2006 Fonterutoli Chianti Classico
Efter
@matage utmärkta inlägg om bland annat
Fonterutoli 2018 kände jag att det var hög tid att botanisera lite i källaren efter en lite äldre upplaga av samma vin. Sagt och gjort, en flaska från 2006 hittades tämligen omgående så det var bara att rycka ur korken och hälla upp
Gabriel Gold (tjatigt om Gold? Möjligt, men vi tycker att glasen är väldigt bra till just Chianti Classico och Vino Nobile och motsvarande viner, dvs baserade på sangiovese och kloner därav).
Häller upp vinet genom sil ner i karaff för att undvika fällning, men det visar sig att någon fällning att tala om inte existerar. Nähä. Nåja, det var väl ändå praktiskt. Vacker färg med typisk ”begynnande mogen sangiovese” dvs klar och mörkröd med dragning åt tegelton i kanten.
Doftmässigt? Ja, de gamla vanliga tjatiga markörerna med bittermandel, körsbärskärnor och pinjeträ, men nu har dofterna mognat betydligt och går mer in i varandra till en behaglig doftmatta och ger ett klart djupare och behagligare intryck än ung Chianti Classico. Det kommer nästan fram lite stalliga toner och även viss eldighet (13,5%) kan anas kombinerat med jordkällare. Efter två timmar klingar de harmoniska intrycken av något och plattas ut samtidigt som eldigheten kommer fram lite tydligare.
I munnen då? Syran finns där, utan tvivel, kanske lite slank i kroppen, men det är helt klart bra kvalitet. Castello-versionen har betydligt mer umph och håller spänsten bättre, men hey, för 140 kronor eller vad vinet kostade 2008 när flaskan köptes är det klart godkänt. Fin smak med klart högre intensitet än de yngre varianterna. Även här har de vanliga smakerna flätats ihop på ett trevligt sätt och ger ett moget intryck med lite mandelmassa i eftersmaken.
Mina intryck stämmer hyfsat väl med min minnesbild från tidigare årgångar och jag börjar känna att det skulle knappast skada med några ytterligare flaskor av samma årgång i källaren. Lagra längre? Kanske, men vinet känns nästan på topp i nuläget, möjligen 2-3 år till för samma upplevelse. Vågar/ska man köpa på sig några yngre årgångar för att avnjuta om 15 år? Hm, kanske det. Det rör ju sig knappast om Solaia-priser.
Vinet slank lätt ner till marinerade kycklinglårfiléer som ugnsstektes och som fick sällskap av potatisgratäng med mycket Comté. Kanske inte perfekt, men en fullt godkänd kombination. Syran i vinet gör att en matbit känns som en väldigt god idé, i dubbel bemärkelse. På egen hand kan vinet kännas lite syrligt och beskt för att bara sitta och sippa på.
Nyfikenheten tog överhanden så en skvätt vin åkte även ner i
Zalto Universal; här känns alkoholen tydligare än de finstämda dofterna som kommer fram bättre i Gold plus att jag även upplever vinet som mer knutet och en aceton-ton dyker upp, dock med lite tid i karaff och glas dyker det upp behagliga kaffetoner (Skånerost). Visst, doften är klart godkänd men den sista lilla finessen saknas tycker jag. I munnen verkar vinet hamna längre in i munnen och längre bak på tungan (pga spetsigare form på kupan som gör munnen lite mer o-formad?) och bitterheten känns mer markant jämfört med Gold med lite potatisskal i eftersmaken. Eftersom en gammal missuppfattning är att bitterhet känns längst bak på tungan har jag ingen vettig förklaring till att jag upplever vinet bittrare ur Universal. Men, efter två timmar känns vinet finstämt i Universal och utöver ovan nämnda kaffetoner kommer det även fram en stallighet som jag inte känt tidigare med en liten knorr av potatisskal i slutet.
Om det ska finnas något vin kvar till imorgon får jag nog börja hälla upp i Universal, i Gold är vinet nämligen vådligt lättklunkat. Eller nja, det visar sig att med lite tid verkar Universal komma ikapp Gold kvalitetsmässigt när det gäller doften och möjligen även smakupplevelsen. Mycket intressant; Gold passar tydligen bäst under 0-2 timmar och Universal från 2 timmar och framåt. Hm, otippat!
Visa bifogad bild 22881
Dammit (bokstavligen på både svenska och engelska) vad gott det var!