En liten rapport från en provning hemma hos
@buteljen! Eftersom vi på förhand visste att det skulle vara en uppsättning idelt grymma viner drack vi (och avslöjade) dem ett och ett för att upprätthålla fokus och ge varje vin en chans att stå i ensamt majestät.
Vi lyckades inte rösta på några favoriter, och någon WOTN utsågs icke. Vi anammade även göteborgarnas stil och pratade på både in- och utandningen.
Jag satte betyg på alla viner innan avtäckning.
Tema var:
"Viner som bara är hur jäkla supergoda som helst o som jag gärna vill dela med andra som verkligen uppskattar dem”.
Bubbelflight
Visa bifogad bild 23525
NV Perrier-Jouët Champagne Reserve Cuvée Extra Brut
Champinjon, kexchoklad, smutsig honung, svamp, bokna äpplen, ingefära, grillad citron, kaffe. Växer med tiden! Bra syra, något metallisk eftersmak. Mycket svagt mousserande. I munnen var det mycket kaffe, svamp och blandade mogna och övermogna äpplen. Inget megaspeciellt, men perfekt skick och perfekt fas. 93p.
Visade sig vara en feletiketterad gamling (minns inte riktigt vad som var fel - tror att etiketten var en blandning av deras årgångschampagne och deras vanliga instegare). Blandning av 1975 och 1976. Superkul, och en jävla start!
2012 Vilmart & Cie Champagne Premier Cru Coeur de Cuvée
Något helt annat! Gröna äpplen, krita, grape tonic, citron, lätta gröna toner, lime. Mycket bra syra, bra mousse och “munkänsla” - växer och fyller ut ordentligt. Lång eftersmak. Stor potential. 91+p.
NV Jacques Selosse Substance
Hyacinth, växthus, lite bränt, rökig, gula och röda äpplen. Smakar typ samma, fast intressant nog med en hint chark eller bacon. Bra syra, riktigt maffig i munnen. Gnäll: dör ganska snabbt, eftersmaken och längden finns liksom inte riktigt där. 93p.
Deg. 2012. “Visste” vad det var på första sniffen. Substance är underbart!
1997 Mailly Champagne Grand Cru Magnum Collection Brut
Kaffe, nougat, bivax, honung, citron. Bra syra. Har en intressant “godisakig” smak (lyckades aldrig sätta fingret på det) och en hel del mogen/grillad citron. Väldigt elegant och balanserat. Något tunn, men lång eftersmak. 91p.
(reflektion i efterhand: känner att jag snålade lite med poängen här på samtliga bubbel)
Vit flight
Visa bifogad bild 23524
2008 Y de Yquem
Expressiv som attan, målarfärg, lite saffran, päron, bensin, tuggummi, melon, ahlgrens bilar. Mer av samma i smaken, fast minus en del av det “kemiska”. Mycket fet känsla, och intressant nog även lite sälta. Hög syra. Angenämt beskt avslut, och en galen längd. 95p.
Hur jävla gott som helst! Mitt vin.
2017 von Winning Forster Pechstein Riesling Ozyetra
WOW! Vilken käftsmäll. Vitpeppar, blommor (vita?), te och kaffe samtidigt, bergamott, tändsticksplån, gula äpplen. I munnen får jag mest gula äpplen och allmänt kryddigt. Sjuk kraft, sjukt lång eftersmak. Fet, rund och balanserad trots sin uppenbara ungdom. Även den här hade angenäm beska. Ung men galen! Vart tar det här vägen med tid?! 95+p.
Fatad riesling alltså, vilken grej. Omöjlig att gissa.
2004 Domaine Jean-Louis Chave Hermitage Blanc
Här kom något helt annat. Brynt smör, hyacinth (första utanför Selosse uppställning!), eldstad (som jag kryptiskt sade “eld utan bränt”), hav. Något udda, men komplex doft. Skrev inget om smak annat än “mogen”. Återigen ett angenämt beskt avslut, hög men polerad syra. Viss sälta. 94p.
Min första vita Chave. Hoppas inte den sista...
Röd flight (koncentrationen har nu fått sig en törn)
Visa bifogad bild 23526
2008 E. Guigal Côte-Rôtie La Landonne
Mosad banan (!?), peppar, kött, örter, chili (chipotle), rök. Avrundat och polerat (syran sticker något), stramt och elegant. Bra avslut. Något tunn (relativt vad doften lovar). 93p.
Vet ju att det kommer bli en bra flight när en LaLaLa frivilligt ställer sig som första vin!
1975 Château Mouton Rothschild
Källare, hav, russin, soja, svamp, blod, tobak, kartong. Moget så det förslår! Och växer mycket under kvällen. Smakar moget, men något platt. Strävt och lite sött avslut. 92p.
Stor diskussion om den var defekt. Sannolikt varmlagrad.
2006 Tenuta dell'Ornellaia Bolgheri Superiore Ornellaia
Mycket expressiv, kryddigt och kompakt. Skog, choklad, mörka körsbär. Fruktigt, kryddigt och chokladigt i munnen. Massivt vin, men ändå polerat’. Syran är hög, tanninerna lätt sandiga, och avslutet är långt och torrt. Helt perfekt sammansatt, vilket hantverk! 95+p.
2010 Delas Frères Côte-Rôtie La Landonne
Elegant och kraftigt samtidigt. Mörk frukt, lite vanilj, blommigt, röda bär, mörka röda bär, peppar, chark. Avsevärt mer komplext än noterna får det att framstå (gäller väl typ alla viner; fasen vad ringrostig jag kände mig!). I munnen är den fet, tjock och maffig men liksom förra vinet är det så galet snyggt sammansatt. Den bara ger och ger och ger och slutar typ aldrig. 96+p.
Bonusar:
2006 Château de Fargues
Ja, tack! Lakrits, saffran, honung, dill, smör, persika. Kraftigt. Hög syra. Perfekt balans. Satte inget betyg.
2008 Legras & Haas Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé
Inga noter. Bra vin och bra avslutning!
En sådan där kväll som bekräftar vinintresset.