Ekdahl
Medlem
Tror jag kollade av vinerna ett par gånger under ett par veckors tid. Ja troligen spelar kvalitet in, kanske främst om syran är högre. Men inte omöjligt att resultatet ändå skulle bli detsamma, bara tagit lite längre tid?Åh vad bra med empirisk data! Tack . Hur många veckor väntade du med att kolla resultatet? Det beror ju säkert även på kvaliteten på vinet hur bra det håller. En enklare Cab kanske inte håller för lite luft på samma sätt som ett kvalitetsvin. Min erfarenhet är att kvalitetsviner håller oerhört bra av att hälla över i mindre flaska om man häller ändå upp till kanten så det blir minimalt med luft. Men jag har ju inte testat att pytsa på argongas så svårt att säga i mitt fall.
Jag måste erkänna att det är väldigt sällan som det blir något kvar i en flaska som öppnas hemma hos oss. Och om jag vet att vi enbart skall dricka något glas så coravinar jag flaskan. Däremot så häller jag i princip alltid av en dos på typ 6 cl från alla flaskor direkt när vi öppnar dem hemma för att prova vid ett senare tillfälle för mer ingående analys (även champagne). Just nu sitter jag med en vecka gammal 6 cl St Henri 2010, 6 cl Reyneke Reserve 2010, 2 veckor gammal Gourt de Mautens 2015 och 6 veckor gammal By Farr Shiraz 2012. By Farr var inget tilltalande alls när jag öppnade den, väldigt konstigt vin. Men nu när den har legat 6 veckor i liten flaska så är den oerhört mycket bättre . De extrema rotfrukterna har backat tillbaka till förmån för rödare frukt och mer av torkade kryddor och den är konstigt nog fortfarande fräsch och pigg efter så lång tid. St Henrin har inte ändrat sig nämnvärt. Tät, koncentrerad frukt. Underbart vin. Reyneke har utvecklats helt fantastiskt under veckan. Det är en satans precision i vinet och det är riktigt riktigt bra. Gourt de Mautens är nog det som inte klarat 2 veckor så bra. Har tappat aromatik och är inte lika uttrycksfullt. Är det den flaskan som har minst svavel i sig??