This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ja så var det ja
Den är sådär bra så att man sitter och grymtar när man dricker för det är bara så gott.
Ja den är där för mig också. Man blir påmind om att riktigt bra viner är riktigt bra och njutbara även som unga. Winston 2008 är monsterkvalitet för mig med sina kafferosttoner men den är ju långt ifrån lika tillgänglig idag t.ex.Håller amour 08 som topp 2 på de bästa 08;orna jag druckit
Fast det var väl 2015 som var hajpad?Kanonkop Paul Sauer 2016
Föll för hypen och köpte några flaskor och nyfiken som man är testade jag en i helgen över två dagar.
Tät färg och aromer av röda och svarta bär, choklad och lite kaffe (cappuchino? Wienermelange?) och en hel del ek. Fruktdrivet och ungt såklart men... nja.. lite för tillrättalagt och endimensionellt för min smak. Tycker tanninerna är för veka och upplevelsen är lite "enkel" i brist på bättre beskrivning.
Den kommer förvisso helt klart bli bättre med tid och sannolikt sitter den som en smäck till BBQ redan nu - men det känns som om jag kan hitta motsvarande eller bättre upplevelser för betydligt mindre pengar..
Blir nog inget åteköp av denna utan jag nöjer mig med kvarvarande två flaskor som ska få vila några år.
Sant! Men jag hade sett en del fina omdömen om -16 också och tänkte att äpplet inte borde falla så långt från päronträdet så jag hade förväntat mig mer.Fast det var väl 2015 som var hajpad?
Provade själv 2016 igår, håller med om det mesta du skrev, jag skulle dock inte kalla det enkelt och endimensionellt - snarare lite tråkigt, men de två flaskor jag har kvar går nog ligga fem år till nästa försök.
Då det står Bianco på den var det rättframt.Eller Trebbiano Toscano? Efter lite bläddrande i några böcker har jag inte hittat några spår efter vit Chianti. Däremot har jag hittat att det var de olyckliga DOC-reglerna från 1962 som angav att Chianti skulle ha minst 10% och högst 30% gröna druvor i de röda vinerna (Trebbiano eller Malvasia), och att Chianti blev DOCG 1984, vilket bör ha inneburit nya regler vid denna tid. Så kanske var vit Chianti tillåten pre-1984? Jag förutsätter att Stefan kan skilja mellan ett rött vin som tappat färgen och ett vitt vin för det kan väl inte ha varit någon poäng för Rudi med att förfalska ett fiascovin med bastkjol...
Fusk att läsa innantillDå det står Bianco på den var det rättframt.
Visa bifogad bild 20010
2014 By Farr Pinot Noir Tout Près
Tidigare omdömen på forumet, av just 2014, har gett ett väldigt tveksamt intryck. Därför har jag tvekat länge och tänkt att den behöver mer tid. Och ja, det behöver den med facit hand, men nyfikenheten tog över och utan några längre funderingar så var korken ur flaskan.
Det måste nog ändå ha hänt en del med vinet under två år. Fortfarande är det ungt med sprittande syror som kanske är lite väl vresiga. Fräsch god frukt med bl.a. jordgubbar, rödbetor, rabarber och lakrits.
Den kan nog må bra av ytterligare 2-4 års lagring för att runda av syrorna, nå bättre balans, och få lite mognadstoner även om kvällens glas faktiskt är ganska gott och trevligt det med.
Alto Moncayo Veraton Garnacha 2016
Lite korta noteringar:
Det är en närvarande alkoholhetta både dag 1 och 3. Doften är inbjudande med läder, vanilj och ek.
I munnen är alkoholen det primära för att sedan övergå till sura körsbär. Vaniljen mer påtaglig dag 1 än 3.
Mer utförligt än såhär blir det inte när min 3 veckors bebis inte låter en fokusera mer
Svingott vin!
Yes! Dracks till grillad kyckling. Nästa gång blir det nöt med mer krydda och förhoppningsvis råder det bot på alkoholen.Tack för att du tar en för laget, så att säga. Då behåller jag min gamla not i CT: "ogin, drick 2024-".
Drack den här förra veckan, och håller i stort sett med. Känns inte riktigt så bra som den brukar vara, men hoppas att lite mer tid kan råda bot på det. Fungerar väldigt, väldigt bra till grillade och välkryddade köttstycken, som jag tycker dämpar alkoholen något.