Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

jrick

Medlem
Pinot Noir och Chardonnay, de två största druvsorterna i Champagne (jag menar nog att Pinot Meunier används något mindre). Att det är torrt och av samma druva som blanc de blancs-champagne var skälet att jag använde det som måttstock.
Planterat i Champagne är 38% PN, 32% PM och 30% Chardonnay enligt champagne.fr

The Wall

Medlem
2004 Domaine Santa Duc Les 4 terres

Vi testar Zalto Universal och häller upp; intressant Madeira-färg, sniffar och doften känns lite oth, men det går att urskilja torkade fikon, doftintrycket är lite sötaktigt. Viss alkohol (15%! Det var mao varmare förr. Duh!) känns också i doften.

I munnen känns vinet lite eldigt och aningen slankt, fikontonerna går igen i smaken, kort eftersmak med lite hostmedicinkänsla, men ändå klart drickbart utan problem. Eller mer korrekt, vinet är klart godkänt med vissa ålderskrämpor och definitivt inget som man behöver tveka inför eller spotta ut. Kanske ingen riktig långlagrare, men kul att den funkar ändå. Bra kompanjon till Boeuf.
29325B24-B226-42FA-BAA6-FFF46BF27397.jpeg

En medelålders goding.

Magikern

Medlem
Meursault Clos De Murger Grivault-2014

Doft: Gammal halm blandat med rågmjöl och ekfat. Rätt tydlig men inga mognadstoner.
Attack: Rätt blygsam men tydlig syra och lite äpple kanske.
Mellansmak: Här kommer rågmjölet blandat med citrus, mineraler och äpple. Medelfyllig och syrlig. Inte fullmoget men i en bra fas.
Eftersmak: Lång och präglad av lite bokna äpplen av någon anledning. Det känns mer moget på eftersmaken av någon anledning.

Detta vinet är med tveksamhet värt 90 poäng med minus efter. Någon som provat?

The Wall

Medlem
Meursault Clos De Murger Grivault-2014

Doft: Gammal halm blandat med rågmjöl och ekfat. Rätt tydlig men inga mognadstoner.
Attack: Rätt blygsam men tydlig syra och lite äpple kanske.
Mellansmak: Här kommer rågmjölet blandat med citrus, mineraler och äpple. Medelfyllig och syrlig. Inte fullmoget men i en bra fas.
Eftersmak: Lång och präglad av lite bokna äpplen av någon anledning. Det känns mer moget på eftersmaken av någon anledning.

Detta vinet är med tveksamhet värt 90 poäng med minus efter. Någon som provat?
Låter som väl värd att prova.

Planterat i Champagne är 38% PN, 32% PM och 30% Chardonnay enligt champagne.fr
Ok, då var det högre andel Pinot Meunier än jag trodde som odlas i Champagne.

Jag har nog blivit lite påverkad av hur det ser ut bland prestigerna. Där används inte mycket Pinot Meunier, och i de flesta prestiger ingen PM alls. Även om jag visste att druvsorten är vanligare bland lägre prissatta champagner och att den mesta champagnen som görs inte är prestige, så underskattade jag uppenbarligen andelen av druvsorten. Jag tänkte fel!

Men i vart fall förekommer två av de tre stora champagnedruvorna till väldigt stor del i Bourgogne. Det är ändå ett ganska stort överlapp, mig veterligen mer än Champagne har med något annat vindistrikt.

JonasBo

Medlem
På onsdagen besökte jag L'enoteque i Helsingborg och åt och drack gott.
Började med Syrah med chark och ostbricka. Fin parning. Vinet var druvtypiskt men kanske något lättare än man är van vid. Supertrevligt och ska försöka få tag på mer av.

Pasta med murklor och oxe(?) som gick fint med en supertoskanare La Massa som har riktigt bra.
IMG_20210331_201041.jpg
IMG_20210331_193255.jpg

Vera Wind

In vini veritas?
Förut gick jag förbi bolaget på torsdagen efter jobbet och plockade med mig en Langhe nebbiolo till fredagsmiddagen och var hur nöjd som helst.
Det hände att jag glömde och inte pallade stå i kö på fredagen så då blev det inget fredagsvin, och det var fine det också.
Nu har jag 60 flaskor att välja på och kan ändå inte bestämma mig för vad jag ska dricka till min asiatiska biffsallad! Det har blivit lite lyxproblemet stå-och-glo-i-garderoben-och-klaga-på-att-jag-inte-har-något-att-ta-på-mig!
Plötsligt tänker jag att nebbiolo och sangiovese har för mycket tanniner för chilihettan, Pinot noir är för beskedligt, inget vitt vin är kylt och så vidare.
IMG_20210401_162854.jpg

Gissa vad det slutade med?!

buteljen

Medlem
Förut gick jag förbi bolaget på torsdagen efter jobbet och plockade med mig en Langhe nebbiolo till fredagsmiddagen och var hur nöjd som helst.
Det hände att jag glömde och inte pallade stå i kö på fredagen så då blev det inget fredagsvin, och det var fine det också.
Nu har jag 60 flaskor att välja på och kan ändå inte bestämma mig för vad jag ska dricka till min asiatiska biffsallad! Det har blivit lite lyxproblemet stå-och-glo-i-garderoben-och-klaga-på-att-jag-inte-har-något-att-ta-på-mig!
Plötsligt tänker jag att nebbiolo och sangiovese har för mycket tanniner för chilihettan, Pinot noir är för beskedligt, inget vitt vin är kylt och så vidare.
Visa bifogad bild 22824
Tondonia Rosé :)?

Michael_M0!

Medlem
Här precis fått hem några flaskor med vin av italienska druvor jag för bara några veckor sedan inte ens visste existerade...
Inlärning kommer ju ur dels ödmjukheten inför ens egen ignorans och modet att ge sig ut på upptäcktsfärd i Världen.

Kul! Vad blev det för spännande?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kul! Vad blev det för spännande?

Copy Paste från CT i inköpsordning:
2007 Azienda Agricola Cianfagna Molise kruč
Tintilia Yahoo Auction 750ml 75 kr 2021-03-27
NV Augustí Torelló Cava Brut Prince Hotel
Macabeo-Xarello-Parellada Blend Yahoo Auction 750ml 25 kr 2021-03-27
1991 Weinhaus Kaisergarten Blauer Zweigelt Spätlese trocken Pannonischer Reigen
Neusiedlersee

Tintilia blir en första.
Torello har inga ovanliga druvor i sig, men priset var fint. U.Å. men har uppenbarligen några fina år på nacken.
BZ har jag mig veterligen aldrig druckit, med undantag av ett glas 2-årig Vinium Velké Pavlovice Exclusive Zweigeltrebe Pozdní Sběr på en vinbar i Prag. Vinbaren gav jag 89p men vinet bara 83p.

Sedan slank det med en vit Sangiovese också, men den var inte i drickbart skick. Jag klassificerar därför vit Sangiovese som fortfarande odrucket.

Last edited:

StefanAkiko

Visa bifogad bild 22824
Visst är det skoj med en liten trave att botanisera bland :)

StefanAkiko

2004 Domaine Santa Duc Les 4 terres

Vi testar Zalto Universal och häller upp; intressant Madeira-färg, sniffar och doften känns lite oth, men det går att urskilja torkade fikon, doftintrycket är lite sötaktigt. Viss alkohol (15%! Det var mao varmare förr. Duh!) känns också i doften.

I munnen känns vinet lite eldigt och aningen slankt, fikontonerna går igen i smaken, kort eftersmak med lite hostmedicinkänsla, men ändå klart drickbart utan problem. Eller mer korrekt, vinet är klart godkänt med vissa ålderskrämpor och definitivt inget som man behöver tveka inför eller spotta ut. Kanske ingen riktig långlagrare, men kul att den funkar ändå. Bra kompanjon till Boeuf.
Visa bifogad bild 22820
En medelålders goding.
De brukar göra bra skit och mina smaklökar började göra vattengymnastik av denna not.
Ropade så äntligen in en Santa Duc Gigondas Aux Lieux-Dits som landade igår, men den är ju galet för ung. Årgången var inte utsatt och bilden tillät mig bara att gissa mig fram till fel. 2012 var den. Sjysst säljare, för han skickade med två burkar öl Sapporo Premium av den sort som enbart säljs i Sapporo, som bonus :)
Sjyssta giveaways är definitivt något för SB att ta efter!
Denna Santa Duc hamnade därför i "långskåpet". Där står allt som jag inte får dricka (@Mats viner) och allt det som bara är ungfrukt och av mindre intresse just nu.

Varje gång jag öpppnar Långskåpet frågar alla flaskorna:
FinishedEarnestBarebirdbat-small.gif

Toppen