Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
2006_Santa duc 4 terres.JPG

Glömde bilden i gårdagens inlägg. Kanske ingen katastrof, men det brukar vara trevligt att få en etikett till vinet.

BallyJ

Medlem
2EBCDD59-CC2F-46E7-922A-39D16D3E4097.jpeg
Satan i gatan, drack samma vin direkt efter inköp 2019 och gillade det inte alls, obalanserat och knutet då. Nu helt fantastiskt, en önskan att vinglas kunde vara designade som vinkaraffer kom upp i huvudet. Stark sommaranknytning i näsan med nyplockade smultron och färska jordgubbar. I munnen så josigt och friskt men ändå medelfylligt med härlig jordgubbskräm som starkaste not. Det gör sig väldigt bra något svalt(15-16 grader) men mycket fler aromer kommer fram i rumstemperatur vilket är att föredra.

Pontus

Medlem
20210528_191429.jpg

2010 Domaine Huet Vouvray Moelleux 1ère Trie Le Mont. Doft av torkat frukt, honung, aprikoser, fikon och mynta. Initialt fyllig smak med tydlig restsötma och inslag av torkad frukt, fikon och honung. När vinet lämnat munnen kickar syran in. Avslutet är örtigt, torrt och ytterst komplext. Lagom lagrat i min smak, men håller nog ihop i decennier med hyfsad lagring. Wow! 96(+).

The Wall

Medlem
2018 Georg Breuer Terra Montosa

Efter en dag på kontoret kommer jag ut på parkeringen där en enda bil är parkerad, min. Tydligen har alla äckliga silltrutar/liknande övat prickskitning på min bil, den var helt pepprad och inte en fågelskit på resten av parkeringen. En riktig humörsänkare. Väl hemma spolas bilen av och sedan blir det tröstvin.

Fram med Veritas riesling, ur med korken, väl ung (jag vet), petroleum, limezest och mineral samt en lite bränd ton som drar åt eneträhållet. Munnen? Syran finns där, hupp ganska ordentligt dessutom. Även mineral och lite citronzest i smaken och ungdomlig kort eftersmak. Det här vinet behöver vila sig i form, utan tvivel, just nu känns det som en lite fetare version av den lite enklare Sauvage, inget fel med det, men för dubbla pengen vill jag ha nästan dubbla upplevelsen, men den lär visa sig om 10-15 år.
F61A8692-4908-4166-8D79-6692083D122B.jpeg

Lyckades komma ihåg bild på både flaska och glas denna kväll.

LeChat

Medlem
A42767FE-3E76-44C8-B9DB-47909595AB49.jpeg

2015 Clos des Papes

Oj! Det här var gott! Redan efter knappt en timme visar den grym kvalitet sen bara ökar den. Urtypisk Chateauneuf av bästa sort. Fantastisk frukt, komplex, mineraltät och med balanserande syror. Älskar det!

Härliga syror och bra balans har aldrig varit karaktärsdragen hos vinerna från södra Rhone. Men 2015 har levererat bra hittills tycker jag och denna är superb redan så här pass ung. Dessa druvor har ju en förmåga att skapa väldigt komplexa viner samtidigt som de har en tendens att bli allt för alkoholtyngda, obalanserade med alltför låga syror. Men när allt stämmer, då är de som en bal på slottet. Tror jag...:rolleyes:

Till detta enastående vin blir det grillade lammracks, vitlökssmör, grillad citron, paprika, sparris och potatismedaljonger.
Ohyggligt gott!

Kanonkop Paul Sauer 1990 & 2017

27 år mellan vinerna. Det från 1990 var absolut fortfarande levande och drickbart även om det nog var bättre för 10 år sedan.

1990 Hade en del typiska Bordeauxsmaker som läder, ceder, stall, blyertspenna och svarta vinbär. Även en rätt tydlig fatkataktär i form av kokosnöt. Trots åldern så tycker jag att faten inte riktigt är integrerade.

2017 Ungt och lite tillknäppt. Frukten finns där i bakgrunden men det är faten som dominerar. Det är kokossmör över allt som en tjock hinna över allting annat. Det finns svarta vinbär, blyertspenna och en rätt massiv matta av frukt som döljer sig bakom faten.

Det är uppenbart (i alla fall när man har vinerna bredvid varandra) att det är samma vin av olika årgångar. Att det är 27 år mellan vinerna är inget jag spontant skulle gissat på. Snarare kanske 10 års skillnad.

Kul vinupplevelse. Det här är viner som jag verkligen skulle älskat när jag började prova vin på ett mer seriöst sätt för 25 år sedan. Idag kan jag tycka att de båda är lite för fatade och drar åt det styltiga hållet. Men fortfarande bra viner som åldras bra.
5E871C06-B8A3-4057-872F-ACD34A697005.jpeg

Vingubben

Medlem
B5D3FC57-8B36-49E6-938F-FC8B5091BF6F.jpeg

Michel Lafarge, Volnay Clos des Chênes, 2015

Dracks till en början tillsammans med grillad oxe och pommes, och senare på kvällen utan tilltugg. Tillsammans med maten kom vinet i skymundan men på egen hand fick det blomma ut. Fantastiskt doft med vingummi, violpastiller, lavendel och likörpraliner. Perfekt syra och smaker av choklad, apelsin och körsbär fullkomligen exploderade i munnen. Oerhört elegant och komplext och absolut inget för den som söker kraft och extraktion. Funkar bra redan nu men nästa flaska först om fem år. 94p

Michael_M0!

Medlem
Visa bifogad bild 23409

Michel Lafarge, Volnay Clos des Chênes, 2015

Dracks till en början tillsammans med grillad oxe och pommes, och senare på kvällen utan tilltugg. Tillsammans med maten kom vinet i skymundan men på egen hand fick det blomma ut. Fantastiskt doft med vingummi, violpastiller, lavendel och likörpraliner. Perfekt syra och smaker av choklad, apelsin och körsbär fullkomligen exploderade i munnen. Oerhört elegant och komplext och absolut inget för den som söker kraft och extraktion. Funkar bra redan nu men nästa flaska först om fem år. 94p

Vad tror du skulle passa bättre till vinet, matmässigt?
Anka, tonfisk?

LeChat

Medlem
208A67E2-5E03-4236-9188-7D4F73F63C2D.jpeg

2005 Château Poujeaux

Mums! Har druckit denna några gånger tidigare men detta är nog denna bästa flaskan av dem. Ska grilla entrecôte ikväll och tänkte att en bordeaux gör ju inte bort sig. Och nej, det kommer den sannerligen inte att göra.:cigarr:
Tanninerna biter fortfarande ifrån på ett sätt som jag tycker behövs när det vankas en rejäl bit entrecôte. Mest sekundära aromer, så här finns mer att locka fram för dem som vill ha mer mognadstoner.
Men, That's the way, aha, aha I like it, aha, aha.... som KC & the Sunshine Band förmodligen skulle ha uttryckt det.

Mina Vinare

Medlem
Har känts lite småsegt och oinspirerat gällande vin-noter den senaste tiden. Gott vin har slunkit ned men utan att generera lusten till att skriva om dem. Det behövdes tydligen lite god amerikansk Chardonnay för att få fart på det hela.

dumol (2).jpg

2010 DuMOL, Russian River Valley - Chardonnay ”Estate” har en djup och intensiv gulguldig färg. Doften är stor och klassisk med tropisk frukt. Mango, persika och lime – lite som en fruktpaj. Smörkola, nötter och choklad efterhand som den öppnar upp sig. Riktigt läcker doft.

Smaken är som doften präglad av tropisk fruktighet men också en friskhet av lime och citrusfrukt. Solmogna päron, tuttifrutti och lemon curd. Smörkola och karameller mot slutet samt en fint balanserad lång och intensiv eftersmak med mineralitet. Helt i min smak och ett riktigt välgjort vin (97p).

Måste vara smakprov nummer fyra i ordningen och även om det direkt vid öppnandet finns lite lätt ålderston så släpper det ganska fort och vinet känns livfullt med massor av frukt och friskhet. Visst finns det mognad också men skulle tro att det håller i minst fem år till utan att kännas för gammalt.

Gällande de bägge 2009orna så blir det inga längre utläggningar men kort kan jag konstatera att Alban ”Patrina” initialt kändes lite tunn med volatila drag men kom fint efterhand och dag två höll den fortfarande ihop bra. Typiska Syrah-inslag men också ganska mycket nya världen stuk men inte överdrivet syltig. Kanske bäst att dricka upp inom fem år.

2009 (2).jpg

Janasse ”Cuvée Chaupin” känns som den är i ett bra drickfönster just nu men håller givetvis i många år ännu. Kanske lite tung och klumpig mot slutet och en aning eldig. Känns lite kompaktare och stummare än andra årgångar och kanske är det typiskt för många 2009or.

De två nollfemorna levererade fint.

2005 (2).jpg

2005 Clarendon Hills, Grenache ”Onkaparinga” har en djup rubinröd färg. Doften är stor med massor av rödfruktiga inslag. Syrliga körsbär, hallon och jordgubbar samt kolaremmar och sötlakrits. Inslag av dammig grusväg och te men det stående intrycket blir syltburk och hallonkompott. Riktigt fin doft.

Smaken är ren och frisk med jordgubbar och hallon samt lakrits och ett inslag av tobak. Apelsin och choklad som ”romerska bågar” samt nougat. Viss skalbeska i eftersmaken som ger ett speciellt avtryck. Riktigt gott och inställsamt (96p).

Det här har utvecklats fint och tycker nog det är bästa flaskan hittills. Synd - eftersom det bara återstår en flaska i källaren. Skulle tro att det går att vänta minst 5år på den men så mycket godare och bättre tror jag inte den blir.

2005 Clos des Papes, Châteauneuf-du-Pape har en klarröd färg med lite ålderstoner i kanten. Doften är örtig och kryddig med blommor och skogighet. Garrigue, Herbes de Provence och rökighet med animaliska inslag. Lite malört och mäsk mot slutet. Fin och elegant doft.

Smaken är djup, ren och koncentrerad med kirsch och violpastill. Kryddighet som kanel och pomerans med en lätt skalbeska samt typiska inslag av noriblad. En lång och fin eftersmak med komplexitet. Gott och elegant (94p).

Den här har utvecklats fint och bär inga tråkiga inslag av torr och vresig nollfem karaktär. Nästan burgundisk och finlemmad i sin stil. Känns absolut drickfärdig nu men kommer att hålla länge i källaren. Klassisk på alla sätt och vis!

Oscaro

Medlem
Några viner från i lördags med @JakobZ
Domaine Long-Depaquit Chablis GC Les Vaudésirs 1996
9C66FFD5-D7B7-47AE-9F28-876AAFBA3B6E.jpeg

Rund nötig doft med päron, lite mögelost och sherry som jag verkligen går igång på . Lite platt initialt men kommer till liv när den värms upp. Massor av hyacinter, persika, fint integrerad ek. Hade inte den syra jag förväntat mig som jag tror hade hjälpt vinet att hålla ihop bättre men väldigt roligt att få pröva.
91p

Hudelot-Noellat Chambolle-Musigny 1er cru Les Charmes 2012
25B7195E-A3F3-4484-B9D4-11A2574E08A3.jpeg

Direkt känner man igen den underbara bougogne-doften, rödfruktigt, massvis av rosor, lite sous bois, lite stjälk samt begynnande mognadstoner. Det är hög syra, fruktigt och örtigt. Hittar sichuanpeppar, vildhallon och en avslutade sälta. Det här är verkligen Chambolle för mig, elegant och strukturerat med en fantastisk parfym och kryddighet.
92++

Produttori del Barbaresco Riserva Moccagotta 1970
010CEAD5-B669-4789-8FB1-7FE6964F0D9C.jpeg

Väldigt funky doft av läder, rosor, körsbärskärnor samt en del medicin. Väldigt hög syra och inte så mycket frukt, sannolikt inte en perfekt flaska. Efter någon timme i glaset kommer lite syrlig frukt och en hel del svamp och tobak. Väldigt bourgognelik i sin elegans och struktur.
91p

Phelan Segur 1982
778E0668-CF2A-4535-A16E-91F6025DB5C0.jpeg

Mörk färg som inte avslöjar åldern och samma sak med doften. Det finns lite mognadstoner i form av tobak och läder, men det är mest rödfruktigt med grön paprika och blyerts.
Även i munnen känns det här vekrligen som ett ungt vin, fantastisk kraft och elegans med hög syra och mycket björnbär, körsbär, lakrits samt en fin örtighet. Verkligen ett fantastiskt vin som inte är i närheten av att falla isär och ett bevis för hur långt tid Saint Estephe behöver i allmänhet och Phelan Segur i synnerhet.
94p

Toppen