SV: Idag dricker vi
Keen skrev:
Håll till godo
. Det var för fint väder igår så det blir lite försenat.
Stefan Erikssons Matstudio var en väldigt positiv erfarenhet, maten var genomgående mycket bra, utnyttjande av råvaror, kombinationen med champagnen och otroligt trevlig samt personlig service. Rekommenderas starkt. Stort tack till Elvis för tipset. Noteringarna är ur minnet men bästa vinerna på kvällen var Diebolt och Vilmart. Bästa maträtterna var kål&musselbuljong med tillbehör samt morot & fläskbuljong med tillbehör.
Toppmurklor, chips på rotfrukter på en mandelröra
2005 Cedric Bouchard Blanc de Blancs La Boloree
Samma fantastiska doft som senast men vinet känns som det hänger ihop bättre. Doften är dock det som lyfter det här vinet. Fruktiga aromer , lite pepprighet och en viss mineralitet som saknades i den förra flaskan. Är inte så estatisk som en del kring det här vinet men det är inte på något sätt ett dåligt vin. Tycker dock att hans BdB på chardonnay är betydligt bättre
Kål&musselbuljong
Bakad & mixad fänkål, vitkål och blomkål
2004 David Leclapart L'Amateur
Som ofta, en inital banandoft som övergår till en citrusdominans. Har inte druckit 04 L'Amateur förut men håller den nog snäppet över den 05 jag drack tidigare.. Tillgänglig nu, ren och frisk. Fungerade bäst av de två vinerna till maten.
2002 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Vad kan man säga, det här vinet är så bra. Doften är typisk cramant, mineraler, citrus, vinet är stramt, börjar öppna sig lite men kan ligga många år till, krämig mousse. Varje gång jag dricker Fleur de Passion är det som att bli nykär igen. 2002 är kanske deras bästa årgång.
Lök & kycklingbuljong
Färskost, surdegsbröd och lagrad ost
Jacques Selosse Initiale deg oktober 06
Med Initale gäller, lagra ett par år och den här flaskan är inget undantag. Färgen har börjat bli lite mörkare, blommor , friska äpplen och citrus i doften men också lite nötter och honung. Lite vek mousse men inget som stör. Lång eftersmak. Kan lagras ytterligare men om jag hade några i källaren vet jag inte om jag skulle ha tålamod
Morot & fläskbuljong
Brynt smör, persilja, vinäger, brödkrutonger
2006 Jérôme Prévost La Closerie Les Bégunies
Gula äpplen, blommor, något citrus. Väldigt friskt med bra syra. Prévost är skicklig på att få ett sådant här bra vin av endast pinot meunier. Gifter sig med maten på ett föredomligt sätt.
1998 Bernard Hatté Special Club
Kvällens svagaste vin. Ganska mogen doft men kort eftersmak. Saknade komplexitet. Flickvännen avslutar inte glaset. Lite senare på kvällen har doften vuxit och det finns lite choklad, nötter och mogna äpplen men smaken är fortsatt kort och lite fadd.
Betor & havskräftsbuljong
Gula, röda och polkabetor, dill och purjolök
1992 Vilmart Couer de Cuvée på magnum
Tillsammans med Diebolt min favorit för kvällen. Nu gillar jag ju både mogna champagner och Vilmart så kombinationen är aldrig fel. Kola, kaffe och brunt socker dominerar doften. Bra syra som lovar att vinet kan leva länge till. Smakar av äppelpaj med lite kaffe. Som en efterrätt nästan.
Beta, pumpa och morot
Rödbeta och chokladkaramell
Pumpa, vaniljglass och pumpakärnsolja
Morotssorbet och havtorn
Tog inget dessertvin
Avslutade med ett riktigt bra bryggkaffe.