Fredagsmys, socialt distanserat, hemmavid i Yokohama. Pizza, rökt anka, Buffalo wings, chorizo, hustruns grönsakssoppa och en obentolåda.
Öppnade först några givna förlorade själar. Man vet ju aldrig. Never give up! Impossible is nothing!
...då de var tydligt bruna i färgen, kändes de som rätt självklara vaskningar. Brun d'Anjou var värre än Viño Brun. Kan nämna att turbiditeten i Anjouvinet var homogen även efter drygt en månads stående... Denna typ av otvättad onani har givit dåligt rykte åt hela konstformen av ensamma herdestunder.
Efter "plopp" och snabb sniffa vågade jag inte mig på att smaka på dem. Vansinnigt hurwel-hemska.
Men, i flight två hade jag iaf bullat upp med både en söt koala och en vit Rioja från en icket alldeles oäven årgång.
Kaliforniern var megaäcklig men dock vackert brunrosa och hade nog kunnat kvala in som alternativ färg vid målningar av solnedgångar. Koalan var tunn hela vägen, men förmodligen dominerad av Sb och Sem: Utan oxidation, och avsevärt mindre inslag av "onani" än väntat. Dock inte "skoj". Siglo Rioja Blanco från 1975 var dock odrickbart. Slemmig (!) brun sörja som påminner om scenen ur den klassiska boken Hummelhonung (där kvinnan onanerar av honom med "Anordningen") och en doftpalett som fick både hustrun och mig att kväljas under vaskningsprocessen.
Nästa flaska till rakning:
Nu vaskar vi inga fler i afton. Det här är rävligt bra!
Blint hade jag nog hamnat i Chianti, eller Sangiovese från Mexiko eller annan "skum" italienare. Blekt i färgen med mognadsinslag, en doft med visst några körsbär, men mer av höstlöv, lakrits och dov choklad (utan ekfat). Stor, mogen och vänligt kryddig doftpalett.
I munnen är det slankt, typ kallmörat. Syrorna är på samma våglängd som Sangiovese, men med tanniner som man kan misstänka lugnat ned sig. Ringer inte in som varken Nebbiolo eller PN. Som Barolo/Barbaresco är den både för ung och för gammal för att platsa. Som PN har den för mycket krut, både bränt och kvar.
Ett par små körsbär, vackert jordig mineralitet och vi har ett vin som spritter av livsglädje och energi!
60% Frappato di Vittoria och 40% Nero d'Avola. 13% och med begynnande mognad.
92p. Dricker det mycket gärna fler gånger. Mums!
COS rullar!!!