Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mackan92

Medlem
En liten get together med @Pontus Palmenäs @CCG och @MarkusJ …. Ska försöka komplettera med noter så snart som möjligt

Bubblor
Champagne från tre okända odlare från tre olika fat. Än så länge ”hemligt” projekt av Winescout.
Diebolt Vallois FdP 2010
Bollinger RD 2007
Billecart Salmon Vintage 2008

Visa bifogad bild 33145

Vitt:
Cordier Pouilly Fuisse Les Menetrieres 2019
Kongsgaard 2019


Visa bifogad bild 33147

Rött:
E. Guigal Chateau d’Ampuis 2010
Ciacci piccolomini Pianrosso 2012
Sylvain Pataille Marsannay 2021
By Farr Tout Pres 2014

Visa bifogad bild 33148

Avslutning med lite sött från Inniskillin
Visa bifogad bild 33149
Nu har ångorna från gårdagens börjat sippra ut så ska göra mig ett försök att samla mina intryck på vinerna utan att ha tagit noter då kvällen hade mest fokus på det sociala och diskutera högt och lågt utan att ha allt för detaljrika genomgångar av vinerna.


Champagne från tre okända odlare från tre olika fat. Än så länge ”hemligt” projekt av Winescout.
Aggressiv och spretig mousse till en början, smak och doft domineras av citrus, jäst och någon antydan till viol. Känslan gick rätt fort åt odlarhållet. Lång och fin finish.

Diebolt Vallois FdP 2010
Upplevdes väldigt anonym på näsan, dofta typ våt sten och sen inte så mycket mer. Smaken däremot hände det mycket - klassiska champagne aromer och smaker men det som stack ut var gula vinigummin och lätt känsla av ek. Fick mig att dra åt en yngre Comtes. Supergott men helheten fick minus pga näsan som inte leverera.

Bollinger RD 2007
Tydligt oxidativ, små, små bubblor nästan så det knappt var någon mousse? Kommit en bit i sin utveckling men ger lager på lager känsla och enorm finish som typ aldrig tog slut. Min flaska.

Billecart Salmon Vintage 2008
Togs fram som bonus under kvällen men när jag drack vinet för någon månad sen var det tillgängligt men här var 08 syran i fokus och tja, rätt kraftig Billecart stil - vissa tyckte det drog och Heidsieck runt bordet. Min flaska.

Cordier Pouilly Fuisse Les Menetrieres 2019
Tja, för mig är detta urtypen av vad vit Bourgogne ska smaka och kändes väldigt stilrent och snyggt men saknar djup för att få höga betyg. Bra och Cordier visar igen att det levererar mer än vad det kostar.

Kongsgaard 2019
Tydlig malo i doften, nötter, stenfrukter, viss extorisk känsla också. På egen hand till en början så var det ingen hit men oj vad det vart bra under kvälen och framför allt när vi tog fram lite ost på bordet så vart det supergott. Gissade rätt tidigt på amerikansk Chardonnay -men tankarna drog lite åt vit Rhone också då syran var ganska låg utan att vinet vart klumpigt. Kul vin!


E. Guigal Chateau d’Ampuis 2010
Till en början rejäl Bdx näsa, med ceder och mörk frukt. Smaken är och var typiska Syrah noter och väldigt komplext - hände mycket i glaset och vart en kioskvältare till middagen. Var lite orolig att öppna vinet då jag läst flera tyckt att faten ska ha varit centrum och kvaliteten på frukten inte riktigt axlat det men det håller jag inte med om. Jättegott. Blir det bättre med tiden? tja, vet inte - 2010 är ju på pappret svinbra årgång med mycket kraft men här var det verkligen väl avvägt.

Ciacci piccolomini Pianrosso 2012
Var inte särskilt kul, inget fel men i sällskapet så var det svår konkurrens vilket tyvärr det hamna lite i skymundan och minns tyvärr knappt vinet. Bordskamraterna kanske kan skriva några noter om de minns ;)

Sylvain Pataille Marsannay 2021
Tydliga Pinot vibbar åt det mörkare hållet - var inne på USA först men kändes heller inte som det och med min tyvärr bristfälliga erfarenhet av Marsannay så var det ganska givet när det avtäcktes eftersom det generellt sägs vara mer kraft och mörkare frukt än övriga Bourgogne. Stilrent och snyggt vin, läst lite om producenten nyligen och vissa sagt/skrivit Naturvinsvibbar men inget som märktes.

By Farr Tout Pres 2014
Bonusflaska som jag också tog fram efter middagen, suverän utveckling och svulstigt gott. Någon runt bordet sa - "Vart försöker man göra Marsannay utanför Bourgogne?"och var inne på Australien och även pricka gissning på årgång. By Farr gör verkligen super Pinot som kräver tid för att få full utväxling.

2021 Inniskillin Riesling Icewine Niagara Peninsula VQA
När man dricker sött vin så blir man påmind varje gång, varför dricker man inte det oftare? Fantastiskt gott - saffran, honung och inlagda persikor och urläcker viskositet. Min flaska.
 

LeChat

Medlem
IMG_6601.jpeg

2005 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains

Drack denna senast i maj 2021. Minns den då som ganska ung och med ett litet tanningrepp. Idag är den en aning mer utvecklad och med en smekande tanninstruktur.

Intrycket är komplext med bl.a. röda bär, plommon, kryddor och jord.
Les Vaucrains brukar ge relativt täta viner med bra intensitet men kanske att reglagen har skruvats ”up to eleven” i just årgång 2005.

Men trots ett kraftfullt uttryck så tullas det inte på de eleganta dragen. Gott och med framtid!

Helstekt majskyckling med klassiska tillbehör landar ikväll på fars tallrik.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens skörd av affärsjuridiska diskussioner över några flaskor vin och italiensk mat:

Vinerna:​

PXL_20241108_102726534.PORTRAIT (1).jpg


Vi Utforskar Tre Distinkta Viner: En Resa Genom Portugal, Grekland och Libanon. I Japan, samman med en japansk själslig halv-belgare som tagit bar-exam i Nantes, Washington State och, naturligtvis, i Tokyo)...

Vinets värld erbjuder en expansiv gobeläng av smaker, aromer och upplevelser som är oändligt fascinerande. I fredags fördjupade vi oss i tre unika viner som alla erbjöd unika smakupplevelser.

2021 Adega Mãe Vinho Reginal Lisboa Terras de Lisboa Branco Reserva Arinto Chardonnay, 88p.

Ett riktgit trevligt vin av en druva jag inte kände till innan + Chard. Riktigt gott, med bra syror och fina aromer. Ok koncentration och ca 88p.

2022 Sigalas Assyrtiko Santorini, 84p.

Region: Santorini, Kykladerna, Egeiska havet, Grekland

Som alla vet: Assyrtiko är en inhemsk druva från ön Santorini. Den är känd för sin förmåga att behålla syra även i varma klimat och genom druvans mognad. Den erbjuder dessutom vacker transparens som släpper fram mineraliteten. Detta resulterar ofta i viner som är krispiga, mineraldrivna och livliga. De bästa är som att dricka elektricitet.

Detta vin känns mer som om jag lurats av en turistfälla. Jag betalade fina slantar för ett riktigt bra, men inte exceptionellt vin. Borde vara bättre. Kanske årgången?

Smakupplevelse: beskrivs som ett läckert vin på CT, men i mina glas uppfyller de inte förväntningarna. Premium Assyrtiko-viner från Santorini måste leverera bättre. Gott, ja, men inte särskilt spännande...

"Jag skulle gärna dricka mer av detta vin, men då får DU betala!"

Trots kritiken är Sigalas en ansedd producent, och Assyrtiko från Santorini är berömd för sin unika vulkaniska mineralitet. Detta vin visar mest bara upp en plumphet snarare än den där underbara krispiga syran med dess exceptionella vulkaniska mineralitet som jag står redo att betala storkovan för... .

1998 Chateau Musar, 87p.

Region: Bekaa-dalen, Libanon

Chateau Musar är en ikonisk vinmakare i Libanon, känd för sina distinkta röda blandningar som ofta utmanar konventionella smakprofiler och lagringspotentialer. Inte ovnligt med acetylacetat i deras viner...

Årgång 1998 presenterar sig som ett rent och oförfalskat vin med en ljusröd färg, vilket avviker från tidigare möten med Chateau Musars mer robusta och "kemiskt underliga" karaktärer. Näsan är blyg, med en mix av medicinska toner tillsammans med röd frukt och skönhet.

Smakupplevelsen kan bara beskrivs som dikotom.

Och som vi alla vet:

1731181781282.png

Hälften av vinupplevelsen är som att äta en underligt smaksatt vitamin-tablett. Lite av en hemskhet. Hälften av vinet är en mogen extravagans. Detta upplever jag som en splittrad personlighet, en del obehaglig Dr Jekyll med medicinala hurwar, den andra som Mr Hyde med vänliga och inbjudande mogna smaker och avancerade komponenter av stor njutning. Vinets struktur framhävs av en del små men bestämda tanniner. Dessa vackra tanninelement ramar in vinet. Tanninerna har varit framträdande men är det inte längre. Förra flaksan var avsevärt bättre än denna onödigt flaccida soppa.

Vinets underliga komponenter gör det mindre fantastiskt än det borde ha varit. Det uttrycks en förhoppning om att framtida flaskor kommer att återuppväcka uppskattningen för Chateau Musar, vilket tyder på att denna specifika flaska kanske inte levde upp till vingårdens kända standarder.

Chateau Musar är generellt firat för sin förmåga att producera viner som åldras graciöst samtidigt som de erbjuder unika smakprofiler påverkade av Bekkadalens unika terroir. Denna butelj från 1998 exemplifierar tyvärr inte Musar på något bra sätt...

Mat är gott!
PXL_20241108_104632124 (1).jpg PXL_20241108_111126861.PORTRAIT.jpg

Slutkläm

Kvällens tre viner erbjuder inblickar i vinvärldens mångfald. Kvällen ger små insikter i Portugal, Grekland och Libanon. Från den oväntade gyllene nyansen hos det portugisiska vinet till värdeövervägandena kring den grekiska Assyrtikon och den komplexa dualiteten hos den libanesiska Chateau Musar, ger varje vin en distinkt upplevelse som reflekterar dess ursprung och produktion.

Utforskandet av dessa tre viner belyser den subjektiva naturen av smakupplevelser / förväntningar och de många faktorer som bidrar till ett vins mottagande, inklusive förväntningar, prispunkt och individuella smakpreferenser.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Grosset Springvale 2018

Att köra ner kranen i glaset är inte ens nödvändigt; en hel jävla bensinstation gör entré vid upphällning, inte en doft jag ogillar men det händer liksom inte så mycket annat?

Efter 30 minuter i karaff är doften densamma men vinet är riktigt härligt på gommen där en lite rund och utvecklad textur samlas med rakethög syra, gröna äpplen och massor av lime; gott!
...man kan låta sådana förfärligt unga viner luftas tills nästa dag...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu har ångorna från gårdagens börjat sippra ut så ska göra mig ett försök att samla mina intryck på vinerna utan att ha tagit noter då kvällen hade mest fokus på det sociala och diskutera högt och lågt utan att ha allt för detaljrika genomgångar av vinerna.


Champagne från tre okända odlare från tre olika fat. Än så länge ”hemligt” projekt av Winescout.
Aggressiv och spretig mousse till en början, smak och doft domineras av citrus, jäst och någon antydan till viol. Känslan gick rätt fort åt odlarhållet. Lång och fin finish.

Diebolt Vallois FdP 2010
Upplevdes väldigt anonym på näsan, dofta typ våt sten och sen inte så mycket mer. Smaken däremot hände det mycket - klassiska champagne aromer och smaker men det som stack ut var gula vinigummin och lätt känsla av ek. Fick mig att dra åt en yngre Comtes. Supergott men helheten fick minus pga näsan som inte leverera.

Bollinger RD 2007
Tydligt oxidativ, små, små bubblor nästan så det knappt var någon mousse? Kommit en bit i sin utveckling men ger lager på lager känsla och enorm finish som typ aldrig tog slut. Min flaska.

Billecart Salmon Vintage 2008
Togs fram som bonus under kvällen men när jag drack vinet för någon månad sen var det tillgängligt men här var 08 syran i fokus och tja, rätt kraftig Billecart stil - vissa tyckte det drog och Heidsieck runt bordet. Min flaska.

Cordier Pouilly Fuisse Les Menetrieres 2019
Tja, för mig är detta urtypen av vad vit Bourgogne ska smaka och kändes väldigt stilrent och snyggt men saknar djup för att få höga betyg. Bra och Cordier visar igen att det levererar mer än vad det kostar.

Kongsgaard 2019
Tydlig malo i doften, nötter, stenfrukter, viss extorisk känsla också. På egen hand till en början så var det ingen hit men oj vad det vart bra under kvälen och framför allt när vi tog fram lite ost på bordet så vart det supergott. Gissade rätt tidigt på amerikansk Chardonnay -men tankarna drog lite åt vit Rhone också då syran var ganska låg utan att vinet vart klumpigt. Kul vin!


E. Guigal Chateau d’Ampuis 2010
Till en början rejäl Bdx näsa, med ceder och mörk frukt. Smaken är och var typiska Syrah noter och väldigt komplext - hände mycket i glaset och vart en kioskvältare till middagen. Var lite orolig att öppna vinet då jag läst flera tyckt att faten ska ha varit centrum och kvaliteten på frukten inte riktigt axlat det men det håller jag inte med om. Jättegott. Blir det bättre med tiden? tja, vet inte - 2010 är ju på pappret svinbra årgång med mycket kraft men här var det verkligen väl avvägt.

Ciacci piccolomini Pianrosso 2012
Var inte särskilt kul, inget fel men i sällskapet så var det svår konkurrens vilket tyvärr det hamna lite i skymundan och minns tyvärr knappt vinet. Bordskamraterna kanske kan skriva några noter om de minns ;)

Sylvain Pataille Marsannay 2021
Tydliga Pinot vibbar åt det mörkare hållet - var inne på USA först men kändes heller inte som det och med min tyvärr bristfälliga erfarenhet av Marsannay så var det ganska givet när det avtäcktes eftersom det generellt sägs vara mer kraft och mörkare frukt än övriga Bourgogne. Stilrent och snyggt vin, läst lite om producenten nyligen och vissa sagt/skrivit Naturvinsvibbar men inget som märktes.

By Farr Tout Pres 2014
Bonusflaska som jag också tog fram efter middagen, suverän utveckling och svulstigt gott. Någon runt bordet sa - "Vart försöker man göra Marsannay utanför Bourgogne?"och var inne på Australien och även pricka gissning på årgång. By Farr gör verkligen super Pinot som kräver tid för att få full utväxling.

2021 Inniskillin Riesling Icewine Niagara Peninsula VQA
När man dricker sött vin så blir man påmind varje gång, varför dricker man inte det oftare? Fantastiskt gott - saffran, honung och inlagda persikor och urläcker viskositet. Min flaska.
Wish I was there ! ! !
Så himla underbart ni måste ha haft det. Lyckostar!
 

Vingubben

Medlem
IMG_5923.jpeg


Penfolds, St Henri 2010

@Appel var så vänlig att han kom förbi i helgen och serverade detta blint. Gissade direkt på Syrah och USA men tog mig med lite hjälp till rätt plats och producent. Ordentligt med power, typiska syrahmarkörer som oliver, peppar och björnbär. Fortfarande ungt även om det finns en antydan till mognad. Tog i och gissade på 2013. Detta har ett långt liv och potential att klättra ett par pinnar till. Idag 94p
 

Vingubben

Medlem
IMG_5924.jpeg


Accomasso, Barolo 2006

Alltid lika spännande varje gång man öppnar en Accomasso. Kan vara allt mellan himmel och jord. Denna gång visade det sig att vara en helt OK flaska som levererade i det övre spannet även om den yttersta magin inte infann sig. Avrundade men breda tanniner och rejält med frukt som fått en hel del mognad. Vädligt mycket nypon, lätt rökighet, körsbärskärnor, svamp och läder. 92p
 

IsKr

Medlem
Vi coravinade två glas från E. Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde 2017 i lördags till middagen som bestod av älgbiffar med rostade rotsaker och en trattkantarellsås.
Det doftar av körsbär, plommon, lite vanilj, ek, lite rökiga toner och en gnutta läder.
Bra grepp i syran när man börjar sippa på vinet, en slags mineralitet finns också där och fina tanniner. Första gången jag och min fru dricker dethär vinet och det dracks ur Riedel veritas new world shiraz. Har inget emot att köpa fler flaskor, har årgång 2018 också, men priset är upp från 499 för 2017 till 729 för 2020 så frågan är om man man är villig till det.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens skörd av affärsjuridiska diskussioner över några flaskor vin och italiensk mat:

Vinerna:​

Visa bifogad bild 33117

Vi Utforskar Tre Distinkta Viner: En Resa Genom Portugal, Grekland och Libanon. I Japan, samman med en japansk själslig halv-belgare som tagit bar-exam i Nantes, Washington State och, naturligtvis, i Tokyo)...

Vinets värld erbjuder en expansiv gobeläng av smaker, aromer och upplevelser som är oändligt fascinerande. I fredags fördjupade vi oss i tre unika viner som alla erbjöd unika smakupplevelser.

2021 Adega Mãe Vinho Reginal Lisboa Terras de Lisboa Branco Reserva Arinto Chardonnay, 88p.

Ett riktgit trevligt vin av en druva jag inte kände till innan + Chard. Riktigt gott, med bra syror och fina aromer. Ok koncentration och ca 88p.

2022 Sigalas Assyrtiko Santorini, 84p.

Region: Santorini, Kykladerna, Egeiska havet, Grekland

Som alla vet: Assyrtiko är en inhemsk druva från ön Santorini. Den är känd för sin förmåga att behålla syra även i varma klimat och genom druvans mognad. Den erbjuder dessutom vacker transparens som släpper fram mineraliteten. Detta resulterar ofta i viner som är krispiga, mineraldrivna och livliga. De bästa är som att dricka elektricitet.

Detta vin känns mer som om jag lurats av en turistfälla. Jag betalade fina slantar för ett riktigt bra, men inte exceptionellt vin. Borde vara bättre. Kanske årgången?

Smakupplevelse: beskrivs som ett läckert vin på CT, men i mina glas uppfyller de inte förväntningarna. Premium Assyrtiko-viner från Santorini måste leverera bättre. Gott, ja, men inte särskilt spännande...

"Jag skulle gärna dricka mer av detta vin, men då får DU betala!"

Trots kritiken är Sigalas en ansedd producent, och Assyrtiko från Santorini är berömd för sin unika vulkaniska mineralitet. Detta vin visar mest bara upp en plumphet snarare än den där underbara krispiga syran med dess exceptionella vulkaniska mineralitet som jag står redo att betala storkovan för... .

1998 Chateau Musar, 87p.

Region: Bekaa-dalen, Libanon

Chateau Musar är en ikonisk vinmakare i Libanon, känd för sina distinkta röda blandningar som ofta utmanar konventionella smakprofiler och lagringspotentialer. Inte ovnligt med acetylacetat i deras viner...

Årgång 1998 presenterar sig som ett rent och oförfalskat vin med en ljusröd färg, vilket avviker från tidigare möten med Chateau Musars mer robusta och "kemiskt underliga" karaktärer. Näsan är blyg, med en mix av medicinska toner tillsammans med röd frukt och skönhet.

Smakupplevelsen kan bara beskrivs som dikotom.

Och som vi alla vet:

Visa bifogad bild 33142
Hälften av vinupplevelsen är som att äta en underligt smaksatt vitamin-tablett. Lite av en hemskhet. Hälften av vinet är en mogen extravagans. Detta upplever jag som en splittrad personlighet, en del obehaglig Dr Jekyll med medicinala hurwar, den andra som Mr Hyde med vänliga och inbjudande mogna smaker och avancerade komponenter av stor njutning. Vinets struktur framhävs av en del små men bestämda tanniner. Dessa vackra tanninelement ramar in vinet. Tanninerna har varit framträdande men är det inte längre. Förra flaksan var avsevärt bättre än denna onödigt flaccida soppa.

Vinets underliga komponenter gör det mindre fantastiskt än det borde ha varit. Det uttrycks en förhoppning om att framtida flaskor kommer att återuppväcka uppskattningen för Chateau Musar, vilket tyder på att denna specifika flaska kanske inte levde upp till vingårdens kända standarder.

Chateau Musar är generellt firat för sin förmåga att producera viner som åldras graciöst samtidigt som de erbjuder unika smakprofiler påverkade av Bekkadalens unika terroir. Denna butelj från 1998 exemplifierar tyvärr inte Musar på något bra sätt...

Mat är gott!
Visa bifogad bild 33118 Visa bifogad bild 33119

Slutkläm

Kvällens tre viner erbjuder inblickar i vinvärldens mångfald. Kvällen ger små insikter i Portugal, Grekland och Libanon. Från den oväntade gyllene nyansen hos det portugisiska vinet till värdeövervägandena kring den grekiska Assyrtikon och den komplexa dualiteten hos den libanesiska Chateau Musar, ger varje vin en distinkt upplevelse som reflekterar dess ursprung och produktion.

Utforskandet av dessa tre viner belyser den subjektiva naturen av smakupplevelser / förväntningar och de många faktorer som bidrar till ett vins mottagande, inklusive förväntningar, prispunkt och individuella smakpreferenser.
...kanske inte min nyktraste smaknot... Ett jävla babblande!
 
465788721_10162425062760712_5108836699087228848_n.jpg


Fars dag! Lax, bönor, dill, potatis, champagnesås och Bourgogne Aligoté från Ô Ma. Svårslaget.

Hade förmånen att besöka Tom och Stéphanie i Santenay, Bourgogne, i somras där vi provade de inte riktigt färdiga 2023orna. Fick med mig ett par 2022or hem och nu knäcktes första flaskan. Minns vinet som väldigt bra, jag kunde förnimma smaken.

465974412_10162425063110712_7814614396683957092_n.jpg


Minnet stämde. Det visade sig ha mycket fin frukt, bra energi och ett perfekt stänk av ek. Ibland tycker jag aligoté känns lite tunt och "ofokuserat", men inte här. Snarare mer nyanserat och komplext än väntat. Harmoni!

Jag har inte druckit tonvis av aligoté i mina dagar, men detta är utan tvekan den absolut bästa jag hällt i mig. Vem behöver chardonnay? ;)
 

MartinBz

Medlem
Farsdagsmiddag med två andra pappor på Le Bouchon i Malmö igår.
1731316033443.png

Vi drack 2020 Famille Dutraive Fleurie Les Deduits till förrätterna, som var en blandning av franska charkuterier och inälvsmat (rillette, kycklingleverpaté, ankhjärta etc.). Vinet passade utmärkt, med sin höga syra till de feta rätterna, och hade en härlig längd med inslag av skog och rotsaker. Jordiga smaker, utan att på något sätt vara ett "skitigt" vin. Mycket njutbart!

Till onglet med bea och pommes drack vi Giovanni Canonica Barolo Paiagallo, också från 2020. Härligt ung och rivig Barolo! De hade -19 också, men jag valde den här, då jag misstänkte att -19 som anses vara en större årgång säkert behöver mer tid innan den är drickbar. 20:an fick ett par timmar i karaff och efter det så var den faktiskt riktigt tillgänglig, tyckte jag. Doften dominerades av mörka körsbär och någon torkad blomma, körsbären återfanns på tungan tillsammans med höga syror och strävhet, som fungerade utmärkt till fet bea!
 

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 33160
2005 Domaine Robert Chevillon Nuits St. Georges 1er Cru Les Vaucrains

Drack denna senast i maj 2021. Minns den då som ganska ung och med ett litet tanningrepp. Idag är den en aning mer utvecklad och med en smekande tanninstruktur.

Intrycket är komplext med bl.a. röda bär, plommon, kryddor och jord.
Les Vaucrains brukar ge relativt täta viner med bra intensitet men kanske att reglagen har skruvats ”up to eleven” i just årgång 2005.

Men trots ett kraftfullt uttryck så tullas det inte på de eleganta dragen. Gott och med framtid!

Helstekt majskyckling med klassiska tillbehör landar ikväll på fars tallrik.
Hej, tack för sample, hur tyckte du vinet var mognadsmässigt?
 

pierrem

Medlem
Visa bifogad bild 33144
Otrolig kväll med röda stora viner! Första gången man får prova på screaming eagle.
Ska försöka med en summering. Startade kvällen med pinot noir GDV, bonne marres. Ung 2021, men så så god, absolut inte färdig men doften, funken, hantverket, elegant jag tycker detta är i stort sett så bra det kan bli, 95 poäng? Härlig bergamott och näsan var otrolig.

Idiotiskt nog så vart det screaming eagle 09 vintage som 2a. Anonym näsa, anaboliskt vin, väldigt gott. Inte druckit så mycket bättre cabarnet sauvignon, men ändå inte riktigt där. Såklart en häftig upplevelse men 93? Mörk frukt, eucalyptus, en del blyerts penna, jätte gott men lite för kort i längden för att få mer poäng.

Petrus 06 som tredje vin, här har du helt klart bästa näsan ikväll, bästa vinet också. Sexigast, snyggast, bäst helt enkelt, tydlig frukt och ja absolut du kan hålla denna 10 år till men det är mer en preferens. Jag tycker den dricka perfekt nu. Tydligt körsbär i munnen med kärna och även en del hallon. 96 poäng?

Screaming eagle 06, svårt att greppa, här har man druckit en del, detta var en stökig middag så noterna uteblev förutom ngn anteckning här och där, drack även lite dagen efter. Bättre dagen efter sådärav 94 poäng. Men ja väldigt gott men mina förväntningar lite högre.

Latour 2010, detta är såååå jävla bra. Läder, blyerts och höstlöv i doft. Funk, stall, eucalyptus i mun. Silkeslen, otrolig kraft men elegant som fan, latour och lafite är typ alltid bäst av first growth i min bok. Detta vill jag dricka mer av, detta smakar och doftar helt perfekt otrolig längd och du kan vänta 10 år till men frukten är så fin nu och svartpeppar tonerna är snygga. 95-96??

Sammanfattning; kul att få dricka sjuka pjäser och man blir absolut inte besviken. Gamla världen > nya världen. Estetiskt är screamin eagle flaskan snyggast men kommer ändå sist ikväll för här bedömer vi näsa och mun. Hade kvar lite av alla flaskor förutom Petrus dag 2 och alla höll och var minst lika bra om inte bättre efter en dag.
Villken jävla provning,,,,-stort grattis
 

Magikern

Medlem
Visa bifogad bild 33123
Domaine de la Cote, La Cote 2014.
Det här är Rajat Parrs flaggskepp och har hyllats av många. Kan dock vara så att de har druckit det ungt för ärligt talat tror jag inte att vinet har vunnit på att lagras. Alls. Vid första anblick är vinet inte klart, helt klart en slöja i vinet, färgen är ordentligt tegelröd. Den första doften är skog och multna löv plus övermogna jorgubbar. Smaken är rejält mogen, kokta rotfrukter och rejält söta jordgubbar och hallon. Vinet har absolut sin charm men lite orena toner drar ner betyget, lite naturvinsvibbar. Inte helt olikt det Domaine Prieure Roche producerar i Bourgogne. Med tanke på att det här vinet idag ligger på närmare 2000 kr är det inget som jag har på radarn längre. Hade väntat mig så mycket mer. 92 p.

Sanslöst att det kostar närmare 2 papp idag. Jag köpte 2017 på monopolet för några år sedan och det kostade strax över 700 pix. Det var bra men de kunde ha skördat lite tidigare. Lite väl mycket druvmogad för min smak men framtiden för vinet är tveklöst ljus. 2014 var förmodligen en svagare årgång.
 

Sebran

Medlem
Jag drack också DDLC La Cote 2014 för ca 2 år sedan och belv rätt besviken, kändes snipig och frukten på gränsen till omogen. Obalanserad helt enkelt. Vet inte om det bara var just årgången 2014 eller om vinet smakar så varje årgång?
Jag har några Blooms Field 2018 som jag inte vågat öppna än, men hoppas att de ger en helt annan upplevelse.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Screenshot 2024-11-13 04.10.12.png


2020 Château Belá Dry Riesling, 94p
Slovakien, Južnoslovenská, Štúrovský (Uttala det om du kan!)

Det här är ett riktigt bra vin!
Det är en kompromisslös, helt ren Riesling med perfekt syra. Vinet visar upp sin mineralitet på ett vackert sätt. Det är extremt torrt med vacker, återhållsam frukt. Citrus (lime och kabosu), en ton av "Juicy Fruits" tuggummi, snygg libbsticka och en fantastisk Riesling-karaktär som är värd att leva för! Intensivt, men vinets längd sträcker sig inte till de allra högsta poängen.

Fortfarande väldigt ungt, med ett långt, härligt liv framför sig.

Ett fantastiskt vin från ett mindre erkänt vinland. Med superstjärnan Egon Müller som skapar sin magi på detta vis. Inget kan gå fel! Jag är glad att Egon såg det han såg då han valde att hjälpa till med detta vinet. Det som nu manifesterats i detta vin är helt enkelt världsklass.

Har redan börjat leta efter fler buteljer!

Jag minns tydligt @vintomas serveringar av någon XL och Clos St Hune. Den här skulle ha stått sig bra!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Spännande dag ur den vinösa aspekten.
Lämnade hemmet tidigt och hade inte en rimlig möjlighet att kvalitetssäkra kvällens vin till magiska Chez Kentaro i Kamakura. #ChezKentaro #Kamakura

PXL_20241115_100340851.jpg


Så en 2000 Château de Beaucastel, 94p lämnades till sommelieren för avkorkning, rakning och dekantering.

Under kvällen njöt vi storligen av dessa viner.

CdP:n var helt enkel exceptionell. En storartad ren och distinkt CdP med fokus på La Garrigue. Den enda typ av CdP som går hem här hemma.

Mognande infärgning.
En diskret nos som ändå avslöjar La Garrigue på det mest förtjusande vis.
I munnen är det inte självklart en CdP, men det är ett självklart underbart vin. Zatan i Gathan! Fortfarande åt det onödigt unga hållet med tonårsaktigt bråkstakig combo av syror-ek-tanniner. Men, som utlovar resolution och framtid.

Under tiden procedurerna genomfördes med medhavda flaskan, beställde vi in lite äkta Loire:

2022 Domaine Chauveau Pouilly-Fumé Croq Silex, 91p som låter SB (näppeligen! Inte SystemBolaget. Nej! Men väl: Sauvignon Blanc!) skina som en sommarsol över mineralia. Unga PF har en tendens att vara kärva och oförlåtande. Men den här var mer som en Sancerre på steroider. Me like! #metoo #methree

Hustrun tom drack mer än två sparvskänksr. Fantastiska syror, fjällbäcksren SB-karaktär och en bärstinn intensitet. Mogna krusbär, massor citrus och den odödliga komponenten av rosépeppar. (Som normalt kallas 'pink pepper' i resten av världen ... "Världen - har de flygplats?" Magnus & Brasse.)

Maten var ännu en gång fantastiskt balanserad och varierad vad gäller texturer, smaker, vattnigt-slemmigt, kött-fisk-vege, tuggigt-mjukt, intensivt-subtilt, osv... Sensitivt tillagad med allt på rätt plats.

PXL_20241115_094843905.jpgPXL_20241115_100105155.jpgPXL_20241115_100145844.jpgPXL_20241115_101701495.jpgPXL_20241115_102942125.jpgPXL_20241115_104851445.jpgPXL_20241115_110626631.jpg

Ca 1000 kr per person. Inga stjärnor i Kamakura (men uppskattningsvis 2-3 i närheten av Michelin HQ).

Maten är exceptionell, de anpassar leveranserna efter preferenser och allergier, använder enbart de bästa och mest organiska råvaror. Kocken dirigerar också ett bageri...

Fantastiskt bröd, service och umgänge.
Här vill jag njuta av gott vin med dig!

Vi har en flaska till av 2000 Beaucastel. Den gömmer vi undan för långhålet!

Och Hemmavid... Vad passar bättre än en Mexikansk Petite Sirah?
PXL_20241115_154827635.PORTRAIT.jpg


Kommer aldrig kunna bli ett trivsamt vin................. 💩
 
Last edited:
Sorterade om i vinkällaren och hittade en flaska som jag har noll aning om hur den hamnat där. Robert Mondavi Private Selection Cabernet Sauvignon 2019. Årgången på bolaget just nu är 2022 och kostar 169 kr.

Vinet både doftar och smakar syntetisk vanlij a la toarengöringsmedel. Ett riktigt uselt vin som möjligen skulle kunna passera som bag-in-box

Detta kan vi ju bara inte dricka? Jag öppnar en annan flaska som jag ryckte åt mej på nyhetshyllan på lokala bolaget häromdagen. Vet inget om detta vinet och möjligen är min recension lite för positivt färgad när det andra vinet var så kasst

Santa Duc Les Quatre Terres Cotes du Rhone 2022 189 kr

Mycket tydlig Syrah med lite tjärade rep, svartpeppar och råbiff. Vinet skall även innehålla Grenache enligt etiketten men det kan inte vara många droppar? Lite tuggigt vin, varje klunk är som att tugga på en vindruva. Detta måste vara QPR utan jämförelse. Mycket positiv överraskning. 90 p.


IMG_4319.jpeg
 
Last edited:
Toppen