Jag har varit dålig på att posta i denna tråd (och i övrigt) den senaste tiden, här kommer ett axplock av senaste månadens viner.
Börjar med det bästa!
Le Clos du Caillou - CDP Reserve 2005
En 100 poängare av Parker och i detta fallet håller jag med honom. Detta är så nära perfektion jag kommit i mitt vinprovarliv. Initialt tydliga kaffetoner på näsan. Därefter tittar målarfärg och bacon fram. Efter en halvtimme en explosion av lakrits och hallon med viss sälta. Som en sucker för kombon lakrits-hallon var detta ljuvligt. Man kunde inte sluta dofta på vinet. Massivt koncentrerat men ändå oerhört elegant. Klarar 10 års lagring till utan problem. Det bästa röda jag provat och poängen är i underkant i hopp om att få prova något ännu bättre.
Ska ner till bland annat södra Rhone i sommar och det blir definitivt ett besök hos Clos du Caillou som borde ha 2015 och 2016 till försäljning nu, vilka båda är grymma årgångar.
97P(+)
Marc Hebrart - Special Club 2013
55% PN och 45% CH, 100% ståltank. Deg datum okänt men spenderat 48 mån på jästfällningen så relativt nyligen. På plats mindes jag denna som oerhört sluten på näsan men att den i munnen var oerhört strukturerad och behaglig, att allting satt som en smäck i munnen.
Ett lite mer öppet intryck denna gången. I munnen mycket cestiga toner samt samt persikor och röda äpplen. Dag 2 händer något, cestigheten blir lite för påtaglig i form av beska toner. Dag 1 var jag inne på 89P, dag 2 runt 85. Intrycket dag 1 naturligtvis viktigast så landar på
88P. Vet inte hur flaskvariationen ser ut hos Hebrart, skulle kunna vara så att detta är en sämre flaska. Väntar ett par år med resterande 3 flaskor.
Terrazze dell'Etna - Caruso - 2014
Mitt livs första vin från Etna. Stilmässigt hamnar jag närmast Piemonte, men ändå inte på något sätt. Detta känns varmare och har en helt annat sötma än jag jag brukar hitta i Piemonteviner. Dracks över två dagar och ändrade sig en hel del, betydligt mer tjurig och Piemontelikt dag 1. Mycket rosor, körsbär, jordgubb och möbelpolish. Elegant och trevligt.
87P
Azelia Barolo 2013
Det öppnades en Barolo som jämförelsevin till Etnan. En helt annan power i såväl doft som smak. En härlig doft av antika möbler och rosor. I munnen röda bär, körsbär och tjära. Mycket tanniner och vinet gör gott av att ligga 5-10 år.
90P(+)
Michel Arnould - La Grande Cuvee NV
Basår 2013, 70% PN och 30% CH. Efter att ha besökt Arnould för en dryg månad sedan är mina intryck: Genomgående bra kvalité rakt igenom hela rangen av viner som är alldeles för lågt prissatta. Samtliga ligger väldigt bra i munnen. Väldigt få kan nog identifiera några direkta skönhetsfläckar. Däremot är det nog inga viner som når upp till några hissnande höjder. Dock har jag bara druckit deras viner som unga så kan inte uttala mig om vad som händer med dem om x år. Intrycket av detta vin bekräftar vad jag tänkte på plats. Detta är för jäkla gott för löjligt låga 21 EUR på plats!
89P(++)
Lamborghini Campoleone 1999
Ett fantastiskt vin som klarat sig förvånansvärt bra under garderobslagring. Intensivt kompakt rödbrunt i färgen. Tydliga animaliska drag i såväl näsa som mun med toner av rått kött, grispink, blött hö, stall och cola.
93P
Emilio Moro - Malleolus 2014
Ett vin som jag tror få ogillar. Alla puzzelbitar på plats och passade alldeles utmärkt till grillat. I doft och mun gräddkola, svarta vinbär, björnbär, mörka körsbär och selleri.
91P
Bois de Boursan - Cuvee des Felix - CDP 2006
Kraftfull CDP från Bois de Boursan med mycket stall och brett. Varm rund munkänsla och lång finish. Visst tanningrepp fortfarande i finishen.
92P
Arnaldo-Caprai - Sagrantino di Montefalco - 2000
Som ungt är tydligen detta det mest tanninsträva och kärva man kan tänka sig. Det förstår jag med tanke på att det fortfarande, 18 år senare, har en hel del tanniner kvar. Känns betydligt yngre och klarar sig säkert 20 år till. Intensivt till 1000, mörkfruktigt, svamp och bark. Ett riktigt bra vin men är nog inget man ska dricka som ungt om man vill undvika att behöva vika tillbaka överläppen!
93P
Keller - Riesling trocken 2016
Knastertorrt och mineraliskt med en hög syra. I munnen mycket citrus, gröna äpplen, omogna persikor och krossad sten. Medium kropp och finish.
88P