@Innertällmo Bryggeri Jag har vid flera tillfällen imponerats av deras Chardonnay "Chalk Hill", men de röda har inte korsat min väg ännu. Det verkar vara läge att prova.
Roligt att få testa vinet direkt från faten och få en uppfattning redan där!
Kvällen bjöd på så där genomtrevligt vin som det gärna blir i familjen, efter både fredag och lördag med champagne och annat gott som
@Daniel B nämnt i den här tråden. Hur som haver:
2012 1583 Albariño
Först kall som en isprinsessa, med en kyligt grön färgton... Därefter smyger vinets karaktär fram och blir riktigt inbjudande. Doften är dominerad av citrusblom, kalk och persika som bara blir tydligare ju mer temperaturen i glaset stiger. I smaken är det idel mjuka och yppiga persikonyanser som träffar gommen, tillsammans med citrus och mer av den mineraliska kalken. Aningen ensidigt kanske, men så jädra gott och generöst att man bara vill ha mer.
2010 Springfield Estate Wild Yeast Chardonnay
Det här är ett vin som jag bara druckit en gång tidigare och då av samma årgång som nu ikväll. Kort och gott är det en Chardonnay som jag inte blir klok på! Jag tillskriver jästen dess alldeles unika karaktär.
I doften är det frukten som intar första parkett; fullmogna aprikoser, apelsinblom, saffran och en nyans som får mig att tänka på ädelröta och Sauternes... I munnen är det vederbörligen fylligt och med en sådan ton av aprikos, apelsin, torkad och sockrad ananas samt saffranskrokus (hur nu det doftar?!) att jag blir helt tagen på sängen.
Det ska sägas att jag blev lite konfunderad sist jag drack det här vinet, men då var den sötaktiga sötvins-frukten ännu mer påtaglig. Det ska bli mycket intressant att vid närmaste tillfälle prova årgång 2011 av det! För er som gillar lite ovanlig Chardonnay så är det här ett vin att prova!