En cirka 50-åring.
Bra portvin kan man ju aldrig få för mycket av. Inser att jag (som händer alltför ofta) bara njuter av vin och inte hinner pilla in dem ens i CT. Men, vad har man annars lata lördagar till om inte att fundera kring vin och skriva noter?
1992 Cockburn Porto 20 Year Old Tawny, 92 p
Upon opening, bland. Basically a cheap port without a face.
After some time under cork, it starts unfurling itself beautifully. This note is from 3 months into this bottle's life on my "drink-shelf". The btl is now slightly less than half full and tonight displays its best showing so far.
This is a sweeter style of port than I generally prefer - even if they are the winners when Stilton sits on the table. Given that, this is ticking all the boxes of a a great tawny when some early signs of maturity are showing (age ~50 years):
Nose has same aroma profile as the palate:
Tobacco, ashes, plum compote, flower shop, tulips and a whiff of burnt hair.
This is much more Spring then Autumn.
Long, complex, well built, utterly delicious.
With matured Dutch hardcheeses. Yummmm!
Fylle-Google har översatt både fritt och poetiskt:
Vid öppning, intetsägande. I grund och botten en billig hamn utan ansikte.
Efter en tid under kork börjar den vika sig vackert. Denna anteckning är från 3 månader in i denna flaskas liv på min "dryckhylla". BTL är nu något mindre än halvfullt och ikväll visar sin bästa visning hittills.
Det här är en sötare portstil än jag brukar föredra - även om de är vinnarna när Stilton sitter på bordet. Med tanke på att detta kryssar för alla rutor i en stor ljust när några tidiga tecken på mognad visas (ålder ~ 50 år):
Näsa har samma aromprofil som gommen:
Tobak, aska, plommonkompott, blomsterbutik, tulpaner och en doft av bränt hår.
Det här är mycket mer vår än hösten.
Lång, komplex, välbyggd, helt utsökt.
Med mogna holländska hårdpinnar. Yummmm!