Halleluja och gud dag på er!
Övning med munskänkargänget igår, fyra druvspecifika och fyra distriktstypiska rödtjut skulle dissekeras. Enbart druva är relevant på de fyra första medan enbart land, region, distrikt och årgång ger poäng i det andra heatet.
Heat 1 - druvviner
1. Mörkröd ganska tät färg. Mörka körsbär, kryddig, lakrits, rabarber, blodapelsin, peppar, vanilj. Ganska bumligt och fruktigt i munnen. Enkelt, men ganska gott.
Uppenbar PN av det mer extraherade slaget. Chansade på en tysk, men det är enbart druvan som räknas i detta heat.
Facit: 2013 Greywacke Pinot Noir
Där ser man, all PN som druckits det senaste har givit utdelning. Ingen annan plockade detta vin (9 personer), de flesta gissade på Syrah, men även Sangiovese vill jag minnas. Lurig PN i allt annat än burgundisk stil.
2. Gräsig, bärig, målarlåda, blommor, svarta vinbär, ceder, blåbärsris och en hel del paprika. Hög intensitet och ettriga tanniner. Relativt fylligt.
CF kändes såklart rätt att gissa här. För mig var det en ganska typisk Loire-CF av ganska bombastiskt slag. Backade såklart upp med CS.
Facit: 2012 Lapostelle Cuvée Alexandre Carmenère
Va fan. Inte en siffra rätt. Kunde svurit på att jag hade rätt rörande druvan åtminstone. Carmenère dricks för sällan helt klart, dessutom är detta ett riktigt jäkla bra vin som alla borde plocka upp på SB. Löjligt billigt dessutom (159 pix) och ingen antydan till chiliensk svartvinbärssaft. Ingen i samlingen var i närheten att plocka detta.
3. Fat, blandade mörka bär med stråk av hallon, mynta och korinter. Medelfylligt med viss tannin och aningen hetta.
Jag var verkligen överallt på detta vin. Mest av allt så andades det Merlot, men funderade även på Malbec för att slutligen landa på den "taktiska" druvan Sangiovese, trots att jag inte kunde motivera det riktigt. Backade upp med Merlot. Kändes Italien på något vis.
Facit: 2013 Seghesio Sonoma Zinfandel
Hoppsan! Detta vin borde jag ju känna igen kan jag tycka. Har provat det flertalet gånger innan. I min värld så är det en väldigt otypisk Zinfandel från USA och visst borde jag åtminstone backat upp med Zinfandel kan man tycka. Tyckte dessutom att det var lite trist och generiskt. Normalt brukar jag gilla det mer.
4. Peppar (mängder), björnbär, hallon och en aning bergamott och te. Superslank med knappt noterbara tanniner och hög läskande syra.
Detta vin ställde jag i princip åt sidan då det kändes som en uppenbar ung Syrah. Slankheten var det enda som förvirrade, men vill minnas att jag har stött på liknande egenskaper i Syrah innan. Backade inte upp med något alternativ, då jag inte kom på något bra.
Facit: 2013 Chateau de Jacques Moulin á Vent (Gamay)
Hrm...Beaujolais av bättre slag är lurigt. Så här mycket peppar har jag aldrig känt i en Gamay innan. Strukturen skulle möjligen kunnat leda mig rätt, men här fick jag bita rejält i gräset. Kul vin som jag gärna dricker igen dessutom. Ingen plockade detta vin, möjligen var det någon som prickade in det på sin backup-gissning.
Heat 2 - distriktviner
5. Svarta oliver, rök, grillat kött med rikliga mängder drottningssylt och gröna stråk av mynta ihop med chokladiga fat. Bumligt med bra syra och lite eldighet.
Barossa-klockan ringde här direkt. Ganska uppenbar Shiraz, möjligen skulle ursprunget kunna vara Sydafrika också, men de är sällan så här syltiga och varma, dessutom har de sällan den där gröna myntatonen. Drack ju Wallace nyligen och gissade därför på just det. Årgång 2012.
Facit: 2012 Kaesler Bogan Shiraz (Barossa Valley)
Full pott! Utmärkt början och ett trevligt vin, men knappast värt pengarna. Köp hellre Wallace för halva priset.
6. Ceder, svarta vinbär, ngt kaffe, ngt damparfym, stall och paprika. Stram och ung med medelfyllig kostym.
Utan tvekan bdx, frågan är vilket distrikt. Kändes som en del CF i blenden så jag gissade östra stranden och Pomerol med backup på Haut-Medoc. Årgång 2011.
Facit: 2012 Chateau Tronquoy-Lalande (Saint-Estèphe)
Som vanligt så gissar jag fel på distrikt i bdx, men jag har helt enkelt inte lärt mig att skilja dem åt ännu. Jag borde såklart utgå från västra stranden i de fall jag inte vet annat, vilket mest troligt oftare blir rätt än tvärtom. Ganska medioker bdx dessutom. Helt ok, men inte mer än så. Bra utdelning ändå såklart. Jag borde inte klaga.
7. Syrliga jordgubbar med aningen syltton, torkad frukt, peppar, ngt chark, lavendel, svarta oliver och lite animaliska drag.
Södra Frankrike och grenachedominerat utan tvekan. Gissningen fick bli C9dP med backup på Venetien och Valpoliciella. Årgång 2008.
Facit: 2011 Xavier Chateauneuf-du-Pape
Ganska trist och trött C9dP. Ingen rekommendation.
8. Oxiderat, torkad frukt, jästa röda äpplen, järn, blod, läder och kryddor. Eldigt, viss sötma och rejält platt syra.
Bedömde detta som defekt, men gissningen föll ändå på Venetien och Amarone (Valpoliciella) med backup på C9dP på grund av restsötman och den klumpiga strukturen. Årgång 2007.
Facit: 2010 Zenato Ripassa (Valpoliciella)
Trist vin enligt mig. Flertalet gillade dock det skarpt och tyckte det var typiskt för regionen. För min del så var det lite väl oxiderat. Bra utdelning på det ändå visserligen, men årgången missade jag totalt och så skrev jag Amarone istället för Valpoliciella, vilket hade inneburit bom om det hade varit skarpt läge.
För att summera: Jag är nog ganska nöjd med utdelningen, men visst tusan har man massor kvar att lära. Så fort det vankas vin av lite mer ovanligt slag så faller jag platt. När det gäller distriktsvinerna så blev det dock nästan full pott, med endast ett par störande "slarvfel". Det är bara att jobba på och dessutom så borde jag köpa mer ambitiös Beaujolais, som faktiskt kan vara riktigt trevliga. Dessutom så behöver jag lära känna stilen om man skall kunna plocka vintypen blint om den dyker upp på tentan framgent.
Även denna gång så var det
@vininfo.nu som arrangerade provningen, men denna gång lite mer uppstyltat med tidtagning och fler personer. Tack för ödmjukhetspajen, den behövdes.