Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Bara man körsbärsplockar lite, så är ju SB helt fenomenala vad gäller prissättning (om du nu råkar ha köpt detta där). Går ju ändå enklare att körsbärsplocka onödigt dyra viner med låg kvalité. Kanske man skall tänka sig en provning på temat: SB-viner över 300 pix som är exceptionellt oprisvärda?

Skoj med en rolig Marsanne, blir ju annars rätt glest med sådana. Kändes de "Australienkartiga" på något hörn?
Har de skruvkork lär de fortsätta leva länge

"exceptionellt oprisvärda" är nog inte så kul tema. Det finns säkert viner som är felprissatta i systemets sortiment, förr gällde det nästan all Bordeaux, men det finns säkert annat också. Att jämföra samma vin, men inköpt på olika ställen till olika pris, är inte så spännande. Man skulle också kunna ha en provning med bara svenska viner - där tror jag att många skulle hamna i kategorin exceptionellt oprisvärda.
Har ingen större erfarenhet av vita australier, men ingen av de här två kändes "kartiga", snarare tvärtom.

• Like
Reactions: Jos

Magikern

Medlem
Kelley Fox Marech Royal Ann Block Pinot Noir- 2018

Doft: Jordgubbssås och hallon. Lite väl öppet för att vara en ung kvalitetspinot.
Attack: Hallon, björnbär och örter. Vilken intensitet och koncentration.
Mellansmak: Samma smaker fast mer jordgubbar och silkestanniner. Mineraler och lite Chambolle vibbar minsann. Ganska Fylligt och syran är rätt bra den med.
Eftersmak: Riktigt lång och präglad av silkestanniner och björnbär.

Detta vinet är riktigt intressant och 92+ kan jag ge det redan idag. Någon som provat?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
"exceptionellt oprisvärda" är nog inte så kul tema. Det finns säkert viner som är felprissatta i systemets sortiment, förr gällde det nästan all Bordeaux, men det finns säkert annat också. Att jämföra samma vin, men inköpt på olika ställen till olika pris, är inte så spännande. Man skulle också kunna ha en provning med bara svenska viner - där tror jag att många skulle hamna i kategorin exceptionellt oprisvärda.
Jag tror bestämt du har rätt. Extremt oprisvärda viner är ju fantastiskt lätt att plocka ihop från Bgn och Chmp och någorlunda enkelt från Bdx och Brlo. Kanske "Bästa systemvinet under 500 kr" istället?
...eller ändå roligare: "Bästa auktionsfyndet under 100 kr + frakt"

Det tar aldrig slut med underbara knäppskalligheter, bara man vågar göra en början ;)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har ingen större erfarenhet av vita australier, men ingen av de här två kändes "kartiga", snarare tvärtom.
Eftersom det mesta av Australien är varmt såinibomben, skördar man ofta gröna druvor i glest utspridda omgångar och jäser för assemblage. Kartiga saker ger låg alkoholhalt, hög syra och ingen kropp. Mogna druvor ger hög alkoholhalt, fläskig kropp och låga syror. En lagom blandning ger viner som rent teoretiskt skall vara balanserade.

Men, tja... det är förmodligen en svår väg att bli bevandrad på. Har över åren (efter att ha levt där utvecklade jag en fäbless för först bibbar-som-inte-fanns-i-Swe-då och sen för Oz-vin i allmänhet) blivit lite leds på den där kartiga karaktären á la "vi har varmt klimat men vill ändå göra cold clime wines". Men, den där kartigheten härjar naturligtvis inte överallt.

Är det bara @Mats och jag som överdoserat Rosemount Estate Chardonnay Private Reserve som bestod av 40% ek? o_O

Dina upplevelser med dessa två Marsanner låter bara helt underbart.

buteljen

Medlem
0.jpg

Zoomprovning Azelia - Paolo Scavino
Azelia’s vingårdslägen San Rocco, Margheria och Bricco Fiasco ställdes mot Scavino’s Cannubi och Bric del Fiasco, samt Carobric som är en blandning av tre av deras bästa lägen lägen i två olika kommuner. Alla vinerna är från toppårgången 2006, utom Carobric som är ett år äldre.

Vinerna provades halvblint. Vin nr 3 var tyvärr korkat för halva församlingen och naturligtvis var jag inkluderad i det gänget :mad:.

Exakt samma provning hölls för typ 8-9 år sedan och de som var med även då hade absolut förväntat sig mer utveckling i vinerna. En del kändes väldigt unga i munnen även om de är mer utvecklade i doften. Generellt är det fortfarande väldigt mycket tanniner och hög syra i vinerna. De är fortfarande väldigt strama och “stöddiga”. De flesta ansåg att de behöver ytterligare 10-15 år för att komma till sin rätt.

Gick det att hitta vilka viner som hörde till respektive producent? Ja, det var hyfsat tydligt när man provat igenom flighten. Azelia har mer sammetsaktig tanninstruktur och kanske lite rödare frukt. Scavino har tuffare tanniner, känns robustare överlag och mer nypon i aromatiken. Gick det att hitta de två Bricco Fiasco/Bric del Fiasc vinerna? Ja, de var de två vinerna med mest tanniner även om de var olika i stilen.

Jag har väldigt lite Barolo i min källare och kommer att fortsätta ha det så. Tycker det finns oerhört mycket annat att dricka i vinvärlden än dessa bestar :D. Har dock aldrig provat äldre 40-50 åringar så skall försöka få tag på några sådana exemplar.

Noter:
1. 2005 Paolo Scavino Barolo Carobric (blend)
Ganska liten doft av körsbär, nypon, kakao.
I munnen väldigt hög syra som slår igenom. Strävt och ogint. Obalanserat och spretigt. Kort sträv finish. Trist vin och i jämförelse med de andra blev det kvällens sämsta vin.

2.
2006 Paolo Scavino Barolo Cannubi (Barolo)
I doften betydligt mer frukt än Carobric. Nypon, rosor, mörk kakao, några stråk åt målarfärgshållet. Jag hittade även aromer av typ grus, stål, järn som jag inte hittade i de andra vinerna.
I munnen mycket bättre balans. Tanninerna tar inte överhanden på samma sätt som i första vinet.

3.
2006 Azelia Barolo Margheria (Serralunga d’Alba)
Den här var korkad för mig, men de som hade sample från den andra flaskan tyckte att den hade en örtig grön ton. Mer floral, lakrits, kakao, choklad, tjära.
Mycket tanniner, men rundare i munnen och de är mer inbäddade i frukten.

4.
2006 Azelia Barolo San Rocco (Serralunga d’Alba)
Fick flest röster tillsammans med sista vinet. Min favorit. Detta vin var det som kommit längst i sin utveckling.
Mycket trevlig doft. Mer intensiv, koncentrerad och komplex. Lite mer röda toner, marsipan, romrussin och en gräddkolaton/mjölkchoklad. Det finns lite mognadstoner i doften. Ett uns dragning åt torkad frukt, nästan lite fikon. Kände även arom av mynta (snarare det än målarfärg).
I munnen sammetsaktiga tanniner som känns avrundade. Bra balans. Lång finish.

5.
2006 Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc (Castiglione Falletto)
I doften nypon, körsbär, kakao. Liknande doft som i 1 o 2.
Käftsmäll i tanninerna. Det vin i flighten som kändes tyngst o mest strävt. Kraftig syra o kraftiga tanniner.

6.
2006 Azelia Barolo Bricco Fiasco (Castiglione Falletto)
Detta vin fick också många röster. Liknande stil som nr 4.
Doft av mer röda toner, gräddkola/mjölkchoklad
I munnen mycket tanniner men de är rundare o mer sammetslena. Större djup. Bättre balans.

Last edited:

LeChat

Medlem
C12D347E-0479-40CA-A432-99D274D1A746.jpeg

2011 Camus Pere & Fils Charmes-Chambertin

Fattigmans-grand-cru från dåligt år. Låter dåligt på pappret men funkar bättre än förväntat. Parfymerad doft med röda bär, blommor och kryddnejlika. Jag får även härliga Pomerolvibbar.
Fortfarande ganska ungdomlig i munnen med ett milt tanninbett. Smaken har mycket gemensamt med doften.
Den här är inte oäven. Inte alls! Gott, och kostar dessutom en bråkdel av många andra producenters GC. Det hade varit intressant att smaka denna i en bättre årgång för att se vad de kan åstadkomma.

Sigdarve

Medlem
Nja, 2016 var ett kanonår, 2017 var för varmt och är en halvbra årgång på sin höjd enligt de rapporter jag läst.
"WHAT WINES CAN WE EXPECT?
At the end of fermentation, we found the wines to be of a generally excellent quality. Optimal the Gavi and the Barbera d’Asti. The musts for Moscato d’Asti also seem to be of great quality. What stands out, however, are the Barolo and Langhe Nebbiolo grapes – very healthy and crisp, as were those for Barbaresco and Arneis. Even if we still have to wait a few months for the young wines, and some years to have a better idea of the development of the Barolo and Barbaresco, this 2017 vintage seems to be of excellent quality – lower yields overall, but wines that will excite" https://www.michelechiarlo.it/en/news-en/annata-2017-an-initial-assessment/. men så bidde det alltså inte?

Thirsty

Smygnykterist
At the end of fermentation, we found the wines to be of a generally excellent quality. Optimal the Gavi and the Barbera d’Asti. The musts for Moscato d’Asti also seem to be of great quality. What stands out, however, are the Barolo and Langhe Nebbiolo grapes – very healthy and crisp, as were those for Barbaresco and Arneis. Even if we still have to wait a few months for the young wines, and some years to have a better idea of the development of the Barolo and Barbaresco, this 2017 vintage seems to be of excellent quality – lower yields overall, but wines that will excite" https://www.michelechiarlo.it/en/news-en/annata-2017-an-initial-assessment/. men så bidde det alltså inte?
Vintage of the century! Likt varje år. ;)

M.Grape

Medlem
Ja, det känns som om man kan skippa 2017 helt och hållet.
Lutar också mot att hoppa 2017. Men hur verkar 2017 jämfört med 2011? 11-an ansågs också som för varmgången men jag tycker det gjordes en del verkligt trevliga viner det året (bl.a. Massolino och Paolo Scavino Monvigliero). Dessutom är de i bra drickfönster nu (redan) efter 10 år.

Vingubben

Medlem
Det fanns förr i tiden ett hotel/motel på srippen i Las Vegas som på sin överdimensionerade skylt mot gatan hade texten ”Recommended by the owner”

jrick

Medlem
Bättre att rådfråga någon mer oberoende än en producent om deras egna produktion. https://www.wine-searcher.com/vintage-2017-piedmont+[piemonte]

jrick

Medlem
Lutar också mot att hoppa 2017. Men hur verkar 2017 jämfört med 2011? 11-an ansågs också som för varmgången men jag tycker det gjordes en del verkligt trevliga viner det året (bl.a. Massolino och Paolo Scavino Monvigliero). Dessutom är de i bra drickfönster nu (redan) efter 10 år.
Skulle gissa på ngt liknande. Finns garanterat bra viner även från 2017, men likt 2011 kommer de efter en håll käften-årgång året innan. Lär bli lättare att få tag på, men knappast billigare än de prishöjda 2016.

Vingubben

Medlem
7C59410D-F2CB-4677-B84C-F7E87A339376.jpeg

Alheit Nautical Dawn, 2019

Söt doft, tänk sockerkaka med vaniljfyllning. Men också en del gröna toner. I munnen kommer direkt lite vaniljtoner, på ett bra sätt, som sedan övergår till en nästan het pepperighet, lite skalbeska, bittermandel och honung. Stor kropp för en CB, oljigt och långt avslut. Sällan man hittar så hög komplexitet i ett så ugnt vin. En producent att hålla koll på och kul att man har några flaskor till att följa. Kommer bli hur bra som helst. Idag 93p.

Vingubben

Medlem
29FA950E-4406-43D1-BE03-B1B836C33475.jpeg

Michele Lafarge, Bourgogne 2015

Gummi, örter och lingon i näsan. Härlig syra, kryddigt och en hel del importerade jordgubbar men sen tar det slut. I de lägre prisnivåerna är Bourgogne ganska trist och man får så ofantligt mycket mer för samma peng om man letar sig till NZ eller SA. 85p och inget att lägga på minnet.

Toppen