2006 Domaine la Barroche, Châteauneuf-du-Pape ”Cuvée Pure” har en utvecklad, lätt ljusrödbrun färg. Doften är väldigt stor och expressiv med massor av smort läder, våt tobak, torkat kött samt lakrits. Stall, ladugård och allt som hör till det lantliga – gödselstack. Peppar och grillat kött. Garrigue och framförallt rosmarin samt dragon och lavendel. Väldigt läcker doft men lite oväntad.
Smaken är ren och koncentrerad med rödbärig frukt och fint balanserad syra. Lavendelkulor, örter och lakrits i en ganska lång och intensiv eftersmak med citrustoner på slutet. Syrliga körsbär och hallon som inte helt associerar till Grenache även om beskan finns där. Gott men lite otypiskt (94p).
Skulle nästan kunna tro att Julien bland ihop faten och buteljeringarna och fått Syrah/Mourvedre i den här flaskan. Jag har mött honom tre gånger, varav två i Châteauneuf-du-Pape och en charmigare personlighet får man leta efter men samtidigt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att arbetet i källaren, då det begav sig, sköttes lite hipp som happ. Nu tror jag inte att det skett något fel men efter att smakat ur hans fat med ren Syrah så blir jag lite fundersam…
Allvarligt talat så tror jag givetvis inte han rört till det så - men känns mer som Syrah än Grenache men det kan också vara mognaden som ger det här resultatet. Har druckit många buteljer av det här vinet men ur minnet ingen som den här. På sitt sätt, kanske den mest intressanta upplevelsen hittills även om alla flaskor smakat bra men inte riktigt som den här. Som denna butelj utvecklats känns det inte bråttom utan går fint att vänta ett par år till på ytterligare utveckling. Sedan en hållbarhet på 5-10år.
2016 Château de la Négly, Coteaux du Languedoc - La Clape ”L'Ancely” har en tät och närmast svartröd färg. Doften är stor med blåbär, vanilj, bakpulver och Nickelkola. Gräddighet och syltighet av mörk frukt samt solmogna bär. Nästan som ett bakverk men ändå ingen sötkladdig bakelse. Lite läder och örtighet efterhand. Sälta och hav på slutet med en antydan till vilda örter och animaliska toner. Superfin doft!
Smaken är ren och frisk med en tydlig bärighet av körsbär och vinbär. Oväntad hög syra och lite Italienskt sandiga tanniner. Lakrits och violpastill. Mörk och lite bitter choklad med kaffebeska och piptobak på slutet som ger en ganska läcker komplexitet men också en kärvhet som ger ett rejält motstånd. Stramt och tufft med en viss råhet som ger en allt annat än inställsam karaktär just nu - men ett förväntat väldigt bra vin på sikt (95p).
En favoritproducent som jag tyvärr aldrig besökt och det av deras prestigeviner som jag har minst erfarenhet av. Största andelen Mourvedre, vilket märks just nu. Ingen generositet alls utan hoppet handlar om en lysande framtid trots att jag inte har en riktig referens eller erfarenhet att stödja den tesen emot – men all logik säger att det blir så. Kul vin! Spara 5-25år.