chambertin
Medlem
Barolos svar på Bdx -91 kanske.Nja, 2016 var ett kanonår, 2017 var för varmt och är en halvbra årgång på sin höjd enligt de rapporter jag läst.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Barolos svar på Bdx -91 kanske.Nja, 2016 var ett kanonår, 2017 var för varmt och är en halvbra årgång på sin höjd enligt de rapporter jag läst.
Hoppas dom har även -85 och -86 då det är ytterligare två fantastiska årgångar av Lynch-Bages på 80-talet.Aha, tack för input! Då är det ren tur att Grand i Lund har en låda kvar av just 90'an. Funderar på att köpa upp resten av lådan i förskott och dricka efterhand . Undrar om man kan göra det . Vinet är verkligen magiskt! Skall hålla ögonen öppna för 89'an!
Du får nog ha lite mer tålamod med -05 bara tror jag.Har inte särskilt stor erfarenhet av bordeaux men har tyckt samma sak länge utan att blivit motbevisad. 2005 och i viss mån 2010 har inte imponerat på mig annat än när det gäller tanninerna. Har själv njutit betydligt mer av 04,06,07,08 och 12. Hoppas det fortsätter så för det gör inköpen betydligt billigare.
Tyvärr blir det så ibland, men de gånger de leverarar det motsatta, ja, då jävlar!Så till gammal Bordeaux och unga sydländska fynd.
Visa bifogad bild 22770
1955 Château L'Enclos, Pomerol är rätt och slätt odrickbart. Det finns nog inte mycket här på jorden som skulle få mig att dricka upp det här – kanske under pistolhot eller ännu värre men annars inte.
Nej tyvärr inga 80-talare. 94, 97 o 98 finns.Hoppas dom har även -85 och -86 då det är ytterligare två fantastiska årgångar av Lynch-Bages på 80-talet.
Skulle gissa at det är mer som Bdx -11, inte så dåligt, men inte i närheten av årgångarna före (och efter).Barolos svar på Bdx -91 kanske.
Detta är är ett problem i Bordeaux. De upphausade årgångarna behöver massor med tid. Väldigt många köper dessa årgångar, dricker dem alldeles för tidigt och tycker sen att Bordeaux är skittrist. Jag håller helt med dig om att årgångarna runt 2005 uppvisar mycket mer drickglädje just nu än 2005. Vänta och se är det som gäller med 2005.Har inte särskilt stor erfarenhet av bordeaux men har tyckt samma sak länge utan att blivit motbevisad. 2005 och i viss mån 2010 har inte imponerat på mig annat än när det gäller tanninerna. Har själv njutit betydligt mer av 04,06,07,08 och 12. Hoppas det fortsätter så för det gör inköpen betydligt billigare.
Det där gäller inte 2006! En grinigare årgång får man leta efter (innan 2010)Detta är är ett problem i Bordeaux. De upphausade årgångarna behöver massor med tid. Väldigt många köper dessa årgångar, dricker dem alldeles för tidigt och tycker sen att Bordeaux är skittrist. Jag håller helt med dig om att årgångarna runt 2005 uppvisar mycket mer drickglädje just nu än 2005. Vänta och se är det som gäller med 2005.
1995.Det där gäller inte 2006! En grinigare årgång får man leta efter (innan 2010)
1975, 1979...Det där gäller inte 2006! En grinigare årgång får man leta efter (innan 2010)
Plus ett på den!1995.
1995.
Men nu var ju frågan RUNT 2005! Fast iaf för @StefanAkiko så är väl det lika med 20 år1975, 1979...
Vilket sammanträffande - jag håller på att flytta omkring mina flaskor och organiserar om och för fem minuter sedan höll jag i en 2015 Pizarras PN och en 2015 Pizarras Chardonnay . Funderade på om det kanske är dags att öppna dem men då kan jag således vänta ett tag till låter det som . 2015 PN fick också 99 av JS o Chard fick 98p .Errazuriz Aconcagua Costa Las Pizarras Pinot Noir 2016
Denna trevliga lilla pinot öppnade vi igår tillsammans med två bekanta som kom över och vi käkade lite burgare till den.
Var inte egentligen speciellt snällt mot den att matcha den mot burgare, då den egentligen var lite för delikat för att drickas samtidigt som man åt burgare.
Doften var lätt kryddig, röda söta bär, tänk jordgubbar, hallon, mullbär och rödavinbär. Kryddorna som backade upp bären var ändå tillräckligt där för att man ska känna att den inte inte blev för endimensionell. Smaken var väldigt delikat, röda bär som var på gränsen till att bli mogna, mineraler och en del sten. Det mest fantastiska med vinet var ändå samspelet mellan tanniner och syran. Otroligt linjära. Tanninerna var mjuka och sammetslena men ändå en liten kick i slutat som sa "jag finns här", medan syran var sådär perfekt balanserad för att hjälpa frukten och tanninerna att nå en högre potential. Ser ett torrt kalt landskap framför mig där pinot druvan verkligen kämpat för att överleva. Där den i sitt kämpande kom ut som en slagen vinnare.
Summa kardemumma var att det var synda att jag öppnade denna till burgare, men ändå inte. Jag är riktigt taggad på att se vad den kan åstadkomma när man ger den mer potential att växa. JS gav den 99p, vilket den inte är. Men jäklar vad jag kan se denna bli en favorit jag har i källaren år efter år.
Visa bifogad bild 22786
Yes and no.Barbaresco är ju något annat än de här torra, tanninstinna Barolovinerna från de bra lägena. Korkade upp en 2016 Gaja Barbaresco ikväll till pizza. Det känns som ett helt annat djur och går att dricka utan problem med njutning idag. Jättegott, elegant, körsbärsrött, lagom mycket tanniner, lång slank eftersmak. Men 1600 kr för detta idag känns oerhört, oerhört överprisat . Nåväl .. pengarna skall rulla. Men vad händer med detta vin om 10-20 år? Kommer komplexiteten att dyka upp? Och på vilket sätt? Enligt Galloni (96p) så kan man dricka detta fram til 2041!!
Visa bifogad bild 22768
...ah men 1986 dåhMen nu var ju frågan RUNT 2005! Fast iaf för @StefanAkiko så är väl det lika med 20 år
Hehe alltid kul med sammanträffande!Vilket sammanträffande - jag håller på att flytta omkring mina flaskor och organiserar om och för fem minuter sedan höll jag i en 2015 Pizarras PN och en 2015 Pizarras Chardonnay . Funderade på om det kanske är dags att öppna dem men då kan jag således vänta ett tag till låter det som . 2015 PN fick också 99 av JS o Chard fick 98p .
Ja den är riktigt bra!Errazuriz Aconcagua Costa Las Pizarras Pinot Noir 2016
Denna trevliga lilla pinot öppnade vi igår tillsammans med två bekanta som kom över och vi käkade lite burgare till den.
Var inte egentligen speciellt snällt mot den att matcha den mot burgare, då den egentligen var lite för delikat för att drickas samtidigt som man åt burgare.
Doften var lätt kryddig, röda söta bär, tänk jordgubbar, hallon, mullbär och rödavinbär. Kryddorna som backade upp bären var ändå tillräckligt där för att man ska känna att den inte inte blev för endimensionell. Smaken var väldigt delikat, röda bär som var på gränsen till att bli mogna, mineraler och en del sten. Det mest fantastiska med vinet var ändå samspelet mellan tanniner och syran. Otroligt linjära. Tanninerna var mjuka och sammetslena men ändå en liten kick i slutat som sa "jag finns här", medan syran var sådär perfekt balanserad för att hjälpa frukten och tanninerna att nå en högre potential. Ser ett torrt kalt landskap framför mig där pinot druvan verkligen kämpat för att överleva. Där den i sitt kämpande kom ut som en slagen vinnare.
Summa kardemumma var att det var synda att jag öppnade denna till burgare, men ändå inte. Jag är riktigt taggad på att se vad den kan åstadkomma när man ger den mer potential att växa. JS gav den 99p, vilket den inte är. Men jäklar vad jag kan se denna bli en favorit jag har i källaren år efter år.
Visa bifogad bild 22786
Yes and no.
Du kan hitta massor av tidigt drickvänlig Barolo och en hel del ungvresig Barbaresco. Tex köpte hustrun och jag varsitt inflyttningsvin på World of Wines (modest shop-in-shop i ett varuhus, med ca 2500 olika SB-unga kvalitetsviner). Jag valde en sydfransos. Hon valde en Barbaresco av La Spinetta. Den var som taggtråd. Ren S&M att dricka...
...ah men 1986 dåh