Vera Wind
In vini veritas?
Verkligen ett tillfälle att fira! Grattis!Visa bifogad bild 23451 Champagne för att fira att hustrun friskförklarats från bröstcancer.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Verkligen ett tillfälle att fira! Grattis!Visa bifogad bild 23451 Champagne för att fira att hustrun friskförklarats från bröstcancer.
Visa bifogad bild 23451 Champagne för att fira att hustrun friskförklarats från bröstcancer.
NV Deutz Brut Classic
Några korta och snabba intryck från utomhus igår kväll; i Veritas Champagne, en fin liten strimma av bubblor letar sig upp från botten av glaset och bildar en inbjudande liten bubblig cirkel på ytan av vinet. Jag har observerat detta de senaste gångerna vi druckit Champagne ur Veritas och även observerat frånvaron av "fenomenet" vi druckit Champagne ur andra glas (främst Orrefors Merlot Champagne).
Aha, trevlig effekt tycker vi i nuläget. Får se om vi så småningom tippar över till "tröttsamt".Glaset har en laserbearbetad yta i botten som skapar en så kallad ”nucleation point” som hjälper till att bilda bubblorna.
Kul! Den har jag hemma och på min att-dricka-lista. Köpte den främst eftersom jag tyckte att deras PN är trevlig.Visa bifogad bild 23471
2017 Ventisquero Chardonnay Tara
Vitgrumlig ljusgul färg
Stor härlig doft av grillad citrus, aprikos, persika, vita blommor, honungsmelon, örter, rökig mineralitet
I smaken frisk och energisk kombinerat med en krämig textur från lees. Aprikos, persika, grillad citrus. Lång saltig finish.
Ett mycket gott vin som jag köpte i höstas efter att ha läst en not av @Omar Khayyam . Ser nu att vi även åt samma maträtt - seabream. Perfekt match
Vinet kommer från Huasco Valley i Atacama öknen i Chile. Spännande att man kan leverera så här bra viner från avlägsna ökenklimat.
Gårdagens pilgrim och hummer middag vart en trevlig en.
Bäst (trots ung) var Entes P-M. Men till maten passade faktiskt Etienne Sauzet Village puligny riktigt bra!
Detta var en provning där vi medvetet skulle testa 18 som årgång, och trots att dessa var riktigt trevliga så behöver denna kvalitet, sin tid.
Slank med gjorde François Lamarche, en producent jag börjar gilla mer och mer.
Visa bifogad bild 23472
Silex verkar vara rätt årgångsberoende enligt min ringa erfarenhet. En av de bästa vinerna jag drack 2019 var en 2014 Silex; hade gärna köpt fler. Var inte lika förtjust (men ändå mycket bra viner!) i t.ex. 2010 och 2011.Hur gick resonemanget kring Silex? Drack en 2013 för ett tag sedan och vi var då eniga om att den var bra, men inte så prisvärd.
Viner du glömt att du minns. Jag gjorde en mental notering när jag drack Tara senast att "detta måste jag köpa fler av". Skedde så? Nej. Brukar mina mentala noteringar fungera? Nej.Visa bifogad bild 23471
2017 Ventisquero Chardonnay Tara
Vitgrumlig ljusgul färg
Stor härlig doft av grillad citrus, aprikos, persika, vita blommor, honungsmelon, örter, rökig mineralitet
I smaken frisk och energisk kombinerat med en krämig textur från lees. Aprikos, persika, grillad citrus. Lång saltig finish.
Ett mycket gott vin som jag köpte i höstas efter att ha läst en not av @Omar Khayyam . Ser nu att vi även åt samma maträtt - seabream. Perfekt match
Vinet kommer från Huasco Valley i Atacama öknen i Chile. Spännande att man kan leverera så här bra viner från avlägsna ökenklimat.
First thing tomorrow when internet opens!Viner du glömt att du minns. Jag gjorde en mental notering när jag drack Tara senast att "detta måste jag köpa fler av". Skedde så? Nej. Brukar mina mentala noteringar fungera? Nej.
Så det är skönt när andra bekräftar att det var ett bra vin och påminner en om att det är dags att lägga en beställning. Imorgon. Om jag kommer ihåg.