2019 Monteraponi Chianti Classico
Pålitlig producent och en yngre årgång än den, enligt våra smaklökar, svajiga 2018, fram med
Gabriel Gold, vad kan gå fel? Tja, det mesta skulle det visa sig; det svajar och svajar på gränsen till TCA, men på något märkligt sätt ändå inte och landar till slut i något som påminner om torkad oregano alternativt för gammal söndertuggad blyertspenna men mynnar ut i torkad tång, vilket förmodligen är en bättre beskrivning än torkad oregano. Jag har inget emot oregano, men en intensiv doft av torkad oregano är inte riktigt något som jag efterfrågar i vin. ”Kartong!” utbrister hustrun och är på väg till vasken med glaset. Vi trotsar doften och testar att smaka; slank med viss eldig beska (långt bortom de på etiketten angivna 13,5%) som drar åt TCA-hållet och effektivt tar kål på alla andra smakintryck. Jag är dock inte helt säker på att det är TCA som är boven i dramat så det enda sättet att ta reda på det är väl att införskaffa ytterligare en flaska och jämföra?
Sagt och gjort; ur med korken och ner i ett glas
Gabriel Gold med dagens inköp (nåja, hela Monteraponi-episoden ägde rum under fredag – lördag) i ett glas och gårdagens kylskåpsövernattade vin i ett annat glas
Gabriel Gold. Här vankas revansch! Jodå, gårdagens vin gjorde lite bättre ifrån sig dag 2, men är fortfarande inget man springer benen av sig för att inhandla. Bättre om 10 år? Kanske. Dagens inköp då? Samma trista upplevelse ur en ny flaska för andra dagen i rad tyvärr. Varken jag eller hustrun begriper någonting och sträcker oss tårögda efter den Vino Nobile (not kommer när vi har återhämtat oss) som vi korkade upp samtidigt på fredagen.
Av förklarliga skäl gick inte någon av de två flaskorna åt med överljudshastighet, utan de har parkerats med vakuumförslutning i kylskåpet och får för tillfället hantera sin egen väntan på Vadå, som Beckett förmodligen skulle uttryckt det på svenska. TCA eller inte, vi väntar några dagar med att prova nästa glas, kanske tålamod är den ingrediens som saknas. Men å andra sidan brukar de flesta Chianti Classico vara hyggligt drickbara redan innan man hunnit dra korken.
Dracks på fredagen till en variant på Bistecca Fiorentina (vi grillade en 3 cm tjock skiva entrecôte och åt haricots verts med schalottenlök till) och på lördagen till Pollo alla cacciatora.
Visa bifogad bild 24198
Torkad tång eller TCA? Till vänster säger vi "kanske" och till höger säger vi "eventuellt".