Laggar mkt med noteringar på viner jag druckit så här kommer några till:
N/V champagne med lite flaskmognad är väldigt gott tycker många och jag är inget undantag. 1-2 år i källaren gör näsana alltid lite extra på komplexiteten. För mig som gärna ser Pinot Noir lite överdoserad i cuvéen så föll valet på en
N/V Cuvée Réserve, H.Billiot (deg Januari 2013, 11g dosage, 50% 2010, 25% 2009, 25% 2008). Väldigt dominerande doft av valnötter och honug. Mjuk syra och fylligt för att vara champagne.
Några dagar senare ytterligare en H.Billiot i form av
2005 (deg Nov 2012, 8g dosage, 75% PN 25% Ch). Inte lika utvecklad som Cuvée Reserve och klart stramare i stilen. En del mognad på doften dock och rondören finns där och valnötterna likaså.
2007, Dehesa la Granja Bod Alejandro Fernandez:
Samma som på BYOB-vinfernot senast i Gbg och den levererar exakt och bra igen med sin stallighet och mognad.
<a href="
http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-345#post-86607">Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner</a>
2011, Les Obriers de La Péira Har druckit denna två ggr och en flaska var lite ”brettig” och den andra inte alls vilket får mig att undra hur det kan vara så olika. I detta fallet verkar det ju vara spontant och med viss variation från flaska till flaska. Hur som helst så är det ett härlig kvalitativt vin av typisk mediumkvalitet. Doften är stor, varm och mjukt rödfruktig och parfymerad med provencalsk kryddighet. Drick- och klunkvänligt så det förslår men inte utan personlighet. 119:- på bolis är svårslaget tror jag.
Visa bifogad bild 4821
2007, Châteauneuf-du-Pape “Les Origines” Dom. Grand Veneur
Shit det här var bara så satans bra ! Opakt tätt och med en doft av kryddor (sandelträ, stjärnanis, spiskummin, garrigue ) som stod som en kvast ur glaset. Bakom det en diskret fatighet och tät frukt som drar åt hallon och bigarråer. Väldigt tätt i munnen utan att gå över styr och tillräckligt stramt i tanniner och syror för att slippa någon känsla av sylt över huvud taget. Snäppet bättre än deras -07 Vieilles Vignes som vi hade på en BYOB förra året.
2009, Grüner Veltliner Loibner Berg Smaragd, FX Pichler
Minns inte så mkt av den här mer än att den var lite knuten och väldigt pepprig och oljig första dagen för att sedan dag två utveckla en skön doft av mogna päron och melon. Lång längd i smaken och mjukt och runt.
2007, Merlot Veenvouden
Rätt trist och intetsägande lätt paprikadoftande Merlot som lika gärna kunde varit en grön CF,CS eller Carmenère.