Kunde inte motstå frestelsen och möjligheten att prova två av de senaste inköpen från Systembolaget mot varandra. Den ena hade åtminstone fått en veckas vila från inköp medans den andra knappt fick mer än någon timmas vila – och allt detta trots jag tidigare ställt mig tveksam till fler inköp av Nebbiolo från Piemonte:
2017 G.D. Vajra, Barolo ”Bricco delle Viole” har en transparent och klarröd färg med blåa inslag och vacker lyster. Doften är stor, ren och otroligt elegant med viol, parfym och lakrits. Blommig med mint samt röda bär såsom körsbär och hallon. Nästan lite karamelliserad ton med nickelkola och antydan till fat. Asfalt och lite tjära efterhand. En superelegant och fräsch doft!
Smaken följer doften med en intensiv, syrlig och frisk frukt. Citrus/apelsinskal och örtighet med lite lätt antydan av violpastill med strama och ganska tuffa tanniner. Lång eftersmak av körsbär med ett inslag av torkade frukter. Gott och absolut tillgängligt att dricka redan nu (94-95p).
2016 Produttori del Barbaresco, Barbaresco ”Riserva Montefico” har en djupröd färg med antydan till orange/tegelrött i kanten. Mörkare än förra vinet. Doften är stor och kompakt med ganska tydliga inslag av nötighet såsom mandel/valnöt och en lätt dammig ton. Mer fruktighet efterhand och en närmast kompakt mörk, dov antydan av solmogna körsbär, jordgubbar och svartvinbär. Rostade inslag av kaffe och en närmast rustik känsla men också blommighet. Mer burdus än fösta vinet och med ett lätt lantligt inslag av stall och animaliskhet på slutet (nästan Bordeaux).
Smaken är ren, frisk och intensiv med massor av tanniner men som balanseras av en fin fruktighet och tydlig syra. Mörka bär som bigarråer men också viss kärnighet med inslag av lakrits. Rustikt och supertorr eftersmak på klassiskt maner. Gott och lovande men väl stramt just nu (95-96p).
Självklart är bägge vinerna unga och behöver tid för att utvecklas samt kommer att hålla många år i källaren. Börjar kvällen med att prova vinerna för sig själv och då är det aldrig plågsamt men ganska tufft och tanninerna med syran ger ett visst motstånd. Till maten (en mustig tomat och paprika-baserad köttgryta) sitter bägge vinerna som en smäck och speciellt Produtorin. Den mår prima av att möta grytans ganska rejäla smaker. Det är en kombination som är ljuvlig. Efter maten så är bägge vinerna åter rejält strama.
Ganska lika viner men ändå helt olika. Samma prisläge men olika årgångar med lite olika karaktär. 2016 hyllad och klassisk medans 2017 förväntas vara varmare och generösare. Det upplevs nog ikväll men samtidigt tror jag producenterna också influerar vinerna. Tycker Vajra alltid gör eleganta och rena viner med härlig frukt och fräschör. En stil som tilltalar mig. Produttori del Barbaresco var länge sedan jag köpte och har nog mest stött på i provningssamanhang senaste åren men minnet från förr är lite mer rustika viner och det känns så nu med.
Glad att jag köpte bägge och skall bli kul att följa dem i framtiden. Tror absolut att Monteficon har större potential än Bricco delle Violen men samtigt finns risken att den förstnämnda blir alltför torr och stram med ålder i den alltid riskfyllda kampen mellan tanninerna, syran och frukten. Vill man inte chansa så går det finfint att dricka bägge nu men till mat som balanserar syran och tanninerna.