KimHartman
Medlem
Vore intressant att höra vad du tyckte om denna!E. Guigal Chateau d’Ampuis 2010
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vore intressant att höra vad du tyckte om denna!E. Guigal Chateau d’Ampuis 2010
Nu har ångorna från gårdagens börjat sippra ut så ska göra mig ett försök att samla mina intryck på vinerna utan att ha tagit noter då kvällen hade mest fokus på det sociala och diskutera högt och lågt utan att ha allt för detaljrika genomgångar av vinerna.En liten get together med @Pontus Palmenäs @CCG och @MarkusJ …. Ska försöka komplettera med noter så snart som möjligt
Bubblor
Champagne från tre okända odlare från tre olika fat. Än så länge ”hemligt” projekt av Winescout.
Diebolt Vallois FdP 2010
Bollinger RD 2007
Billecart Salmon Vintage 2008
Visa bifogad bild 33145
Vitt:
Cordier Pouilly Fuisse Les Menetrieres 2019
Kongsgaard 2019
Visa bifogad bild 33147
Rött:
E. Guigal Chateau d’Ampuis 2010
Ciacci piccolomini Pianrosso 2012
Sylvain Pataille Marsannay 2021
By Farr Tout Pres 2014
Visa bifogad bild 33148
Avslutning med lite sött från Inniskillin
Visa bifogad bild 33149
...man kan låta sådana förfärligt unga viner luftas tills nästa dag...Grosset Springvale 2018
Att köra ner kranen i glaset är inte ens nödvändigt; en hel jävla bensinstation gör entré vid upphällning, inte en doft jag ogillar men det händer liksom inte så mycket annat?
Efter 30 minuter i karaff är doften densamma men vinet är riktigt härligt på gommen där en lite rund och utvecklad textur samlas med rakethög syra, gröna äpplen och massor av lime; gott!
Wish I was there ! ! !Nu har ångorna från gårdagens börjat sippra ut så ska göra mig ett försök att samla mina intryck på vinerna utan att ha tagit noter då kvällen hade mest fokus på det sociala och diskutera högt och lågt utan att ha allt för detaljrika genomgångar av vinerna.
Champagne från tre okända odlare från tre olika fat. Än så länge ”hemligt” projekt av Winescout.
Aggressiv och spretig mousse till en början, smak och doft domineras av citrus, jäst och någon antydan till viol. Känslan gick rätt fort åt odlarhållet. Lång och fin finish.
Diebolt Vallois FdP 2010
Upplevdes väldigt anonym på näsan, dofta typ våt sten och sen inte så mycket mer. Smaken däremot hände det mycket - klassiska champagne aromer och smaker men det som stack ut var gula vinigummin och lätt känsla av ek. Fick mig att dra åt en yngre Comtes. Supergott men helheten fick minus pga näsan som inte leverera.
Bollinger RD 2007
Tydligt oxidativ, små, små bubblor nästan så det knappt var någon mousse? Kommit en bit i sin utveckling men ger lager på lager känsla och enorm finish som typ aldrig tog slut. Min flaska.
Billecart Salmon Vintage 2008
Togs fram som bonus under kvällen men när jag drack vinet för någon månad sen var det tillgängligt men här var 08 syran i fokus och tja, rätt kraftig Billecart stil - vissa tyckte det drog och Heidsieck runt bordet. Min flaska.
Cordier Pouilly Fuisse Les Menetrieres 2019
Tja, för mig är detta urtypen av vad vit Bourgogne ska smaka och kändes väldigt stilrent och snyggt men saknar djup för att få höga betyg. Bra och Cordier visar igen att det levererar mer än vad det kostar.
Kongsgaard 2019
Tydlig malo i doften, nötter, stenfrukter, viss extorisk känsla också. På egen hand till en början så var det ingen hit men oj vad det vart bra under kvälen och framför allt när vi tog fram lite ost på bordet så vart det supergott. Gissade rätt tidigt på amerikansk Chardonnay -men tankarna drog lite åt vit Rhone också då syran var ganska låg utan att vinet vart klumpigt. Kul vin!
E. Guigal Chateau d’Ampuis 2010
Till en början rejäl Bdx näsa, med ceder och mörk frukt. Smaken är och var typiska Syrah noter och väldigt komplext - hände mycket i glaset och vart en kioskvältare till middagen. Var lite orolig att öppna vinet då jag läst flera tyckt att faten ska ha varit centrum och kvaliteten på frukten inte riktigt axlat det men det håller jag inte med om. Jättegott. Blir det bättre med tiden? tja, vet inte - 2010 är ju på pappret svinbra årgång med mycket kraft men här var det verkligen väl avvägt.
Ciacci piccolomini Pianrosso 2012
Var inte särskilt kul, inget fel men i sällskapet så var det svår konkurrens vilket tyvärr det hamna lite i skymundan och minns tyvärr knappt vinet. Bordskamraterna kanske kan skriva några noter om de minns
Sylvain Pataille Marsannay 2021
Tydliga Pinot vibbar åt det mörkare hållet - var inne på USA först men kändes heller inte som det och med min tyvärr bristfälliga erfarenhet av Marsannay så var det ganska givet när det avtäcktes eftersom det generellt sägs vara mer kraft och mörkare frukt än övriga Bourgogne. Stilrent och snyggt vin, läst lite om producenten nyligen och vissa sagt/skrivit Naturvinsvibbar men inget som märktes.
By Farr Tout Pres 2014
Bonusflaska som jag också tog fram efter middagen, suverän utveckling och svulstigt gott. Någon runt bordet sa - "Vart försöker man göra Marsannay utanför Bourgogne?"och var inne på Australien och även pricka gissning på årgång. By Farr gör verkligen super Pinot som kräver tid för att få full utväxling.
2021 Inniskillin Riesling Icewine Niagara Peninsula VQA
När man dricker sött vin så blir man påmind varje gång, varför dricker man inte det oftare? Fantastiskt gott - saffran, honung och inlagda persikor och urläcker viskositet. Min flaska.
...kanske inte min nyktraste smaknot... Ett jävla babblande!Kvällens skörd av affärsjuridiska diskussioner över några flaskor vin och italiensk mat:
Vinerna:
Visa bifogad bild 33117
Vi Utforskar Tre Distinkta Viner: En Resa Genom Portugal, Grekland och Libanon. I Japan, samman med en japansk själslig halv-belgare som tagit bar-exam i Nantes, Washington State och, naturligtvis, i Tokyo)...
Vinets värld erbjuder en expansiv gobeläng av smaker, aromer och upplevelser som är oändligt fascinerande. I fredags fördjupade vi oss i tre unika viner som alla erbjöd unika smakupplevelser.
2021 Adega Mãe Vinho Reginal Lisboa Terras de Lisboa Branco Reserva Arinto Chardonnay, 88p.
Ett riktgit trevligt vin av en druva jag inte kände till innan + Chard. Riktigt gott, med bra syror och fina aromer. Ok koncentration och ca 88p.
2022 Sigalas Assyrtiko Santorini, 84p.
Region: Santorini, Kykladerna, Egeiska havet, Grekland
Som alla vet: Assyrtiko är en inhemsk druva från ön Santorini. Den är känd för sin förmåga att behålla syra även i varma klimat och genom druvans mognad. Den erbjuder dessutom vacker transparens som släpper fram mineraliteten. Detta resulterar ofta i viner som är krispiga, mineraldrivna och livliga. De bästa är som att dricka elektricitet.
Detta vin känns mer som om jag lurats av en turistfälla. Jag betalade fina slantar för ett riktigt bra, men inte exceptionellt vin. Borde vara bättre. Kanske årgången?
Smakupplevelse: beskrivs som ett läckert vin på CT, men i mina glas uppfyller de inte förväntningarna. Premium Assyrtiko-viner från Santorini måste leverera bättre. Gott, ja, men inte särskilt spännande...
"Jag skulle gärna dricka mer av detta vin, men då får DU betala!"
Trots kritiken är Sigalas en ansedd producent, och Assyrtiko från Santorini är berömd för sin unika vulkaniska mineralitet. Detta vin visar mest bara upp en plumphet snarare än den där underbara krispiga syran med dess exceptionella vulkaniska mineralitet som jag står redo att betala storkovan för... .
1998 Chateau Musar, 87p.
Region: Bekaa-dalen, Libanon
Chateau Musar är en ikonisk vinmakare i Libanon, känd för sina distinkta röda blandningar som ofta utmanar konventionella smakprofiler och lagringspotentialer. Inte ovnligt med acetylacetat i deras viner...
Årgång 1998 presenterar sig som ett rent och oförfalskat vin med en ljusröd färg, vilket avviker från tidigare möten med Chateau Musars mer robusta och "kemiskt underliga" karaktärer. Näsan är blyg, med en mix av medicinska toner tillsammans med röd frukt och skönhet.
Smakupplevelsen kan bara beskrivs som dikotom.
Och som vi alla vet:
Visa bifogad bild 33142
Hälften av vinupplevelsen är som att äta en underligt smaksatt vitamin-tablett. Lite av en hemskhet. Hälften av vinet är en mogen extravagans. Detta upplever jag som en splittrad personlighet, en del obehaglig Dr Jekyll med medicinala hurwar, den andra som Mr Hyde med vänliga och inbjudande mogna smaker och avancerade komponenter av stor njutning. Vinets struktur framhävs av en del små men bestämda tanniner. Dessa vackra tanninelement ramar in vinet. Tanninerna har varit framträdande men är det inte längre. Förra flaksan var avsevärt bättre än denna onödigt flaccida soppa.
Vinets underliga komponenter gör det mindre fantastiskt än det borde ha varit. Det uttrycks en förhoppning om att framtida flaskor kommer att återuppväcka uppskattningen för Chateau Musar, vilket tyder på att denna specifika flaska kanske inte levde upp till vingårdens kända standarder.
Chateau Musar är generellt firat för sin förmåga att producera viner som åldras graciöst samtidigt som de erbjuder unika smakprofiler påverkade av Bekkadalens unika terroir. Denna butelj från 1998 exemplifierar tyvärr inte Musar på något bra sätt...
Mat är gott!
Visa bifogad bild 33118 Visa bifogad bild 33119
Slutkläm
Kvällens tre viner erbjuder inblickar i vinvärldens mångfald. Kvällen ger små insikter i Portugal, Grekland och Libanon. Från den oväntade gyllene nyansen hos det portugisiska vinet till värdeövervägandena kring den grekiska Assyrtikon och den komplexa dualiteten hos den libanesiska Chateau Musar, ger varje vin en distinkt upplevelse som reflekterar dess ursprung och produktion.
Utforskandet av dessa tre viner belyser den subjektiva naturen av smakupplevelser / förväntningar och de många faktorer som bidrar till ett vins mottagande, inklusive förväntningar, prispunkt och individuella smakpreferenser.
Hej, tack för sample, hur tyckte du vinet var mognadsmässigt?Visa bifogad bild 33160
2005 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains
Drack denna senast i maj 2021. Minns den då som ganska ung och med ett litet tanningrepp. Idag är den en aning mer utvecklad och med en smekande tanninstruktur.
Intrycket är komplext med bl.a. röda bär, plommon, kryddor och jord.
Les Vaucrains brukar ge relativt täta viner med bra intensitet men kanske att reglagen har skruvats ”up to eleven” i just årgång 2005.
Men trots ett kraftfullt uttryck så tullas det inte på de eleganta dragen. Gott och med framtid!
Helstekt majskyckling med klassiska tillbehör landar ikväll på fars tallrik.
Villken jävla provning,,,,-stort grattisVisa bifogad bild 33144
Otrolig kväll med röda stora viner! Första gången man får prova på screaming eagle.
Ska försöka med en summering. Startade kvällen med pinot noir GDV, bonne marres. Ung 2021, men så så god, absolut inte färdig men doften, funken, hantverket, elegant jag tycker detta är i stort sett så bra det kan bli, 95 poäng? Härlig bergamott och näsan var otrolig.
Idiotiskt nog så vart det screaming eagle 09 vintage som 2a. Anonym näsa, anaboliskt vin, väldigt gott. Inte druckit så mycket bättre cabarnet sauvignon, men ändå inte riktigt där. Såklart en häftig upplevelse men 93? Mörk frukt, eucalyptus, en del blyerts penna, jätte gott men lite för kort i längden för att få mer poäng.
Petrus 06 som tredje vin, här har du helt klart bästa näsan ikväll, bästa vinet också. Sexigast, snyggast, bäst helt enkelt, tydlig frukt och ja absolut du kan hålla denna 10 år till men det är mer en preferens. Jag tycker den dricka perfekt nu. Tydligt körsbär i munnen med kärna och även en del hallon. 96 poäng?
Screaming eagle 06, svårt att greppa, här har man druckit en del, detta var en stökig middag så noterna uteblev förutom ngn anteckning här och där, drack även lite dagen efter. Bättre dagen efter sådärav 94 poäng. Men ja väldigt gott men mina förväntningar lite högre.
Latour 2010, detta är såååå jävla bra. Läder, blyerts och höstlöv i doft. Funk, stall, eucalyptus i mun. Silkeslen, otrolig kraft men elegant som fan, latour och lafite är typ alltid bäst av first growth i min bok. Detta vill jag dricka mer av, detta smakar och doftar helt perfekt otrolig längd och du kan vänta 10 år till men frukten är så fin nu och svartpeppar tonerna är snygga. 95-96??
Sammanfattning; kul att få dricka sjuka pjäser och man blir absolut inte besviken. Gamla världen > nya världen. Estetiskt är screamin eagle flaskan snyggast men kommer ändå sist ikväll för här bedömer vi näsa och mun. Hade kvar lite av alla flaskor förutom Petrus dag 2 och alla höll och var minst lika bra om inte bättre efter en dag.
Visa bifogad bild 33123
Domaine de la Cote, La Cote 2014. Det här är Rajat Parrs flaggskepp och har hyllats av många. Kan dock vara så att de har druckit det ungt för ärligt talat tror jag inte att vinet har vunnit på att lagras. Alls. Vid första anblick är vinet inte klart, helt klart en slöja i vinet, färgen är ordentligt tegelröd. Den första doften är skog och multna löv plus övermogna jorgubbar. Smaken är rejält mogen, kokta rotfrukter och rejält söta jordgubbar och hallon. Vinet har absolut sin charm men lite orena toner drar ner betyget, lite naturvinsvibbar. Inte helt olikt det Domaine Prieure Roche producerar i Bourgogne. Med tanke på att det här vinet idag ligger på närmare 2000 kr är det inget som jag har på radarn längre. Hade väntat mig så mycket mer. 92 p.