nya smaker.
Eftersmak: Silkestanniner men kort och trist.

91 poäng nu men mer i framtiden tveklöst. Rätt kartig Kalifornienpinot men den får godkänt i sin prisklass.
En butik i närheten av här har den för knappt 800 pix.
Är det rätt kurs?

StefanAkiko

Smög åt mig ett glas Soave efter middagen.
Var ju tvungen fira Emanuelle Charpentier!!! :D hejja Umu!
Funkade fantastiskt bra som tupplursbefrämjare. Kostade fö hårresande ~47kr för en butelj. Men zatingen så underbart vin! Syrorna är superbt fräscha, hela vinet andas sommar på Ibiza med vita blomster, partyn och livsglädje. Inte komplext, men fräscht i attacken, med tunn mellanpalett och kort slut. Den har dock en duglig smakrikedom.
Päron och piggelinglass, milda charkuterier (inkl sältan), järnvägssliper, lågstadiets blåvioletta stenciler (en efterlängtad och länge saknad doftsensation), halm, gräs och och kryddigt grillad kycklinghud.
Mycket pang för pengen!
9 av 10 billiga flaskor hamnar i grytor eller vask. Den här drack jag upp!

2019 Villa Molino Soave Classico, 83p men med stor extra knorr för den livliga klunkabiliteten
1469F868-F1AA-446D-B889-77A6D12E85C3.jpeg

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
IMG_2672.jpg

Lite mogna viner till fredagsmiddagen:
1982 Fratelli Serio & Battista Borgogno Barolo: initialt massor av rosor i doften, skiftar sedan till mörk choklad, murket trä, inlagda körsbär och tång. Smak av fänkål, körsbär, mörk choklad, hö, te, salmiak, svarta vinbär och champinjoner. Vass syra, fin frukt, rejäla tanniner, moget, men fortfarande med massor av spänst. 90p
1975 Château Certan de May: Till att börja med är det söndertuggade gul blyertspennor. Cedern släpper dock rätt snabbt och öppnar ett stort vin med mjölkchoklad, viol, svampskog, bläck, plommon, tranbär, timotej, fett kött, grafit och svart te. Träet ligger kvar men på ett snyggt sätt. Bra syra, frukt och tanniner, men framförallt balans! Känns på något sätt som om det här vinet har hittat hem till slut. Otroligt vitalt för en 45-åring, precis i början av drickfönstret. Årets bästa Bordeaux med hästlängder. 95p

buteljen

Medlem
Drog ihop ett nytt gäng för en BYOB som samlades hos mig i går för att prova vin blint ❤️. Helt sjukt roliga viner att prova. Orkade inte riktigt ta detaljerade noter. Tyvärr var min 1973 Clos Ste Hune defekt :(. Övriga viner var av toppkvalitet. Lite kul att de nio första vinerna alla var från Frankrike och att av 12 viner totalt var 10 franska :D.

B12F6DB5-880C-400B-8314-208A376B8C28.jpeg

BA199B3B-B7F5-4517-A73A-881B85FC7584.jpeg

CD65BABD-1E82-451A-8A45-443362F2F697.jpeg

Toppen