Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du verkar ha betydligt bättre flax med gamlingarna!!
Vet inte det. Har ploppat och vaskat min beskärda del genom åren... Inte bara korkskadade, men även evt någon värmeskadad och ett stort gäng odrickbart oxiderade rävlar.

...sen den där otacksamma uppgiften efter auktionsfyndloter: att rensa bort innehållet ur gamla Matéus Rosé, Beaujolais Nouveau från 90-talet, skoj etiketter med turistvin, "Picasso-vin", "Slayer Merlot", "Don Quijote vin", okända appellationen med 30 år på nacken osv, där en flaska av kanske 20 visar sig vara en mer eller mindre vacker blomma.

Sedan tycker jag om utmaningen i att göra bedömningen ifall ett vin kommer stå sig över en hel middag, eller skall få stanna kvar hemmavid och någonting annat ploppas i dess ställe...

Vin är spännande utmaningar nästan varje gång.

...och sen finns ju Muscadet ♥️

Jag skriver alltid noterna på engelska för att majoriteten på Cellartracker ska kunna ha nytta av dom (jag postar samma noter här som där). Antar att du skriver dina noter på svenska, men kan inte minnas att jag läst några av dom. Kan du länka till någon? Vore kul med lite inspiration!

Har du läst Rands böcker i fråga på både engelska och svenska? Imponerande i så fall! Vad exakt är sunkigt med översättningen? Övervägde vilket språk jag skulle välja, men med tanke på innehållet och längden (719 respektive 1166 sidor), valde jag svenska. Kanske dags att ta tag i originalen? 😊

Det är i princip alltid en försämring när mästerverk (och de flesta andra) översätts, går tyvärr inte att komma ifrån. Sedan skulle nog ffa Atlas shrugged mått bra av att kortas ner, sjukligt repetitiv. Trots det en personlig favorit.

KimHartman

Medlem
IMG_1690.jpeg

2017 Felton Road Chardonnay Block 2
Decanted 30 min prior to tasting. Apple, canned peach, blood grapefruit, stone, nuts, popcorn, a hint of arrack. Round and soft, but persistent flavors and still a decent amount of acidity. Oak is well integrated. There is also a very intriguing note of flowers, similar to what I often find in the Champagnes from Jacques Selosse. Not sure, but I believe it may be hyacinth. Felton Road is always a reliable source of Chardonnay. Really good stuff!
94 p

Hyacinth and wine made me think of Mrs. Bouquet from Keeping Up Appearances. This Block 2 would have been an excellent choice for one of her famous candlelight suppers.

@Håkan, @Omar Khayyam , notera (höhö) bakgrunden. @Håkan , jag förstår precis vad du menar med att Jan var från en annan planet. Den minimalistiska men kluriga vänsterhanden i temat till Emigrantvisa (som syns på bilden) är ett av många exempel på hans geni.

katho27

Medlem
Första riktiga försommardagen i södra Skåne, gick på påsklov i eftermiddags och skönk ner i en solstol, faktiskt i shorts.
Efter en timme lite varm i ansiktet och öppnade en 2019 Zilliken Rausch Kabinett.

IMG_9228.jpg

Vilken perfekt vän i viken denna em!
(Satt ute i viss vind, därav låga och enkla 2nd hand-glas, gick fint ändå).
Vinet inköpt för snart tre år sedan, hade säkert kunnat vila mkt längre på kork och utvecklats ytterligare - men ljuvligt redan nu!
Inte bara mtp setting tror jag, utan även "objektivt" som vin betraktat.
Fin men närmast återhållen sötma @8.5ABV, riktigt bra syra, både vassare och mer komplex jämfört med första flaskan jan -23.
Har tyvärr inga fler - visade sig vara ett veritabelt brakfynd @249pix (när det begav sig).
Tack @Origo Wine

StefanAkiko

Två riktigt trivsamma viner mixade med två druvor jag nyss inte ens visste fanns.

PXL_20250417_110211965.jpg

2016 Altesino Brunello di Montalcino – 89p (idag), potentiellt 92+ poäng om 8–10 år
En klassisk, traditionell Brunello som i nuläget befinner sig i ett läge av löften snarare än leveranser. Vinet öppnar med dofter av torkade rosor och ett lätt drag av cigarrlåda – lovande, men ännu inte helt sammanvävt. Smaken följer doften med inslag av mörka bär, svart te och en subtil jordighet. Strukturen är tydlig med torra, småknotiga tanniner som ännu dominerar helhetsintrycket något för mycket. Sommelieren gissadfe blint på en ung Barolo. Avslutet är stramt, kanske aningen bittert, men också uppfriskande – som en påminnelse om att detta vin sannolikt har sina bästa dagar framför sig. Värft att notera är att inga körsbär steg fram.

Luftning under flera timmar hjälper, men även då är det uppenbart att detta vin mår bäst av fortsatt vila. Det är gott redan nu, visst, men den där känslan av helhet, finess och rundade kanter saknas ännu. Det saknas inte kvalitet, bara mognad.

En stabil, traditionell Brunello som förtjänar lite tålamod.

1997 Tenuta Guado al Tasso (Antinori) Bolgheri Superiore – 92 poäng
Detta vin är en mycket välgjord produkt från en era då Super Tuscans fortfarande surfade på vågen av sin ungdomliga hype. Vinet har åldrats värdigt: färgen är dovt tegelröd med antydan till brunt i kanten, doften elegant med inslag av plommonkompott, fuktig tobak, en hint av trälåda samt ett stänk av kakao och örter. Munnen är sammetslen; frukten är inte längre framfusig men bärs fram av en fin struktur med välintegrerad syra och mjuka tanniner.

Det hela är snyggt, harmoniskt och kulturellt intressant som tidskapsel. Det är så där typiskt polerat som gör ekipaget ansiktslöst och förutsägbart. En slags vinets motsvarighet till att sitta på första klass i ett äldre tåg: bekvämt, nostalgiskt, men långt ifrån lika effektivt som att flyga.

Och så till priset. Denna flaska kan i butik gå loss på hisnande 3 000 kr. Den levererade en upplevelse i 300-kronorsklassen. Resten av pengarna tolkar jag som ett sentimentalt tillägg för etikettens skull.

Ett utmärkt vin som jag älskade intensivt för 30 år sedan. Men ingen transcendental upplevelse att se här´.

PXL_20250417_103141203.jpg

Petite Arvine är en grön druvsort med ursprung i Valais i Schweiz. Den odlas uppenbarligen med framgång också i Valle d’Aosta, där den uttrycker sig med en alpin fräschör men ofta något rundare än sina schweiziska kusiner. Typiska aromer är citrus, vit persika, fläder, grapefrukt och ibland en aning sälta eller mineralisk flintighet. Enligt litteraturen varierar stilen från knivskarp till elegant avrundad, beroende på vinmakning och terroir.

2023 Château Feuillet Petite Arvine, Valle d’Aosta, 89 p
Blindprovat, Beter sig som en något lågmäld Sb. Det här vinet spelar i samma register som Touraine eller enklare Sancerre. En nedtonad tonart av kattpiss. Doften bjuder på citronzest, vita blommor och något lätt örtigt. Syran är inte sylvass, snarare medel–livlig, vilket ger vinet en elegant, tillgänglig struktur utan att tappa nerv.

I munnen är det rent, mineralfokuserat och med ett tydligt driv. Intrycket är fortsatt som en Sauvignon Blanc som fått ta ett djupt andetag, släppa garden och luta sig mot mineral och precision snarare än aromatisk stuns. Det är snyggt, svalt och bergigt utan att bli spetsigt.

Ett överraskande vin som lurade denna SB-vän med sin stil. Ett riktigt bra glas vin.

PXL_20250417_111138491.jpg

Favorita är en piemontesisk vitvinsdruva med ursprung i nordvästra Italien. Odlas särskilt kring Langhe och Roero. Den är genetiskt nära släkt med Vermentino och Pigato och precis som dessa visar Favorita en förmåga att spegla sin jordmån. Den anses vara en mer åt det återhållsamma och eleganta. Historiskt användes den ofta som en blenddruva, men på senare år har flera kvalitetsmedvetna producenter lyft fram den som solist.

Favorita bjuder vanligtvis på en lätt, frisk och delikat stil med toner av vit persika, citrus, päron och ibland ett floralt inslag av akacia eller mandelblom. Syran är oftast mild till medelhög, strukturen är slank, och texturen kan ibland dra åt det krämiga hållet (särskilt vid längre jästkontakt). Vinet har sällan ambitionen att dominera, utan snarare att viska om platsen där det vuxit.

2023 Fabioperrone Favorita, Langhe, 81p
Ingen favorit alls, konstigt parfymerad och alldeles för låg syra för att vilja drickas.

KimHartman

Medlem
Travkungen fyllde 60 och vi var ett litet gäng i hans kök igår kväll. Fick "jobba hemma" idag, men orkade typ bara logga in...

Vi började med Viognier: Vernay Condrieu 2010 och 2021 samt en Chateau Grillet 1965. Det var uppenbart att det var helt idiotiskt att öppna en 2021 (min flaska). 15 år verkar vara en bra ålder att öppna dessa för första gången. Chateau Grillet var en upplevelse, ganska trött och oxiderad i doften men med en oändlig komplexitet och längd i smaken.

Rödvinerna var en Domaine Fourrier Gevry 1er cru 2002 (mitt vin, korkskadad), Jaboulet Hermitage La Chapelle 1980 och en röd Puligny-Montrachet Les Caillerets 1988. Båda de friska vinerna var helt i toppskick och på 95+ nivå. Vi körde blint och det är helt hopplöst att gissa på så mogna viner, hermitagen och bourgognen var rätt lika.

I slutet öppnade jag en av de där Barbaresco Riserva flaskorna (gissningsvis från 1966). Det var platt fall tyvärr. Vinet var mörkrött och friskt men doftade mest råa rotfrukter och smakade grova tanniner (efter 59 år!). Jag tror flaskan var frisk men att vinet nog inte var speciellt bra redan från början. Så alla mina tre bidrag blev pannkaka.

Tråkigt att inte Barbarescon var bättre.

Intressant att jag inte är den enda med en “Travkung” i min sfär. Länge leve alla Travkungar!

Hardolph

Medlem
Mitt första vin som inte finns på CT! Mutter Hoppe 2021 Riesling-Sekt Extra Trocken.
Inhandlades i höstas efter ett antal helstop Radeberger Pilsner på Restaurangen Mutter Hoppe (turistig så att det förslår men rejäl och ,bra tysk mat) invid Alexanderplatz i Berlin.
För 30 europapengar är det här riktigt bra. Gröna äpplen, petroleumprodukter och en bra friskhet.
Blir till att köpa fler under nästa resa till Berlin.
20250418_191732.jpg

Visa bifogad bild 34213

Ramonet, Chassagne-Montrachet 2020

Hade finbesök av @LeroyHilarious så då fick det bli lite vit Bourgogne. Perfekt balans och integrerad ek. Dricks bra just nu men några år till på rygg skulle inte skada. Mandariner, lemon curd, bakkryddor och stensälta samt en linten hint av pepparmint. Bra dag ett, och suverän dag två. 92p
Det var verkigen inget fel på den där! 🙏🏻

StefanAkiko

Visa bifogad bild 34196

Decanted 30 min prior to tasting. Apple, canned peach, blood grapefruit, stone, nuts, popcorn, a hint of arrack. Round and soft, but persistent flavors and still a decent amount of acidity. Oak is well integrated. There is also a very intriguing note of flowers, similar to what I often find in the Champagnes from Jacques Selosse. Not sure, but I believe it may be hyacinth. Felton Road is always a reliable source of Chardonnay. Really good stuff!
94 p

Hyacinth and wine made me think of Mrs. Bouquet from Keeping Up Appearances. This Block 2 would have been an excellent choice for one of her famous candlelight suppers.

@Håkan, @Omar Khayyam , notera (höhö) bakgrunden. @Håkan , jag förstår precis vad du menar med att Jan var från en annan planet. Den minimalistiska men kluriga vänsterhanden i temat till Emigrantvisa (som syns på bilden) är ett av många exempel på hans geni.
Varför ber du inte ett AI skriva om dina snaknoters på svenska? Tar typ 3 sekunder och de moderna modellerna är riktigt duktiga på svenska numer...

Prompt: Skriv om denna smaknot på svenska. Behåll samma ton. Gissa vilket Parkerpoäng som borde ha satts.

Modell: Gemini 2.5 Flash

Leverans:
Absolut, här är smaknoten översatt till svenska med samma ton, samt en gissning på Parkerpoängen baserat på beskrivningen.

Dekanterad 30 minuter före provning. Äpple, konserverad persika, blodgrapefrukt, sten, nötter, popcorn, en hint av arrak. Rund och mjuk, men ihållande smaker och fortfarande en hyfsad mängd syra. Eken är väl integrerad. Det finns också en mycket intressant blommig ton, liknande den jag ofta hittar i champagnerna från Jacques Selosse. Inte säker, men jag tror det kan vara hyacint. Felton Road är alltid en pålitlig källa till Chardonnay. Riktigt bra grejer!

Gissad Parkerpoäng baserat på beskrivningen:
Baserat på beskrivningen av vinets komplexitet (flera lager av aromer), balans (syra mot mjukhet/rundhet), integration (ek) och den övergripande positiva bedömningen ("Riktigt bra grejer!", "pålitlig källa") samt jämförelsen med högt ansedda Champagner som Selosse, skulle jag gissa att en Parkerpoäng på 93-95 poäng skulle vara mycket trolig. Beskrivningen indikerar ett vin av exceptionell kvalitet och karaktär, vilket motsvarar Parker-skalans kategori för "Outstanding" (90-95 poäng). Den specifika noteringen om en unik blommig ton och jämförelsen med Selosse lyfter det ytterligare och motiverar en poäng i den högre delen av detta spann. Den angivna poängen på 94 passar alltså mycket väl in baserat på den lämnade beskrivningen.

Hyacint och vin fick mig att tänka på Mrs. Bouquet från 'Keeping Up Appearances'. Denna Block 2 hade varit ett utmärkt val för en av hennes berömda middagar med levande ljus.

Akimchik

Medlem
9AC070D3-9195-4E6E-85C9-CD2C97DC7A02.jpeg
6BFE6F1E-5BFF-4CA9-BB2A-B7AC3839D937.jpeg
IMG_0862.jpeg

Långfredagen bjöd på väldigt mycket roligt. Tror bilderna kommer inte i någon ordning och får ej till det estetiskt meeen ordningen var:

Sassicaia 2010 lunch
Jättegott, bra vintage, bra flaska komponerades med italiensk mat på restaurang. Mörk i färg mörk i doft, lakrits mörka bär och mörk frukt. Gott mums yes, är i en fin fas då du kan dricka denna och du kommer få det du söker efter hos denna bdx kopia. Mint, tobak och cederträ. 93?

DRC Richebourg 2016
Fördrink innan kvällens middag.
Första gången för mig och detta var väldigt bra, kanske inte min favorit från DRC men svårt att hata. Doften är funk, maskulin och otroligt burgundisk. Längden var otrolig och utveckligen i glaset var påtaglig. Kryddigt, mörka bär och en del five spice? Kvalitén är tydlig och det finns väldigt lite att klaga på. 95?

DRC La tâche 2017
Middagens första vin, WOTN. Färgen förförisk, näsan sexig. Burgundiskt hela vägen med bergamot, röda och mörka bär, kanel och blodapelsin, framförallt skalet. Taninerna och det fina hantverket gjorde så silkeshandsken genom strupen var tydlig. Så snyggt, så bra, så redo. Middagen bestod av Matsuhisa, och funkade helt ok. 97?

G Rinaldi 2016
Sista vinet för dagen/kvällen
Härliga burgundiska toner även här. Mycket rosenblad och tydligt med vilda hallon, burgundiskt men med lite mer muskler? Väldigt floral och härligt med doft och längd. 2016 brukar till o med jag tycka man ska vänta på när det gäller Piemonte men detta var väldigt gott och redo. 95?
IMG_0873.jpeg

KimHartman

Medlem
Varför ber du inte ett AI skriva om dina snaknoters på svenska? Tar typ 3 sekunder och de moderna modellerna är riktigt duktiga på svenska numer...

Prompt: Skriv om denna smaknot på svenska. Behåll samma ton. Gissa vilket Parkerpoäng som borde ha satts.

Modell: Gemini 2.5 Flash

Leverans:
Absolut, här är smaknoten översatt till svenska med samma ton, samt en gissning på Parkerpoängen baserat på beskrivningen.

Dekanterad 30 minuter före provning. Äpple, konserverad persika, blodgrapefrukt, sten, nötter, popcorn, en hint av arrak. Rund och mjuk, men ihållande smaker och fortfarande en hyfsad mängd syra. Eken är väl integrerad. Det finns också en mycket intressant blommig ton, liknande den jag ofta hittar i champagnerna från Jacques Selosse. Inte säker, men jag tror det kan vara hyacint. Felton Road är alltid en pålitlig källa till Chardonnay. Riktigt bra grejer!

Gissad Parkerpoäng baserat på beskrivningen:
Baserat på beskrivningen av vinets komplexitet (flera lager av aromer), balans (syra mot mjukhet/rundhet), integration (ek) och den övergripande positiva bedömningen ("Riktigt bra grejer!", "pålitlig källa") samt jämförelsen med högt ansedda Champagner som Selosse, skulle jag gissa att en Parkerpoäng på 93-95 poäng skulle vara mycket trolig. Beskrivningen indikerar ett vin av exceptionell kvalitet och karaktär, vilket motsvarar Parker-skalans kategori för "Outstanding" (90-95 poäng). Den specifika noteringen om en unik blommig ton och jämförelsen med Selosse lyfter det ytterligare och motiverar en poäng i den högre delen av detta spann. Den angivna poängen på 94 passar alltså mycket väl in baserat på den lämnade beskrivningen.

Hyacint och vin fick mig att tänka på Mrs. Bouquet från 'Keeping Up Appearances'. Denna Block 2 hade varit ett utmärkt val för en av hennes berömda middagar med levande ljus.

Tack för tipset med AI men jag kommer fortsätta som jag gör. Det hela är komplext, men väldigt förenklat så är jag obotligt sjuk i en elak cancer och jag har inte tillgång till en dator där jag kan installera program som jag vill. Ingenting kommer stoppa mig från att prova vin dock! 😄

Gillar i alla fall hur den “resonerade” för att komma fram till poängen. Lite imponerande trots allt! Sen missade den att Hyacinth både var en sensorisk association och ett namn, men sammanhanget var ganska komplicerat så den är förlåten.

StefanAkiko

Tack för tipset med AI men jag kommer fortsätta som jag gör. Det hela är komplext, men väldigt förenklat så är jag obotligt sjuk i en elak cancer och jag har inte tillgång till en dator där jag kan installera program som jag vill. Ingenting kommer stoppa mig från att prova vin dock! 😄

Gillar i alla fall hur den “resonerade” för att komma fram till poängen. Lite imponerande trots allt! Sen missade den att Hyacinth både var en sensorisk association och ett namn, men sammanhanget var ganska komplicerat så den är förlåten.
Självklart kör du på så som du behagar, men bara för att: för att chatta med AI behöver du inte installera någonting, bara gå till respektive hemsida och börja chatta. De flesta modeller har dessutom medlemskap som är gratis.

KimHartman

Medlem
IMG_1706.jpeg

2010 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Charles Giraud
Decanted 2 h prior to tasting. Overripe fruit, alcohol, fudge, herbal notes. Heavy, flat, the fruit verging on stewed. Not flawed, I suppose, but no fun at all. Bought on release and stored in perfect conditions. Reading the many recent positive reviews here on CT reminded me that C9dP has a tendency to age in unpredictable ways. I am pouring the wine back in to the bottle and hoping for a miracle tomorrow.
83 p

2015 Caprili Brunello di Montalcino
PnP as a backup. Initially cold and a bit reductive but quickly picking up speed after a splash decant followed by repeatedly swirling the whole carafe, along with warming up. Cherries, banana, earth, mushroom, chocolate, with a funky animalic twist. With foresight I would have given this at least an hour of air.
92 p

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 34224

Decanted 2 h prior to tasting. Overripe fruit, alcohol, fudge, herbal notes. Heavy, flat, the fruit verging on stewed. Not flawed, I suppose, but no fun at all. Bought on release and stored in perfect conditions. Reading the many recent positive reviews here on CT reminded me that C9dP has a tendency to age in unpredictable ways. I am pouring the wine back in to the bottle and hoping for a miracle tomorrow.
83 p

2015 Caprili Brunello di Montalcino
PnP as a backup. Initially cold and a bit reductive but quickly picking up speed after a splash decant followed by repeatedly swirling the whole carafe, along with warming up. Cherries, banana, earth, mushroom, chocolate, with a funky animalic twist. With foresight I would have given this at least an hour of air.
92 p
Visst kan södra Rhone bete sig lite underligt ibland med för mycket frukt även med ålder. Lite Bob blandsaft. Men detta är ett riktigt bra producent och en superårgång så känslan är nog en svag flaska. Intressant att få veta hur det smakar i morgon. Lycka till.

LarsW

Medlem
83 p

Visst kan södra Rhone bete sig lite underligt ibland med för mycket frukt även med ålder. Lite Bob blandsaft. Men detta är ett riktigt bra producent och en superårgång så känslan är nog en svag flaska. Intressant att få veta hur det smakar i morgon. Lycka till.
Ouch...

Hoppas @Vingubben har rätt.
Ligger ngr flaskor i källaren.😬

Nyfiken på vad morgondagen bringar...

Lennart

Medlem
IMG_4617.jpeg
IMG_4618.jpeg
IMG_4620.jpeg
Spontant påskfirande hos mig igår tillsammans med @MarkusJ , @HerrMelin , @Thirsty samt en mugglare. Fokus var mer på att äta och dricka gott än på att analysera, och alla viner dracks icke-blint.

Bubbel
Diebolt-Vallois Prolongé 2011
Jean Laurent Griffe de l’Ource 2008
Bereche & Fils Mailly GC 2013

Diebolt kändes lite grön och hade svårt att möta motståndet. Jean Laurent var en ny (och trevlig) bekantskap för mig och kändes i början som bäst i flighten, men efter att Bereche fått lite luft och temperatur var det klart bäst.

Vitt
Vincent Girardin Meursault Le Limozin 2017
Jules Desjourney Pouilly-Fuisé Vignes de la cote 2019
Thierry Germain Saunur Clos Romans 2014

Tre riktigt goda vita viner i olika stil, här var det verkligen svårt att välja favorit. Girardin ganska popcorn-ig, Desjourney (för?) mycket kryddnejlika, Germain mogen med lite honungstoner men helt utan oxidation. Kul att ställa en Saunur mot två bra Bourgogner, och det kan vara den bästa Chenin Blanc jag provat hittills.

Rött
Domaine de la Côte Bloom’s Field Pinot Noir 2015
Louis Jadot Clos Vougeot 2016
La Spinetta Barbaresco Vursu Vigneta Valeirano 2006
Georges Vernay Côte-Rôtie Blonde du Seigneur 2018

Pinoterna var i helt olika stil. Bloom’s Field superaromatisk på näsan med massa röda bär men något tunn i munnen och med en antydan till något grönt. Jadot mörkare i frukten och otroligt tanninrik, bör ligga många år till i källaren. Spinetta var kvällens äldsta vin men kändes jätteung, är nog bara att ha tålamod med denna också. Vernay var supergod och note to self blev att köpa mer Cote-Rotie.

KimHartman

Medlem

Ouch...

Hoppas @Vingubben har rätt.
Ligger ngr flaskor i källaren.😬

Nyfiken på vad morgondagen bringar...

Tyvärr ingen förbättring efter ett dygn i kylen. Frukten känns fortfarande kokt och det är väldigt mycket örtkryddighet (nej, jag har aldrig kokat vin för att se hur det smakar, men tänk typ glögg eller något åt det hållet).
  • Flaskan är köpt direkt från Systembolaget (Webblansering tror jag) för 13 år sen
  • Lagringsförhållandena sedan dess har varit utmärkta
  • Producenten har som sagt gott renomé
  • Åggången är antagligen den mest lämpade på många decennier för längre lagring
Det troligaste är nog att detta helt enklt är en enstaka dålig flaska, sånt händer ju. Men om man har flera liggandes i sin källare kan det ju helt klart vara värt att testa en.

Akimchik

Medlem
7260F9BB-93AF-4D97-B440-81B15FBE91F1.jpeg
65A9968C-D53A-48A0-B2A1-C18E9A2AD946.jpeg
6F990AFE-D25C-48DC-A036-63DD7273A0CC.jpeg
0d77e0f3-6dbb-4f75-8ce5-3f42a57d30e3.jpeg

Dag 2.

DRC romanee St Vivant 2015
Wow, ett helt annat djur än richebourg. Här har vi igen de förföriska, sexiga med med en feminin kropp där frukten är otrolig, superfina taniner och en mun känsla som är svår att få på annat håll. Vi pratar pigg frukt, röda bär jord och viol. 96?

Chateau lafite 2008
Wow wow wow, väldigt lik Sassicaian dagen innan men större, bättre, finare hantverk. Lite anonym i näsa men munnen är fin med mörka och röda bär, fin längd och härligt på alla sätt och vis. 95?

Salon magnum 2013
Denna flaska kom in från ingenstans efter att ett annat sällskap lämnade med halva flaskan kvar och vi som känner personalen fick äran. Något avslagen men fina bubblor, honung, brioche och grön/gul frukt. Lite för mycket piggelin denna gång för mig kanske för ung? 92?

Chateau Latour 2008
Kul med att testa 2 olika 08or first growths samma kväll och vi har en vinnare. Här har vi något mer maskulin betoning en finare näsa och en lite bättre paketering. Cigarrlåda, mint en del blyerts. Mörka bär i synnerhet men pigg och bra syra. Cedertträ verkligen och latour vinner verkligen oftast. 96?

LeChat

Medlem
IMG_6972.jpeg

2009 Château d'Armailhac

Lite kyligt idag. Det får bli en varm årgång och en liten brasa. :cool:

Drack 2009 Batailley för knappt en vecka sedan och som jag gillade skarpt. Får se om även denna Pauillac kan leverera stordåd. Senast jag provade den var jan. -22.

Jag dekanterar och ser då att flaskan innehåller som förväntat ganska mycket fällning. Denna behöver längre tid än Batailleyn på sig för att öppna upp. Fortfarande ganska mycket fruktiga intryck men mer sekundära uttryck kommer efter hand. Och nu efter många år på flaska så har årgången fått bättre struktur, och intensiteten i frukten kan man inte klaga på.

God, maffig bordeaux idag som behöver bra med luft, eller så väntar man 4-5 år till. Här finns mer utveckling och karaktärsdrag att locka fram.

Toppen