Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Aha, tack för input! Då är det ren tur att Grand i Lund har en låda kvar av just 90'an. Funderar på att köpa upp resten av lådan i förskott och dricka efterhand :). Undrar om man kan göra det :rolleyes:. Vinet är verkligen magiskt! Skall hålla ögonen öppna för 89'an!
Hoppas dom har även -85 och -86 då det är ytterligare två fantastiska årgångar av Lynch-Bages på 80-talet.

chambertin

Medlem
Har inte särskilt stor erfarenhet av bordeaux men har tyckt samma sak länge utan att blivit motbevisad. 2005 och i viss mån 2010 har inte imponerat på mig annat än när det gäller tanninerna. Har själv njutit betydligt mer av 04,06,07,08 och 12. Hoppas det fortsätter så för det gör inköpen betydligt billigare.:)
Du får nog ha lite mer tålamod med -05 bara tror jag.
Verkar mer och mer vara en udda årgång i modernismens tidevarv och ser ut att ha kvaliteter som påminner om t.ex -86 och -90.
Har upplevt liknande som du (vg -05) men det verkar som att på andra sidan så kommer det ut ngt stort.

Mina Vinare

Medlem
Så till gammal Bordeaux och unga sydländska fynd.

1955 (2).jpg

1955 Château L'Enclos, Pomerol är rätt och slätt odrickbart. Det finns nog inte mycket här på jorden som skulle få mig att dricka upp det här – kanske under pistolhot eller ännu värre men annars inte.

Färgen är brun med en möjlig antydan till orange. Doften är inte så tokig. Visst doftar det gammalt vin och har en del karaktär av det man förväntar sig av ett så pass ålderstiget vin. Det finns en hel del likheter gentemot gårdagens 2005 Clos Fourtet vilket nog säger mer om det sistnämnda än detta vin.

1955 2 (2).jpg

Smaken är svår att beskriva med rättvisa. Odrickbart blir nog bäst att summera det hela som. Känslan som direkt kommer över mig är att om jag vill hålla hoppet vid liv om ett långt liv så skall jag nog skippa att dricka mer av det här. Poäng är inte aktuellt att ens fundera över.

Skall man nu vara rättvis så är det en halvflaska och den som tappade det vinet för drygt 65år sedan hade nog ingen tanke på att det skulle konsumeras idag. Detta är nog tredje halvflaskan och även de tidigare två har varit helt kass men inte i närheten så dåliga som den här. Har också druckit den på helflaska för ca: 9 år sedan och det var en helt okej upplevelse.

Historien bakom är en spännande berättelse som jag kan ta en annan gång. Men det var en hel uppsjö av gamla viner som kom i min väg och med tanke på den mycket modesta prislappen var det inget att tveka på. Det mesta har varit kul och intressant men dit hör inte denna butelj.

Så till något helt annat. När vänner kommer på besök - som förvisso gillar ett gott vin men inte bryr sig så mycket mer om saken, då brukar jag servera sydfranskt vin. Så också ikväll.

roche (2).jpg

2016 Domaine Roche, Côtes du Rhône ”Marcel Roche” har jag druckit mycket av men tyvärr strök sista flaskan med ikväll. Har inga direkta noteringar annat än att det smakar bra – riktigt bra. Solmogen röd frukt och lite god fin kola i eftersmaken. Allt man kan hoppas på i ett vin från södra Rhône och lite till (91/92p). Ren Grenache vilket gör att det inte får ha Cairanne som ursprung utan endast Cotes du Rhone. Superfynd för runt 90.- Danska kronor men annars normalpris kring 150.- DKK. Sånt här får vi sällan till Systembolaget.

Ett vin som däremot alltid brukar dyka upp på Systembolagets hyllor blev kvällens andra röda vin.

negly (2).jpg

2017 Château de la Négly, Coteaux du Languedoc - La Clape ”La Falaise” har en mörk och djupröd tät färg. Doften är stor i en rödbärig solmogen stil. Körsbär, blåbär, vanilj och ljus choklad med en antydan till varm jordighet och sötlakrits. Mörk choklad och lite kaffe samt vilda örter som timjan och rosmarin med en blommighet på slutet. Rostade fat och järn samt lätt charkighet. Riktigt fin doft.

Smaken är extremt ren och frisk med fin syra och balans. Röda bär såsom körsbär, cassis och sedan sälta som från havet. Friskhet med antydan till örtighet. Aprikoser och lite söta toner av rejält mogna bär. Röd citrusfrukt mot slutet som balanserar det hela. Mycket gott (93/94p).

Älskar ju Neglys prestigeviner men även det här är av fantastisk kvalitet och för sin prislapp runt 230kr är det ett superfynd. Mina flaskor har jag köpt via en direktkanal till producenten och inte via Systembolaget men prislappen är nog densamma. Värd varenda krona och inte tänker jag spara resterande flaskor i sextio år - men fem till tio går nog finfint.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så till gammal Bordeaux och unga sydländska fynd.

Visa bifogad bild 22770

1955 Château L'Enclos, Pomerol är rätt och slätt odrickbart. Det finns nog inte mycket här på jorden som skulle få mig att dricka upp det här – kanske under pistolhot eller ännu värre men annars inte.
Tyvärr blir det så ibland, men de gånger de leverarar det motsatta, ja, då jävlar! :cigarr:

Håkan

Medlem
Har inte särskilt stor erfarenhet av bordeaux men har tyckt samma sak länge utan att blivit motbevisad. 2005 och i viss mån 2010 har inte imponerat på mig annat än när det gäller tanninerna. Har själv njutit betydligt mer av 04,06,07,08 och 12. Hoppas det fortsätter så för det gör inköpen betydligt billigare.:)
Detta är är ett problem i Bordeaux. De upphausade årgångarna behöver massor med tid. Väldigt många köper dessa årgångar, dricker dem alldeles för tidigt och tycker sen att Bordeaux är skittrist. Jag håller helt med dig om att årgångarna runt 2005 uppvisar mycket mer drickglädje just nu än 2005. Vänta och se är det som gäller med 2005.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Detta är är ett problem i Bordeaux. De upphausade årgångarna behöver massor med tid. Väldigt många köper dessa årgångar, dricker dem alldeles för tidigt och tycker sen att Bordeaux är skittrist. Jag håller helt med dig om att årgångarna runt 2005 uppvisar mycket mer drickglädje just nu än 2005. Vänta och se är det som gäller med 2005.
Det där gäller inte 2006! En grinigare årgång får man leta efter (innan 2010)

Deek

Medlem
Errazuriz Aconcagua Costa Las Pizarras Pinot Noir 2016
Denna trevliga lilla pinot öppnade vi igår tillsammans med två bekanta som kom över och vi käkade lite burgare till den.
Var inte egentligen speciellt snällt mot den att matcha den mot burgare, då den egentligen var lite för delikat för att drickas samtidigt som man åt burgare.
Doften var lätt kryddig, röda söta bär, tänk jordgubbar, hallon, mullbär och rödavinbär. Kryddorna som backade upp bären var ändå tillräckligt där för att man ska känna att den inte inte blev för endimensionell. Smaken var väldigt delikat, röda bär som var på gränsen till att bli mogna, mineraler och en del sten. Det mest fantastiska med vinet var ändå samspelet mellan tanniner och syran. Otroligt linjära. Tanninerna var mjuka och sammetslena men ändå en liten kick i slutat som sa "jag finns här", medan syran var sådär perfekt balanserad för att hjälpa frukten och tanninerna att nå en högre potential. Ser ett torrt kalt landskap framför mig där pinot druvan verkligen kämpat för att överleva. Där den i sitt kämpande kom ut som en slagen vinnare.

Summa kardemumma var att det var synda att jag öppnade denna till burgare, men ändå inte. Jag är riktigt taggad på att se vad den kan åstadkomma när man ger den mer potential att växa. JS gav den 99p, vilket den inte är. Men jäklar vad jag kan se denna bli en favorit jag har i källaren år efter år.

IMG_3459.jpg

buteljen

Medlem
Denna trevliga lilla pinot öppnade vi igår tillsammans med två bekanta som kom över och vi käkade lite burgare till den.
Var inte egentligen speciellt snällt mot den att matcha den mot burgare, då den egentligen var lite för delikat för att drickas samtidigt som man åt burgare.
Doften var lätt kryddig, röda söta bär, tänk jordgubbar, hallon, mullbär och rödavinbär. Kryddorna som backade upp bären var ändå tillräckligt där för att man ska känna att den inte inte blev för endimensionell. Smaken var väldigt delikat, röda bär som var på gränsen till att bli mogna, mineraler och en del sten. Det mest fantastiska med vinet var ändå samspelet mellan tanniner och syran. Otroligt linjära. Tanninerna var mjuka och sammetslena men ändå en liten kick i slutat som sa "jag finns här", medan syran var sådär perfekt balanserad för att hjälpa frukten och tanninerna att nå en högre potential. Ser ett torrt kalt landskap framför mig där pinot druvan verkligen kämpat för att överleva. Där den i sitt kämpande kom ut som en slagen vinnare.

Summa kardemumma var att det var synda att jag öppnade denna till burgare, men ändå inte. Jag är riktigt taggad på att se vad den kan åstadkomma när man ger den mer potential att växa. JS gav den 99p, vilket den inte är. Men jäklar vad jag kan se denna bli en favorit jag har i källaren år efter år.

Visa bifogad bild 22786
Vilket sammanträffande - jag håller på att flytta omkring mina flaskor och organiserar om och för fem minuter sedan höll jag i en 2015 Pizarras PN och en 2015 Pizarras Chardonnay :eek:. Funderade på om det kanske är dags att öppna dem men då kan jag således vänta ett tag till låter det som :). 2015 PN fick också 99 av JS o Chard fick 98p .

StefanAkiko

Barbaresco är ju något annat än de här torra, tanninstinna Barolovinerna från de bra lägena. Korkade upp en 2016 Gaja Barbaresco ikväll till pizza. Det känns som ett helt annat djur och går att dricka utan problem med njutning idag. Jättegott, elegant, körsbärsrött, lagom mycket tanniner, lång slank eftersmak. Men 1600 kr för detta idag känns oerhört, oerhört överprisat :D. Nåväl .. pengarna skall rulla. Men vad händer med detta vin om 10-20 år? Kommer komplexiteten att dyka upp? Och på vilket sätt? Enligt Galloni (96p) så kan man dricka detta fram til 2041!!

Visa bifogad bild 22768
Yes and no.
Du kan hitta massor av tidigt drickvänlig Barolo och en hel del ungvresig Barbaresco. Tex köpte hustrun och jag varsitt inflyttningsvin på World of Wines (modest shop-in-shop i ett varuhus, med ca 2500 olika SB-unga kvalitetsviner). Jag valde en sydfransos. Hon valde en Barbaresco av La Spinetta. Den var som taggtråd. Ren S&M att dricka...

Men nu var ju frågan RUNT 2005! Fast iaf för @StefanAkiko så är väl det lika med 20 år :)
...ah men 1986 dåh :rolleyes:

Deek

Medlem
Vilket sammanträffande - jag håller på att flytta omkring mina flaskor och organiserar om och för fem minuter sedan höll jag i en 2015 Pizarras PN och en 2015 Pizarras Chardonnay :eek:. Funderade på om det kanske är dags att öppna dem men då kan jag således vänta ett tag till låter det som :). 2015 PN fick också 99 av JS o Chard fick 98p .
Hehe alltid kul med sammanträffande!

Både ja och nej med att hålla dom. Tycker vinet är lite svårtolkat, kan vara så att den blommar upp massor under kommande åren men den kan även sluta sig helt. Kommer nog inte våga hålla mina 2016 mer än 5 år till :confused: Men jag kan ha fel, det är inte första gången!

StefanAkiko

En dag då det regnar skyfall och blåser hårt hela söndagen...
Då bjuder man in: Dionysos! En av kärlekens gudar.

2007 Tenuta Eleano Aglianico del Vulture Dionisio, 88p
Rödsvart vin, till synes opåverkat av de första åren i flaska.
Blev bara två glas i afton med ost, oliver och prosciutto, efter lång arbetsdag. Det finns en halv flaska kvar till imorgon. Och se vad som hänt!
Rejält strävt och rustikt, fortfarande vilar den på ungfrukten, men går inte alldeles säkert säga att det finns något att plocka för framtida storvulna år. Gott som fan, även om tanninerna ger ett uttorkat slut. Gifter sig med allt jag gnager i mig. Imorgon blir ett underbart återseende!
E7F62C1F-8EFD-4C5C-983E-985C3B99AF71.jpeg

Visa bifogad bild 22786
Ja den är riktigt bra!

Keen

slan
Yes and no.
Du kan hitta massor av tidigt drickvänlig Barolo och en hel del ungvresig Barbaresco. Tex köpte hustrun och jag varsitt inflyttningsvin på World of Wines (modest shop-in-shop i ett varuhus, med ca 2500 olika SB-unga kvalitetsviner). Jag valde en sydfransos. Hon valde en Barbaresco av La Spinetta. Den var som taggtråd. Ren S&M att dricka...

...ah men 1986 dåh :rolleyes:

Om man hittar Burlottos Barolo Monvigliero 2016, köp och drick! Drack på The Burgundy, och den var ren magi. Tyvärr 100p från Galloni och marknadspris därefter, så svårt att köpa till källaren. Men finns nog att finna till ”fyndpris” på krogen ett tag till.

Toppen