2018 Domaine Brana Herri Mina
Jahapp, halva priset på såväl butiksihoprörd Skagen-röra och bergtunga på ”ät snart-hyllan” på Maxi. Bara att köpa och titta efter vilket vin som finns kylt. Se där, det av
@buteljen rekommenderade vinet med de vanliga druvorna gros manseng, petit corbu och petit manseng. Ho hum. Och vilket glas? Vi testar att hälla direkt från flaskan ner i
Zalto Bourgogne och
Zalto Riesling. Och
Zalto Universal.
Bourgogne; jag säger vindruvskärnor och ett uns av våt halm i doften, möjligen lite vitpepparkorn (sort oklar). Skulle jag få det här blint skulle jag förmodligen vackla mellan grüner veltliner från Österrike och en Chablis 1er cru. Det kommer även lite kryddig/örtig doft som i all hast är lite svårplacerad. Även mineral och citrus dyker upp. Munnen; syror, syror och syror. Tänderna krullade nästan ihop sig, men det var på intet sätt negativt, bara lite oväntat. Det finns även en liten eldighet, vilket förklaras av 14%. Kanske går örtigheten igen, liksom lite rökighet och ett uns av vinbärsblad. Jaha, ingen aning var jag skulle placera det här vinet i en blindprovning, men det är fina grejer.
Riesling klart mer knuten doft med drag av lite svårplacerade översöta godistoner. Efter ett litet tag har näsan vant sig och doften övergår till lite behagligare med lite rökighet i tonen kombinerat med återhållsamma mineraler och en ensam nygnuggad citron i bakgrunden. I munnen, nästan lite pepparmynta (!??!) initialt i smaken, inte lika eldig som i Bourgogne, här dyker det upp lite gula krusbärstoner mot slutet av smaken och senare även i eftersmaken. Det kanske inte är så konstigt att det finns vinbärsbladstoner i den större kupan och krusbärstoner den smalare kupan; vinbär och krusbär tillhör samma släkte – vinbärssläktet, eller ripsar (Ribes på latin).
Universal (nä, vi kunde inte hålla oss); ok här är det mer åt GV-hållet i doften, mer harmoni än de båda andra glasen, lite som att det är ”best of” från de andra glasen karaktärsmässigt. Jo, lite örtighet, lite kryddighet, lite oljighet lite mineraler, lite rökighet, lite citrus. Japp, attraktivt. Munnen då? Fortfarande lite eldigt och ganska skarpa intryck, på intet sätt tokigt, men kanske lite oväntat, de två föregående glasen till trots.
Någon slutsats? Tja, väldigt intressant att vinet fungerade bra i olika kupor och upplevdes lite annorlunda i varje glas, utan att vi riskerade att förlora intresset. En del viner funkar inte i så pass olika glas, men det här gick ju faktiskt över förväntan bra i alla glas. Återbesök? En riktig lågoddsare. Till maten då? Smörstekt rostbröd med skagenröra; tja, ingen symfoni men inget haveri. Till stekta bergtungafiléer med kokt potatis och citronsås (grädde, crème fraiche, fiskbuljong, citronzest och citronsaft); jodå, helt ok, men jag tror nog att en vitvinssås eller emulsionsås, typ hollandaise, hade synkat bättre med vinet. Nu blev i och för sig såsen lite mäktig, men det är nog bäst att låta sträva rödviner hantera såser som baseras på grädde.
"Massor av syra!" utropade spottkörtlarna. "Syra i massor!" kontrade tandhalsarna.
Maxis egna Skagen-röra, inte så dum. Rostbrödet fick vi steka själva. Det gick bra.
Fina fisken till fina priset trots suddiga bilden och lite kladdiga upplägget.