Zoomprovning Azelia - Paolo Scavino
Azelia’s vingårdslägen San Rocco, Margheria och Bricco Fiasco ställdes mot Scavino’s Cannubi och Bric del Fiasco, samt Carobric som är en blandning av tre av deras bästa lägen lägen i två olika kommuner. Alla vinerna är från toppårgången 2006, utom Carobric som är ett år äldre.
Vinerna provades halvblint. Vin nr 3 var tyvärr korkat för halva församlingen och naturligtvis var jag inkluderad i det gänget
.
Exakt samma provning hölls för typ 8-9 år sedan och de som var med även då hade absolut förväntat sig mer utveckling i vinerna. En del kändes väldigt unga i munnen även om de är mer utvecklade i doften. Generellt är det fortfarande väldigt mycket tanniner och hög syra i vinerna. De är fortfarande väldigt strama och “stöddiga”. De flesta ansåg att de behöver ytterligare 10-15 år för att komma till sin rätt.
Gick det att hitta vilka viner som hörde till respektive producent? Ja, det var hyfsat tydligt när man provat igenom flighten. Azelia har mer sammetsaktig tanninstruktur och kanske lite rödare frukt. Scavino har tuffare tanniner, känns robustare överlag och mer nypon i aromatiken. Gick det att hitta de två Bricco Fiasco/Bric del Fiasc vinerna? Ja, de var de två vinerna med mest tanniner även om de var olika i stilen.
Jag har väldigt lite Barolo i min källare och kommer att fortsätta ha det så. Tycker det finns oerhört mycket annat att dricka i vinvärlden än dessa bestar
. Har dock aldrig provat äldre 40-50 åringar så skall försöka få tag på några sådana exemplar.
Noter:
1. 2005 Paolo Scavino Barolo Carobric (blend)
Ganska liten doft av körsbär, nypon, kakao.
I munnen väldigt hög syra som slår igenom. Strävt och ogint. Obalanserat och spretigt. Kort sträv finish. Trist vin och i jämförelse med de andra blev det kvällens sämsta vin.
2. 2006 Paolo Scavino Barolo Cannubi (Barolo)
I doften betydligt mer frukt än Carobric. Nypon, rosor, mörk kakao, några stråk åt målarfärgshållet. Jag hittade även aromer av typ grus, stål, järn som jag inte hittade i de andra vinerna.
I munnen mycket bättre balans. Tanninerna tar inte överhanden på samma sätt som i första vinet.
3. 2006 Azelia Barolo Margheria (Serralunga d’Alba)
Den här var korkad för mig, men de som hade sample från den andra flaskan tyckte att den hade en örtig grön ton. Mer floral, lakrits, kakao, choklad, tjära.
Mycket tanniner, men rundare i munnen och de är mer inbäddade i frukten.
4. 2006 Azelia Barolo San Rocco (Serralunga d’Alba)
Fick flest röster tillsammans med sista vinet. Min favorit. Detta vin var det som kommit längst i sin utveckling.
Mycket trevlig doft. Mer intensiv, koncentrerad och komplex. Lite mer röda toner, marsipan, romrussin och en gräddkolaton/mjölkchoklad. Det finns lite mognadstoner i doften. Ett uns dragning åt torkad frukt, nästan lite fikon. Kände även arom av mynta (snarare det än målarfärg).
I munnen sammetsaktiga tanniner som känns avrundade. Bra balans. Lång finish.
5. 2006 Paolo Scavino Barolo Bric dël Fiasc (Castiglione Falletto)
I doften nypon, körsbär, kakao. Liknande doft som i 1 o 2.
Käftsmäll i tanninerna. Det vin i flighten som kändes tyngst o mest strävt. Kraftig syra o kraftiga tanniner.
6. 2006 Azelia Barolo Bricco Fiasco (Castiglione Falletto)
Detta vin fick också många röster. Liknande stil som nr 4.
Doft av mer röda toner, gräddkola/mjölkchoklad
I munnen mycket tanniner men de är rundare o mer sammetslena. Större djup. Bättre balans.