Var igår på Armit Wines italienprovning (lista på vinerna finns här:
http://www.armitwines.co.uk/media/765846/Italian-PC-Tasting-March-2014indd.pdf). Omöjligt att hinna med allt på 2.5h, och dessutom tog vissa viner slut före jag hann prova (bla alla Antinoris röda), så jag koncentrerade mig på rött från Piemonte, Sicilien och Toscana).
Skall försöka hinna plita ner några tasting notes på CT senare, men höjdpunkter var allt från Fenocchio (rapporterna om att 2010 är en fantastisk baroloårgång verkar stämma åtminstone på basen av vad Fenocchio åstadkommit. Gajas 2010 Barbaresco var också bra.), Sesti Brunello 2006 och 2007, Pietradolce Vigna Barbagalli 2011 (sanslöst komplext, intensivt och elegant på samma gång) och i budgetklassen Querciabella Mongrana 2010 som skulle passa perfekt som grillvin i sommar.
Mycket intressant var också att prova dal Forno Valpolicella Superiore och Amarone, båda från 2008. Amaronen var helt over the top for mig med löjlig koncentration, rökt lax, choklad etc, men Valpolicellan var inte så tokig. Den doftade också rökt fisk (men fräshare än Amaronen) men också tjära, bastu, laktits etc. Otroligt komplex doft som fick mig att associera till en varm sommarkväll i skärgården. Lång, koncentrerad och komplex smak med mörk frukt, lakrits rök och ganska sträva tanniner. Mycket mera balanserad än Amaronen. Långt ifrån "min stil" och förmodligen omöjlig att para med mat, men en upplevelse som jag inte skulle tacka nej till att vara med om igen.