Blev en massa mat och vin igår. Betydligt mer dricka och njuta än dricka och analysera, men det var intressanta viner på bordet så lite korta noter känns lägligt.
N.V. de Sousa, Cuvée de Caudalies
Bas. 2013, deg 25/10-2018. Dracks till en paellarisotto.
Inledningsvis gav den väldigt lite, men efter bara ett par timmar öppnade den upp fint. Lever inte upp till förväntningarna dock; har druckit tidigare, och tyckte att den varit i mer oxiderad stil då. Men det är fortfarande en mycket bra champagne, och den vinner mycket på sina blommiga toner, både i doft och smak.
89+p.
Bobal vs bobal, runda 1 - dracks till paj på getost, valnötter och grönkål, med inlagda gröna tomater som tillbehör.
2016 Bodegas Ponce, La Casilla
Något orent i doften. Bärig, men utan vidare struktur. Kort eftersmak. Påminner inte riktigt om tidigare flaskor jag druckit. Något skumt med den här?
2017 6o Elemento, David & Goliat
Som tjära i jämförelse. Expressivt, med tung frukt, mörka bär, lite tobakstoner. Massivt vin, men väldigt välbalanserat redan nu. Alkoholen (15 %) värmer lite i halsen, men vinet bär upp det fint. Välgjort!
90p. Svårt att säga vad som händer med tid här.
Bobal vs boba, runda 2 - hemmagjord viltchark (rådjurspaté, vildsvinssalami, lufttorkad och rökt vildsvinsskinka, och ölkorv, och så vidare…)
2017 Bodegas Ponce, La Estrecha
Revansch för Ponce! Insmickrande sommarbärig doft, nymogna jordgubbar och mosade jordgubbar, ett släng av stall. Bra syra och balanserade tanniner. Ett lättviktarvin som här slog ut sin avsevärt tyngre motståndare (fick dock inte alla röster).
90p.
2016 6o Elemento
Ja, andra gången på väldigt kort tid jag dricker det här (fast den här gången var det inte min flaska!). Fortfarande väldigt bra vin, men med maten här upplevde jag det som betydligt yngre och mer obalanserat än jag gjort tidigare. Tanniner, massiv frukt, syra och alkoholen spretar åt olika håll.
90p. Kommer vara fantastiskt om några år!
Amarone vs bobal, runda 3 - sous-vidad råddjurs stek, kantarellsås, ugnsbakad pumpa och ugnsbakad rotselleri
2013 Cavalchina, Terre d’Orti Amarone
Serverades blint (allt annat var öppet) eftersom flera i sällskapet uttryckt anti-patier mot Amarone. Och surprise! Det var mycket omtyckt av alla.
Fattar inte hur det här lyckas bära upp 16,5 % alkohol. Visst, det värmer i halsen, men inte så att det stör. Fokuset började brista här, men upplevde det som en “fräsch” amarone, utan tydliga russintoner.
90+p. Kul med en så otraddig etikett! Tack för tipset
@JC:s Vintankar .
2015 6o Elemento, Respeto
Extra allt, och lite till! Producentens toppvin, och det märks att lite extra omsorg har lagts på den här. Även om det är ungt så sitter bitarna på plats redan. Tung frukt, bruna kryddor, tobak och lite smutsiga toner. Massiva tanniner, men matchar maten bra.
92+p.
Och lite efterrätt på det - tarte tartin på med björnbär och grädde vispad med vinet.
2017 Domaine des Bernardins, Muscat de Beaumes-de-Venise
Kvällens kanske billigaste vin, men jösses vad det levererar! Tyvärr så får det söta aldrig den uppmärksamhet det förtjänar i noter, och så även den här gången. I den lättare skolan av söta viner var det här riktigt bra - måste skaffa fler.
90p.