Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
De brukar göra bra skit och mina smaklökar började göra vattengymnastik av denna not.
Ropade så äntligen in en Santa Duc Gigondas Aux Lieux-Dits som landade igår, men den är ju galet för ung. Årgången var inte utsatt och bilden tillät mig bara att gissa mig fram till fel. 2012 var den. Sjysst säljare, för han skickade med två burkar öl Sapporo Premium av den sort som enbart säljs i Sapporo, som bonus :)
Sjyssta giveaways är definitivt något för SB att ta efter!
Denna Santa Duc hamnade därför i "långskåpet". Där står allt som jag inte får dricka (@Mats viner) och allt det som bara är ungfrukt och av mindre intresse just nu.

Varje gång jag öpppnar Långskåpet frågar alla flaskorna:
Visa bifogad bild 22825
Ingen brådska med Aux Lieux-Dits än på 10 år. Våra Santa Duc Gigondas (”den vanliga”) från 2004 börjar sakta men säkert närma sig lite mognad.

Magikern

Medlem
Pichler Riesling Smaragd Durnsteiner Ellerberg-2014

Doft: fläder, sommarblomster och lite citrus. Ungt och mycket lovande.
Attack: Ungdomlig citrus, mango, äpplen och fläder.
Mellansmak: Samma smaker men man märker att vinet har en utmärkt struktur och syra. Allting har en bra harmoni som lovar gott.
Eftersmak: mineraler, syra och citrus. Rätt lång.

Riktigt lovande vin som jag kan ge 92+ redan nu. Någon som provat?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsmys på Pecorella med kund, gott som Phan! Domains de Grand Veneur fortsätter vara o favorit i CdP.
PXL_20210402_102407584.jpg

...och Garganega är alltid gott.

Jag undrar om det kan vara en viss flaskvariation? Vi testade den förra helgen och jag känner iofs igen det mesta du skriver, men den flaskan kändes väldigt mogen: Fet, oljig, med drag av chenin. Mycket gott, men absolut ingen ungdomlig fräschör.

Det var två år sedan jag provade Rhys Horseshoe Vineyard chardonnay 2014 - och det har verkligen hänt mycket med vinet - otroligt öppet och inbjudande - ek, tropiska frukter, honung. Härlig och mäktig! håller ihop helt och hållet men verkligen mitt i drickfönstret. Har några flaskor kvar.

The Wall

Medlem
2004 Rudera chenin blanc
Bortglömt hittegods i källaren; mörkgul färg, tydlig ton av Fino-sherry, aningen våt halm. I munnen beska och syra med en sherryton som ger ifrån sig lite lätt eldighet.
”Aningen gammalt” tyckte jag, ”blä med risk för en fyrfärgsgäspning” tyckte hustrun.
601820E9-76A6-47ED-9733-1C6FC407AA7E.jpeg

inte ens solen kunde rädda upp haveriet.
FC9CE108-51B8-40CB-9A25-C94E9C42B649.jpeg

Bara för att det glimmar som guld behöver det nödvändigtvis inte smaka guld.

Deek

Medlem
First Drop Mothers Milk Barossa Shiraz 2018
Plockade upp denna till en rätt billig peng på ett släpp för inte så längesen. Gillade etiketten och jag har under senaste året eller så börjat plocka på mig australienska viner där Barossa och Shiraz oftast i mitt tycke står för väldigt bra kvalitet. Vinet sålde slut rätt fort så är glad över dem två flaskorna jag kom över.
Kollade i källaren vad man kunde öppna och tänkte då att jag kunde öppna denna då det är påsk, vädret är fortfarande kallt och jag kände mig för att göra något sådär lagom spontant.

Älskar färgen på viner gjorda på Shiraz, i mitt tycke den druva som ger allra bäst färg i ung ålder.

Nosen är fylld med svarta bär, rökig chark, choklad och kaffe. Där är även lite grönska, kanske eucalyptus eller menthol, kanske gröna blad till dem svarta bären. Man märker även av den höga alkoholhalten i näsan, det sticker till, men det stör mig inte nämnvärt.

Smak och munkänsla då? De svarta bären kommer här med men även rårörda hallon dyker upp och lyser upp vinet. En känsla av rök, cigarr och tanniner med en finish fylld med lakrits. Alkoholen värmer verkligen strupen när vinet går ner. OK med syra och tycker tanninerna tar över en aning för mycket gentemot syran. Men en bra munkänsla och ett väldigt väldigt gott vin med en behaglig textur.

tempImagep4Ych6.png
tempImagezDF6yc.png

StefanAkiko

Bara för att det glimmar som guld behöver det nödvändigtvis inte smaka guld.
Det skall gudarna veta! Tyvärr...
Men, de gånger guldet är GULD gör det värt det. Tycker nog att det förefaller oftare vara mumsmagi snarare än bajsmagi i de bruna vitvinerna.
Har en extremt brun vit 40-talist från Bdx att begå. Kanske till sommarens varma fuktighet...
Vi ser väl när det blir dags för denna ex-chateau...

IsKr

Medlem
Salomon Undhof Ried Wachtberg Grüner Veltliner 2016. Det doftar lite honungsmelon som kommer med lite tid och värme i glaset. Citrus, och som jag ibland tycker det är med Grüner, så påminner det lite om sauvignon blanc med framförallt vinbärsblad. I smaken framförallt vinbärsblad, honungsmelon, kiwi/krusbär lite lätt krämig textur och pepprigt avslut.

Domaren

Rookie som leker Italien.
Har nu druckit 1 av 4 hemklickade av denna Barolo. Fick lufta i 3-4 h. Kommer bara bli bättre, nästa tar vi om fem-tio år.

Smaken ganska fruktig för att vara Barolo, påminner om valtellina eller vissa
Barbaresco men med tydliga Barolotanniner/strävhet

Attachments

• 90D1F78F-12B6-4847-9C7F-F7606D78EB6E.jpeg
    90D1F78F-12B6-4847-9C7F-F7606D78EB6E.jpeg
    39,5 KB · Visningar: 138

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
CA5CA324-2C4B-4027-B2AA-EE77B65FCFCB.jpeg

Jag hade en bit kvar av en chokladbrownie med salt karamell så det fick bli en tur ner i källaren för att se vad som kunde passa till. Hittade två J.H Gonçalves & CO 5y Boal och kände att en av de korkarna kunde få flyga av i kväll.
Doftar som alltid ljuvligt med Madeira när man inte druckit det på ett tag (senaste flaskan madeira var i julas). Fikon, oxiderat, sherry och torkade frukter. Smaken är frisk med liten järnkänsla, fudge, torkade fikon och en lite lagom lång eftersmak. Inte det mest komplexa madeiravinet jag smakat men ack så tillgängligt och smaskigt när man bara slänger upp en flaska och börjar dricka. Hjärtevärmande är nog en bra beskrivning.
Glad att jag har en flaska kvar och ännu gladare att det nu står en öppnad flaska i kylen under de närmaste dagarna. Sänkta trösklar och allt det där :)

Mina Vinare

Medlem
pure (2).jpg

2006 Domaine la Barroche, Châteauneuf-du-Pape ”Cuvée Pure”
har en utvecklad, lätt ljusrödbrun färg. Doften är väldigt stor och expressiv med massor av smort läder, våt tobak, torkat kött samt lakrits. Stall, ladugård och allt som hör till det lantliga – gödselstack. Peppar och grillat kött. Garrigue och framförallt rosmarin samt dragon och lavendel. Väldigt läcker doft men lite oväntad.

Smaken är ren och koncentrerad med rödbärig frukt och fint balanserad syra. Lavendelkulor, örter och lakrits i en ganska lång och intensiv eftersmak med citrustoner på slutet. Syrliga körsbär och hallon som inte helt associerar till Grenache även om beskan finns där. Gott men lite otypiskt (94p).

Skulle nästan kunna tro att Julien bland ihop faten och buteljeringarna och fått Syrah/Mourvedre i den här flaskan. Jag har mött honom tre gånger, varav två i Châteauneuf-du-Pape och en charmigare personlighet får man leta efter men samtidigt skulle jag mycket väl kunna tänka mig att arbetet i källaren, då det begav sig, sköttes lite hipp som happ. Nu tror jag inte att det skett något fel men efter att smakat ur hans fat med ren Syrah så blir jag lite fundersam…

Allvarligt talat så tror jag givetvis inte han rört till det så - men känns mer som Syrah än Grenache men det kan också vara mognaden som ger det här resultatet. Har druckit många buteljer av det här vinet men ur minnet ingen som den här. På sitt sätt, kanske den mest intressanta upplevelsen hittills även om alla flaskor smakat bra men inte riktigt som den här. Som denna butelj utvecklats känns det inte bråttom utan går fint att vänta ett par år till på ytterligare utveckling. Sedan en hållbarhet på 5-10år.

2016 Château de la Négly, Coteaux du Languedoc - La Clape ”L'Ancely” har en tät och närmast svartröd färg. Doften är stor med blåbär, vanilj, bakpulver och Nickelkola. Gräddighet och syltighet av mörk frukt samt solmogna bär. Nästan som ett bakverk men ändå ingen sötkladdig bakelse. Lite läder och örtighet efterhand. Sälta och hav på slutet med en antydan till vilda örter och animaliska toner. Superfin doft!

Smaken är ren och frisk med en tydlig bärighet av körsbär och vinbär. Oväntad hög syra och lite Italienskt sandiga tanniner. Lakrits och violpastill. Mörk och lite bitter choklad med kaffebeska och piptobak på slutet som ger en ganska läcker komplexitet men också en kärvhet som ger ett rejält motstånd. Stramt och tufft med en viss råhet som ger en allt annat än inställsam karaktär just nu - men ett förväntat väldigt bra vin på sikt (95p).

En favoritproducent som jag tyvärr aldrig besökt och det av deras prestigeviner som jag har minst erfarenhet av. Största andelen Mourvedre, vilket märks just nu. Ingen generositet alls utan hoppet handlar om en lysande framtid trots att jag inte har en riktig referens eller erfarenhet att stödja den tesen emot – men all logik säger att det blir så. Kul vin! Spara 5-25år.

StefanAkiko

Känns som att det finns mycket att upptäcka bland italienska vita.
Personligen tycker jag att Garganega (hitintills) är bästa italienska gröna druvan samman med Muscat-sorter. Men, det finns också bra viner av PG, Riesling och Chardonnay. Sen upplever jag att det finns ett koppel av italienska gröna "sommardruvor" (Verdicchio, Trebbiano mfl). Oavsett: det finns att upptäcka så det räcker till minst ett helt år av träningsvärk...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Italian_grape_varieties

StefanAkiko

Ingen brådska med Aux Lieux-Dits än på 10 år. Våra Santa Duc Gigondas (”den vanliga”) från 2004 börjar sakta men säkert närma sig lite mognad.
Tålamod är bästa vännen i livet men kan bli lite opraktiskt då man har för lite plats... Men, jag försökte tappert åstadkomma mer utrymme genom att igår ge mig på två flaskor vin, en Lambrusco (vet inte om jag hänför denna ambrosiska gudaskänk till kategorin "vin") samt att avsluta en påbörjad flaska Port.

Resultatet blev väl sådär...

Det röda lämnade vi kvar på restaurangen enl tidigare post. Av Sancerre SB är det kvar 25%, Grasparossan är halva kvar av, portvinet rörde jag inte ens.

Idag är en lat lördag med huvudkontoret nedstängt pga träningsvärk.
16174222645032338365215319185219.jpg

2002 Henri Bourgeois "La Bourgeoise" Sancerre, 93p är ännu vackert ung, har en gyllene färg med gammelvärlds-SB i näsan. I munnen är den både magnifik och lång. Påminner osökt om Sixten Landbys skaldegärning. Mer om detta vin efter jag återställt min existens bland de mer levande och givit mig på den igen.

Last edited:

The Wall

Medlem
2018 Istine Chianti Classico

Gabriel Gold; intensiv doft av bittermandel och körsbärskärnor, lite varm pinjekotte och en aning vattenbaserad målarfärg.

I munnen syrligt, lite slank, viss beska och lustigt nog lite skogshallon i eftersmaken, inget riktigt ”sitta och smutta på vin” utan mer ”finfin till mat”. Placerar sig ekmässigt någonstans mellan I Fabbri och Villa Cafaggio. Dracks till grillade fjärilskotletter, hemgjorda pommes (inte de vuxnas val av tillbehör utan barnens önskemål, men frittarna blev iaf mycket lyckade) och lite sallad.
En finess med ett vin som kräver mat är att risken för att det tar slut innan middagen pga tjuvsörplande minskar avsevärt. En annan finess är att konsumtionen begränsas till middagen, eventuellt drickande efteråt skjuts upp till nästa måltid.
342DE4CF-4D1B-425D-B43A-91935AABF975.jpeg

Klart godkänd, bra till mat. Vi har andra favoriter på temat Chianti Classico (och liknande) men det skadar inte att prova något annat än ”det gamla vanliga”.

The Wall

Medlem
2019 Brocard Chablis Vielles Vignes Sainte Claire

Zalto Riesling; sedvanlig doft av mineral och rökighet kombinerat med lite limezest. I munnen vindruvskärnor, en del syra, lite mineraler, viss rökig ton. Vinet skulle kunna uppfattas som lite menlöst på egen hand, men fungerar finfint till räkor och aioli på tunna ljusa kex eller kavring. Tycker även att just VV är snäppet vassare än en del 1er cru från just Brocard.
558974D8-DDC4-40B5-97F3-43139AD72A49.jpeg

Standard-Chablis som fungerar bra till mycket.

The Wall

Medlem
2019 Kloster Eberbach Riesling Spätlese

Eftersom det vankas både kallrökt lax och gravlax med hovmästarsås till lunch känns något halvtorrt som lämplig följeslagare. Det är lite oklart var i källaren våra halvtorra tyskar befinner sig så ett nödinköp från en pålitlig producent avhjälpte den tillfälliga torkan.

Kritsch väck med skruvkorken och ner i Zalto Riesling; lite päronsplitt och mineraler samt möjligen lite citronzest. I munnen, ljuvlig kombination av syra och sötma, det slinker lätt ner (modesta 7,5% underlättar) med lite päronsplitt-toner och ett uns honung som minne i eftersmaken. Kanske en aning neutralt till laxen och såsen, men likväl gott på egen hand. Visst, inte ens 130 sekiner för en flaska känns som lågprisvarning, men det är bra kvalitet och lättklunkat. Vore intressant att se hur vinet gillar lagring över 10-15 år. Kanske dags att köpa en liten svärm och låta den byta plats med våra borttappade halvtorra tyskar som redan finns i källaren.
49FFDAFB-0F50-41A2-A1AA-63408EA6CFA9.jpeg

Yum!

StefanAkiko

2019 Kloster Eberbach Riesling Spätlese
Kanske dags att köpa en liten svärm och låta den byta plats med våra borttappade halvtorra tyskar som redan finns i källaren.
Visa bifogad bild 22843
Yum!
Med det priset och givet att du verkar ha utrymme tillgängligt, låter det som ett mycket gott val. Även ganska modest tüsk Riesling med sötma tenderar att bli mycket trevliga över liten tid. Önskar jag hade gott om utrymme!

StefanAkiko

2005 Domaine Grand Veneur Châteauneuf-du-Pape, 92p
Needed a few hours of decanting to start performing.

It's amazing when the swollen Grenache fruit is subsiding and leaving behind beautiful aromas of raspberry and licorice. In this case, it is developing towards garrigue, herbal spiciness and beautiful notes of tar, road and meat in a restrained and beautiful way. Currently towards stern. Wife drank much more than usual :)

Long way to go, with the necessary stuffing in place.

Past it's prime? *pft*
Not yet on its plateau, but finding its stride.

fylleGoogle på nya översättningsäventyr:
Behövs några timmar dekantering för att börja utföra.

Det är fantastiskt när den svullna Grenache-frukten sjunker och lämnar efter sig vackra aromer av hallon och lakrits. I det här fallet utvecklas det mot garrigue, örtkrydda och vackra toner av tjära, väg och kött på ett återhållsamt och vackert sätt. För närvarande mot akter. Fru drack mycket mer än vanligt :)

Lång väg kvar, med nödvändig fyllning på plats.

Tidigare är det förstklassigt? * pft *
Ännu inte på sin platå, men att hitta sitt steg.

LeChat

Medlem
58F1A4FB-2907-4F7D-9789-1409C8F1AE65.jpeg

2014 K Vintners Syrah The Hidden Northridge Vineyard

Har tyvärr inte druckit så mycket syrah från USA, för då hade jag nog köpt på mig betydligt mer vid det här laget.
Man kan prata om ungdom, och att det säkert kommer utvecklas och vara kanon om några år. Men hela poängen är ju att detta är härligt komplext, har läskande syror och fin balans redan här och nu! De 15% alkohol, som etiketten säger, kommer inte alls fram på något negativt sätt.
Riktigt härligt! Kommer bli fin matchning till kvällens entrecôte.

Skulle vilja ha hjälp här med att plocka fram lite god syrah från USA som jag borde prova. Har egentligen bara denna och en Andremily (bättre) färskt i minnet som båda imponerade på mig.

Toppen