Var med frun på 28+ ikväll (igår). Helnöjda som vanligt, maten är bara så in i bänken bra, så även vinerna (dock väl klassiska). Lite enkla noter blir det då jag knappast antecknade något...
Krug Grand Cuvee
Trevlig Champagne med mjuk syra och mycket kofta. Lite bokna äpplen och kakao. Tyvärr blir inte mina noter mer nyanserade, är inte tillräckligt kunnig när det gäller champis. Kvällens förvin. Hade större förväntningar, blev aningen besviken.
Domaine des Baumard, Quarts de Chaume, Loire 2009
Söt och Sauternes-lik, men med mer honung och persika. Fantastisk god och perfekt till anklever.
Riesling, von der Fels, Keller, Rheinhessen 2012
Lite av en besvikelse, lite trött syra och för lite flinta och petroleum. Smakade mer Chardonnay än Riesling. Dracks till pilgrimsmussla, funkade helt ok.
Nuits-Saint-Georges, 1er Cru Les Damodes, Dujac, Bourgogne 2010
Trevlig Bourgogne med kaffetoner, örter, morot och rabarberfrukt. Slank som tusan men dog lite till den kraftiga rödvinssåsen.
Crozes Hermitage, Graillot, Rhône 2004
Fan vad bra! Hade allt en bra Syrah skall ha; chark, oliv, peppar och björnbärsfrukt. Riktigt bra syra och lagom avrundade tanniner. Passade utmärkt till lammrätten som serverades.
Pouilly Fumé, Pur Sang, Dagueneau, Loire 2009
Fullspäckad med flinta och fin frukt och knivskarp syra utan fläder och krusbär. Så här skall en riktigt bra SB smaka, det är bara att buga! Dracks till någon ost och kvittenchutney - mums!
Clos du Bourg, Moelleux, Huet, Vouvray, Loire 2007
Halvtorr CB, med fina honungstoner och frukt, passade utmärkt till ost nr:2 av okänt slag. Höjdarvin.
Clos Haut Peyraguey, Sauternes 2007
Typiskt Sauternes med mycket tropisk frukt och saffran samt en fin kokoston som passade efterrätten med kokostema (kokosmousse m.m) utmärkt.
Vin Santo, Isole e Olena, Toscana
2003
Mycket russin och fin syra med viss eldighet. Dracks till en spännande efterrätt med bergamott- och yoghurtsorbet.
Avslutade kvällen med "något kul rött". Ulf hämtade en italienare från källaren och jävlar i min låda vilket strävt vin! Även för en tannintuggare så var det riktigt kärvt. Syran gjorde ju inte saken lättare heller. Ett av de mest sträva viner jag druckit. Gott, men ungt, trots 10 år i källaren. Mycket ceder, svartavinbär och surkörsbär. Grönt och stjälkigt som en CF på steroider. Ulf höll med om att detta vin borde lagras ett tag till, jag tror att han har rätt.
Någon som har koll på detta?
Visa bifogad bild 906
Strävt och kärvt, lite som att tugga trädgren med körsbärssmak...