Ett litet axplock från vad jag har drucket på hemmaplan senaste månaden. Faktiskt väldigt representativt av det jag brukar dricka. Sen har jag provat en hel del riktigt bra grejer på senare tid men inget som kommer att avhandlas här...
Fleurie 2012, Julien Sunier: Slank, helt ren (inga syntetiska aromer här) och energisk. På det hela bra men är till och med för mig lite väl slank.
Volnay 1er Cru "Clos des Angles" 2005, Nicolas Rossignol: Riktigt bra, snyggt aromatisk med mörkare toner än förväntat, bra djup i frukten och syror som bär. Äntligen! En av de första 05
rna för min del som har "kommit ut", långt ifrån moget men knutarna har släppt och vittnar om hur förbannat bra 05 antagligen är.
Riesling Felseneck GG 09, Schäfer-Fröhlich: Snygg fet och bred frukt (med både syrliga och mer gula/tropiska inslag) som bärs av syran. Sen har jag ett problem: Jag älskar riesling, jag är nästan alltid sugen på riesling och öppnar ofta en riesling. Grejen är den att jag får mitt riesling-behov mättat med en 150-kronors riesling. Det här är bättre men jag blir inte mycket gladare för det.
Etna Rosso "Santo Spirito" 2010, Tenuta delle Terre Nere: Jag är helt kär i den här stilen! Den här slanka, energiska grusiga röda frukten (hallon, lingon, rönnbär) parat med en fet solmogen känsla... Och dessa apelsin-toner... When Pinot meets Nebbiolo...
Arbois Chardonnay "Les Graviers" 2005, Tissot: Fullkomligt dekadent och underbar! Citrusinfuserad sten, kontrasten mellan den feta munkänslan och den integrerade lasersyran, lite lätt oxidativa toner... Skitrolig!
Châtean Citran 2005: Jag dricker väldigt lite Bordeaux nuförtiden och när jag väl gör det så undrar jag alltid varför jag inte dricker mer... Lite som med Volnayn så är det här den första 05:an Bdx som känns tillgänglig. Långt ifrån mogen men den har frigjort sig från sitt skal... Det här är tryggt, det är som att komma hem... Comfort-drinking när det är som bäst! Om nu "lilla" Citran är så här trevlig 05 hur är då inte dom stora namnen...
Riesling Smaragd "Singerriedel" 2007, Hirtzberger: Stor, kraftig frukt. Allt sitter på plats; frukt och syror. Men det är inte riktigt min grej... Jag är inte helt kompis med Österrikisk riesling. Ska jag dricka det så är det hellre på Federspiel-nivå, det här blir too much