Nja liite mindre ... 4900 - sista flaskan
Wow! Ett legendariskt vin utan tvekan. Finns det fler fynd på stället du köpte den på?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Nja liite mindre ... 4900 - sista flaskan
Längd i eftersmaken fick precis en helt ny innebörd.Visst är det ett underbart vin, kan fortfarande ca 10 år efter jag druckit det känna eftersmaken.
Det låter ju lovande. Hällde nyss upp ett glas av gårdagens flaska och den håller verkligen ihop fint idag med, och är kanske t.o.m snäppet bättre i vissa avseenden.Tack för not! Intog en 2012 för några veckor sen. Kändes som den var i ett fint drickfönster men med viss fortsatt potential. 10 år på korken är nog inga som helst problem.
Ja det finns en del äldre Bordeaux på vinlistan som är bra prissatt (Grand Hotel i Lund)Wow! Ett legendariskt vin utan tvekan. Finns det fler fynd på stället du köpte den på?
Ekologiskt innehåller ofta höga halter av mögelsporer... Ekologiskt odlat anses ju bra för naturen. Har kanske mindre att göra med begreppet: "nyttigt"ändå betryggande att de ekologiska sötvinerna bara innehåller 370 istället för 400 mg
Fantastiskt bra tips!Har dessa i 6 cl o 10 cl
https://opella.se/product.html/glasflaska-60-ml?category_id=16
https://opella.se/product.html/kapsyl-glasflaska-28-mm-2?category_id=26
Och även dessa med smalare hals:
https://naturkosmos.se/product.html/glasflaska-bla-50-ml?category_id=460
Hade jag gärna hakat på! Magiskt vin...Fredagslunch på favorithaket . Tack för tipset @Håkan. Flaskan är i perfekt kondition. Visa bifogad bild 23330
Just den årgången av det vinet ligger mig mycket varmt om hjärtat.Reyneke har utvecklats helt fantastiskt under veckan. Det är en satans precision i vinet och det är riktigt riktigt bra.
www.wine-searcher.com funkar för de flesta flaskor av yngre natur, även om de inte har minsta koll på vad som händer i Japan...Just den årgången av det vinet ligger mig mycket varmt om hjärtat.
Undra om man kan hitta några flaskor någonstans. Har druckit upp mina dessvärre.
Jag har provat dessa några gånger på journalistprovningarna men inte riktigt fastnat, förmodligen för att rumsvarm litet rävig Fino inte är vad gommen och näsan längtar efter när man provat 80+ viner. Samtidigt gillar jag torr sherry i alla dess inkarnationer. Behöver jag ge detta en ärlig chans; kylskåpskall, med några marconamandlar och litet manchego, eller finns det bättre Fino där ute?Kan det bli bättre? Så jäkla bra. Saca de 2018 och tror definitivt de blir bättre ju längre de ligger .
Visa bifogad bild 23266
Har också den i källaren men tänkte jag skulle vänta tio år till...2015 Zind-Humbrecht Gewurztraminer Clos Windsbuhl
I färgen lite mörkare gyllene gult.
Stor doft av aprikos, tropisk frukt, apelsinblomma, exotiska kryddor, ingefära, honung, torkade örter.
I munnen är det rätt mycket sötma (70,7 grams restsötma). Det är markerat som en femma på “Indice”-skalan (vilket är den högsta nivån för sötma i vinerna). Men det känns inte tungt utan har tillräcklig syra och även en struktur som ger bra balans i vinet. 12,5% alkohol. Frukten är tät och koncentrerad med mogen tropisk frukt, aprikos, apelsin, kryddor, honung, bivax. Känns elegant trots att det har en sådan tyngd. Finishen är lång och komplex.
Ett riktigt bra vin men det är ändå något i aromatiken som gör att jag inte riktigt vill ha mer.
Intressant är att vi öppnade en flaska av detta vin i november. Hällde då direkt över 25 cl på en annan mindre flaska ända upp till korken (noll ullage), skruvade igen och satte in i kylskåpet. Tog fram den flaskan nu i helgen 6 månader senare och hällde upp i ett glas bredvid den nya flaskan och provade halvblint i helgen. Det var omöjligt att plocka ut vilket vin som stått i kylen. Skillnaden var mikroskopisk. Gissade på att det i kylen var det nyöppnade för det kändes möjligtvis lite fräschare. Intressant att vissa viner kan hålla så bra medans andra ramlar ihop direkt. Men 70 gram socker gör väl sitt till. Vad är er erfarenhet av hur länge viner kan hålla när man häller av på annan flaska?
Visa bifogad bild 23302
Finns i Partille..Just den årgången av det vinet ligger mig mycket varmt om hjärtat.
Undra om man kan hitta några flaskor någonstans. Har druckit upp mina dessvärre.