StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PRISEROm du jämför Japan med Sverige, hur är utbudet och priserna på alkohol?
Japanskt öl är överskattat, dvs Zaimushou (Skattemyndigheten) tar ut så pass mycket skatt på öl att en burk normal kvalitetspilsner i butik kostar knappt 30 spänn.
Saké av kvalitet kostar från 100 till 500 kr flaskan och priserna här motsvarar ca 1/3 av priserna på det älskade Systemet.
Shochu kostar normalt 125 kr flaskan, men vet inte om det öht går få tag på i Swe. Japans mest druckna alkoholdryck.
Vin kostar generellt dubbelt upp jmf Europa.
Nätauktioner här är fria, dvs att sälja alkohol på nätautktion i Japan är som att sälja handsydda kuddar på Tradera. Alla kan och alla får.
Allt som heter Champis, Bgn, tier 1 och 2 Bdx samt de kända tier 1 vinerna från Napa, Italien, Spanien, Australien osv är snuskdyra på auktion. Allt annat är möjligt att vinna till rimliga och även fyndiga slagpriser.
UTBUD
Ölscenen Yokohama har en enormt omfattande kultur kring microbryggerier och pre-Covid brukade jag besöka några av de ölhak som håller över 500 olika sorter i plocka-själv-kylar. Alla öl jag brukar eller brukat dricka i Europa finns här. Priset blir dock löjligt högt, som tex en 33:a Young's Double Chocolate ~80 spänn i butik.
Saké och Shochu Säger ju sig självt att utbudet är enormt. Varje 7/Eleven har minst 10 olika sorter saké och ett 15-tal olika shochu. Finns bra barer för saké-provning och små microrestauranger som kan ha 100-tals olika att välja bland.
Vin Japan är ett fritt land, vilket innebär att i princip allt finns. Min favoritbutik (brick and mortar) för italienska viner är Il Calice som alltid har ca 3000 olika sorter/årgångar hemma, alltid spännande viner på glas och magiska tilltugg. 100-tals nätbutiker säljer viner de själva importerat. Eftersom Japan råkar ha fungerande distribution innebär det att vad jag handlar online oftast hittar hem till mig dagen därpå.
Predikan för kören: Med Systembolagets stela utbudsfientlighet och logistikpartners som tex vidunderliga Postmord, finns det liten möjlighet för Sveriges folk att kunna se fram mot bra servicelösningar.
Last edited: